Kirjoittaja Aihe: Mistäköhän tulee joidenkin uskovaisten valistusajan kammo?  (Luettu 6352 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Mistäköhän tulee joidenkin uskovaisten valistusajan kammo?
« Vastaus #15 : 26.02.09 - klo:02:44 »
Ei yhden körtiksi/evankeliseksi/helluntailaiseksi ilmoittautuvan käytöksestä voida tehdä mitään johtopäätöksiä tämän ryhmän jäsenistä yleensä, ei pahassa, mutta ei myöskään hyvässä. Ja vaikka samanlaisia kokemuksia olisi useammastakin, ei siitä vielä voi vetää sitä johtopäätöstä, että käytöspiirre johtuu uskonnollisesta taustasta. Vasta kun on uskonnollisesta ryhmästä riippumatonta tietoa vertailukohdaksi, voidaan alkaa tehdä päätelmiä.

Herännäisyys on erityisen altis tämäntyyppisille virhepäätelmille, koska herännäisyys on perinteisesti keskittynyt tietyille alueille ja jopa selviä herännäissukuja katsotaan olevan. Johtuuko tietty piirre herännäisyydestä vai onko se yleisemminkin ylistarolaisten/kiuruvetisten keskuudessa havaittava? Vai onko kaveri tullut vain isäänsä ja isoisäänsä?

Mt

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Mistäköhän tulee joidenkin uskovaisten valistusajan kammo?
« Vastaus #16 : 26.02.09 - klo:17:43 »
Kaikkein parhaiten yleensä tulee toimeen sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät ole mitään -läisiä. Varsinkaan uskonnollisia.

Minulla menee heti toppi päälle kun aletaan oikein olemaan jotakin -läisiä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Mistäköhän tulee joidenkin uskovaisten valistusajan kammo?
« Vastaus #17 : 26.02.09 - klo:19:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"

Kerran nuorempana olin jotain joululehtiä myyskentelemässä kun yhdessä pihassa vastaan köpötteli vanha vihainen ukko. Kysyi minulta että "tiedätkös poika mitä on körttiläiset?" -vastasin että tiedänhän minä. Ukko jatkoi: "Minä olen körttiläinen, mikäs sinä oot?"

Tenavana piti peliätä erästä vanhaa mummoa, joka joskus innostui karhaamaan meitä tiällä, kun kuliimme hänen mökkinsä sivuutte.
Vanhusväestöä piinaava dementia aiheuttaa monellaasia oireeta. Kun muisti heikkenee, niin se on kova aharistuksen paikka. Elämänhallinan lipeeminen ilimenöö pelekona, vainoharhaisuutena, agressiivisena käyttäytymisenä ym. poikkeavana käytöksenä.
Ehkä tämä Jampen kohtaama vanha körttiukkokin oli vaan dementian piinaama vanahus?
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Mistäköhän tulee joidenkin uskovaisten valistusajan kammo?
« Vastaus #18 : 01.03.09 - klo:12:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Tenavana piti peliätä erästä vanhaa mummoa, joka joskus innostui karhaamaan meitä tiällä, kun kuliimme hänen mökkinsä sivuutte.


Mörtti mörttiläinen, suomennatko mulle itäsuomalaiselle verbin karhata. Kielellinen ilmaisusi on aivan ihastuttavaa, samoin se, mitä sanot. Pidä toi. Nyt en vain osannut asiayhteydestä päätellä sanan täsmällistä merkitystä, joten kiinnostuin.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Mistäköhän tulee joidenkin uskovaisten valistusajan kammo?
« Vastaus #19 : 01.03.09 - klo:19:33 »
Kyseenen mumma keppiineen  ajoi tiällä meitä takaa=karhasi. :lol:
Pelekäsimmä tosissamma kulukia hänen mökkinsä sivuutte, vaikka emmä  me piänemmät ainakaan olleet kyseestä vanhusta provosoinu. http://lotta.yle.fi/rswebvsa.nsf/sivut/Murresanakirja2008?opendocument&pageid=Content130150C969A
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Mistäköhän tulee joidenkin uskovaisten valistusajan kammo?
« Vastaus #20 : 01.03.09 - klo:19:56 »
Risukarhi oli tehty nuorista näreistä, halkaistu ja jätetty kuoripuolen oksat. Näin käsitellyt parikymmentä närettä oli sidottu yhteen oksat alaspäin, jota hevonen veti. Risukarhilla kuritettiin rikkaruohoista peltoa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Mistäköhän tulee joidenkin uskovaisten valistusajan kammo?
« Vastaus #21 : 02.03.09 - klo:11:45 »
Mörtin ja satmanin tiedoista yhteenvetona: - Sataa vanhoja ämmiä äkeet selässä.