Äänestys

Hyväksytkö eutanasian?

Kyllä
11 (27.5%)
En
4 (10%)
Riippuu tilanteesta
25 (62.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 39

Äänestys päättynyt: 12.04.05 - klo:15:57

Kirjoittaja Aihe: Eutanasia  (Luettu 40864 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanna

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 62
Eutanasia
« : 12.04.05 - klo:15:57 »
Päätin tehdä uskonnon lopputyöni kyseisestä aiheesta, ja haluaisin liittää siihen ihmisten mielipiteitä siitä. Eutanasiahan tarkoittaa siis armokuolemaa, eli annetaan vakavasti sairaan ihmisen kuolla, kun hän itse niin pyytää, tai toivoa ei enää ole. Eutanasiaa on kahdenlaista. Joko hoito keskeytetään, kun siitä ei enää olisi mitään apua, ja keskitytään vaan potilaan kivun lievittämiseen, eli annetaan saattohoitoa. Toinen tapa taas on antaa esim. vaikeasti halvaantuneelle ihmiselle myrkkyä, niin että hän saa kuolla "kunniallisesti". Eutanasiaa ei saa tehdä ilman henkilön lupaa, ja ainakin tämä toiseksi mainittu on laitonta Suomessa. Haluaisin kuulla seuraavia mielipiteitänne aiheesta:

1. Miksi hyväksyt/et hyväksy eutanasiaa?
2. Pitäisikö eutanasia laillistaa Suomessakin?
3. Onko ihmisellä oikeus päättää oma kuolinaikansa?
4. Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia aiheesta?

Loppuun pieni vetoomus; älkää kirjoittako romaania, mahdollisimman tiivistetty vastaus riittää. En kopioi kenenkään tekstiä suoraan lopputyöhöni, saatan vain yleisesti mainita ihmisten mielipiteistä, ja kerron kyllä "lähteeksi" körttifoorumin. Jos aihe lähtee elämään omaa elämäänsä, niin laittakaa ensin selkeä vastaus noihin ylempiin, ja vasta sitten niitä omia kommentteja.

Minä kiitän ja kumarran. :]

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Eutanasia
« Vastaus #1 : 12.04.05 - klo:16:35 »
Aktiivista eutanasiaa en missään tapauksessa, passiivista siinä tapauksessa että parantuminen on mahdotonta ja joutuisi vaikka elämään koneissa tai syömään solumyrkkyjä koko loppuelämänsä, joka ei muutenkaan olisi pitkä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Henri

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 78
Eutanasia
« Vastaus #2 : 12.04.05 - klo:18:51 »
Äänestin vastoin parempaa tietoa. Eutanasiasta on aina tullut ensimmäisenä mieleen juuri tuo aktiivinen eutanasia.

1. En hyväksy aktiivista eutanasiaa, koska sehän on murhaamista, vaikka sitä jotenkin kierosti armomurhaksi sanotaankin

2. Ei pitäisi. Suomen laki kieltää murhaamisen

3. Ei ole. Eikö Raamatussakin kielletä itsemurha? Se on se iso Herra kenen näistä asioista kuuluu päättää.

4. Ei onneksi ole.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Eutanasia
« Vastaus #3 : 12.04.05 - klo:19:02 »
Kyllä joissakin tapauksissa. Jos on vuositolkulla maannut koomassa, eikä ole toivoakaan parantumisesta, niin onko järkeä pitää kasvista hengissä? Se on raskasta kaikille. Sukulaisillekin helpotus, kun voi joskus jatkaa elämää. Esim. juuri nyt on ollut puhetta siitä amerikkalaisesta naisesta. Yli 10 vuotta maannut koomassa sairaalassa, niin tuskin enää herää mihinkään. Siinä on sukulaisilla jo raskasta ihan tarpeeksi, kun sairastaa vakavasti, ja sitten ei edes saa kuolla rauhassa vaan pidetään keinotekoisesti hengissä. Onko se edes elämää? Epäilenpä.

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Eutanasia
« Vastaus #4 : 12.04.05 - klo:19:54 »
1. Hyväksyn eutanasian tietyssä tilanteessa. Se tilanne on juuri tuollainen nimimerkin m.k. mainitsema tilanne, jossa se amerikkalainen nainenkin oli. Myös on syytä huomata, että eutanasia tuo yhteiskunnalle huomattavia säätöjä, kun sellaista parantumattomasti sairasta henkilöä, joka ei voi tehdä mitään, vaan makaa vaikkapa koomassa, elämä lopetetaan. Se on varmaankin myös helpotus omaisille. Sellaista eutanasiaa en hyväksy, jos joku fyysisesti täysin terve henkilö tulisi lääkärille sanomaan, että "tapa mut, mä en jaksa enää, ku mä olen niin masentunut."

2. Eutanasia pitäisi laillistaa, mutta hyvin tiukoissa rajoissa ja lakiin tulisi saada tarkat lääketieteelliset määritelmät sille, milloin sitä saa käyttää, ettei sitä käytettäisi liian herkästi.

3. Ei minusta. Jumala päättää milloin ihmisen pitää kuolla, mutta jos kuolema on väistämätön, sen nopeuttaminen tietyillä lääketieteellisillä perusteilla on minusta sallittua, mutta Jumala on kaiken takana. Hän varmasti parantaa ihmisen ennenkuin eutanasia tehdään, jos Hän haluaa ko. ihmisen elävän.

4.Ei ole.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Eutanasia
« Vastaus #5 : 13.04.05 - klo:08:35 »
Laitoinpa mututuntumalla kyllä-vastauksen... Jos on parantumattomasti sairas ja kärsii suurista kivuista... Jotenkin ajattelisi, että olisi parempi, että sellainen ihminen saisi kuolla jotenkin valvotuissa olosuhteissa ja sellaisen henkilön toimesta, jolle se tehtävä kuuluu. Jos vaikkapa sellainen henkilö pyytää jotain läheistään lopettamaan elämänsä, tilannehan on helvetillinen, toimisi ko. henkilö miten tahansa. Vaikka toisaalta olenkin sitä mieltä, että ihmisen elämästä päätettäessä inhimillinen kärsimys on lopulta pieni ja häviävä peruste millekään toimenpiteille. Vaikea kysymys.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Eutanasia
« Vastaus #6 : 13.04.05 - klo:14:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Sellaista eutanasiaa en hyväksy, jos joku fyysisesti täysin terve henkilö tulisi lääkärille sanomaan, että "tapa mut, mä en jaksa enää, ku mä olen niin masentunut."
Niissäkin maissa, joissa aktiivinen eutanasia on laillista (esim. Alankomaat) tapaus tutkitaan juurta jaksain ja aktiivista eutanasiaa ei todellakaan saa kevyin perustein, pitää olla tosiaan parantumattomasti sairas ja muutenkin huonokuntoinen.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa -JuuSo-P-

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 73
Eutanasia
« Vastaus #7 : 13.04.05 - klo:19:23 »
Tuossa olen samaa mieltä, siis että taustat tulee tutkia ja syyt selvittää tarkoin...
-JuuSo-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Eutanasia
« Vastaus #8 : 14.04.05 - klo:15:46 »
Lainaus käyttäjältä: "-JuuSo-P-"
Tuossa olen samaa mieltä, siis että taustat tulee tutkia ja syyt selvittää tarkoin...
Samaa mieltä? Se on laki, anteeksi vain, ei mielipide.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Eutanasia
« Vastaus #9 : 14.04.05 - klo:15:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Jos vaikkapa sellainen henkilö pyytää jotain läheistään lopettamaan elämänsä, tilannehan on helvetillinen, toimisi ko. henkilö miten tahansa.
Avustettu itsemurha onkin kaikkialla laiton ja lääkkeitä tähän tarkoitukseen on myös erittäin vaikeaa saada.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Eutanasia
« Vastaus #10 : 14.04.05 - klo:18:21 »
Alankomaissahan aktiivinen eutanasia menee siten, että on ainakin kahden lääkärin mielipide, että sen saa suorittaa ja sitten käväistään oikeudessa, koska se on "laitonta" mutta siitä ei tule yhtään mitään rangaistusta...


1.Hyväksyn eutanasian tietyssä tilanteessa, varsinkin jos henkilö on maannut sen 10 vuotta koomassa. Ja toisaalta aktiivisenkin eutanasian, koska jos ihmisellä on NIIN kovat kivut ja tuskat, ettei eläminen onnistu ja niitä ei pystytä helpottamaan. Tai vaikka se sairaus, jossa iho irtoaa pienestäkin kosketuksesta.

2.Pitäisi, tiukoissa rajoissa. Ei ihan mihin tahansa "jalka katkesi ja ura loppui, tahdon armokuoleman" hömppään.

3.Hmm. En tiedä. Toisaalta ei, mutta toisaalta... Jos on tuo ihon irtoamissairaus niin ei kai sitä tarvitse 80-vuotiaaksi elää, jos koko ajan sairastaa...

4.Ei. Onneksi.
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Eutanasia
« Vastaus #11 : 15.04.05 - klo:08:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Jos vaikkapa sellainen henkilö pyytää jotain läheistään lopettamaan elämänsä, tilannehan on helvetillinen, toimisi ko. henkilö miten tahansa.
Avustettu itsemurha onkin kaikkialla laiton ja lääkkeitä tähän tarkoitukseen on myös erittäin vaikeaa saada.


Kyllähän sitä ihmisen aina hengiltä saa. Ja laittomuudesta en puhunut mitään. Tuntuu vain jotenkin käsittämättömältä, että jos henkilö on tuomittu kuolemaan ja kärsimään pitkästi tuskia ennen sitä, ettei sitä kärsimystä saa lyhentää, jos ko. henkilö sitä vaatii.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Eutanasia
« Vastaus #12 : 15.04.05 - klo:11:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Henri"

3. Ei ole. Eikö Raamatussakin kielletä itsemurha? Se on se iso Herra kenen näistä asioista kuuluu päättää.


Ensiksi vähän offtopikkia. Kumpiko on itsekkäämpää, itsemurha vai se, että pyytää jotain toista elämään vasten tahtoaan? Tätä voinee jokainen miettiä.

Ja eutanasian laillistaminen Suomessakin olisi ihan hyvä juttu. Tapauskohtaista harkintaa tulisi käyttää mutta sopivassa määrin. Jos asian käsittely oikeudessa tai jossain vastaavassa elimessä kestäisi vuosia, voidaan ajatus laillisesta eutanasiasta heittää jo nyt roskakoriin.

Kauhanen T

  • Vieras
Eutanasia
« Vastaus #13 : 18.04.05 - klo:18:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Henri"
Eikö Raamatussakin kielletä itsemurha? Se on se iso Herra kenen näistä asioista kuuluu päättää.


Itsemurhaa käsittelevät mm. seuraavat raamatunkohdat:

1. Sam. 31:4-5 (ja vähän toisin sanoin 1. Aik. 10:4-5)
Silloin Saul käski aseenkantajaansa: "Tartu miekkaasi ja lävistä minut! Muuten nuo ympärileikkaamattomat tulevat ja lävistävät minut ja häpäisevät minut." Mutta kun aseenkantaja ei uskaltanut sitä tehdä, Saul otti itse miekan ja heittäytyi siihen. Nähdessään Saulin kuolleen myös aseenkantaja heittäytyi miekkaansa ja seurasi Saulia kuolemaan.

2. Sam. 17:23
Mutta kun Ahitofel näki, ettei hänen neuvoaan noudatettu, hän satuloi aasin ja palasi kotiin omaan kaupunkiinsa. Annettuaan määräykset talonsa asioista hän hirttäytyi. Näin hän kuoli, ja hänet haudattiin isänsä hautaan.

Matt. 27:5
Silloin Juudas paiskasi rahat temppeliin, meni pois ja hirttäytyi.

Kuolinapua annetaan tässä kohdassa:

Tuom. 9:52-54
Abimelek ryhtyi valtaamaan tornia ja tuli aivan sen juurelle sytyttääkseen oven palamaan. Silloin muuan nainen pudotti hänen päähänsä jauhinkiven, ja hänen kallonsa murtui. Hädissään Abimelek huusi aseenkantajansa luokseen ja sanoi hänelle: "Vedä miekkasi esiin ja surmaa minut. Muuten minusta sanotaan: 'Nainen tappoi hänet.'" Aseenkantaja pisti Abimelekin miekallaan kuoliaaksi.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Eutanasia
« Vastaus #14 : 19.04.05 - klo:08:38 »
Tuleeko tästä päätellä, että eutanasia pitäisi sallia ainoastaan, jos henkilö on naisen koomaan saattama?  :D  Raamattu on hauska kirja, mutta vielä jännempiä on ihmiset, jotka sitä lukee.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees