Kirjoittaja Aihe: Punainen väri herännäisyydessä  (Luettu 22439 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #30 : 21.03.07 - klo:16:01 »
Myös Valamossa olen kuullut, että siellä pitää kirkollisiin tilaisuuksiin pistää huivi. Ainakin aikoinaan on ovella ollut huiveja tarjolla lainaksi. Tosin nyt en tiedä muutaman vuoden ajalta, onko enää niin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #31 : 21.03.07 - klo:17:28 »
Tuosta punaisesta talonväristä senverran: Punamulta luonnontuote, Falunin punainen ja Italian punainen. Muut aineet ruisjauho, suolavesi rautavhitrilli ja tavallinen vesi. Suolavesi oli homehtumisenn estämiseen.Lisäksi on käytetty eripaikkakunnilla pellavaöljyä ja tervaa.
Olen elämäni varrella keittänyt muutaman muuripadallisen punaista maalia. Perinnenaaleista tietoja on saatavilla www.hirspek.fi ja maaleja on saatavilla Kainuussa. Vanhimmat punamullalla maalatut rakennukset  ovat 1600- luvulta. Yleensä ne ovat kirkkoja. Punainen maali lähtee kulumalla.
Lisätietoja Panu Kailan teoksissa.
Yksinkertainen ja kestävä maali.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #32 : 22.03.07 - klo:03:24 »
Värittäkää vaan vielä tätä ketjua... Itse vastaan nyt seppos-herralle, joka puhui tuossa muutama kommentti ylempänä tässä ketjussa Wilhelmi Malmivaaran usean lapsenlapsenlapsenlaps.. sellokilpailusta. Malmivaaroja on muutama sata ( ja kun ottaa huomioon vielä Malmivaarojen kanssa naimisissa olevat, jälkeläiset ylipäätään jne ), niin sepposin otanta on oikea siinä mielessä, että Malmivaaroissa on tosi runsaasti tai ainakin näkyvästi ja suhteellisesti ottaen paljon muusikkoja, kuten myös  myös muita "taiteilijoita", kuten näyttelijöitä, ohjaajia, kirjailijoita, kuvataiteilijoita, toimittajia ja muita sellaisia. Tuosta on mustaa valkoisella muun muassa N. G. Malmbergin punakantisessa ( ! ) sukukirjassa.

  Pappejakin toki "malmivaaroissa" vielä on, mutta "oikeissa" töissä heistä ( "malmivaaroista" siis ) ei taida olla monikaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #33 : 20.08.19 - klo:09:29 »
Lahden ensi kesän herättäjäjuhliin liittyneessä seminaarissa Lahdessa 14. maaliskuuta useassa esitelmässä putkahti esiin punaisen värin kielteisyys herännäisyydessä. Punaista kavahdettiin kauan kun se oli aikanaan hyvin kallis väri, se oli korea väri ja se myös oli Kristuksen pilkan väri. Myöhemmin - 1900-luvun tietyillä vuosikymmenillä - se oli sangen kavahdettu herännäisyydessä myös poliittisista syistä.

Olen syntynyt vuonna 1957, enkä ole kokenut punaista kummajaisena, ei se ole minulle oikeastaan ollut mitään kummempaa, vaikka toki tiedän tuon värin ollleen myös ikään kuin suruttoman synonyymin.

Mutta: äitini ( syntynyt 1934 ) osti minulle ja veljelleni aikoja, aikoja sitten ollessamme tenavia, oliko nyt sitten Saarijärven juhlille, joillekin "aikaintakaisille"  juhlille kumminkin paitatakit, joissa oli raitoina räikeää oranssia, väkevää punaista ja muita näkyviä värejä. Enkä tiedä ihan varmaan, että saimmeko nuo paitatakit siksi, että ne olivat halpoja vai siksi että äitini halusi ärsytttää tai toisin sanoen ilmoittaa, että värillä ei enää tuossa historian vaiheessa ollut väliä. Vai oliko sekä että, siis että paidat olivat halpoja ja niillä saattoi "testata" sitä missä mennään.

Kertokaa foorumin väki, jota on syntyisin usealta eri vuosikymmeneltä, että miten paljon on mahdollisesti nähty punaista jos ja kun yllänne on ollut punaista!
Meidän luterilaisten kristittyjen oppi-isä Martti Lutherkin opetti, miten meidän yksinkertaiseen elämään luottavien protestanttien on syytä pukeutua muuhun väriin kuin punaiseen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #34 : 20.08.19 - klo:09:49 »
En tunne tarinaa miksi Lurher karsasti punaista, olisiko se paavillisena punaisena ja purppurana ollut hänelle vastenmielinen.

Olen kuullut kerrotun että punainen väriaine oli kalliimpaa kuin muut ja siksi körtit vaatimattomina ihmisinä eivät sitä kankaissaan käyttäneet.
 
Itselläni on ollut vain harvoin punaiisa vaatteita, vaan se johdu muusta kuin että en viihdy ssen värisessä vaatteessa. Vain ulkoilupukuni on punainen. Se on yli kolmekymmentä vuotta vanha eikä naisille siinä mallissa ollut muuta väriä. Onhan se huomioväri liikenteessä. Toki parempiakin ovat varo-liivien värit.

Hassu huomio itselleni oli taannoin kun puin punaisen puseron mustien housujen kanssa. Ajattelin korostaa Karjalan värejä, mutta tuli jotenkin ' pirullinen olo.

Ompelijani väittää että punainen pukee minua. :003:

Värien mytologiaako on se että Kreikassa varoitettiin käyttämästä keltaista mekkoa.Se on sen tietyn 'ammattikunnan' väri. :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #35 : 20.08.19 - klo:10:32 »
En tunne tarinaa miksi Lurher karsasti punaista, olisiko se paavillisena punaisena ja purppurana ollut hänelle vastenmielinen.

Olen kuullut kerrotun että punainen väriaine oli kalliimpaa kuin muut ja siksi körtit vaatimattomina ihmisinä eivät sitä kankaissaan käyttäneet.
 
Itselläni on ollut vain harvoin punaiisa vaatteita, vaan se johdu muusta kuin että en viihdy ssen värisessä vaatteessa. Vain ulkoilupukuni on punainen. Se on yli kolmekymmentä vuotta vanha eikä naisille siinä mallissa ollut muuta väriä. Onhan se huomioväri liikenteessä. Toki parempiakin ovat varo-liivien värit.

Hassu huomio itselleni oli taannoin kun puin punaisen puseron mustien housujen kanssa. Ajattelin korostaa Karjalan värejä, mutta tuli jotenkin ' pirullinen olo.

Ompelijani väittää että punainen pukee minua. :003:

Värien mytologiaako on se että Kreikassa varoitettiin käyttämästä keltaista mekkoa.Se on sen tietyn 'ammattikunnan' väri. :017:

Lutheria en koskaan tavannut henkilökohtaisesti, mutta vanhat miehet opetti, että se on Kristuksen veren väri ja suhtautukaa siihen sen mukaan vaatteissanne.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #36 : 20.08.19 - klo:13:02 »
Se on kuitenkin varmaa, että Lapuanjokivarren körtit eivät ennen vanhaan hyväksyneet punaista väriä.

Nyt ovat ajan saatossa mielipiteet muuttuneet ja niin saa sitten olla.
« Viimeksi muokattu: 20.08.19 - klo:13:08 kirjoittanut 1944 »

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #37 : 20.08.19 - klo:13:11 »
En hjummarra. Herjasi punaisella, että lähetettäessä jäi kenttä tyhjäksi ja kuitenkaan ei niin tapahtunut, vaikka halusin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #38 : 20.08.19 - klo:15:28 »
En tunne tarinaa miksi Lurher karsasti punaista, olisiko se paavillisena punaisena ja purppurana ollut hänelle vastenmielinen.

Juuri näin! Lurher karsasti punaista, koska paavin hovissa käytettiin antiikin Roomalta perityn tavan mukaan ylhäisille kuuluvia punaisia vaatteita. Punaiseen kuului mielleyhtymänä rikkaus ja ylellisyys.

Lähde https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/symbolit-selviksi-4-5-punainen-va-1

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #39 : 20.08.19 - klo:15:44 »
Se on kuitenkin varmaa, että Lapuanjokivarren körtit eivät ennen vanhaan hyväksyneet punaista väriä.

Nyt ovat ajan saatossa mielipiteet muuttuneet ja niin saa sitten olla.

Olikohan Lapuanjokivarren körteillä mennyt körttiläisyys ja politiikka yhteen, ja siksi punainen oli heille syntiä? Körttiläisethän olivat Lapuan liikkeen johdossa käyttäen heränneen kansan perinteisten värien mukaista sinimustaa körttipaitaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #40 : 20.08.19 - klo:16:30 »
^
Hyvin tunnet tämän historian. Nykyään poliittinen suuntaus halutaan verhota tässäkin seuraliikkeessä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #41 : 20.08.19 - klo:18:19 »
Ompelijani väittää että punainen pukee minua. :003:

Punaisia on monenlaisia. Minua ei pue keltaiseen vivahtava tomaatinpunainen, mutta karpalonpunaista paremmin ihooni sointuvaa väriä ei olekaan. Punaisia vaatteita on kyllä käytössäni enemmänkin. Huomaan että jos ei väri pue minua niin vaate jää käyttämättä niin mitäpä sellaisia ostelemaan. Ja tämä nyt ei liity körttiläisyyteen millään muotoa.

Väreistä noin muuten olen joskus ajatellut, että jos minun olisi pitänyt luoda maailma niin en varmaan tuollaistakaan asiaa olisi hoksannut tehdä kuin värit. Väriympyrä on asia joka teki minuun lapsena suuren vaikutuksen, samoin se, miten värejä sekoittamalla sai uusia. Olin puhdasoppinen ja halusin koulussakin aina sellaiset vesivärit, joissa oli kaksi keltaista nappia, kaksi punaista ja kaksi sinista. Muuta ei saanut olla sillä noista sekoittamallahan kaikki tulee. Tunnin aluksi käytin hyvin kymmenen minuuttia siihen että putsasin ne huolella, sillä muuten ei onnistu.

Arvostan kaikkia värejä siltä pohjalta että hyvä idea että niitä on olemassa.  :eusa_clap:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #42 : 20.08.19 - klo:18:24 »
Onhan punainen myös liturginen väri: Pyhän Hengen ja marttyyriuden väri.

Harvoina päivinä sellaisena käytössä vain. Musta toki vielä harvemmin.
« Viimeksi muokattu: 20.08.19 - klo:18:31 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #43 : 20.08.19 - klo:18:40 »
Punaisia on monenlaisia.
Nimenomaan on kuten Öppis sanoi. Se minun ulkoilupukuni on jotakuinkin paloautonpunainen ja sitä ompelijani ihaili.
Rumempaa punaista en tiedä kuin lohenpunainen, nimittäin vaatteena. Tekee alusvaate-meiningin. Pinkki on pikkytyttöjen väri ja heillä sitä näkeekin paljon.

Isäni lempiväri oli tumma viininpunainen ja häntä se puki hienosti. Sitäkään minä en käytä.
Körttivärit, sininen ja musta löytyy useimmiten minulla, sekä ruskea. :102:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Punainen väri herännäisyydessä
« Vastaus #44 : 21.08.19 - klo:07:50 »
En tunne tarinaa miksi Lurher karsasti punaista, olisiko se paavillisena punaisena ja purppurana ollut hänelle vastenmielinen.

Sen verran tarkennan, että paavi pukeutuu valkoiseen. Punainen on kardinaalien väri. Purppura oli Rooman keisarin toogan väri, Senaattoreilla oli toogissaan purppurapäärmeet. Alkuperäinen purppura taisi olla jonkinlainen synkkä sinipunainen, väriaineen kallis hinta teki siitä arvostetun.