Kirjoittaja Aihe: kumpi peukalo päällä?  (Luettu 29592 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa suzanna

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
kumpi peukalo päällä?
« : 12.01.07 - klo:19:07 »
Muistaako joku että miten ne peukalo-jutut meni? Siis se että kun kädet on ristissä niin jos esim. vasen peukalo on päällä nii on sellanen ja tällanen
~Susanna

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #1 : 12.01.07 - klo:19:43 »
En ole tuollaista kuullut, mutta sen tiedän, että taidan kuulua vähemmistöön, kun minulla on oikea peukalo aina päällä. Toisinpäin tuntuu ihan oudolta ja pitää katsoa, miten sormet menee, kun ne menee automaattisesti toisinpäin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #2 : 12.01.07 - klo:20:47 »
Oikea minullakin. Liittyykö tämä jotenkin aivopuoliskoihin ja luovuuteen?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #3 : 12.01.07 - klo:21:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Oikea minullakin. Liittyykö tämä jotenkin aivopuoliskoihin ja luovuuteen?


Olen sitten varmaa luova kun minulla on vasen, vaikka olen oikeakätinen. Olen jokus ihmetellyt, kun laitan sormet sormien lomaan, että miksi sitä sanotaan ristiin laittamiseksi. (no kyllä ristin symboliikan tiedän) Toinen juttu on se, että ei se asento ole tärkeää vaan se, että kädet pysyvät paikallaan ja huomio on rukouksessa eikä siinä mitä kädet tekevät. Ei teoilla tai käsien asennolla ole pelastuksellemme mitään merkitystä, mutta sormien laittaminen lomittain ja lukitseminen siihen rauhoittaa keskittymään itse asiaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #4 : 13.01.07 - klo:12:36 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Ei teoilla tai käsien asennolla ole pelastuksellemme mitään merkitystä, mutta sormien laittaminen lomittain ja lukitseminen siihen rauhoittaa keskittymään itse asiaan.


Tuo sama tarkoitus on käsittääkseni ristinmerkilläkin eli auttaa tekijää keskittymään asiaan eli rukoukseen. Minusta tuntuu, että yleensä kaikella kirkollisella symboliikalla on enemmän tai vähemmän tämä sama tarkoitus.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

uskova

  • Vieras
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #5 : 13.01.07 - klo:14:06 »
Tietääkseni ainakin ristinmerkin alkuperäinen tarkoitus on tämä:

Pyhitetään (erotetaan) ajatukset Jumalalle, sydän Jumalalle ja kätten teot Jumalalle Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä (siksi kolme sormea, peukalo, etusormi ja keskisormi käytössä koskiessa otsaa, rintakehää ja olkapäitä).

Toisin sanoen, ristinmerkki on sama kun rukoilisi sanoin: Rakas Jumala, olkoon minun ajatukseni, tunteeni ja kätteni teot sinulle erotetut maailmasta, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä.

Tarkoitus on molemmissa sama :) nykyään ikävä kyllä ei opeteta, mitä ristinmerkillä tarkoitetaan ja siitä on siksi tullut rituaali, ilman selvää tarkoitusta. Joskus kyllä opetetaan, mutta minäkin ensimmäistä kertaa kuulin vasta joitain kuukausia sitten joltain muulta kuin kirkon työntekijältä.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #6 : 15.01.07 - klo:12:28 »
Mulla menee kans oikea peukalo päälle... :roll:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riku

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 60
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #7 : 15.01.07 - klo:12:46 »
Näin lääkärinä voin oman pienen empiirisen aineiston ja mutu-tuntuman perusteella todeta ,että yleensä oikea kätiset laittavat oikean peukalon päällimmäiseksi ja vasenkätiset taas vasemman.  Homma liittyy aivopuoliskoihin, osalla ihmisistä on hyvin jyrkästi lateralisoitunut aivotoiminta (eli jako vasempaan ja oikeaan), toisilla loivemmin.
Osa ihmisistä on aidosti molempikätisiä(ja -aivoisia).

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #8 : 15.01.07 - klo:14:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Riku"
Näin lääkärinä voin oman pienen empiirisen aineiston ja mutu-tuntuman perusteella todeta ,että yleensä oikea kätiset laittavat oikean peukalon päällimmäiseksi ja vasenkätiset taas vasemman.  Homma liittyy aivopuoliskoihin, osalla ihmisistä on hyvin jyrkästi lateralisoitunut aivotoiminta (eli jako vasempaan ja oikeaan), toisilla loivemmin.
Osa ihmisistä on aidosti molempikätisiä(ja -aivoisia).


Ai se oli näin päin. No sitten en ole jyrkästi lateralisoitunut - onpas hieno sana - koska olen oikeakätinen, mutta vasen peukalo päällä. Kokeilin toisin päin, ja melkein onnistui - pikkurilli ei vain löytänyt paikkaansa. No ehkä olen jotenkin puolitoistakätinen, koska joitain asioita teen vasemmalla kädellä. (Siis esim. tietokoneella kirjoittaessani käytän vasemmasta kädestä 4 sormea ja oikeasta kädestä yhtä  :-? )
Mutta olenko minä sitten puolitoista-aivoinenkin :smt107 - kuulostaa jotenkin todella skitsofreeniseltä?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #9 : 15.01.07 - klo:14:57 »
Mitenkähän tuo aivomatematiikka oikein menee? Kuka tunnustautuu kaksiaivoiseksi?

Olen kuullut, että vahvasti vasenkätiset ovat ruvenneet änkyttämään, kun heitä ennen vanhaan väkisin opetettiin kirjoittamaan oikealla kädellä (mustekynä, huom.). Isäni taas oli kutakuinkin molempikätinen ja kertomusten mukaan saattoi taululle kirjoittaessaan vaihtaa kättä ilman, että käsiala muuttui. Puhuikin sujuvasti.

Monipuolisuus kai olisi ihanne aivopuoliskojenkin käytössä. Miten sitä voisi edistää sormiharjoituksilla? Voiko mitenkään? Pianonsoitto saattaisi olla sillä tavalla kaksikätistä, että se vaikuttaisi myös aivopuoliskojen välisiin yhteyksiin. Minä en päässyt koulupoikana sillä alalla edes pianoaapisen loppuun.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #10 : 15.01.07 - klo:15:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Mitenkähän tuo aivomatematiikka oikein menee? Kuka tunnustautuu kaksiaivoiseksi?


Meillä on kahdet aivot - oikea ja vasen aivopuolisko..

Mitä peukaloihin tulee minä vaihtelen..välillä vasen oikean päällä ja välillä oikea vasemman päällä. Tästä käyttäytymisestä tulee mielenkiintoinen signaali aivoista. Vasen päällä tuntuu aivojen kannalta kivammalta vaikka kädet ja sormet ovatkin identtiset...
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #11 : 15.01.07 - klo:16:45 »
Miksi mulla on semmoinen mielikuva, että toinen peukalo päällä on huomattavasti yleisempää? En jaksa nyt etsiä sitä, mutta ihan kuin olisin jostakin sellaisen jutun nähnyt. Ainakin vasemman osuus oli yllättävän iso.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #12 : 15.01.07 - klo:16:52 »
Mä olen oikeakätinen, mutta kädet ristissä on vasen peukalo päällä. Sen lisäksi olen oikeajalkainen, mutta vasensilmäinen. Onko muita vasensilmäisiä? En ole kovin montaa oikeakätistä ja vasensilmäistä tavannut (toisaalta en nyt niin kovin monelta ole asiaa kysynytkään).

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #13 : 15.01.07 - klo:16:57 »
Molen oikeakätinen ja oikeasilmäinen.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa suzanna

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #14 : 15.01.07 - klo:17:13 »
Jossakin saaren tapahtumassa on tullut mielestäni ilmi noi peukalo jutut. Muistaakseni se oli niin että jos on vasen päällä nii oli fiksu ja jotain tällasta ja sit jos oikee nii tais olla taitellinen?! En kyllä muista tarkaan.
~Susanna