Kirjoittaja Aihe: kumpi peukalo päällä?  (Luettu 29811 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #45 : 18.02.07 - klo:09:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Jos on syntyny vasenkätiseksi, nii oikia puali aivolohkosta on hallitteva ja oikiakätisen taas vasen. eikös?


Entäs tuo espanjalainen tennispelajaa, joka on oikeakätinen, mutta pelaa vasemmalla tennistä?  Meneekö sillä aivot sekaisin? :lol: Viite: Nadal
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #46 : 18.02.07 - klo:11:03 »
On aivopuoliskojen välillä oikeitakin eroja sen lisäksi, että motoriset toiminnot menevät ristiin (vasen ohjaa oikeaa puolta, oikea vasenta). Muistaakseni se meni niin, että kielelliset toiminnot keskittyvät lähes kaikilla vasempaan puoliskoon, kun taas oikea aivopuolisko keskittyy enemmän kokonaisuuksien yhdistelemiseen. Oli niitä muitakin erikoisuuksia tuon ristiin version (joka tosin on perusidea) lisäksi, mutten enää muista, kun on aikaa, kun niistä luin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa taskunauris

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 20
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #47 : 03.02.08 - klo:22:13 »
Vasen peukalo päällä.Olen vasenkätinen silti hiirtä käytän oikealla.
On se verran ikää, että koulussa aikinaan minua koetettiin "pakottaa" oikeankätiseksi siinä onnistumatta.Vaikka se voisikin selittää paljon. :lol:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #48 : 03.02.08 - klo:22:25 »
Lainaus käyttäjältä: "taskunauris"
Vasen peukalo päällä.Olen vasenkätinen silti hiirtä käytän oikealla.
On se verran ikää, että koulussa aikinaan minua koetettiin "pakottaa" oikeankätiseksi siinä onnistumatta.Vaikka se voisikin selittää paljon. :lol:


Muistan hyvin viestikoulun everstin Riihimäeltä, joka kirjoitti taululle molemmilla käsillä ja kummallakin eri asiaa. Muista oireista en tiedä kun vain vierailin siellä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vasen oikee
« Vastaus #49 : 03.02.08 - klo:22:42 »
Täälläpä mielenkiintoinen aihe.

Siis jos tähtään silleen, että katson enste molemmat silmät auki niin että tähtää peukalon yli ja sitten suljen vasemmansilmän niin peukalo siirtyy vasemmalle, mutta kun oikean ei siirry mihinkään.
Eli oonkohan vasensilmäinen.

Oikeakätinen, mutta ristiinlaittamisessa vasen jää automaattisesti päälle. Outoo et ei kaikilla.

Onks teil joku vika?

Älli ja taiteellisuus ei kyllä kuulu mun lahjoihini, et tuskin on aivokapasiteetin ja sellaisen tulosta toi peukalon päälle jääminen.

Joskus luen kahtasivua yhtäaikaa,,Mitenköhän se on mahdollista?

Oonko todennu aiemin et körtit on aika hassuja välillä. 8)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Vasen oikee
« Vastaus #50 : 03.02.08 - klo:22:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Täälläpä mielenkiintoinen aihe.

Siis jos tähtään silleen, että katson enste molemmat silmät auki niin että tähtää peukalon yli ja sitten suljen vasemmansilmän niin peukalo siirtyy vasemmalle, mutta kun oikean ei siirry mihinkään.
Eli oonkohan vasensilmäinen.

Oikeakätinen, mutta ristiinlaittamisessa vasen jää automaattisesti päälle. Outoo et ei kaikilla.

Onks teil joku vika?

Älli ja taiteellisuus ei kyllä kuulu mun lahjoihini, et tuskin on aivokapasiteetin ja sellaisen tulosta toi peukalon päälle jääminen.

Joskus luen kahtasivua yhtäaikaa,,Mitenköhän se on mahdollista?

Oonko todennu aiemin et körtit on aika hassuja välillä. 8)


Täytyy tunnustaa, että kaikista arveluista huolimatta en usko, että sillä on mitään merkitystä mihinkään kumpi peukalo on päällä. Se on vain niin kuinka sen lapsena oppi ja se on todella refleksi ilman mitään analyyttistä ajatustoimtaa tai pohdintaa. Onneksi se ei vaikuta rukouksen tehoon eikä armoon yhtään mitään. Silti asialla on hauska leikkiä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa taskunauris

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 20
Re: Vasen oikee
« Vastaus #51 : 03.02.08 - klo:23:22 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Täälläpä mielenkiintoinen aihe.

Siis jos tähtään silleen, että katson enste molemmat silmät auki niin että tähtää peukalon yli ja sitten suljen vasemmansilmän niin peukalo siirtyy vasemmalle, mutta kun oikean ei siirry mihinkään.
Eli oonkohan vasensilmäinen.

Oikeakätinen, mutta ristiinlaittamisessa vasen jää automaattisesti päälle. Outoo et ei kaikilla.

Onks teil joku vika?

Älli ja taiteellisuus ei kyllä kuulu mun lahjoihini, et tuskin on aivokapasiteetin ja sellaisen tulosta toi peukalon päälle jääminen.

Joskus luen kahtasivua yhtäaikaa,,Mitenköhän se on mahdollista?

Oonko todennu aiemin et körtit on aika hassuja välillä. 8)


Täytyy tunnustaa, että kaikista arveluista huolimatta en usko, että sillä on mitään merkitystä mihinkään kumpi peukalo on päällä. Se on vain niin kuinka sen lapsena oppi ja se on todella refleksi ilman mitään analyyttistä ajatustoimtaa tai pohdintaa. Onneksi se ei vaikuta rukouksen tehoon eikä armoon yhtään mitään. Silti asialla on hauska leikkiä.
Tuo oli hyvä "rukouksen teho"   :shock:  "Herra ole minulle syntiselle armollinen"

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #52 : 24.11.11 - klo:22:30 »
No niin kumpi peukalo on päällä nykyisin?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #53 : 24.11.11 - klo:22:54 »
Vasen peukalo päällä. Jos oikean laittaisin, tuntuisi tosi oudolta. Pystyisiköhän silloin keskittymään paremmin rukoilemiseen?

Olen molempikätinen, mutta kirjoitan oikealla. Lukiossa aloin kirjoittaa hissan muistiinpanot vasemmalla, mutta siitä seurasi afasiaoireita: sanat ja numerot menivät sekaisin jne., joten nyt kirjoitan vain oikealla. Hiirtä voin käyttää molemmilla, taikinan alustan vasemmalla, mailapelejä pelasin vasenkätisesti. Ehdottomasti olen oikeakorvainen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #54 : 25.11.11 - klo:07:12 »
Oikea,lähes aina oikea. Oikea peukalo, oikea jalka , oikea kylki nukkuessa. Oikeaa kättä käytän kaikessa taotoa ja voimaa tarvitsevissa askareissa.

Ehtoolisleivät otan vasemmalla ja vasen korva kuulee paremmin.

Siinä olikin vaikea paikka kun oikea peukalo oli murtunut, silloin käytin Mattia.   :023:

p.s. Tervehdys Pena ja Pekka ja muut oikeapeukaloiset. Se viittaa luovaan mielikuvitukseen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #55 : 25.11.11 - klo:08:51 »
Mielenkiintoisia artikkeleita lähes mistä vain Arno Forsiukselta.
Tässä vasemmasta ja oikeasta.

http://www.saunalahti.fi/arnoldus/oik_vas.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #56 : 25.11.11 - klo:09:13 »
Vasen peukku päällä.
Herra armahda.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #57 : 25.11.11 - klo:09:27 »
Jotta kumpi peukalo on päällimmäisenä kun on kädet " ristissä".
Mulle selitti aikanaan yksi ihminen joka ammatikseen tutkii ihmisen käyttäytymistä jne... jotta jos on oikea peukalo päällimmäinen on järkiperustein ajatteleva ja jos vasen, niin on tunteilla toimiva.

Itselläni on vasen ylempi.


Mutta aika erikoista on veljelläni joka on oikeakätinen ja ampuu kivärillä silti vasemmalta puolelta.
Yritin aikanaan opettaa sitä ampuman oikealta, mutta ei siitä mitään tullut.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #58 : 25.11.11 - klo:20:05 »
Vasen  :023: päällä. Olen sekakätinen ja -jalkainen (ja ehkä -päinenkin) ja oikeasilmäinen ja enempi looginen kuin taiteellisesti luova. Öylätti vasempaan käteen ja pikari ihan kumpaan vain. Ja nyt meni körttifoorumineitsyys.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #59 : 25.11.11 - klo:20:06 »
Oikea peukalo päällä, tietysti, aina. Jos vasen on päällä, niin olo on vaivautunut. Olen oikeakätinen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.