Kirjoittaja Aihe: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti  (Luettu 26438 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #30 : 04.12.17 - klo:10:21 »
Niin mä kerran tieni aloin,
niin mä kuljen,
paljain jaloin.

Avohaavat syvät näissä,
ammottavat kantapäissä.
Rystysihin joka kiven
jäänyt niist´ on verta
hiven.

Mutta niin kuin matkan
aloin, päätän myös sen,
paljain jaloin.

Silloinkin kun tuska
syvin viiltää, virkan-
Näin on hyvin.

Tapahtukoon tahtos
sinun, kohtaloni ( Jumalani )
eikä minun.


Uuno Kailas  1932


Jumala sanan lisäsin, sillä näin ymmärsin kohtalon.   R-m
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #31 : 05.12.17 - klo:06:23 »

   Herännäisyys nykyään on tasan tarkkaan Paavo Ruotsalaisen linjan mukainen. Vain aika on muuttunut eikä sekään kuin pinnallisesti. Syvimmät totuudet pysyvät. Ne eivät voi unohtua yksinkertaisesti, koska ne ovat pysyviä ja ikuisia. Vapaus, Veljeys ja Tasa-arvoisuus vaikuttavat elähdyttävästi ajassamme, ovat vaikuttaneet aina ja tulevat aina vaikuttamaan. Mitä uskonnollisuuteen tulee: kullakin on henkilökohtainen suhde Korkeimpaan. Näillä mennään ja tästä jatketaan.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #32 : 07.12.17 - klo:03:52 »
Mikä on minun liikkeeni?

Oletko muuten ihan vanhaa kunnon rukoilevaisuutta kokeillut?

Mutta eipä sitä oikeaa omaa porukkaa taida olla. Kaikkialla olet kuitenkin eri mieltä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #33 : 07.12.17 - klo:05:33 »
Otan tuon edellisen linkin (HERÄNNÄISYYS EILEN, TÄNÄÄN JA HUOMENNA) takaa taas lainauksia:

"
Tule sellaisena kuin olet." Varmemmaksi vakuudeksi nykyherännäisyys on lisännyt siihen jatkon: "Ole sellainen kuin olet", ettei vain mitään tunnon rauhattomuutta ja parannuksen mieltä pääsisi syntymään. Jumalan pyhyyden tunto on kadonnut. Suola on suuressa määrin käynyt mauttomaksi.
"

En ola ainakaan vielä tuiota kokonaan lukenut, mutta samat havainnot minäkin olen tehnyt.

Mihin perustuu tuo väite, että olisi lisätty jatko "ole sellainen kuin olet"?

Eihän edes ole sellaista puhujaa kuin nykyherännäisyys. Tarkoitatko, että moni ihminen, ehkä Herättäjä-yhdistyksen jäseniä, olisi noin sanonut? Jos, niin voitko dokumentoida, missä ja milloin on sanonut.

Minä nimittäin en ole huomannut. En ole huomannut mitään määräystä, että nimenomaan pitää pysyä entisellään.

Joten nyt todisteita pöytään väitteelle!

Ja jos yksi tai kaksi lausuntoa löytyykin, niin se nyt ei vielä ole samaa kuin "nykyherännäisyys", sillä ne nyt ovat vain ihmisiä jotka ovat niin sanoneet. Ovat voineet sanoa jotakin jossakin nimenomaisessa yhteydessä, tai vähän vauhdikkaasti mitä sylki suuhun on tuonut. Eikä muiden tarvitse heidän näkemyksiään jakaa. Mutta kunhan nyt löydät ensin ne yksi tai kaksikin tuollaista lausuntoa.

Tai saahan täällä foorumillakin joku ilmoittautua nykyherännäisyyden edustajaksi ja ilmoittaa olevansa sitä mieltä, että ihmisen on oltava sellainen kuin on, ettei saa muuttua. Onko ketään?

(Oli taannoin foorumilla yksi kirjoittaja, joka (suunnilleen) räkäisesti nauroi että turhaan te kuvittelette että miksikään muuttuisitte, samanlaisina syntisäkkeinä pysytte lopun ikäänne, mutta häntä ei ole aikoihin näkynyt. Voi toki tietämättämme lueskella edelleen.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #34 : 07.12.17 - klo:08:18 »
Oli taannoin foorumilla yksi kirjoittaja, joka (suunnilleen) räkäisesti nauroi että turhaan te kuvittelette että miksikään muuttuisitte, samanlaisina syntisäkkeinä pysytte lopun ikäänne, mutta häntä ei ole aikoihin näkynyt. Voi toki tietämättämme lueskella edelleen.

Toki tuollainenkin ajatus kuuluu herännäisyyteen, siihen perinteiseen. Siihen liittyy ajatus Vapahtajasta, syntisten ystävästä, joka on sen toivottoman syntien säkin jo ottanut kannettavakseen.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #35 : 14.12.17 - klo:07:17 »

   Minä en kuulu mihinkään liikkeeseen, sinä et kuulu mihinkään liikkeeseen, hän ei kuulu mihinkään liikkeeseen, me emme kuulu mihinkään liikkeeseen, te ette kuulu mihinkään liikkeeseen, he eivät kuulu mihinkään liikkeeseen. Kukaan ei kuulu mihinkään liikkeeseen. Kaikki ovat paikallaan. Kukaan ei liiku. Kristus tulee meihin. Hän on meissä. Kaikki ovat Kristuksessa, kaikki vaan eivät tiedä sitä. Kaikki ovat körttiläisiä, kaikki vaan eivät tiedä sitä.
Me kohtaamme, tahdoimmepa tai emme. Olemme jatkuvan valinnan edessä. Olemme risteyksessä. Kohtaamme Kristuksen lähimmäisessämme teologiasta huolimatta. Oppikysymys on harrastajan askare. Oppi on väline, yksi tie Jumalan luo. Keskusteleminen yhdistää ja erottaa, yhdistää puhekuplan tavoin. Kupla on keskustelijoiden välissä. Se ei ole silta. Silta puhkaisee kuplan. Kupla on sillan suunnitelma, -yritys?
Kuka liikahtaa ensin. Kenellä hermo pettää, hän puhuu. Kenen sydän puhuu kyllyydestä. Kuka on täynnä? Kuka haluaa avautua? Kuka haluaa kuunnella? Kuka haluaa olla hiljaa? Ken tahtoo pohtia? Kuka ihmettelee? Kuka kiittää, rukoilee? Kuka on? Kuka ei ole? Hän ei ole täällä, hän on poissa. Odotamme. Kristus tulee pienen lapsen hahmossa Jouluna. Veisaamme Enkeli Taivaan.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #36 : 14.12.17 - klo:10:21 »
 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Valoa pimeyteemme ! 

                                                                               
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8324
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #37 : 15.12.17 - klo:18:26 »
Seppos kyllä pahoin vähätteli, ellei jopa loukannut, minua kun hän tasan tarkkaan tietää vuosikymmenien tekemiseni, tekstini ja ajankäyttöni tietyn seuraliikkeen eteen näin sanoessaan:

- .... kun tuskin olisit muutenkaan niihin monesti kahville poikennut... ( seuroihin siis ).

Korostetun ja itsekin usein korostamani sananvapauden nimissä kestän kyllä sepposin kommentoinnin kokonaisuudessaan.  Kestän, vaikka en sitä käsitäkään - en käsitä koska hän mielestäni syöksyy vauhdikkaasti sivuraiteelle tai oikeastaan hyökyy kokonaan kiskoilta.

Pena! Ennemmin eroan kirkosta tai urheiluseurasta kuin herännäisyydestä ja sen "edunvalvojasta" Herättäjä-Yhdistyksestä. Joten ei tässä omia tai toisten tunkkeja tai muita työvälineitä ajatella...

Tampereella tapaamme!

Karjalaisenkyösti otti ansiokkaasti esiin muun muassa Mauno Salomäen pohdintoja herännäisyydestä. Muistan kun viime vuosituhannen taitteessa käsittelin mainittuja Maunon mietteitä yhden hänen lähiomaisensa kanssa. Sanoin jo tuolloin pitäneeni useasta kohdasta Maunon kirjoituksessa - ja pidän niistä yhä!

PekkaV! Olipa tosi mukava lukea pienmuistelojasi yhteisistä tuokioistamme! Niitä lukiessani muistin itsekin monta mielekästä ja hyvää hetkeämme.

Riitta-mummi ja muut! Jos ja kun paastopäätökseni saa useat teistä muista "kahta kauheammin" käymään seuratuvissa, niin totisesti hyvä niin.  Seuraliikkeemme tarvitsee jokaista siitä kiinnostunutta kävijää, sillä koko ajanhan H - Y on ikään kuin veitsen terällä. Ei tarvita kuin pari sadekesää, niin saamme kaikki yhteisesti antaa saattohoitoa tälle lähtökohtaisesti kristilliselle liikkeelle! :kahvi: :039:

Mun pitää ottaa sanomisiani pikkaisen takaisin.
Sen verran huono tai hyvä itsetunto on, että myönnän tekeväni virheitä ja kirjoittavani epätäydellisesti.
Yleensä siinä on ollut syynä impulssiivisyyteni. Toi viimeinen sana on liian vaikea mulle edes ajatella miten se oikein kirjoitetaan.

Kun kehuin nykykörttiläisyyttä tossa aiemmin, niin en tarkoittanut olla karjalaisenkyöstin tai kalistajan tulkintoja vastaan, vaan toin oman näkemykseni joka voinee olla vääräkin monessa kohtaa ja varmastikkin on.

Olenhan aika uusi tän herännäisyyden keskellä jotain kymmenisen vuotta ja sehän ei ole mitään, jos ajattelee kalistajan esimerkiksi isiä ja iso isiä liikkeen parissa.
Eli kalistajalla on niin paljon kokemusta ja tietoa liikkeestä, että eihän meitä voi verrata, vaan itse ilmaisen miten itse näen ja koen tämän hetkisen tietämyksen valossa joka varmaankin muuttuu vielä useasti.

Onneksi penkeillä on tilaa ja veisuu käy.

Toi mistä oli kirjoitus, että liiallisen huomion nykyään saa toi sateenkaari hössötys, niin siitä olen samaa mieltä.
Onhan se hassua jos körtit tunnetaan vain siitä, että ovat sallivimpia sen asian suhteen, vaikka todellisuudessa siinäkin on montaa mieltä, mutta äänekäs salliva porukka taitanee olla enempi esille tuomassa kantojaan?

Minusta körttikapinaa ei tarvita, mutta joku yhteinen veisuuvirsi voisi olla hyvä.
Tik toc.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #38 : 15.12.17 - klo:18:49 »
Asiaa puhut veli-vv!   :039:

Kyllä körttiläisyydessä, muissakin herätysliikkeissä, koko kirkossa
pääasian pitäisi olla evankeliumin julistaminen, ilosanoma Jeesuksesta, elämän tarkoituksesta...
eikä niinkään seurata "ajan henkeä".
"Ajan henki" vaihtelee, muuttuu, kaikenlaisia kausia ajassa on ollut, on nyt, tulee olemaan.
Mutta sanoma Jeesuksesta, Jumalan rakkaudesta ihmistä kohtaan on ikuinen.  :109:

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #39 : 24.01.18 - klo:15:19 »
   

       Aamulehden mukaan päiväkodeissa ei ole enää sallttua järjestää esimerkiksi ruokarukousta tai seurakunnan kynttilähetkeä.

Olen vuodesta toiseen odottanut H-Y:n päälliköiden ja puheenjohtajien kannanottoja tuonkaltaisista asioista kuin mitä tuohon ylle on merkitty. Niitä ei ole näkynyt, niistä en ole kuullut - ellei sitten mukaan lasketa puoltokannanottoja homohomssutteluista, lesboleikittelyistä tai muista sateenkaari-irrotteluista.

Kristillisistä tavoista ja perinteistä ollaan oltu hiljaa. Ei se riitä että toisinaan veisaa jonkun virren omien kanssa.

Parasta aikaa emme elää parasta aikaa herännäisyydessä. Sisällöllisesti ja merkityksellisesti tämä 2000-luku on herännäisyydessä ollut melkoisen laimea aikakausi.

Herännäisyyttä ei myöskään tunneta enää kuten ennen.

Henkilökohtaisesti pidän paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti.

Tuo ei tietenkään merkitse sitä ettenkö voisi herännäisyyden pitkää matkaa pohdiskella asiasta sisäisesti tietävien kanssa. :kahvi:

Ymmärrän Sinua Kalistaja.
Paastoa voi aina harkita monessakin asiassa ja pohtia omaa seuraavaa siirtoa, niin myös hengellisessä elämässä.

Itse olen kahden vuoden aikana käynyt vain muutamissa seuroissa ja se on tehnyt hyvää.
"Paasto" on tuonut syvyyttä asioihin tämän päivän herännäisyyden suhteen.

Pakonomainen tarve olla seuroissa jne. Olisi minulle ennemminkin rasite kuin hyvän mielen tuoja.

Minä uskon että Herra katsoo minulle mikä on minulle hyvää ja mikä on huonoa.

Kyllä Hän sinullekin Kalistaja, kertoo milloin on aika ja milloin ei ole mentävä seuroihin jne.

ps. Onko seurat Jumala?


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #40 : 04.02.18 - klo:10:30 »
Samoin ottaisin neutraalisti koko paastoamisen. Ensinnä tuli kyllä mieleen semmoinen paasto joka esimerkiksi rajoittaa materialistisia iloja, pidättyy makeisista, lihasta, viinistä, jostain telkkasarjasta tai mistä nyt kukin näkee paaston viisaaksi, mietin vain että mistä seuroista alkaen kun niitä on useita.

Tuommoista päättämällä päätettyä hengellisyyden välttämistä en ehkä sitten niinkään ymmärrä. Itselleni tuli merkillinen ajanjakso josta kai mainitsin, eräästä aattoillan hartaudesta jona seisoin rakkaitten ihmisteni keskellä ahtaudessa Anttolan urkuparvella ja tulin katsoneeksi alas täyteen kirkkoon, ja minut aivan jyräsi ajatus, et sinä ole noita merkillisempi, tulet kirkkoon kun tahdot tunteilla.

En saanut itseäni potkituksi mihinkään. En halunnut. Minusta puuttui kaikki voima lähteä -- muuten voin hyvin.

Tuli paasto, mutta ajattelin paljon. Olin hyvilläni jokaisesta Raamatun jakeesta joka käväisi mielessä. Mietin jopa että mikäli Jumala on,  "taluttaa tiellään" , tie saattaa kulkea kiertäen kaikki seurat tarkoin. Jotain kyllä sinä aikana kirposi.

Niin sitä vain että saattaa se "paasto" vain tulla eteen niin ettet ymmärrä mitä on tämä tämmöinen. Miksi kiusata itseään suotta, mietin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8324
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #41 : 19.03.18 - klo:16:51 »

Tää paastonaika tai pääsiäisen odotus on ollut aika paastoilua.

Kävin lekurissa valittamassa kylkeäni ja hän sitten kokeisiin laittoi ja veriarvot oli aika kamalat.
Tai siis sokeri oli 6.7 ja kolestroli oli 113 ja raja arvo 100 tai suositusraja.
Verenpaine oli korkea.

No ei kun paastoon ja viisipäivää vedellä ja nyt olen mittaillut verenpainetta ja siinä 125 keskiarvo ja alenpi noin 65, et ne meni kohdilleen ja sokeriarvotkin toisessa mittauksessa kunnossa ja P alat, kun oli 100 ekassa oli tippunut 50 neen.

Eli paasto kannatti ja nyt olen yrittänyt sitten ihan pienellä ravinnolla olla, että saisi painonkin pudotettua.
Tuli just sopivasti noi kauhulukemat tähän paaston aikaan, niin tuli paastottuakin, vaikkakaan ei toi hengellinen puoli ollut mielessä.

Paasto järkevästi toteutettuna on hyväksi terveydellekkin.
Mutta kait se maltti on valttia tässäkin asiassa.

Eniten harmittaa, kun lääkäri sanoi, että ei alkoholia.
Hmm, no hmm, no ,hmm.
Tik toc.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #42 : 19.03.18 - klo:19:36 »
Nuorena olin pari, kolme kertaa muutaman päivän mehupaastolla.
Nykyään en enää voisi, on perussairauksia.

Ennen luovutin verta muutaman kerran, sitäkään en enää voi tehdä.

Aika aikaa, kutakin.
Ja joka asialla aikansa auringon alla, mukaellen saarnaajaa.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8324
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #43 : 20.03.18 - klo:19:09 »

Körttiseuroista ollut myös pakkopaastolla, un ei niitä tuolla Hämeessä liikoja ollut.
Onneksi jokasunnuntaiseen messuun pääsi.

Nyt kun taas pääkaupunkiseudulla, niin pitää mennä edustamaan körttinuorisoa.
Mä oon yleensä nuorin seuroissa, vaikka puolivuosisataa jo takana eli puolessa välissä eloa.

Siis huomenna ois tarkoitus Matin kappeliin seuroihin.
Siellä aikoinaan kun ne aloitti seurojen pidon, niin ei ne körttiperinteistä paljoa tiennyt.
Oli säestystä siikkareihin ja kovasti rukousta aina välillä ja välillä noustiin kaikki Herran siunauksen lukemiseen ja muuta sellaista ihan hienoa, mutta ei nyt ihan käsikirjan mukaan mennyt.
No Taneli pappi tuli kuvioihin mukaan ja meno muuttui perinteisemmäksi.
Tik toc.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #44 : 05.04.18 - klo:14:04 »
Paasto ohi.