Kirjoittaja Aihe: Kristillinen taide  (Luettu 29267 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Kristillinen taide
« Vastaus #15 : 11.02.10 - klo:13:47 »
Kyllä se nyt kumminkin on.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Fanni

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
Vs: Kristillinen taide
« Vastaus #16 : 11.02.10 - klo:13:49 »
Miten perustelet ?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Kristillinen taide
« Vastaus #17 : 11.02.10 - klo:14:02 »
On kaikki taide kristillistä, sillä se pyrkii Jumalan luo.
Ihmisen ikävä on yhteinen. Kaikki me tahdomme kotiin, pesään, yhteen ja samaan itsenämme.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kristillinen taide
« Vastaus #18 : 11.02.10 - klo:14:56 »
Ihmisen ikävä on yhteinen. Kaikki me tahdomme kotiin, pesään, yhteen ja samaan itsenämme.

Jos otamme huomioon kaikki taidelajit, niin on olemassa ainakin yksin genre musiikissa, joka kristillinen lähtökohdiltaan ja se on gospel. Vaikka Simojoki on kova poika musiikkia tekemään, katson, että hän ei ole  gospel-musiikko. Tosin gospeliksi sanotaan nykyään kaikenlaista kristillistä musiikkia.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Kristillinen taide
« Vastaus #19 : 11.02.10 - klo:16:20 »
Italialaisen gotiikan ja varhaisrenessanssin samankaltaisuus bysanttilaisen taiteen kanssa selittyy sillä, että Bysantti on lähempänä Italiaa kuin täältä katsoen luulisi. Välissä on vain meri. Itse asiassa ei sekään; bysanttilaisen taiteen keskus Ravenna on Italiassa.

Antonello da Messinalla on myös hieno Marian ilmestys.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33785
Vs: Kristillinen taide
« Vastaus #21 : 11.02.10 - klo:16:37 »
Raahen kirkon alttaritaulu on minun mielestä saanut vaikutteita Caravacciolta. Samankaltaista lihaksien liikettä, valoja ja monipuolinen asetelma.

Miten on, Pena?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Kristillinen taide
« Vastaus #22 : 11.02.10 - klo:16:41 »
Olen keräillyt eri taiteilijoiden tekemiä kuvia kristillisistä aiheista.

Esim. Marian ilmestys - Annunciation on aihe , josta monet monet taiteilijat ovat
tehneet oman versionsa.

Tämä Ossawa Tannerin näkemys on mielestäni vaikuttavin.

http://www.maggotsack.com/wp-content/uploads/2008/03/annunciation.jpg

Tämä on kyllä hyvä. Tosiaan vaikuttava.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33785
Vs: Kristillinen taide
« Vastaus #23 : 11.02.10 - klo:16:49 »
Nämä makukysymykset on jännittäviä. Minä en erikoisesti ihastu tuosta Marian ilmestyksestä. Se on jotenkin korea. Ei puhuttele tämä eikä se Penan Mariakaan, joka on kuin Vermeerin Tyttö ja helmikorvakoru.

Ikonit ja flaamilaiset Marian ilmestykset ovat minua varten. Miksiköhän?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Kristillinen taide
« Vastaus #24 : 11.02.10 - klo:19:02 »
On vähän vaikea sanoa, ovatko Järnefeltin vaikutteet juuri Caravaggiolta. Mahdollista se on. Pekka Halonen tuli minun mieleeni, henkilökuvaus on samaan tapaan liikkeen kuvauksesta huolimatta pysähtynyttä, huolellisesti suunnitellun oloista. Tuota kuvaa muistan katselleeni painokuvana kesämökin seinällä.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Kristillinen taide
« Vastaus #25 : 11.02.10 - klo:19:30 »
Katsokaapa tätä Penan laittamaa
Messinan Mariaa.

http://www.leggievai.it/wp-content/photos/antonello_da_messina_annunciata_palermo.jpg

Voiko paremmin kuvata kuuntelemaan keskittymistä!

Marian käsi hieman kohollaan ikäänkuin vaimentamassa  "nyt olkaa hiljaa"
ja katse käännetty sivuun/tyhjään, että kuulisi paremmin.

Hienoa!
Herra armahda.

myyrä

  • Vieras
Vs: Kristillinen taide
« Vastaus #26 : 11.02.10 - klo:19:44 »
Jos kaikki taide käsitettäisiin uskonnolliseksi, niin silloin tässä olisi vaikuttavimmasta päästä.

http://www.youtube.com/watch?v=EIF-9k1GuTU

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33785
Vs: Kristillinen taide
« Vastaus #27 : 11.02.10 - klo:19:58 »
Ohhhohhh!!! Vaikutti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Kristillinen taide
« Vastaus #28 : 11.02.10 - klo:20:07 »
Kyllä se nyt kumminkin on.

Mielenkiintoinen aihe, kiitos Atanasia! Tutkailen kuvataidetta(nne) myöhemmin, nyt heitän Satmanille ettei takuulla ole! Ainakaan minä en näe 'kissantappoperfomanssissa' tai vastaavissa kristillisyyden häivääkään  :107:

Rajahan on usein häilyvä ja kuin veteen piirretty viiva, niin tässäkin, jos ruvetaan vetämään tarkkkaa rajaa mikä on kristillistä taidetta ja mikä ei. Atanasian kuvaus kuitenkin on jokseenkin niin kuin minäkin sitä eroa kristillisen ja maallisemman taiteen välillä kuvaisin.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Kristillinen taide
« Vastaus #29 : 11.02.10 - klo:20:39 »

Pidän erikoisen paljon Albert Edefeltin taulusta Kristus ja Mataleena. Siinä on jotakin supisuomalaista.

http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/41012/1029598.jpg

Taulu on vaikuttava, pidän A.Edelfeltin maalauksista hyvin hyvin paljon  :)

Jotenkin tuntuu että suomalaisen maalaamat kolahtaa suomalaiseen. Toki muutkin, mutta ehkä ne syvimmät väreet löytyy suomalaisen taiteen äärellä.

Tätä suomalaisuuden teemaa pohdin nenä kii Emil Halosen pronssiteoksissa lisalmen kulttuurikeskuksessa joku hetki sitten.

WSOY:n galleriakirja 'Kultainen häkki' Edelfeltin maalauksista on upea, piti ihan ottaa se tuohon esille.

P.s. en ollu ihan nenä/nokka kii teoksissa koska niihin koskeminen olis aiheuttanut hälytyksen  :003:
« Viimeksi muokattu: 11.02.10 - klo:20:43 kirjoittanut hippiäinen »
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)