Kirjoittaja Aihe: Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi  (Luettu 37531 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #15 : 21.09.06 - klo:09:08 »
Tämä on monitahoinen kysymys: käytännössä opin kautta jokainen henkilö ja suuntaus tulkitsee itseään, kaikkein kirjaimellisimmatkin lähestymistavat tähän pakottavat. Kielemme ja ajattelumme on tietynlainen verho itsemme ja Jumalan, äärettömyyden välillä. Toki pakosta koska emme juuri voi muuten älyllisesti tai yhteisöllisesti häntä lähestyä - hiljaisuudessa puhuu Jumala, mutta meidän on pakosta joskus katkaistava hiljaisuus koska olemme heikkoja ihmisiä vaeltamassa kylmässä maailmassa. Mutta vaikka luemme itsemme ja älymme Jumalaksi ja hänen opikseen niin on silti legitiimiä kysyä, missä määrin, miten paljon oppimme rajoittaa rajoittamattomuutta, kahlitsee rakkautta ja säännöstelee armoa - tässä mielessä uskon että opillinen liberalismi on selkeästi, vaikkakin mitättömän vähän, lähempänä Jumalaa ja kristinuskon universaalia ja rajatonta ydintä kuin opillinen, kahlitseva, tuomitseva ja omaan älyyn, omaan tulkintaan luottava jyrkkä konservatismi. (Ja sanon siis jyrkkä: konservatiisuuskin jakautuu moniin tulkintoihin ja näkyihin, ja kaikki niistä eivät ole, hmm, Usko ja Rukous -tyyppisiä...)
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #16 : 22.09.06 - klo:10:34 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Kielemme ja ajattelumme on tietynlainen verho itsemme ja Jumalan, äärettömyyden välillä.


Ja vielä siten, että esimerkiksi kirkossa ja kristillisissä liikkeissä asiat pitää sanoa tietyllä tavalla, että ne ovat hyväksyttäviä. Kieli sitoo meidät siis kahdesti: a) kielen rajallisuuden takia b) kielen rajoittamisessa tiettyyn ilmaisuun ja muottiin. Me emme kielemme ja tietämyksemme rajallisuuden takia pysty ymmärtämään Jumalan äärettömyyttä.

Lainaus
Mutta vaikka luemme itsemme ja älymme Jumalaksi ja hänen opikseen niin on silti legitiimiä kysyä, missä määrin, miten paljon oppimme rajoittaa rajoittamattomuutta, kahlitsee rakkautta ja säännöstelee armoa


Kysymys lienee itse opista. Voihan oppi olla rajoittava tai emansipatorinen eli ihmisiä itseään valtauttava. Toistaalta kristinoppi on vapaudessaan aina rajaava, koska se vaatii rakkautta, armoa ja anteeksiantoa.

Lainaus
Tässä mielessä uskon että opillinen liberalismi on selkeästi, vaikkakin mitättömän vähän, lähempänä Jumalaa ja kristinuskon universaalia ja rajatonta ydintä kuin opillinen, kahlitseva, tuomitseva ja omaan älyyn, omaan tulkintaan luottava jyrkkä konservatismi.


Olen samaa mieltä. Olemme lähellä Jumalaa silloin, kun olemme vapaita.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #17 : 24.09.06 - klo:23:08 »
Menee ehkä käsittämättömäksi, mutta ajattelen että voi olla vapaudenkin vanki. Tarkoitan jotain niin irrallista, että se muuttuu orpoudeksi.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #18 : 25.09.06 - klo:11:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Menee ehkä käsittämättömäksi, mutta ajattelen että voi olla vapaudenkin vanki. Tarkoitan jotain niin irrallista, että se muuttuu orpoudeksi.


Vapaus on kahta laatua: a) vapaus jostakin b) vapaus johonkin. Vapauden määrän pitää olla mahdollisimman suuri yhteiskunnassa. Siitä huolimatta emme ole täysin vapaita: Olemme sidottuja omaan elämäämme, aviopuolisoon, lapsiin, työhön ja ansiotuloon jne. Vapauden rajat ovat siinä, kun vapauden toteuttaminen vahingoittat tai haittaa toisen elämää tai vapauden toteuttamista.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #19 : 25.09.06 - klo:13:09 »
Vapaus on samanlainen hyödyke kuin mikä tahansa. Mahdollisimman paljon ei ole sama kuin paras mahdollinen. Liika on aina liikaa.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #20 : 25.09.06 - klo:20:25 »
Ilman sääntöjä ei ole vapautta.
Ilman velvollisuutta ei ole oikeutta.
Ilman lakia ei ole rikollista.

Jos olisimme täydellisen vapaita olisimme eläimiä. Meillä ei olisi minkään laisia säädöksiä, normeja jotka määritteleisivät oikeaa ja väärää. Mutta täydellisen vapauden vastapainona on tietysti se ettei olemitään oikeuksia.
Vaikka Jumala rakastaa meitä täysin pyyteettömästi, ja antaa meille vapauden, ei meidän pidä unohtaa velvollisuuksiamme.
Vapaus tuo vastuuta, vastuuta niistä joita sorretaan. Ja vastuu ei ole vapautta.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #21 : 26.09.06 - klo:07:54 »
Vapauden ja oikeuden (vapauksien ja oikeuksien?) suhdetta pitääkin ruveta miettimään ...

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #22 : 26.09.06 - klo:10:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Vapauden ja oikeuden (vapauksien ja oikeuksien?) suhdetta pitääkin ruveta miettimään ...


Mielenkiintoinen keskusteluaihe. Lisäisin siihen vielä velvollisuudet.


Perustuslain mainitsemia perusoikeuksia ovat

1. Yhdenvertaisuus
2. Oikeus elämään, henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen
3. Rikosoikeudellinen laillisuusperiaate
4. Liikkumisvapaus
5. Yksityiselämän suoja
6. Uskonnon ja omantunnon vapaus
7. Sananvapaus ja julkisuus
8. Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus
9. Vaali- ja osallistumisoikeudet
10. Omaisuuden suoja
11. Sivistykselliset oikeudet
12. Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin
13. Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
14. Oikeus terveelliseen ympäristöön (vastuu ympäristöstä)
15. Oikeusturva

Mikä tastä puuttuisi?
Acta, non verba.

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #23 : 27.09.06 - klo:20:50 »
Pakko viedä vielä vähän enemmän off topic -suuntaan: puuttuuko Saliksen listasta teidän mielestänne se oikeus lisääntyä, jota kuultiin toisteltavan naisparien hedelmöityshoitokeskustelussa?

Sori aiheen pois raiteilta tyrkkimisestä. Itse vaan olen miettinyt paljon, olisi kiva kuulla mielipiteitänne tuosta oikeudesta lisääntyä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #24 : 27.09.06 - klo:21:45 »
Oikeus näyttäisi tarkoittavan jotain, mistä on yhdessä huolehdittava. Esimerkiksi koulunkäyntioikeus edellyttää koululaitoksen ylläpitoa. Vapaus taas on, kunhan sitä ei rajoiteta.
Minusta riittää, kun vallitsee lisääntymisvapaus, ei siitä tarvitse oikeutta tehdä. Vapauttakin on Suomessa joskus tiukastikin rajoitettu. Onkohan siitä julmuudesta enää rippeitäkään jäljellä?

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #25 : 27.09.06 - klo:22:24 »
En puhuisi minäkään oikeudesta lisääntyä. Oikeudet on sellaisia, jotka ovat kaikille mahdollisia ja Suomessahan on vaikka kuinka paljon pareja, jotka eivät lääkärin avustakaan huolimatta pysty saamaan lapsia.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #26 : 28.09.06 - klo:08:38 »
Kristityn vapaudesta taisi Luther lausua, että toisaalta lain alta vapautettuna kristittyinä emme ole kenenkään orjia, mutta toisaalta Jumalan rakkauden toteuttajina kaikkien palvelijoita. Voisiko sen ilmaista niin, että lakia noudattamaan pyrkivä kokee lähimmäisten auttamisen, luonnon varjelemisen ja muun hyvän raskaaksi velvollisuudekseen, mutta kristityn pitäisi iloita oikeudestaan tehdä hyviä tekoja?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #27 : 28.09.06 - klo:08:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Kristityn vapaudesta taisi Luther lausua, että toisaalta lain alta vapautettuna kristittyinä emme ole kenenkään orjia, mutta toisaalta Jumalan rakkauden toteuttajina kaikkien palvelijoita. Voisiko sen ilmaista niin, että lakia noudattamaan pyrkivä kokee lähimmäisten auttamisen, luonnon varjelemisen ja muun hyvän raskaaksi velvollisuudekseen, mutta kristityn pitäisi iloita oikeudestaan tehdä hyviä tekoja?


Hyvin sanottu. Kristitty on vapaa kuin taivaan lintu. Olemme vapaita rakastamaan lähimmäisiä ja vihamiehiä. Meillä on oikeus auttaa vähäosaisia ja varjella luontoa.

Ja toinen kommentti: Velvollisuus lisääntyä!  8)
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #28 : 28.09.06 - klo:10:20 »
Eiköhän se 'lisäntykää ja täyttäkää maa' ole jo kutakuinkin suoritettu urakka.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Taantumuksellisuuden ja Jeesuksen paradoksi
« Vastaus #29 : 28.09.06 - klo:10:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Eiköhän se 'lisäntykää ja täyttäkää maa' ole jo kutakuinkin suoritettu urakka.


Omalta osaltani kyllä. Vaimo tahtoi vielä enemmän. :wink:
Acta, non verba.