Kirjoittaja Aihe: Kotikokki VI  (Luettu 26048 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #60 : 29.08.20 - klo:07:14 »
Kiitos Pyrtsi , nyt selvisi miksi toisista lähtee, toisista ei.

Minä puran munat pakkauksista jääkaapin omiin munalokeroihin. Otan kyllä oikeanpulisesta ensin, mutta joskus kun siinä on vain pari, otan vasemmalta lisää.
Ne ovat silloin eri satsia ja mahdollisesti eri ikäisiä.

Täytyy koettaa tuota kylmään veteen laittamista.   :023: :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #61 : 29.08.20 - klo:12:45 »
Minä tiedän tuon munajutun. Ihmettelen vain, kuinka teillä voi samassa kennossa olla sekä tuoreita että vanhempia munia.
Siis "liian" tuoretta munaa ei kannata keittää. Siinä kuorikalvo ja valkuainen ovat niin tiukasti kiinni toisissaan, että kuoriminen on hankalaa.
Opin tämän nuorena marttana. Olimme järjestämässä muistotilaisuuden tarjoiluja. Pitoemännällä oli omia kanoja. Hän oli harmissaan, kun oli säästänyt munia juuri näitä pitoja varten. Tarkoitus oli tehdä silli-muna leipiä, johon olisi tarvittu kauniita munaviipaleita.
Joku naapuri oli käynyt ostamassa munia, kun emäntä ei ollut kotona. Isäntä oli myynyt ne "varatut munat", ja pitoihin oli emännän pakko ottaa tuoreita munia. Emme millään saaneet niitä kauniisti kuorittua. Oli pakko tehdä niistä munavoita ja laittaa silliviipaleet munavoin päälle. Siihen vähän persiljaa, eikä kukaan tiennyt, ettei niin ollut tarkoituskin olla.

Minä laitan munat kylmään veteen. Kun vesi alkaa kunnolla kiehua, katkaisen virran ja annan munien seistä siinä kuumassa vedessä 10 minuuttia. Hyvä tulee.

Ai, olet martta - niistä ideoista on varmasti paljon iloa arkielämässä. :eusa_clap:

Niinhän minä olen niitä kananmunia keittänyt, jotta ensin annan veden ja kananmunien kiehua siinä 3-4 minuuttia ja sitten laitan hellan ykköselle ja annan olla vielä 5-6 minuuttia. Sitten kaadan sen kuuman veden sieltä kattilasta pois ja laitan kattilan tiskipöydälle ja kattilaan kylmää vettä, jotta munat jäähtyvät.

Tuli nyt mieleeni, jotta hotellien aamiaisella en milloinkaan saanut käsiini sellaista keitettyä kananmunaa, josta olisi vaikea saada kuoret nätisti pois. Hotellien keittiöissä lienee munankeitinlaitteet, jospa sellaisessa välineessä kananmunan keitto onnistuu kattilaa paremmin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #62 : 29.08.20 - klo:13:11 »
Hotellin aamiaispöydässä olen useimmin saanut kuumia kananmunia.  Ne on peitetty liinalla koriinsa.

Vanhat pos munakorit ovat posiliinia ja niissä on kansi.  Jotkut haluavat syödä munan voi-nokareen kanssa. Minulle riittää ripaus suolaa, eikä usein ole sitäkään terveyssyystä. :117:

Hopealusikkaa ei pidä käyttää munaa syödessä, se muuttaa maun.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #63 : 29.08.20 - klo:14:38 »
Tänään aloitin "ruokasyksyn". Lämmitin leivinuunin. Sieltä on jo saatu kanelipullat, 3 vaaleaa vuokaleipää, maksalaatikko ja mamman marjapiirakka, mustikooilla. Maksalaatikon kaveriksi puolukkasurvosta ja porkkanaraastetta. Päydässä tietenkin myös kurkkuja ja tomaatteja omasta puutarhasta.
Vielä on muhimassa karjalanpaisti huomiseksi. Sitten vielä yksi villi kokeilu.  :017:

Otin liian ison maksapalan sulamaan laatikkoa varten. Toisaalta kaslerpala, jonka ostin karjalanpaistiin hirven kaveriksi, oli myös liian iso.
Nyt lepää uunin lämmössä maksa- ja kaslerviipaleita sipulirenkaiden kera keramiikkakupissa.  :017:  Saa nähdä, onko se syötävää.  :017:
Pyryharakka

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #64 : 29.08.20 - klo:14:55 »
Tänään aloitin "ruokasyksyn". Lämmitin leivinuunin. Sieltä on jo saatu kanelipullat, 3 vaaleaa vuokaleipää, maksalaatikko ja mamman marjapiirakka, mustikooilla. Maksalaatikon kaveriksi puolukkasurvosta ja porkkanaraastetta. Päydässä tietenkin myös kurkkuja ja tomaatteja omasta puutarhasta.
Vielä on muhimassa karjalanpaisti huomiseksi. Sitten vielä yksi villi kokeilu.  :017:

Otin liian ison maksapalan sulamaan laatikkoa varten. Toisaalta kaslerpala, jonka ostin karjalanpaistiin hirven kaveriksi, oli myös liian iso.
Nyt lepää uunin lämmössä maksa- ja kaslerviipaleita sipulirenkaiden kera keramiikkakupissa.  :017:  Saa nähdä, onko se syötävää.  :017:

Tuo onkin mielenkiintoinen yhdistelmä: samassa astiassa paistumassa kasslerviipaleita ja maksaviipaleita. Kuten tiedämme, niin maksa on kitkerää maultaan. Maksa on sinulle varmasti entuudestaan tuttu ruoka-aine. Ehkäpä kiehautit paistinpannulla ennen uuniin laittamista niitä maksaviipaleita ja heitit keitinliemen pois. Puolukkahillo on varmasti hyvää tuon paistoksen kanssa.

Ei nyt liity tuohon edelliseen, mutta jostain sain päähäni uuden ajatuksen: mitäs, jos sekoittaisi puolukkahilloon pari ruokalusikallista ketsuppia? Aika kirpeitä kyllä molemmat.....

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #65 : 29.08.20 - klo:19:09 »
Tässä venäläiset munanlämmittimet = munamyssyt  :003:

https://yadi.sk/a/1HWyuo-x3YYf9q/5b351c142ba5f223a5594149
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #66 : 30.08.20 - klo:16:06 »
Tuo onkin mielenkiintoinen yhdistelmä: samassa astiassa paistumassa kasslerviipaleita ja maksaviipaleita. Kuten tiedämme, niin maksa on kitkerää maultaan. Maksa on sinulle varmasti entuudestaan tuttu ruoka-aine. Ehkäpä kiehautit paistinpannulla ennen uuniin laittamista niitä maksaviipaleita ja heitit keitinliemen pois. Puolukkahillo on varmasti hyvää tuon paistoksen kanssa.

Myö ku niin tykätään maksasta. Ei missään tapauksessa yritetä häivyttää sen makua mihinkään. Maistoin sitä maksa-sika-pottia. Oli se ainakin miun suun mukasta. Sitä syödään huomenna. Idea tai rohkeus kokeiluun tuli vanhasta muistikuvasta. Tuttava kehui aina syksyllä, kun kävi kotipuolessaan jossain Iisalmen lähistöllä, saaneensa taas tappaissoppaa. Jotenkin ajattelin, että miksei sitten uunipottina. Toki minulta puuttui veri ja muut sisäelimet. https://fi.wikipedia.org/wiki/Tappaiskeitto
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #67 : 01.09.20 - klo:14:49 »
^Äitini lapsuuden ruokavalioon tappaiskeitto myös kuului. Sen sijaan tuossa mielenkiintoisessa artikkelissa hänen kotipitäjänsä nimikkoruoaksi mainittua ruakarokkaa en muista hänen koskaan maininneen, enkä ole siitä muuallakaan kuullut. (Niin täällä Tampereellahan ruaka on ruokaa, siis ruokarokka olisi tuo ateria, mutta Savossa tietenkin raakarokkaa.) Itsekin söin lapsuudessani sisäelimiä (ja edelleen), esim. sydäntä keitettiin leikkeleeksi. Keuhkoja kuitenkin syötettiin vain kissalle, joten jäivät maistamatta.

Sianmaksasta tehty laatikko oli minulle liian väkevää ja jäi syömättä. Naudanmaksa olisi maukasta, mutta tuppaa närästämään. Joskus sitä silti ostan, tai syön jossakin ruokalassa valmiita maksapihvejä. Siis ihan se maksa närästää eikä vain lisäkkeenä yleisesti käytetty sipuli.

Ja tänään jo pistelin mustaamakkaraa. On taas se kausi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #68 : 01.09.20 - klo:15:19 »
Me söimme eilen munuaiskastiketta ohra-riisin ja punajuurilaatikon lopun keralla. Herkkua !

Tänään ostin leikkeleeksi kielimakkaraa jossa on kieltä 49 %

Jauhemaksapihvit ovat mieluisia , myös possunmaksasta. Minua ne ei närästä, kun taasen kaikki oiken happamat ruoka-aineet ja hedelmät tekevät sitä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #69 : 01.09.20 - klo:16:32 »
Tänään kokkasin meille vegaanista ruokaa paistettua tofua ja kasviksia aurinkokuivatulla tomaatilla maustetussa kasviöljyssä. Ruuan kera raakakasvissalaattia ja punajuuriviipaleita. Näkkileipää, päällysteenä kasvismargariinia. Ruokajuomana kotikaljaa. Jälkiruuaksi mustikkakeittoa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #70 : 03.09.20 - klo:05:29 »

   Söin aamiaisen: mysli-jugurtti-puolukka-viikuna-omenasose (unohdin taas nokkosen siemenet), Ruisleipää+levite, persilja (+ kahta yrttiä), juustoa, tomaattia ja kahvia kaksi mukikuppia. JA  PULLAA!

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #71 : 07.09.20 - klo:18:45 »
Tänään kokkasin raamatullisia kuminan makuisia porkkanoita. :)

5 keskikokoista porkkanaa
1rkl hunajaa
0,5dl oliiviöljyä
2 murskattua valkosipulinkynttä
0,5 tl kuminaa
1rkl persiljasilppua
mustapippuria

Kuori ja viipaloi porkkanat. Pane viipaleet kattilaan ja lisää vettä sekä anna kiehua noin kymmenen minuuttia. Kaada vesi pois. Sekoita muut aineet keskenään ja kaada kuumien porkkanoiden päälle. Nam, porkkanoiden maku on ainutlaatuinen ja taivaallinen!

"Kyntääkö maamies joka päivä maataan kylvöä varten, muokkaako hän päivästä päivään äkeellä peltoaan?  Ei, ensin hän tasoittaa maan pinnan ja sitten ripottelee mustakuminaa, sirottelee maustekuminaa, kylvää vehnää, hirssiä, ohraa ja pellon reunaan vaivaisvehnää."
(Jes. 28:24-25)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #72 : 10.09.20 - klo:14:11 »
Tänään kokkasin raamatullista vegaanista Jaakobin linssikeittoa. Keiton kera näkkileipää, päällysteenä kasvismargariinia. Ruokajuomana kotikaljaa.:)

4dl punaisia linssejä
1 kasvisliemikuutio
2 keskikokoista sipulia
1porkkana
2 varsisellerin vartta
0,5 tl kuminaa
2rkl valkoviinietikkaa
oliiviöljyä
mustapippuria

Paloittele kasvikset. Pane linssit, sellerit, porkkana ja purjo kiehumaan kasvisliemeen. Kiehuta hiljalleen noin puoli tuntia, kunnes linssit ovat kypsiä. Lisää lopuksi kumina ja viinietikka sekä öljyssä kuullotetut sipulit. Mausta pippurilla.

"Kerran, kun Jaakob valmisti keittoa, Esau tuli väsyneenä metsästysretkeltään ja sanoi Jaakobille: "Anna vähän tuota ruskeaa, tuota ruskeaa keittoa, minä olen ihan lopussa." Tästä syystä hän sai nimen Edom. Mutta Jaakob sanoi: "Myy minulle ensin esikoisuutesi."  Esau sanoi: "Minä varmaan kohta kuolen. Mitä hyötyä minulle on esikoisuudesta?" Jaakob sanoi: "Vanno minulle ensin." Niin Esau vannoi ja myi Jaakobille esikoisuutensa. Sitten Jaakob antoi hänelle leipää ja papukeittoa, ja Esau söi ja joi, nousi ja meni tiehensä. Niin vähäarvoisena hän piti esikoisuuttaan."
(1.Moos.25:29-34)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #73 : 11.09.20 - klo:16:46 »
Jaakob osti nälkäiseltä veljeltään Esaulta esikoisoikeuden tarjoamalla tälle papukeittoa. Hän pettää veljensä myöhemmin uudelleen, ja tälläkin kertaa on kysymys ruuasta. Jaakobin äiti valmistaa sokealle Iisak-isälle vuohenliha-aterian sillä aikaa, kun Esau on metsällä. Isä syö hyvällä ruokahalulla ja antaa nuoremmalle veljelle siunauksensa. Iisak on kylläinen, kun Esau lopulta tarjoaa hänelle metsästämäänsä ja valmistamaansa riistapaistia. Kun Jaakobin petos käy ilmi, Esau on lohduton: "Esau sanoi: "Ei häntä suotta Jaakobiksi sanota.* Hän on pettänyt minut kahteen kertaan: hän vei jo esikoisuuteni, ja nyt hän riisti minulta siunauksenkin!" Esau kysyi vielä: "Eikö sinulle jäänyt mitään siunausta minua varten?"
(1.Moos.27:36)

Tänään kokkasin vegaanisen version raamatullisesta Esaun riistapaistista ja keitettyjä perunoita. Ruuan kera raakakasvissalaattia, punajuuriviipaleita, suolakurkkuviipaleita ja puolukoita. Näkkileipää, päällysteenä kasvismargariinia. Ruokajuomana kotikaljaa. :)

1 pkt maustamatonta nyhtökauraa
4 sipulia
3 valkosipulinkynttä
2 rkl silputtuja yrttejä tilliä, minttua, korianteria ja timjamia

Kuullota silputut sipulit öljyssä kasarissa. Lisää nyhtökaura, ja ripottele päälle yrtit.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Kotikokki VI
« Vastaus #74 : 11.09.20 - klo:22:56 »
Jos saat tuosta ilmavaivoja, onko sekin raamatullista? -- Onko tuulenpieksäntä viisaan puhetta? Onko suuntäysi ilmaa viisaan vastaus?