Kirjoittaja Aihe: Homoseksuaalisuus  (Luettu 115304 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #60 : 26.05.06 - klo:09:12 »
Kumpi sitten on kristillisempää, uskoa vakaasti jokaiseen Raamatun sanaan vai etsiä kirjasta Kristus ja seurata hänen opetustaan ja esimerkkiään? Minusta ne eivät ole sama asia. Kristus päästi luokseen kaikki, joille hänen seuransa kelpasi.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #61 : 26.05.06 - klo:10:23 »
Naulan kantaan, Pena!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #62 : 26.05.06 - klo:14:51 »
No en minä sitä ole koskaan sanonut, että pitäisi ketään pois ajaa, päinvastoin kaikkia ihmisiä pitää rakastaa samalla tavalla. Muistaakseni sanoinkin jossakin ketjussa, että voisi minulla olla homoseksuaaleiksi tunnustautuvia kavereita. Kuiteskin teot ovat se, mistä olen eri mieltä. Sikäli uskallan sanoa, että MINUN mielestäni kristillinen lähestymistapa ei tarkoita kaikille ihan samaa.

Taas nämä ihan ääripäät elävät sanasta sanaan Raamatun mukaan ja en minä voi sanoa, että he olisivat jotenkin harhaoppisia. He vain kokevat tekevänsä Jeesuksen ohjeiden mukaan, kunhan vain muistavat myös että ihmistä pitää rakastaa, sillä silloin ei rikota Jeesuksen toisia ohjeita. Sikäli ei voi asettaa vastakkain Raamattua ja Jeesusta...ne liittyvät oleellisesti yhteen. Samoin se, että tulkitsee ja arvottaa Raamatun kohtia, ei voi olla myöskään täysin väärin. Voidaan puhua yhteisestä kristillisyydestä, kun perusasiat ovat samat, kolmiyhteinen Jumala, Jeesus rakastaa kaikkia, Jumala on armollinen ja muut sellaiset asiat. Sen jälkeen astuvat kuvioon mukaan tulkintaerot. Minusta on täysin väärin sanoa, että "vain minun lähestymistapani on kristillinen". En minä itse ainakaan hyvin epäkristillinen tunne olevani, vaikka Raamattu onkin tärkeimpiä ohjenuoria elämässä. Ehkä tähänkin pätee se, että jokainen huolehtikoon itse omasta itsestään tuomitsematta muita. Kukaan ei voi sanoa olevansa 100-prosenttisen oikeassa jonkin asian suhteen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #63 : 27.05.06 - klo:10:41 »
No, siinä mielessä kun näen kristinuskon olevan köyhien, särjettyjen ja syrjittyjen radikaali armon uskonto niin näen epäkristillisenä sen käyttämisen lyömiseen, vallanpitoon ja syrjintään. Ymmärrän kyllä että teknisesti nämä Raamatulla lyöjät ja ihmisten särkijät ovat kristityitä, mutta minusta heidän toimintansa on pahinta jumalanpilkkaa mitä tästä maailmasta löytyy. Pahempiakin tekoja on, järkyttävää kyllä, mutta niitä ei sentään yleensä kiedota vuorisaarnaan.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa vasenkätinen

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 15
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #64 : 27.05.06 - klo:11:58 »
Hyvä llwyd,

juuri näin, olen täysin samaa mieltä.

Poissa Emerentia

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #65 : 27.05.06 - klo:19:54 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
No, siinä mielessä kun näen kristinuskon olevan köyhien, särjettyjen ja syrjittyjen radikaali armon uskonto niin näen epäkristillisenä sen käyttämisen lyömiseen, vallanpitoon ja syrjintään. Ymmärrän kyllä että teknisesti nämä Raamatulla lyöjät ja ihmisten särkijät ovat kristityitä, mutta minusta heidän toimintansa on pahinta jumalanpilkkaa mitä tästä maailmasta löytyy. Pahempiakin tekoja on, järkyttävää kyllä, mutta niitä ei sentään yleensä kiedota vuorisaarnaan.


Älkäähän nyt itse heittäytykö koviksi. Kristittyinä meidän tulee pitää Raamattua Jumalan pyhänä ilmoituksena. Niin ollen Raamatun tulkitseminen on vaarallista touhua, eikä meidän pidä mennä tuomitsemaan niitä kristittyjä, jotka yhteiseen pyhään kirjaamme vedoten ajattelevat tietyistä yksityiskohdista eri tavalla. Emme saa ottaa Jumalan oikeuksia.

Tässä ketjussa esiintyneet homoseksuaalisuuden teilaajat eivät ole mitään Raamatulla päähän lyöjiä. Voi kuulkaa... AIKA PALJON PAHEMPAA ON NÄHTY.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #66 : 27.05.06 - klo:20:22 »
"Paljon pahempaa" kenen mielestä? Seksuaalisuuden räpeltäminen ulkopuolelta on yksilölle todella tuhoisaa. Noh.. ehkäpä olen senkin pahimmat puolet nähnyt, kun olen interaktiivia verkkopalveluita pyörittänyt.

Blogistani yksi aiheeseen liittyvä teskti.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #67 : 27.05.06 - klo:22:11 »
Raamattu on Jumalan ilmoitusta. Hän ilmoittaa meille siinä itsensä. Meidän on siis uskominen Raamatussa ilmoitettuun kolmiyhteiseen Jumalaan. Emme saa antaa Raamatulle sitä arvovaltaa, joka kuuluu elävälle Jumalalle. Se olisi epäjumalanpalvelusta.

Raamatussa on ilmoitettu myös se, miten voimme kohdata Jumalan. Minkä teemme vähimmille lähimmäisillemme, sen teemme Jumalalle. Torjumalla jonkun jostain syystä tai ihan syyttä hyljeksityn torjumme Jumalankin. Sitä teemme aivan liian usein, Herra meitä armahtakoon.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #68 : 27.05.06 - klo:23:39 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
No, siinä mielessä kun näen kristinuskon olevan köyhien, särjettyjen ja syrjittyjen radikaali armon uskonto niin näen epäkristillisenä sen käyttämisen lyömiseen, vallanpitoon ja syrjintään. Ymmärrän kyllä että teknisesti nämä Raamatulla lyöjät ja ihmisten särkijät ovat kristityitä, mutta minusta heidän toimintansa on pahinta jumalanpilkkaa mitä tästä maailmasta löytyy. Pahempiakin tekoja on, järkyttävää kyllä, mutta niitä ei sentään yleensä kiedota vuorisaarnaan.


Siinäpä se pulma onkin, kun pitäisi elää Raamatun ohjeiden mukaan, mutta kuitenkin ylimpänä on lähimmäisen ja Jumalan rakastaminen. En tarkoita sitä, että pitäisi ruveta Raamatulla päähän lyömään, kun jokaisella on kuitenkin oma suhtautumistapansa. Sekään ei ole oikein, että toisia hyljeksitään pahojen tapojen takia, päinvastoin heidät pitäisi ottaa mukaan joukkoon. Olen samaa mieltä, että on epäkristillistä syrjiä ja syyllistää muita Raamatun avulla, mutta kuitenkin Raamattu pitää olla mukana, mutta sitä pitää osata käyttää "kristillisesti".  Itse olen miettinyt asian niin, että jos joskus joudun (pääsen?) olemaan tekemisissä homoseksuaalin ihmisen kanssa, niin yritän suhtautua asiaan luonnollisesti, enkä rupea missään nimessä syyllistämään. Jos hän kysyy mielipidettäni, niin en valehtele, mutta en rupea ennen aikojaan jauhamaankaan mielipiteitäni ja keskustelunkin pitää olla sivistynyttä, ei syyllistävää. Jokainen vastaa teoistaan ja tekemättä jättämisistään aikanaan Jumalalle ja emme voi olla varmoja kumpi osapuoli on oikeassa, niin parempi elää oman moraalin mukaan, mihin se sitten perustuukin; Raamatun tarkkaan lukemiseen vai yltiöpäiseen tulkitsemiseen (ja useimmilla siltä väliltä).
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #69 : 28.05.06 - klo:11:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Emerentia"
Tässä ketjussa esiintyneet homoseksuaalisuuden teilaajat eivät ole mitään Raamatulla päähän lyöjiä. Voi kuulkaa... AIKA PALJON PAHEMPAA ON NÄHTY.


Eipä tässä ketjussa ole teilattukaan - teilaajat ovat lähinnä muissa piireissä. Eikä ilmaus ole kovin kuvaannollinen tietyissä ryhmissä, jotka käytännössä pyrkivät ihmisen psyykkeen murtamiseen Raamatun kirjaimellisen tulkinnan varjolla. Ei pelkästään seksuaalisten vähemmistöjen vaikka nämä muutenkin vainotut ryhmät ovatkin erityisen houkutteleva hyökkäyksen kohde näille "kristityille".
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Hheikki

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Homon hommissa
« Vastaus #70 : 28.05.06 - klo:23:42 »
Hyvät hetskut ja hetskuttaret, teillä selvästikään ei ole aaninkiakaan, miten väsyttävää tämä jatkuva ulostulo- vai kaapissa- vai jotain muuta vaineskaan -leikki on. Joskus siinä saattaa menettääkin aika paljon.

Kun puhutaan homoseksuulisten ihmisten hyväksymisestä vastakohtana  sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten tekemien tekojen hyväksymiselle, niin mistä teoista on kysymys? 18-vuoden parisuhteeni, rakkaus- ja kumppanuussuhteeni, oli homoteko! Vai onko kyse seksuaalipraktiikoista, jos niin, mistä praktiikoista, siis teoista. Valikoivaa suhtautumista Raamatun jakeenpuolikkaistakin löytyviin kiellettyihin tai epäsuotaviin tekoihin on aina harjoitettu: esimerkiksi naisten pään peittämisestä tai yhteisöstä erottamisesta kuukautisvuodon aikaan ei jostakin syystä olla kovin tohkeissaan.

Ymmärtääkseni sukupuolivähemmmistöjä koskettavia jakeita löytyy Raamatusta viisi, joista kaksi Uudesta Testamentista. Oliko luku oikein? Mikään niistä ei minun lukemanani käsittele minun tai kenenkään tuntemani homon tai lesbojen parisuhdetta eikä edes samansukuolista rakkaussuhdetta. Noissa jakeissa käsitellään alistamista tai hyväksikäyttöä seksuaalisuutta hyödyntäen tai seksuaalisuutta parisuhteen ulkopuolella. En ole lukenut niistä mitään, mikä olisi liittynyt entiseen parisuhteeseeni tai rakkauden ja läheisyyden tarpeisiini. Roomalaiskirjeen listauskin on niin kokonaisvaltainen, että siihen samaan syntisten sumppuun taitaa holahtaa pari hetskua, vai mitä huteroja ne ei-homot onkaan.

Kun tässä nyt vinoviettisten velien ja siskojen asialla ollaan niin kokemuksena homostelusta seurakunnassa seuraavaa: Kun pari viidesläistä ja helluntailaistenkin kokouksissa pyörivää uskonsisarta lupaa rukoilla nelikymppisen, esimiesasemassa olevan, miesvaltaisissa tiimeissä työskennelleen, entisen kamppailulajien harrastajan, äijän, puolesta, jolla oli vielä erittäin läheidet suhteet isään, että tämä saisi jostakin "miehen mallia", ollaan astuttu farssin puolelle. Niin, Mellerin Patmos oli Seiska-lehden estetiikkaa muistuttavalla postituksellaan saanut Herran morsiamet taas apokalyptisiin tunnelmiin. Tämä oli naurettava episodi luterilaisen seurakunnan elämästä.

Vapaassa koohkauskovaisuudessa olin mennä muroilla paljon aikaisemmin, eri kuviossa. Siitä minut "pelasti" muisto mummoista. Ylhäältä ohjattiin luterilaisten porukoihin

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #71 : 30.05.06 - klo:00:52 »
Tietysti samalla lailla on huono juttu heterosuhteissa tapahtuvat väärinkäytökset. Raamatussa on monenlaisia asioita, mutta Uusi testamentti menee aina vanhan edelle. Taitaa uudessakin olla noita nykyajan ihmisille kummallisia asioita, mutta silloin jokainen tekee omantuntonsa mukaan, vaikkapa päänpeittämisasiassa, jos sekin löytyy uudesta testamentista (ja muistaakseni löytyykin).

Taidan itse lopettaa tämän keskustelun kommentoimisen ainakin vähäksi aikaa, kun ei jaksa itsekseen "taistella tuulimyllyjä vastaan" (vaikka kivaahan se aina väliin on...). Minulla on oma suhtautumistapani tähänkin asiaan ja se ei ihan pienestä muutu. Samoin kaikilla on oma suhtautumistapansa ja hyvä niin, kun jokainen ajattelee eri tavalla ja perustaa mielipiteensä eri pohjille. Kuitenkin muistetaan että koskaan ei toista saa hyljätä vaan on aina autettava muita, millaisia he sitten ovatkin. Palaillaan joskus juttuun jos palaillaan, mutta ei ainakaan nyt ihan vähään aikaan...
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Hheikki

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Tekoja se perhe-elämäkin on
« Vastaus #72 : 30.05.06 - klo:14:45 »
Vastaan Sinulle kuitenkin vielä, Johannes: Kun puhut jostakin homo- tai lesboteoista, puhut kuitenkin tuon tai tämän ihmisen ihmissuhteista ja hänen arjen elämästään konkreettisesti. Puhut siis minusta, Harrista, tai Hölkäsestä tai Halesta... aika monesta muustakin. Tai jostakin tietystä ihmisestä lähellä sinua, joka ei voi tulla ulos kaapista, koska jostakin sitä aina vaistoaa, onko toinen valmis kohtaamaan minut tai jonkun lesbon tai homon ihmisenä. Olevana, toimivana, tuntevana ihmisenä.

Tämä on sitä ähellystä, mitä homo tai lesbo kantaa: tiettyä reipasta riskinottoa itsestäänselvyyksistä kertomisesta tai kertomatta jättämisestä.

Vaikka en rakenna omanarvontuntoani tuon tai tämän heterofiilin hyväksynnän varaan, katson kuitenkinettä elämäntoteuttamiseni, siis myös homontekemiseni ja homonparisuhteeni, ansaitsevan saman suhtautumisen kuin jonkun huteron tai heteron.

Ehkä noihin noihin Vanhan Testamentin kolmeen ja Uuden Testamentin kahteen jakeenpuolikkaaseen pitäisi joskus ihan oikeasti pureutua. Minusta tervemielisintä ymmärrystä niistä on esittänyt Martti Nissinen.

Hölkänen

  • Vieras
synnitön heittäköön...
« Vastaus #73 : 31.05.06 - klo:13:16 »
Hheikki, kaikella ystävyydellä, mutta millä oikeudella vaadit kaikilta kunnioitusta elämänvalinnoillesi, jos et itse hyväksy heidän vakaumustaan? Kysymys on jostain paljon syvällisemmästä kuin vain mielipiteestä - ei se todellakaan aivan helpolla ja kivuitta muutu.

Omasta puolestani olen jo tehnyt selväksi, ettei Johannes tai kukaan muukaan loukkaa minua ihmisenä, vaikka moraalikäsityksemme hiukan eroavatkin.

Täytyy tosin myöntää, että mitä kauemmas fundamentalistisesta pimeydestä itsekin pääsen, sitä voimakkaammin tekee mieli käydä sotaan sitä vastaan. Mutta ei se varmaan minunkaan synneistäni suurimpia ole, että hiljaa hyväksyn sen pahan mitä seurakunnissa ihmisille tehdään.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: synnitön heittäköön...
« Vastaus #74 : 31.05.06 - klo:16:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Hheikki, kaikella ystävyydellä, mutta millä oikeudella vaadit kaikilta kunnioitusta elämänvalinnoillesi, jos et itse hyväksy heidän vakaumustaan? Kysymys on jostain paljon syvällisemmästä kuin vain mielipiteestä - ei se todellakaan aivan helpolla ja kivuitta muutu.


On vain vähän vaikea nähdä seksuaalista identiteettiä jonain uskonnolliseen tai poliittiseen vakaumukseen verrattavissa olevana tietoisena ja rationaalisena "valintana". Eli on vähän eri asia vastustaa vaikka oikeistolaisuutta kuin pitää homoutta syntinä tai rikoksena. Edellinen kohdistuu poliittiseen mielipiteeseen, jälkimmäinen taas suoraan ihmiseen ja hänen perusolemukseensa. Tätä identiteettiähän armas kirkkommekin on niin valtaisan "rakastavasti" ja "kristillisesti" joka päivä musertamassa ja syyllistämässä. Puhumattakaan sitten näistä rikollisista ääri-liikkeistä, jotka harjoittavat psyykkeen väkivaltaista rikkomista homouden "parantamisen" nimissä. Jos ikinä olen ajatellut, että on helvetillä sijansakin niin näiden ns. kristittyjen tapauksessa on kiusaus suuri.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan