Kirjoittaja Aihe: Seurakuntavaalit 2006  (Luettu 22575 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Ovatko srk-vaalit demokratiaa?
« Vastaus #15 : 21.08.06 - klo:07:35 »
Epäilen kovasti, ovatko seurakuntavaalit laisinkaan demokratiaa? Edustaako seurakuntaneuvosto/kirkkovaltuusto laisinkaan jäsenistöään.
Äänestysprosentti on niin alhaalla, että äänejä keskittämällä suhtellisen pienikin ryhmä voisi kaapata seurakunnassa vallan. Sellaista on esiintynytkin useassa seurakunnassa, jossa niin sanottujen "seurakunta-aktiivien" ryhmä on kaapannut vallan keskittämällä vähäisiä ääniään.

Mielestäni kirkon keskushallinnossa tulisi miettiä uusia ratkaisuja äänestää. Yksi tällainen olisi vaalilipun toimittaminen kotiin, jonka täyttämällä ja palauttamalla osallistuu vaaleihin. Samaa systeemiä käytetään yleisesti puolueen sisäisissä vaaleissa eikä väärinkäytöksiä ole esiintynyt.
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #16 : 21.08.06 - klo:12:20 »
Mutta niinhän se on, että vain äänestämällä voi vaikuttaa. Srk-aktiivit vain tekevät velvollisuutensa, eli äänestävät. Jos ei äänestä, niin mitä epädemokratiaa siinä on. Kaikille tarjotaan mahdollisuus.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kansanvalta seurakuntiin
« Vastaus #17 : 21.08.06 - klo:14:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Mutta niinhän se on, että vain äänestämällä voi vaikuttaa. Srk-aktiivit vain tekevät velvollisuutensa, eli äänestävät. Jos ei äänestä, niin mitä epädemokratiaa siinä on. Kaikille tarjotaan mahdollisuus.


Seurakuntien päätöksenteko pitäisi perustua edustukselliseen demokratiaan. Sitä edustuksellisempi on kansanvalta, mitä korkeampi on äänestysprosentti. Seurakuntavaaleissa äänestysprosentti on naurettavan alhainen eikä edustuksellisesta demokratiasta voi puhua.

Ehdotinkin siis, että äänestyksen voisi tehdä kotonaan postiäänestyksellä. Tulee tietysti hieman kalliimmaksi, mutta silloin seurakuntaneuvostot ja kirkkovaltuustot todellakin edustaisivat seurakuntalaisia.
Acta, non verba.

Kauhanen T

  • Vieras
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #18 : 21.08.06 - klo:15:20 »
Toisaalta demokratia on niin hieno juttu, että se toimii aina: jäsenistön enemmistö haluaa olla jäseniä ja olla äänestämättä. Ja hehän saavat mitä haluavat. Useimmat heistä haluavat silti, että seurakuntaa hallinnoidaan, mm. että vaalit järjestetään ja niistä heille tiedotetaan - että he voivat sitten jättää äänestämättä. Pääasia on, että on aidosti valinnanvapaus sen suhteen, pyrkiikö vaikuttamaan vai ei.

Omassa entisessä kotiseurakunnassani ei vaaleja pidetä lainkaan - ainakaan vielä. Tuomiokapituli kielsi, koska seurakuntaliitosasia on kirkkohallituksen käsittelyssä. No, minä joka tapauksessa olen jo vuosia joutunut jättämään äänestämättä täällä pääkaupunkiseudulla (Sääksmäellä kyllä äänestäisin vaikka montakin kertaa).

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mikään ei muuttua saa
« Vastaus #19 : 21.08.06 - klo:20:17 »
Näyttää siltä, ettei seurakuntavaalien uudistamiseen ole intoa näillä sivuilla. Tuntuu enemmänkin siltä, että ollaan sitä tyytyväisempiä, mitä pienempi äänestysprosentti seurakuntavaaleissa on.
Acta, non verba.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Mikään ei muuttua saa
« Vastaus #20 : 21.08.06 - klo:20:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Näyttää siltä, ettei seurakuntavaalien uudistamiseen ole intoa näillä sivuilla. Tuntuu enemmänkin siltä, että ollaan sitä tyytyväisempiä, mitä pienempi äänestysprosentti seurakuntavaaleissa on.


On taidettu saada foorumille varsinainen kriitikko.

Seurakuntavaalien äänestysprosentti on usein surkean alhainen, totta. En kuitenkaan usko, että postiäänestys auttaisi. Viime aikoina on hermostuttu kotiin tulevista seurakuntien ilmaisjakelulehdistä. Voisin kuvitella, ettei seurakuntavaalipostikaan ihan kaikkia ilahduttaisi, vaikka luonnollisesti se lähetettäisiinkin vain kirkon jäsenille. Ja isolta osalta vastaanottajista se jäisi muuten vaan noteeraamatta. Eli äänestysprosenttien huimaa kasvua tuskin tapahtuisi, luulen mä. Myös luotettavuuskysymys on mielestäni oikeasti merkittävä.

Postiäänestystä paremmaksi näkisin kirkon asian terävöittämisen ja tuomisen lähemmäksi kansaa, kirkon vastaanottavaisuuteen panostamisen ja kirkon yhteisvastuullisuuden, diakoniatyön ja muun yhteiskunnallisen avun esillä pitämisen. Ja vaikka ihan konkreettisesti kannustamalla äänestyspaikoille jonkinlaisilla "porkkanoilla" (hm, mielenkiintoiset tapahtumat samassa yhteydessä, soppatarjoilua...?).

Pätkääkään en ole poliitikko, ihan maallikon ajatuksia muutenkin.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Re: Mikään ei muuttua saa
« Vastaus #21 : 21.08.06 - klo:22:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Näyttää siltä, ettei seurakuntavaalien uudistamiseen ole intoa näillä sivuilla. Tuntuu enemmänkin siltä, että ollaan sitä tyytyväisempiä, mitä pienempi äänestysprosentti seurakuntavaaleissa on.


Tarkennetaanpas vähän eli ainakin itse ilahtuisin sitä enemmän, mitä SUUREMPI äänestysprosentti on. Noissa Liisan ideoissa on perää, ehkä niiden avulla äänestysprosentin kasvattaminen onnistuisi.

Toivottavasti en muista ihan väärin, mutta liekö se vaalipäivä isänpäivä? Jos näin on niin ei ole hyvä juttu. Se saattaa pienentää äänestysprosenttia.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Re: Mikään ei muuttua saa
« Vastaus #22 : 21.08.06 - klo:23:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
On taidettu saada foorumille varsinainen kriitikko.


Musta tuntuu, että Salis on Myyräpartion kätyri ;)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #23 : 22.08.06 - klo:04:56 »
Eikö Paavali ollut ensin silaS?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Siivet leikattiin, tuli pakkolasku
« Vastaus #24 : 22.08.06 - klo:08:52 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
On taidettu saada foorumille varsinainen kriitikko.


Musta tuntuu, että Salis on Myyräpartion kätyri ;)


Pari - kolme päivää meni, kun kriitikon siipiä jo leikataan.  8)
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mikään ei muuttua saa
« Vastaus #25 : 22.08.06 - klo:09:02 »
Liisa

Lainaus
On taidettu saada foorumille varsinainen kriitikko.


Eikö erilaisten mielipiteiden vastaanottaminen tunnukin vaikealta?  :wink:

Lainaus
Postiäänestystä paremmaksi näkisin kirkon asian terävöittämisen ja tuomisen lähemmäksi kansaa, kirkon vastaanottavaisuuteen panostamisen ja kirkon yhteisvastuullisuuden, diakoniatyön ja muun yhteiskunnallisen avun esillä pitämisen.


Olin aikanaan yhdessä kirkkotoimikunnassa ja siellä keskustelun kulku oli täysin sama. Vastustetaan seurakuntalaisten aktivointia äänestämään vaaleissa. Ja uskotaan, että kirkon asian terävöittäminen tuominen lähemmäs kansaa lisäisi seurakuntavaalien äänestysprosenttiä. Miksi kirkossa pelätään kansanvaltaa. Veisikö se kenties vallan nykyisiltä päätöksentekijöiltä ja pieniltä aktivistiryhmiltä?

Lainaus
Pätkääkään en ole poliitikko, ihan maallikon ajatuksia muutenkin.


Mehän olemme kaikki maallikkoja, mitä uskoon tulee! :wink:
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #26 : 22.08.06 - klo:09:07 »
Mua on kysytty jo kahesti ehdokkaaksi.

...sori, olen alaikäinen...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Äänioikeus
« Vastaus #27 : 22.08.06 - klo:09:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Mua on kysytty jo kahesti ehdokkaaksi.

...sori, olen alaikäinen...


Hyvä pointti. Pitäiskö ripillä käyneet saada äänestää seurakuntavaaleissa. Hehän ovat muuten seurakunnan täysivaltaisia jäseniä, mutteivat saa äänestää seurakuntavaaleissa. Oletan, että alkukirkossa 15-vuotiaat olivat jo täysvaltaisia jäseniä. Vai oletanko kenties väärin jälleen?
Acta, non verba.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Mikään ei muuttua saa
« Vastaus #28 : 22.08.06 - klo:09:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"


Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Postiäänestystä paremmaksi näkisin kirkon asian terävöittämisen ja tuomisen lähemmäksi kansaa, kirkon vastaanottavaisuuteen panostamisen ja kirkon yhteisvastuullisuuden, diakoniatyön ja muun yhteiskunnallisen avun esillä pitämisen.


Olin aikanaan yhdessä kirkkotoimikunnassa ja siellä keskustelun kulku oli täysin sama. Vastustetaan seurakuntalaisten aktivointia äänestämään vaaleissa. Ja uskotaan, että kirkon asian terävöittäminen tuominen lähemmäs kansaa lisäisi seurakuntavaalien äänestysprosenttiä. Miksi kirkossa pelätään kansanvaltaa. Veisikö se kenties vallan nykyisiltä päätöksentekijöiltä ja pieniltä aktivistiryhmiltä?


Sulta tais nyt mennä mun pointti ohi. Minä en nyt näe kuka täällä olisi "vastustamassa seurakuntalaisten aktivointia äänestämään vaaleissa". Ennemminkin mietitään keinoja, joilla seurakuntalaisia voitaisiin aktivoida äänestämään.

Minä en kykene vastaamaan kysymykseesi siitä "miksi kirkossa pelätään kansanvaltaa", koska en näe, että kirkossa pelättäisiin kansanvaltaa. Ilmeisesti sinä näet kuitenkin, että näin on. Tuo postiäänestyksen vastustus ei kuitenkaan ole merkki "kansanvallan" pelosta.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Äänioikeus
« Vastaus #29 : 22.08.06 - klo:09:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Mua on kysytty jo kahesti ehdokkaaksi.

...sori, olen alaikäinen...


Hyvä pointti. Pitäiskö ripillä käyneet saada äänestää seurakuntavaaleissa. Hehän ovat muuten seurakunnan täysivaltaisia jäseniä, mutteivat saa äänestää seurakuntavaaleissa. Oletan, että alkukirkossa 15-vuotiaat olivat jo täysvaltaisia jäseniä. Vai oletanko kenties väärin jälleen?


Mun mielestä kirkollisissa asioissa olisi hyvä tarttua silloin, kun aika on otollisin; usein rippikoulun jälkeen suhde kirkkoon on jälleen parantunut, ollaan innostuneita isokoulutuksesta ym. Ajattelu alkaa myös olla kypsää. Kyllä minä kannattaisin kirkollisvaalien äänestysikärajan laskua, 15 passaisi mulle.