Kirjoittaja Aihe: Vesikaste  (Luettu 5041 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vesikaste
« : 30.09.19 - klo:22:32 »
Minulla on sellainen käsitys, että maailmassa tällä hetkellä valtava määrä erilaisia käsityksiä vesikasteesta: mikä on sen merkitys, mitä se on, miten se suoritetaan, mitä pitää ottaa huomioon, ...
Veikkaan, että kun otetaan huomioon myös mennyt aika, erilaisten käsitysten määrä sen kuin suurenee.
Tämän lisäksi huomioin vielä sen suuren varmuuden, mikä itse kunkin käsityksen valinneilla ihmisillä on oman käsityksensä oikeudesta.

Tätä suurta varmuutta hivenen ihmettelen -  vai onko kuitenkin niin, että juuri kukaan ei ole asiasta kovin varma, on vain äänekäs varmojen joukko eri käsitysten puolesta antamassa kuvan, että lähes kaikki ovat ihmisiä, joiden käsitys on kivenkovan varma siitä, mikä on oikea tapa suhtautua täjhän asiaan?

Se, että on paljon erilaisia käsityksiä kasteesta ei taida olla kovinkaan kummallista: Raamatussa ei taideta tuosta vesikasteesta kovin paljoa puhua.

Joku sanoo:  "Ainut oikea tapa kastaa, on upottaa ihminen veteen".
Mistä hän sen voi tietää? Tapa on kyllä oikea, mutta mistä tietää, että se on ainoa oikea?

Joku kehoittaa turvautumaan kasteen armoon.
Ihmettelen, itse en tuollaista uskaltaisi. Voiko kasteesta tulla epäjumala joka tulee Kristuksen sovituskuoleman rinnalle, ellei jopa sen ohi?

Epäilen myös epäraamatulliseksi ajatusta, että kastamaton vauva tai abortoitu lapsi/sikiö joutuu helvettiin, mikäli häntä ei ole kastettu.

Minulla ei ole vielä tietoisessa maailmassani riittävästi informaatiota siihen, että pystyisin tekemään kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä tästä asiasta.

Sen toki tiedän, että silloin ainakin menee oikein, jos on kyseessä henkilö, jota ei ole lapsena kastettu ja joka tulee kristilliseen uskoon aikuisena ja tunnustaa uskonsa ja joka kastetaan ulkona luonnon keskellä virtaavassa vedessä upottamalla.
Tällaisen kuvan Raamattu antaa niissä harvoissa paikoissa, joissa tapahtumaa kuvataan.

Ovatko muut tavat vääriä, koska niitä ei Raamatussa kuvata?
En tiedä?

Sitäkin ihmettelen, että ainakin luterilaisen kir´kon sekä helluntaiseurakunnan piirissä viitataan kastesaarnoissa joskus Johanneksen kasteeseen. Kait siihen on joku hyvä syy, jota en tiedä, tai en ainakaan muista.

Entä kasteen merkitys?
Kuuliaisuuden askel?

Uudestisyntyminen siinä merkityskessä, kuin Joh. 3 puhuu?  Olen kyllä lukenut Raamattua muualtakin, kuin vain kasteeseen liittyviä paikkoja, joten on vaikea uskoa, että kyseessä on sama asia, kuin Joh 3:ssa.

Jne.

Olisihan se kiva, että minäkin tietäisin joskus varmasti asian, kuten luterilaiset (käsitys voi vaihdella riippuen herätysliikkeestä), helluntalaiset ja kaikki muutkin jo asian tietävät.

Voihan myös olla, että asia ei olekaan niitä kaikkein tärkeimpiä, vaan entä jos kuitenkin on?

Tämän asian selvittäminen ei ole tällä hetkellä minulla kovin korkealla prioriteetillä, varsinkin, kun asian selvittäminen ei ole kovin helppoa.
Pidän kuitenkin mahdollisena, että se joskus kuitenkin minullekin selviää, eli en usko, että tämä asia on niin salattu, että se ei voisi selvitä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vesikaste
« Vastaus #1 : 30.09.19 - klo:23:08 »
”Johannes kastoi vedellä parannukseen..... 
Minä kastan teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. ” tulee muistista, yritän käynnistää Raamatun lueskelua, mutta en ole tuossa asti.


Armias, nyt vasta päästiin sekamelskan äärelle.  Ei vesikaste mitään!   :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Vesikaste
« Vastaus #2 : 01.10.19 - klo:08:17 »
Muisteletko Johannes kastajan lausumaa: Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Vesikaste
« Vastaus #3 : 01.10.19 - klo:09:48 »
”Johannes kastoi vedellä parannukseen..... 
Minä kastan teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. ” tulee muistista, yritän käynnistää Raamatun lueskelua, mutta en ole tuossa asti.

Armias, nyt vasta päästiin sekamelskan äärelle.  Ei vesikaste mitään!   :icon_eek:

Raamatussa puhutaan erilaisista kasteista.
Kristillinen vesikaste löytyy sieltä myös. Esim. Filippus kastoi hoviherran vedessä ja kyseessä oli kristillinen vesikaste.
Kun hoviherra kääntyi, hänet kastettin heti, ei pidetty mitään pitkiä kasteeseen valmistujaisia.

Sitäkin ihmettelen, että miksi Apostolien teoissa uskoon tulleet kastettiin heti uskoon tultuaan ja sitten aikojen kuluessa käytäntöä on muutettu siten, että pitää käydä läpi tietopuolista opetusta kristillisestä uskosta. Järkevältähän se kuulostaa, että kasteelle menevän pitää tietää, mihin uskoo, mutta miksi apostolien aikana käytäntö oli se, että heti uskoon tultua kastettiin ja sitten vasta alkoi se opetustoiminta?

Alkuseurakunnan aikana tiedot kristillisestä uskosta varmaankin olivat varsin hatarat, koska asia oli uusi, silti kastettiin heti, nykyään varsinkin Suomessa jokaisella on jotain tietoa kristillisestä uskosta, mutta kaste tapahtuu vasta joskus myöhemmin, mikäli siis on kyse aikuisesta jota ei ole lapsena kastettu tai joka on sellaisen kasteopetuksen piirissä, jossa vauvojen kastetta ei hyväksytä.
Tälle käytännön muutokselle lienee jotkut pätevät syyt eikä tarkoitukseni ole ehdottaa, että käytäntöjä pitäisi muuttaa.



Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Vesikaste
« Vastaus #4 : 01.10.19 - klo:11:31 »
Raamatussa puhutaan erilaisista kasteista.
Kristillinen vesikaste löytyy sieltä myös. Esim. Filippus kastoi hoviherran vedessä ja kyseessä oli kristillinen vesikaste.
Kun hoviherra kääntyi, hänet kastettin heti, ei pidetty mitään pitkiä kasteeseen valmistujaisia.

Sitäkin ihmettelen, että miksi Apostolien teoissa uskoon tulleet kastettiin heti uskoon tultuaan ja sitten aikojen kuluessa käytäntöä on muutettu siten, että pitää käydä läpi tietopuolista opetusta kristillisestä uskosta. Järkevältähän se kuulostaa, että kasteelle menevän pitää tietää, mihin uskoo, mutta miksi apostolien aikana käytäntö oli se, että heti uskoon tultua kastettiin ja sitten vasta alkoi se opetustoiminta?

Alkuseurakunnan aikana tiedot kristillisestä uskosta varmaankin olivat varsin hatarat, koska asia oli uusi, silti kastettiin heti, nykyään varsinkin Suomessa jokaisella on jotain tietoa kristillisestä uskosta, mutta kaste tapahtuu vasta joskus myöhemmin, mikäli siis on kyse aikuisesta jota ei ole lapsena kastettu tai joka on sellaisen kasteopetuksen piirissä, jossa vauvojen kastetta ei hyväksytä.
Tälle käytännön muutokselle lienee jotkut pätevät syyt eikä tarkoitukseni ole ehdottaa, että käytäntöjä pitäisi muuttaa.
Maamme evankelis-luterilaisessa kirkossa kristillinen kaste perustuu Herramme Jeesuksen Kristuksen lähetyskäskyyn, joka sisältää myös kastekäskyn.

"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
(Matt. 28:18–20)

Lähde

https://evl.fi/tutki-uskoa/kaste-ja-ehtoollinen/kaste

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Vesikaste
« Vastaus #5 : 01.10.19 - klo:11:45 »
Maamme evankelis-luterilaisessa kirkossa kristillinen kaste perustuu Herramme Jeesuksen Kristuksen lähetyskäskyyn, joka sisältää myös kastekäskyn.

Oikeastaan kaikkien kristillisten yhteisöjen toimittamat vesikasteet perustuvat Jeesuksen käskyyn.


"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
(Matt. 28:18–20)

Apostolien teoissa tätä lähetyskäskyä on tulkittu siten, että uskoon tulleet kastetaan heti ja sitten vasta seuraa opetus.
Kasteelle valmistava koulu tuntui kestävän varsin vähän, koska kaste suoritettiin heti uskoon tulon jälkeen.
Kasteelle menemisen perustiedot  kaiketikin olivat sen kaltaisia, että niiden opettamiseen ei kovin paljoa aikaa tarvittu: perustiedot varmaankin annettiin saarnassa, jota kuuntelemalla usko syntyi ja se riitti, että henkilö voitiin kastaa. Ja vasta sen jälkeen seurasi varsinainen opetus, jota sitten kestikin loppuelämän.

On varmaan välillä hyödyllistä verrata omia ja yleisiäkin käytäntöjä siihen, mitä Raamattuun on kirjoitettu. Joskaan kaikkia mahdollisia toimintaohjeita Raamattuun ei ole kirjoitettu, joten jos jonkun toiminnan kuvaus puuttuu Raamatusta, ei vielä sen perusteella voi vetää johtopäätöstä, että toiminta olisi väärää.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Vesikaste
« Vastaus #6 : 01.10.19 - klo:14:15 »
Oikeastaan kaikkien kristillisten yhteisöjen toimittamat vesikasteet perustuvat Jeesuksen käskyyn.


Apostolien teoissa tätä lähetyskäskyä on tulkittu siten, että uskoon tulleet kastetaan heti ja sitten vasta seuraa opetus.
Kasteelle valmistava koulu tuntui kestävän varsin vähän, koska kaste suoritettiin heti uskoon tulon jälkeen.
Kasteelle menemisen perustiedot  kaiketikin olivat sen kaltaisia, että niiden opettamiseen ei kovin paljoa aikaa tarvittu: perustiedot varmaankin annettiin saarnassa, jota kuuntelemalla usko syntyi ja se riitti, että henkilö voitiin kastaa. Ja vasta sen jälkeen seurasi varsinainen opetus, jota sitten kestikin loppuelämän.

On varmaan välillä hyödyllistä verrata omia ja yleisiäkin käytäntöjä siihen, mitä Raamattuun on kirjoitettu. Joskaan kaikkia mahdollisia toimintaohjeita Raamattuun ei ole kirjoitettu, joten jos jonkun toiminnan kuvaus puuttuu Raamatusta, ei vielä sen perusteella voi vetää johtopäätöstä, että toiminta olisi väärää.

Mielestäni Raamatun mukaan kaste ja opetus liittyvät yhteen jo Jeesuksen kastekäskyssä "kastakaa ja opettakaa", eikä Hän jättänyt lähetys- ja kastekäskyn antamista yhteen kertaan Matteuksen ja Markuksen evankeliumien lähetys- ja kastekäskyjen täydentäessä toisiaan. Matteuksen evankeliumi korostaa opetuslapseksi tekemistä, ja siihen, miten tehdään opetuslapsia Jeesukselle. Tämä näkyy lähetyskäskyn lopussa olevista Jeesuksen sanoista "opettakaa heitä noudattamaan kaikkea mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa".

Markuksen evankeliumissa Jeesus korostaa pelastumista vastaten kysymykseen kuka pelastuu? Tämä käy ilmi jatkosta, jossa Hän sanoo "joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva", eikä Hän erittele käännyttämiskeinoja vaan käskee "julistakaa evankeliumi kaikille luoduille". Markuksen evankeliumin lähetys- ja kastekäskyssä ei siis ole ollenkaan kysymys siitä, keitä saadaan kastaa, vaan siitä, kuka pelastuu eikä Hän määrää kastamaan vain uskovaisia. Markuksen evankeliumissa on suorastaan päinvastainen ajatus "joka ei usko", niin silloinhan Jeesus antaa selvästi ymmärtää, miten jumalatonkin on voinut saada kasteen.

"Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
(Mark.16:15-16)
« Viimeksi muokattu: 01.10.19 - klo:14:25 kirjoittanut luterilainen »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Vesikaste
« Vastaus #7 : 01.10.19 - klo:14:26 »
Markuksen evankeliumin Jeesuksen lähetys- ja kastekäsky sisältää myös kristillisen lapsikasteen, koska vauvatkin kuuluvat "kaikkiin luotuihin".  Lapsikaste toki edellyttää lähetys- ja kastekäskyn mukaan aina opetusta. Jeesushan käski nimenomaan tekemään opetuslapsia eikä vain pelkkiä kastettuja. Vastuu opettamisesta kuuluu vanhemmille, kummeille ja seurakunnalle. Ensisijainen velvollisuus lasten opettamiselle on vanhemmilla. Seurakunnan toimintamuodot, kuten pyhäkoulu ja rippikoulu ovat vanhempien opetuksen täydentäjiä.

"Ja te isät, älkää herättäkö lapsissanne vihaa, vaan kasvattakaa ja ojentakaa heitä Herran tahdon mukaan."
(Ef.6:4)

"Kiitän Jumalaa, kun muistan sen vilpittömän uskon, joka sinulla on ja joka oli jo isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikella; myös sinulla se on, siitä olen varma. "
(2Tim.1:5)
« Viimeksi muokattu: 01.10.19 - klo:14:37 kirjoittanut luterilainen »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Vesikaste
« Vastaus #8 : 01.10.19 - klo:14:37 »
Mielestäni kodin ja seurakunnan opetuksen tulee kulkea rinnakkain. Lapsikaste on raamatullinen, mutta ilman opetusta se ei sitä ole.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vesikaste
« Vastaus #9 : 01.10.19 - klo:18:03 »
Muisteletko Johannes kastajan lausumaa: Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

No sitähän minä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Vesikaste
« Vastaus #10 : 01.10.19 - klo:20:02 »
Voiko kasteesta tulla epäjumala joka tulee Kristuksen sovituskuoleman rinnalle, ellei jopa sen ohi?

Ei tietenkään voi. "Kasteessa Jumala liittää meidät Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen", opettaa Katekismus. Se on ihan ensimmäinen asia, joka siinä kasteesta todetaan. Ei kasteella ilman sitä kuolemaa mitään merkitystä ole.

Samassa kohtaa on vielä varmemmaksi vakuudeksi sitaatti Paavalilta: "meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa". Eli nämä kaksi, kaste ja kuolema, käyvät yhdessä.

Ja kasteen armosta Katekismus sanoo: "Kun turvaamme kasteen armoon, meidän ei tarvitse omin voimin tehdä parannusta." Ehkä et uskalla? Mutta ehkä luterilainen usko on tuollaista röyhkeän rohkeaa  :icon_cool:

Ja lainataan vielä Lutheria Isosta Katekismuksesta: "Sillä kun kastetaan Jumalan nimeen, kastetta eivät suorita ihmiset, vaan Jumala itse." Että sellainen epäjumala se kaste on. Katekismuksen mukaan kaste on Jumalan teko, ja Jumalan teot ovat välttämättömiä pelastuksen saavuttamiseksi.

(Ja sitten samasta kohtaa vielä tämä kiva sitaatti: "viisastelevat hurmahenkemme väittävät kuitenkin, että yksin usko pelastaa".)
« Viimeksi muokattu: 01.10.19 - klo:20:12 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Vesikaste
« Vastaus #11 : 01.10.19 - klo:20:16 »
Siis Iso Katekismus on ihan loistavaa luettavaa, muiltakin kohdiltaan... Jos olisin pappi niin en viitsisi aina mitään omiani saarnata vaan lukisin suorana sitä  :icon_biggrin:

Lainaus käyttäjältä: Iso Katekismus
Kaste antaa sen vuoksi jokaiselle kristitylle koko elämän ajaksi riittämiin oppimista ja harjoittamista. Hänellä on jatkuvasti täysi työ uskoa lujasti se, minkä kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta, syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa.

Kaste siis vaikuttaa nuo kaikki. - Mutta joo, tämä on toki vain luterilaista opetusta eikä mitään Raamattua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vesikaste
« Vastaus #12 : 02.10.19 - klo:00:43 »
Mitäpäs pyydänkin jos saisin joululahjaksi. Onkohan se kamalan kallis, kun me taas mennään sinne Anttolan ja se onollut semmoinen yhteinen joululahja kaikille. Osin uuvuttava kyllä, sen myönnän. Kolme hyvin haukkuvaa. koiraa, kaksi ei, kolme kissaa. 

Mutta sen omistaisi mielellään että voisi aina palata siihen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Vesikaste
« Vastaus #13 : 07.11.19 - klo:22:33 »
Sitäkin ihmettelen, että miksi Apostolien teoissa uskoon tulleet kastettiin heti uskoon tultuaan ja sitten aikojen kuluessa käytäntöä on muutettu siten, että pitää käydä läpi tietopuolista opetusta kristillisestä uskosta. Järkevältähän se kuulostaa, että kasteelle menevän pitää tietää, mihin uskoo, mutta miksi apostolien aikana käytäntö oli se, että heti uskoon tultua kastettiin ja sitten vasta alkoi se opetustoiminta?

Alkuseurakunnan aikana tiedot kristillisestä uskosta varmaankin olivat varsin hatarat, koska asia oli uusi, silti kastettiin heti, nykyään varsinkin Suomessa jokaisella on jotain tietoa kristillisestä uskosta, mutta kaste tapahtuu vasta joskus myöhemmin, mikäli siis on kyse aikuisesta jota ei ole lapsena kastettu tai joka on sellaisen kasteopetuksen piirissä, jossa vauvojen kastetta ei hyväksytä.

No se tieto ei ole välttämättä kovin pätevää. Ehkä luuloa pikemmin. Ja siihen on sekaantunut kaikenlaista kansanuskoa. Olen esim. kuullut ihan vakavissaan väitettävän, että kristinuskon mukaan kuolleet muuttuvat enkeleiksi. Ruumiin ylösnousemus on ihan tuntematon ajatus, samoin Jeesuksen jumaluus (eli ihan pääpointti). Pitkäperjantai ja pääsiäinen menevät iloisesti sekaisin, jne.

Oikeastaan ilman vuosisataista perinteen painolastia tuollaisine harhoineen on voinut olla helpompi ottaa uutta vastaan. Tai eihän se juutalaisille ihan uutta ollut, mikäli Jeesus esitettiin Vanhan Testamentin lupaamana Messiaana.

Eipä silti, ei ne asiat Uuden Testamentin aikanakaan niin selkeitä olleet. Ei olllut niin paljon valmista oppia vielä. Niinhän siinä sitten kävi, että kastetut keskenään kinastelivat, miten nämä asiat nyt oikein ovat. Pitääkö tehdä hyviä tekoja? Saako sitä verta nyt syödä vai ei? Onko kuolleiden ylösnousemusta? Mites tuo ympärileikkausasia? Kaikista näistä keskusteluista Raamattu itse todistaa, eli näistä ei ollut yhtenevää näkemystä kastetuilla.

Mitä ne Uuden Testamentin aikaan uskoon tulleet sitten mahtoivat uskoa? Riittikö, että sanoo "Jeesus on Herra", mitä sillä nyt sitten itse kukin ymmärsikään. Ehkä apostolien aikaan oltiin vain niin innostuneita, että ei heti hiffattu, että ymmärretäänkö ne tätä asiaa nyt itsekään kovin hyvin. Ja että ymmärtääkö nuo toiset likikään samoin kuin me. Sitä myötä kun oppi on täsmentynyt, sitä ehkä on haluttu ennen kastetta opettaa vähän tarkemmin niille, joilla ikänsä puolesta katsotaan voivan olla edellytykset ymmärtää.

(Tuli nyt kyllä mieleen, että miksei aikuisiakin voisi ensin kastaa varuiksi ja sitten vasta opettaa.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.