Kirjoittaja Aihe: Seurustelu ei-körtin kanssa?  (Luettu 30458 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« : 04.05.06 - klo:12:35 »
Olen huomannut että osalle tuottaa vaikeuksia seurustella jos kumppani ei ole samasta herätysliikkeestä. Miten teillä onko vaikeuksia?

Itse en näe estettä siihen, että kumppani kuuluisi mahdollisesti toiseen herätysliikkeeseen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #1 : 04.05.06 - klo:13:08 »
Tietääkseni körtti voi olla jopa naimisissa musliminkin kanssa.

Poissa suzanna

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #2 : 04.05.06 - klo:14:54 »
Minusta ei ole mitään väliä mihin uskontokuntaan kuuluu! Henkilö on tärkeämpi
~Susanna

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #3 : 04.05.06 - klo:15:24 »
Sillä nyt ei taida olla minkään maailman väliä. Ainoastaan voi tulla käytännön ongelmia joissakin tilanteissa (koskien kaikkia uskontokuntia, ei vain körttejä), mutta ne ovat ihan henkilöstä riippuvaisia. Riippuu siis uskonnon ja siihen liittyvien moraalisäädösten merkityksestä henkilöiden elämässä. Siis jos toinen on vaikkapa nyt juuri muslimi, niin on vähän outoa, että toinen on ylipäänsä mikä tahansa kristitty, kun avioparihan ei silloin usko samaan Jumalaan ja ei kuoleman jälkeen usko pääsevänsä samaan paikkaan. Kumpi silloin on oikeassa...?!? Tietysti on asia erikseen nämä "tapakristityt", joille keskinäinen rakkaus on Jumalaa ja uskontoa tärkeämpi, jolloin ko. ongelmia ei tule, kun uskonto on minimaalisessa osassa elämässä (jos on ollenkaan).  Kristittyjen välisissä liitoissa ei nämä ongelmat ole niin pahoja, kun he uskovat samaan Jumalaan ja Jeesukseen ja Pyhään Henkeen.  Tietysti on olemassa liikkeitä, jotka ovat jo aika kaukana perinteisestä kristillisestä ajattelusta, ne ovat asia erikseen.

Kristittyjen välisissä liitoissa ongelmat ovat pienempiä. Silloin on kyse vain siitä, että miten käytännön asioista sovitaan. Esim. televisionkatselu on sellainen, jos toinen on vaikkapa vanhoillislestadiolainen. Tai sitten, että voivatko kummatkin käydä toistensa tilaisuuksissa. Ja sitten yleinen hyväksyntä, jos toisena osapuolena on jokin hyvin omistushaluinen ja muita hyväksymätön liike. Körtit ovat aika vapaamielisiä sen suhteen (jokainen tekee omat ratkaisunsa), joten jos toinen liike on suvaitseva, niin yleensä ei siis ole ongelmia. Ja on siis tärkeä muistaa, että körttiläiset ovat luterilaisia mitä suurimmassa määrin, eli on ihan sama, kuin kysyisi, mitä ongelmia on luterilaisten ja muiden välisissä liitoissa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #4 : 04.05.06 - klo:15:28 »
Lainaus käyttäjältä: "suzanna"
Minusta ei ole mitään väliä mihin uskontokuntaan kuuluu! Henkilö on tärkeämpi


Minulle taas on väliä. Juuri sitä tarkoitin edellisessä viestissä sanoessani esimerkin muslimeista. En voisi elää muslimin puolisona, kun silloinhan emme kuoleman jälkeen olisi varmasti samassa paikassa. Ainakin toinen on silloin pakosta väärässä  :wink:  ja joutuu helvettiin. Ei siis hirveästi innosta. Kristittyjen kesken on minulle ihan sama, mistä uskontokunnasta kumppani tulee.  

Kuitenkin jälkimmäiseen lauseeseen yhdyn, eli henkilö on tärkeä. En minä väkisin halua körttiläistä puolisoa sitten aikanaan. Kaikki kristityt käy, kunhan muuten synkkaa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #5 : 04.05.06 - klo:17:55 »
Heh, mulle on muuten ihan sama mutta kunhan antaa mun käyttää lapsia hjuhlilla tai vähintään mennä itte.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #6 : 05.05.06 - klo:10:12 »
Täysin kiellettyä!!

(Vitsi. vitsi)

muok. Ei nyt ollut ehkä tarpeeksi rakentava kommentti, joten. Ei sillä ole niin väliä mitä väriä niin sanotusti kumppani tunnustaa, jos muuten maailmankatsomukset yhdistyvät.

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #7 : 05.05.06 - klo:10:54 »
Jep.. Minulla tuli taannoin erään tytön kans niin kovat opillisest kiistat mm naispappeudesta ja ekumeniasta, että en voinut hänen kanssaan seurustella.

Sanoin hänelle usein että meillä on "sama usko, mutta eri perinteet."

Se ei auttanut: Hän koki minut että olisin toiselta planeetalta. Hassua sinänsä, että korvakoruja piti, ei hengellistä musiikkia kuunteli ja jopa alkoholiakin kohtuullisesti nautti ja viihtyi joskus baarissa, mutta uskon kysymykset erottivat-

Itse olin valmis aina perustelemaan näkemykset joita hänelle kerroin, mutta hän vetosi aina johonkin saarnamiehen lausuntoihin, kun kysyin mitä sydän sanoo niin hän vaikeni ja sanoi että ei jaksa kinata.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #8 : 06.05.06 - klo:00:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Felix"
Jep.. Minulla tuli taannoin erään tytön kans niin kovat opillisest kiistat mm naispappeudesta ja ekumeniasta, että en voinut hänen kanssaan seurustella.


Jännä juttu tuo naispappeus taas. Harvinaista noin päin, että mies kannattaa naispappeja ja nainen vastustaa. Henkilö ei tällöin ilmeisesti näe asiaa tasa-arvokysymyksenä, kuten monesti vedotaan. Molemmat katoliset kirkothan puolustavat naispappeja sillä, että miehille ja naisille on luotu eri tehtävät. Itse olen osittain kyllä samaa mieltä, vaikka naispapit hyväksynkin. Hyväksyntä pitkin hampain tulee ehkä juuri tuosta. Kuitenkaan ei nyt enempää siitä, kun on oma aihekin asiasta. Laitoin vain, koska oli niin herkullinen asetelma...
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #9 : 08.05.06 - klo:23:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Siis jos toinen on vaikkapa nyt juuri muslimi, niin on vähän outoa, että toinen on ylipäänsä mikä tahansa kristitty, kun avioparihan ei silloin usko samaan Jumalaan ja ei kuoleman jälkeen usko pääsevänsä samaan paikkaan. Kumpi silloin on oikeassa...?!? Tietysti on asia erikseen nämä "tapakristityt", joille keskinäinen rakkaus on Jumalaa ja uskontoa tärkeämpi, jolloin ko. ongelmia ei tule, kun uskonto on minimaalisessa osassa elämässä (jos on ollenkaan).


Minä kyllä tiedän yhden avioparin, joista toinen on körtti ja toinen muslimi, enkä kyllä voisi heistä mennä sanomaan, että ovat ns. tapakristittyjä. En tosin tiedä miten heidän suhteessaan uskonasiat käsitellään, mutta ihmettelen kyllä Johannes, miten voit noin "kovalla kädellä" arvostella sellaisia suhteita, mistä sinulla (eikä minullakaan) ole oikein mitään käsitystä.

Nojoo, itse olen sitä mieltä, että todellakin körtti voi seurustella kenen tahansa kanssa, muutenhan se menisi ihan sisäsiittoiseksi touhuksi (välillä tuntuu että on mennyt jo kun kaikki kaverit seurustelee keskenään ;)). Kunhan perustavanlaatuisissa kysymyksissä päästään yhteisymmärrykseen, se on mielestäni tärkeintä.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #10 : 09.05.06 - klo:08:49 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Siis jos toinen on vaikkapa nyt juuri muslimi, niin on vähän outoa, että toinen on ylipäänsä mikä tahansa kristitty, kun avioparihan ei silloin usko samaan Jumalaan ja ei kuoleman jälkeen usko pääsevänsä samaan paikkaan. Kumpi silloin on oikeassa...?!? Tietysti on asia erikseen nämä "tapakristityt", joille keskinäinen rakkaus on Jumalaa ja uskontoa tärkeämpi, jolloin ko. ongelmia ei tule, kun uskonto on minimaalisessa osassa elämässä (jos on ollenkaan).


Minä kyllä tiedän yhden avioparin, joista toinen on körtti ja toinen muslimi, enkä kyllä voisi heistä mennä sanomaan, että ovat ns. tapakristittyjä. En tosin tiedä miten heidän suhteessaan uskonasiat käsitellään, mutta ihmettelen kyllä Johannes, miten voit noin "kovalla kädellä" arvostella sellaisia suhteita, mistä sinulla (eikä minullakaan) ole oikein mitään käsitystä.


No en minä sitä nyt mitenkään tarkemmin tarkoita arvostella, lähinnä vain ihmettelen, että miten toimii, kun kummankin elämän perusta on eri uskonnossa ja haaveena päästä eri paikkoihin kuoleman jälkeen. Jos kerran tuntemasi pariskunnan suhde toimii, niin silloin ei siinä mitään, se on ihan ok ja ei kuulu minulle (kuten ei kuuluisi moni muukaan asia...). Kuitenkaan minun kohdalla ei onnistuisi. Minua rupeaisi ahdistamaan, jos pitäisi elämänkumppanin suusta kuunnella koko ajan, että "Jeesus ei ole Jumalan poika, vaan vain joku profeetta, Allah on oikea Jumala, sinä olet väärässä" tai jotain muuta sellaista. Silloin pitäisi varmaan vaieta ainakin osasta uskonasioista toisen kuullen, ja se ei minua kiinnosta.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #11 : 10.05.06 - klo:22:10 »
ymmärrän Sinua An-na. Mulla on ystävä, joka on muslimi. Kristitty, jolla on opettajana muslimi. Anteeksi. Etiikassa olen muslimin opetuslapsi. 8)
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #12 : 11.05.06 - klo:11:24 »
Muslimit uskovat toki samaan Jumalaan kuin me kristityt ja juutalaisetkin. Allah on arabialaisessa Raamatussakin Jumala. On toinen asia arvioida heidän uskonsa oikeutta tai harhautumista. Silloin käsitellään kuitenkin ihmisten ja heidän kulttuurinsa ominaisuuksia. Jumala on yksi ja sama.

"Minä uskon Jumalaan enkä Allahiin " on yhtä tietämätön lause kuin "I believe in God, not in Dieu".

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #13 : 11.05.06 - klo:11:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Muslimit uskovat toki samaan Jumalaan kuin me kristityt ja juutalaisetkin. Allah on arabialaisessa Raamatussakin Jumala. On toinen asia arvioida heidän uskonsa oikeutta tai harhautumista. Silloin käsitellään kuitenkin ihmisten ja heidän kulttuurinsa ominaisuuksia. Jumala on yksi ja sama.

"Minä uskon Jumalaan enkä Allahiin " on yhtä tietämätön lause kuin "I believe in God, not in Dieu".



Enpä osaa oikein sanoa tuosta samasta Jumalasta, rohkenen epäillä. Jos tuolle linjalle lähdetään, niin sitten kai joku hindujen jumalista on sama kuin meillä, samoin joku luonnonkansojen Tapio-metsän kuningas on myös sama ja sitä rataa. Meinaat varmaan, että ollaan kristityt, juutalaiset ja muslimit saman vanhan testamentin lapsia. Kuitenkin onhan siinä huikea ero, jos muslimit ja juutalaiset eivät usko kolmiyhteiseen Jumalaan, vaan Allahiin, joka on siis heidän Jumalansa nimi. En nyt ymmärrä, mitä tuolla jälkimmäisellä lauseella "Minä uskon Jumalaan enkä Allahiin" meinaat. Siis Allah on heidän Jumalansa nimi, en kai ole muuta väittänytkään.

Itse uskon kolmiyhteiseen Jumalaan, ja jos kerran muslimit eivät siihen usko, niin en oikein pysty sanomaan, että meillä olisi sama Jumala. Siis ero on ylivoimaisesti suurempi kuin kristittyjen sisällä (poislukien muutamat uudet liikkeet, joilla on ihan eri oppi). Jeesus on minulle Jumalan yksi persoona.

Mietin tuota oppia ja harhaoppia, mutta minun mielestä erot ovat jo niin isoja, että on aika vaikeaa puhua samasta Jumalasta. Ainakin toinen on totaalisesti väärässä, kumpi se sitten onkin. Itseni mielestä muut kuin kristityt ovat harhaoppisia, mitä en kyllä mene mainostamaan, ei sen puoleen. Samoin muslimien mielestä minä olen harhaoppinen ja hyvä niin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #14 : 11.05.06 - klo:12:54 »
Jumala on suomea, God on englantia, Dieu on ranskaa, Allah on arabiaa... Ei kielen vaihtaminen toiseksi muuta Jumalaa miksikään. Islam tosin pitää arabiaa ainoana kielenä, jolla Koraani on aito ja oikea. Se on heidän rajoittuneisuuttaan. Hinduilla lienee Brahman, Sivan, Visnun ja tuhansien muiden yläpuolella käsite, joka kelpaa Raamattuun tarkoittamaan Jumalaa. En tiedä.