Kirjoittaja Aihe: Keskustelua herännäisjulistuksesta  (Luettu 69711 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #60 : 28.01.07 - klo:16:18 »
Paavali kielsi korinttilaisiakin rupeamasta paavalilaisiksi. Miksi mekään sellaisia olisimme?

Ei pidä unohtaa Johannesta, joka sentään välitti meille pienoisevankeliumin: -Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

kääntynyt

  • Vieras
Keskustelua herännäis-julistuksesta
« Vastaus #61 : 02.02.07 - klo:04:50 »
Jeesus opettaa, ettei kukaan tule taivaanvaltakuntaan ellei isä vedä häntä ja puhuu toisaalla ihmisistä jotka isä on hänelle antanut.Kristinuskosta kun puhutaan synnintunto, kääntymys,mielenmuutos,armolahjan saanut ilman omaa ansiota. Vielä Jeesus opettaa "kaikki on pois poikennut" ei ole yhtään puhdasta, eli jokainen meistä on suostunut riettaan orjaksi kun olemme langenneet lapsuuden viattomuuden tilasta ja kulkemassa iankaikkista onnettomuutta kohti ellei täällä armonajassa tule muutosta.Jumala herättää nukkuvan omantunnon synninjuoksusta kuolemanpelolla tutkiskelemaan mihin olen menossa jos kuolema nyt tulisi ja ihana asia jos tällainen ihminen lähtee tutkimaan omaa tilaansa Jumalan sanasta (eli kuuntelemaan Jumalansanaa) niin Jumala lähettää Naattanin saarnaamaan ankaraa vanhurskauttaan tälle ihmiselle ja näyttää hänelle rikkomuksensa Jumalaa kohtaan, nyt rietas nostaa heränneen tunnossa kovan vastuksen tuomalla tuntemuksia,onko tällaista pakko kuunnella ja ihminen joutuu ikäänkuin tiehaaraan hylkäänkö koko kristillisyyden vai en, mutta armo odottaa ihmistä joka tekee päätöksen "minä haluan kuulla Jumalan sanaa vain itseni vuoksi" ja niin Jumala avaa Naattanin kautta heränneen pimiän tunnon (synnintunto) ja herännyt saa kokea katumuksen armon ja se on sama kokemus kuin opetuslapsillakin , itkien ja parkuen sinun on ovesta sisälle mentävä , kun eletyn elämän synnit polttavat omaatuntoa niin ei ole heränneellä turvaa kasvatuskristillisyyteensä kun Jumala on riisunut ihmisen tyhjäksi,köyhäksi ja alastomaksi, mutta tällainen särkynyt ruoko kun hakeutuu Jumalan sanan kuuloon niin Jumala osoittaa poikaansa ja vaikuttaa tunnossa et alkaa pyhityksen tie ja niin ihmiselle kirkastuu et hän on varkaissakin ollut ja kuulee sanassa et tehdyn synnin saa uskoa anteeksi mutta varastettu härkä on palauttamatta (rauhattomuuden tekijästä on tullut rauhan tekijä) ja jos hän on ollut juomari niin nyt hän kaataa viinansa maahan ja saa voiman muistuttaa entisille juoppokumppaneille siitä suuresta armosta jonka on saanut ja kehottaa heitäkin "tehkää parannus taivaanvaltakunta on lähestynyt" ja samalla tavalla tapahtuu huoramiehelle kun mielenmuutos tapahtuu hän rupee saarnaamaan huoruutta vastaan ja niin epäuskoisessa tilassa olevat rupeavat ihmettelemään, mikä näihin on mennyt kun eivät anna kunniallisten ihmisten olla rauhassa vaan haukkuvat kaikki huoriksi ja varkaiksi ja ryhtyvät vastustamaan sanomalla oletteks te muka parempii kun saarnaatte meille ylhäältä päin.Niin on tapahtunut syntiselle kun on saanut katumuksen armon joka on aikaan saanut parannuksen ja parannus on tullut autuudeksi ja tätä myös mielenmuutokseksi kutsutaan ja siitä kun hän kertoo saa kokea vainoa ja vastustusta ei yksin ulkoa päin vaan  myös sisältäpäin, monenlaisilla ahdistuksilla ja kiusauksilla hänen uskoaan koetellaan ja saa myös todeta kun jossain yhteydessä on puhunut niin kuulija voi sanoa,noinhan Lutherkin on sanonut tai Paavalikin on opettanut...niin herran henki se on niinkuin Jeesus itse on sanonut "ette te ole joka puhuu vaan minun isäni henki joka on teissä"ja niin uskosta on tullut elävä jossa sama kristus vaikuttaa kuin edesmenneissäkin pyhissä mutta sitä ei maailma tunne kun eivät ne häntäkään tuntenut. Mutta Jumala on luvannut etsivälle sielulle, etsivä löytää ja oveen kolkuttavalle ovi avataan.Jumalan siunausta tiellä ja matkalla

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #62 : 02.02.07 - klo:07:28 »
Voi kääntynyt, kunpa olisit ollut äidinkielen tunnilla hereillä silloin, kun opetettiin kappalejakoa ja tekstin jäsentelyä!

Kun jakaa viestinsä sopivan mittaisiin 'säkeistöihin', se näyttääkin siltä, että sen jaksaa lukea uupumatta loppuun asti. Samalla saa itsekin paremmin selvää omista ajatuksistaan.

Maltti on valttia evankeliumin julistamisessakin. Hengästynyt tolkuttaminen ei ole kovinkaan hengellistä. Rauhan sanoma on välitettävä kaikessa rauhassa.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Körttilulistus......
« Vastaus #63 : 02.02.07 - klo:18:08 »
Olipas kääntyneellä pitkä kirjoitus. Kuvaruudulta sitä on vaikea lukea, enkä viitsinyt tulostaakaan.
Kappalejako olisi ollut paikallaan, kuten Pena totesi.

Kirjoituksesta tietyllä tavalla huokui armojärjestys. Tämän järjestyksen voi löytää Raamatusta, mutta on sanottava, että se on ihmisten tekemä.

Ukko-Paavokin käski viedä hiiteen ne tikapuut, ei niitä kukaan jaksa kiivetä. Vuosia sitten sanoin Anssi Eleniukselle: 'ota suarnatuoliin moottorsaha ja katko tikapuut hellapuiksi'.

Ihmisen pelastukseksi riittää pystypuun lisäksi yksi vaakapuu.
Siltä puulta on julistettu ihmiskunnalle pelastuksen sanoma.

Tätä sanomaa syntinen, kaiken oman menettänyt ihminen, kuulee maassa maaten. Sanoma kuuluu sinnekin.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #64 : 02.02.07 - klo:19:26 »
Kuuleeko kukaan muu kaikuja Lars Levin julistuksesta?

mt

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #65 : 02.02.07 - klo:19:49 »
Silmissä vilisi tuo teksti niin ettei sitä saanu luettua. Kannattais laittaa siihen se kappale jako, niin sitten vois katoo ton Lauri Leevi jutun.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #66 : 02.02.07 - klo:22:06 »
Hei haloo, toisella on eka viesti tällä foorumilla, niin en suosittelisi heti teilaamaan kirjoitustyylin vuoksi. Karkotetaan vain kaikki heti alkuunsa, jos sille tielle mennään.

En ole itse tosin kerennyt perehtymään itse tekstiin, niin siihen en sano mitään, mutta siis kirjoitustyyli on kirjoitustyyli, jokaisella on omansa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #67 : 03.02.07 - klo:00:53 »
No ei se ole mitään karkottamista, jos kehotetaan jäsentämään kirjoitustaan luettavammaksi. Itsekin mielenkiinnolla aloitin tekstin lukemisen, mutta jossain yhdeksännen rivin kohdalla töppäsi, kun en enää pysynyt ajatuksessa mukana ja rivit alkoivat hyppiä silmissä.

Samaan hengenvetoon voi hyvää suomen kielen taitoa korostaa kaikille foorumin käyttäjille; kirjoittakaa yhdyssanat oikein (oikeasti, mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin yhdys sana virheet), aloittakaa lauseet isoilla kirjaimilla, kirjoittakaaa erisnimet isolla, käyttäkää kappalejaotusta, välttäkää ylenmääräisiä välimerkkien käyttöä (!!!!!, ?!?!?!?!, ........., ???????), jne. Teksti on mukavaa lukea ja myös sisällöltään uskottavampaa!

t. Kieli poliisi no ei vaan kielipoliisi :wink:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #68 : 03.02.07 - klo:08:42 »
Jouduin kääntyneen kirjoituksen lukiessani turvautumaan lukutikkuun pysyäkseni oikealla rivillä. Onneksi kursori (juoksija) käy sellaiseksikin. Silti piti pinnistellä pysyäkseen ajatuksessa kiinni. Sisällössä ei minusta mitään vikaa ollutkaan.

Jos pitää puuromaisesta kirjoitustavastaan kiinni tyylinään, saa suostua siihen, että lukijoita ei kovin paljon ilmaannu.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #69 : 03.02.07 - klo:09:27 »
Ittellä kaas tua kirijootustaito ei oo hääppöönen, vaikka Takalan Eeva parahaansa mukahan yritti sitä keskikoulus mullekki opettaa.
Oon tänne kiriootellu ajatuksella, notta kyllä te fiksuuna ihimisinä jotaki selevää saatte mun sepustuksista.
Joku viisas on kirioottanu: Kun joku osoottaa sormella ylähän taivahalle, nii typerys havaattoo vaan sormen. :smt064
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

kääntynyt

  • Vieras
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #70 : 03.02.07 - klo:19:49 »
Kiitos kommenteistanne,osoititte sen et tuli luettua.Ihan oikea havainto puutteet kirjoitustaidostani johtunee siitä etten ollut aikanani kiinnostunut koulunkäynnistä joten koettakaa kärsiä.Olen käsityöläinen, Suutari-yrittäjä ja asiakkailta saamani palautteen mukaan yksi parhaista joka valmistaa asiakkaan tarpeisiin nahasta lähes mitä tahansa, asiakkaanani on muutama muukin suutari ja haluan muistuttaa ett ihmisen taidot mitä itsekullakin on, on Jumalan antamaa jolla palvellaan toista ihmistä ja samalla ihminen saa elantonsa työstään, jos näin ei olisi vaan olisimme täydellisiä kaiken osaavia niin emme tarvitsisi muiden palveluksia.Hengellisissä asioissa Luther jo aikanaan varoitti ihmisjärjen olevan suurin peto jolta on niskat taitettava tarkoittaen ettei ihminen voi järjellään ymmärtää pyhää raamattua vaikka lukisi kirjan kannesta kanteen ja muistaisi ulkoa joka ainoan sanan vaan Herra Jeesus on saatava sydämelleen asumaan jolloin pyhä-henki avaa ymmärtämään kirjoituksia mutta sielunvihollinen on sellainen oppimestari joka kehottaa ihmistä uskottelemaan et matkasi päättyy onnellisesti ja menet taivaaseen vaikka ihminen ei tiedä uudestisyntymisestä mitään ja raamatussa kuvataan Nikodeemuksesta jolle uudesti syntymä oli tietämätöntä ja tällaisella uskolla ei ole Jumalan valtakunnan perillinen vaikka ihmisten silmissä Nikodeemuksen usko onkin hyvin Jumalista. Apostoli Paavali oli vaeltaessaan vielä nimellä Saul, Nikodeemuksen uskon veli fariseus ja niinkuin hän itse tuo esille Jeesuksen ristin vihollinen kun hän omalla vaelluksellaan luuli tulevansa autuaaksi ja niin on tänäkin päivänä eli ei mitään uutta alla auringon.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #71 : 03.02.07 - klo:20:45 »
Lainaus käyttäjältä: "kääntynyt"
Ihan oikea havainto puutteet kirjoitustaidostani johtunee siitä etten ollut aikanani kiinnostunut koulunkäynnistä joten koettakaa kärsiä.

Ei se tarkemmin katsottuna mitenkään mahdotonta tekstiä ollut. Olen korjaillut lukuisien tohtorismiesten ja -naisten kirjoituksia, ja monet niistä ovat olleet varsinaista risuaitaa sinun tekstisi rinnalla.

Jotta päästäisiin puhumaan itse asiasta, otin vapauden muokata tekstiäsi hieman selkeämmäksi. Lisäilin välimerkkejä ja muutin muutaman virkkeen rakennetta. Laitan muokkaamani tekstin lainaukseksi seuraavaan viestiin. Toivottavasti muokkaukset eivät ole muuttaneet ajatusta, vaan selkeyttäneet sitä.

Aiempi Lars Levi -kysymykseni ei sisältänyt kannanottoa tekstiin. Tyyli vain toi mielleyhtymän. Tekstiä muokatessani tyylistä tuli mieleen myös P. Ruotsalainen.

mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Keskustelua herännäis-julistuksesta
« Vastaus #72 : 03.02.07 - klo:20:49 »
Tässä siis selkeyttämäni versio Kääntyneen kirjoituksesta. Kääntynyt, jos havaitset korjattavaa, laita viesti, niin korjataan.

mt

Lainaus käyttäjältä: "kääntynyt"
Jeesus opettaa, ettei kukaan tule taivaanvaltakuntaan, ellei isä vedä häntä. Toisaalla hän puhuu ihmisistä, jotka isä on hänelle antanut.

Synnintunto, kääntymys, mielenmuutos, armolahjat saadaan ilman omaa ansiota. Vielä Jeesus opettaa: "kaikki on pois poikennut".

Ei ole yhtään puhdasta. Jokainen meistä on suostunut riettaan orjaksi, kun olemme langenneet lapsuuden viattomuuden tilasta. Olemme kulkemassa iankaikkista onnettomuutta kohti, ellei täällä armonajassa tule muutosta. Jumala herättää nukkuvan omantunnon synninjuoksusta kuolemanpelolla tutkiskelemaan: mihin olen menossa, jos kuolema nyt tulisi.

Ihana asia, jos tällainen ihminen lähtee tutkimaan omaa tilaansa Jumalan sanasta eli kuuntelemaan Jumalan sanaa. Jumala lähettää Naattanin saarnaamaan ankaraa vanhurskauttaan tälle ihmiselle ja näyttää hänelle hänen rikkomuksensa Jumalaa kohtaan. Silloin rietas nostaa heränneen tunnossa kovan vastuksen tuomalla tuntemuksia: onko tällaista pakko kuunnella? Ihminen joutuu ikään kuin tienhaaraan. hylkäänkö koko kristillisyyden vai en.

Mutta armo odottaa ihmistä, joka tekee päätöksen: minä haluan kuulla Jumalan sanaa vain itseni vuoksi. Niin Jumala avaa Naattanin kautta heränneen pimiän tunnon (synnintunto) ja herännyt saa kokea katumuksen armon. Se on sama kokemus kuin opetuslapsillakin. Itkien ja parkuen sinun on ovesta sisälle mentävä. Kun eletyn elämän synnit polttavat omaatuntoa, ei ole heränneellä turvaa kasvatuskristillisyydestänsä, kun Jumala on riisunut ihmisen tyhjäksi, köyhäksi ja alastomaksi.

Mutta kun tällainen särkynyt ruoko hakeutuu Jumalan sanan kuuloon, Jumala osoittaa poikaansa ja vaikuttaa tunnossa. Alkaa pyhityksen tie. Ihmiselle kirkastuu, että hän on varkaissakin ollut ja kuulee sanassa, että tehdyn synnin saa uskoa anteeksi.

Mutta varastettu härkä on palauttamatta. Jos hän on ollut juomari, hän kaataa viinansa maahan. Hän saa voiman muistuttaa entisille juoppokumppaneille siitä suuresta armosta, jonka on saanut, ja kehottaa heitä: tehkää parannus, taivaan valtakunta on tullut lähelle.

Samalla tavalla tapahtuu huoramiehelle, kun mielenmuutos tapahtuu. Hän rupeaa saarnaamaan huoruutta vastaan. Epäuskoiset rupeavat ihmettelemään, mikä näihin on mennyt, kun eivät anna kunniallisten ihmisten olla rauhassa, vaan haukkuvat kaikki huoriksi ja varkaiksi. Niin he ryhtyvät vastustamaan ja sanovat: oletteko muka meitä parempia, kun saarnaatte meille ylhäältä päin.

Näin on tapahtunut syntiselle, kun hän on saanut katumuksen armon, joka on aikaansaanut parannuksen ja parannus on tullut autuudeksi. Tätä kutsutaan myös mielenmuutokseksi. Kun hän siitä kertoo, hän saa kokea vainoa ja vastustusta, ei yksin ulkoa päin vaan myös sisältä päin. Monenlaisilla ahdistuksilla ja kiusauksilla hänen uskoaan koetellaan.

Hän saa myös todeta, että hänen puhuttuaan kuulija voi sanoa: noinhan Lutherkin on sanonut tai Paavalikin on opettanut... Herran henki se on. Jeesus itse on sanonut: "Ette te ole, joka puhuu, vaan minun isäni henki, joka on teissä". Niin uskosta on tullut elävä, jossa vaikuttaa sama Kristus kuin edesmenneissä pyhissä.

Sitä ei maailma tunne, kun eivät ne häntäkään tuntenut. Mutta Jumala on luvannut etsivälle sielulle, että etsivä löytää ja oveen kolkuttavalle ovi avataan.

Jumalan siunausta tiellä ja matkalla

kääntynyt

  • Vieras
Keskustelua Herännäis-julistuksesta
« Vastaus #73 : 03.02.07 - klo:21:15 »
Kiitos mt, se et tunsit kaikuja Lestadiuksesta johtuu siitä et olen saanut saman hengen kuin Lestadius ja tarkoitan sitä et on kiva kuulla tai lukea Lestadiuksen saarnoja kun ne vahvistavat ymmärrystäni ja uskoani. Muistaakseni olisin jostain lukenut et Lestadiuksella ja körttiläisyydellä on jollakin tapaa sama historia?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Keskustelua Herännäis-julistuksesta
« Vastaus #74 : 03.02.07 - klo:23:45 »
Lainaus käyttäjältä: "kääntynyt"
Kiitos mt, se et tunsit kaikuja Lestadiuksesta johtuu siitä et olen saanut saman hengen kuin Lestadius ja tarkoitan sitä et on kiva kuulla tai lukea Lestadiuksen saarnoja kun ne vahvistavat ymmärrystäni ja uskoani. Muistaakseni olisin jostain lukenut et Lestadiuksella ja körttiläisyydellä on jollakin tapaa sama historia?


Kyllä ne historian samanlaisuudet ovat hyvin vähäisiä Lestadiolaisuuden ja körttiläisyyden historioissa. Samaa koskee opillisia käsityksiä. Ei niistä paljoa yhteistä löydy.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi