Kirjoittaja Aihe: Jämerästi pappien ulkonäöstä  (Luettu 12318 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Pappia vastassa ensikertaa?
« Vastaus #15 : 22.02.09 - klo:19:37 »
Siis vois luulla, että joku maamme päättäjistä on kuollut kun on niin hiljaista täällä foorumilla.
 No juoruillaan nyt papeista se kun tuntuu olevan trendikästä ihan iltapäivälehdistössäkin.

Pappien ulkonäkö on yksi asia, mutta sitten on paljon muuta minkä vuoksi on moni lähtenyt kirkosta.
 Kun pappi töppää niin koko kirkko kärsii. Niin se vain on ja ihmettelen miksi sellaiset hakee pappisvihkimyksen, kuin hän joka aihtaa tai vaihtoi tai omasi toisen sukupuolen henkisesti kuin ruumis oli.
 Sitten on kaikenlaisia tasapainottomia pappeja, joista lehdistö kirjoittaa hakkasi vaimoaan tai teki huorin, eli otti jonkun naimisissa olevan.
Hesassa yksi ruoko...On ollut jo 7 kertaa naimisissa nyt on kiinalainen menossa siis tyttö.
Kaikenlaisia pappeja sitä onkin meitä sivistämässä ja hengellisesti ohjaamassa.
 Sittn kun ei ne löydä yhteistä säveltä ja salaa siunaavat homoja ja muuta. Sinänsä ihan sama mulle, mutta ikävää kun pitää salassa ja yhtenäistä linjaa ei ole.

Kyllä pappien ulkonäkö taitaa olla pienin murheista jos pappeja aletaan ruotimaan.

No en ole pyhimys itsekkään, että en sitä sillä, mutta josko joku vakaumukseen sitoutuminen ja yksi linja olisi papeilla, niin ehkä ei ihmiset eroaisi vaan juoksisivat kirkkoon.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Jämerästi pappien ulkonäöstä
« Vastaus #16 : 22.02.09 - klo:20:03 »
Ei Viisveisaaja tässä muita valtiomiehiä surra kuin Anssi Koivurantaa ja Sami Jauhojärveä ! Ilmeisesti poikamiehenä ( ? ) et ole huomannut, että puolet suomalaisista on ollut viikon hiihtolomilla tai kestinnyt lomavieraita.
Neljännes tai enemmän istuu silmät tapilla TV:n ääressä kisoja seuraamassa.

Minä olen joutanut molempia tekemään ja olen Penan ja Antti Juhanin ja muutamien muiden kanssa vielä kirjoitellutkin. Mutta missä olette nuoret foorumilaiset ? Vanhoja ketjuja lueskellessani ajattelin teitä olevan enemmistön. Elukoistakin v 2005 monet tytöt kirjoittelivat mukavia. Ja Seurapalstalla oli jopa kiistakirjoittajia!  Jos suinkin ruuhkavuosiltanne joudatte, palatkaa raikkaine tuuletuksinenne.

Pappien ulkomuodosta en sano muuta kuin etteivät ottaisi implantteja ja botoxia huuliinsa tai ryppyihinsä!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Jämerästi pappien ulkonäöstä
« Vastaus #17 : 22.02.09 - klo:20:25 »
Hei!

Hiihtolomathan ne ovat menossa ja ehkä siksi hiljaista! Minulle ei napsahtanut lomaa, vaan viikon komennus rippikoululeirille Enontekiön Hettaan. Tiellä oli eilen vastaan tulossa jonoissa busseja pääkaupunkiseudun rippileireiltä ja oli meitä pohjoiseen tulijotakin joitakin kymmeniä bussilasteja kirkon ryhmiä. Tänään oli Hetassa kirkossa meidän lisäksi toinenkin rippikouluryhmä etelästä.

Rippileireillä ja monissa muissa kirkon töissä on pappien lisäksi myös muiden ammatin taitajia. Taitaakin olla niin, että suurin osa kirkon työstä tehdään muiden työntekijöiden toimesta! Papit ovat virkansa puolesta näkyvissä ja usein ajatellaan, että kirkko = papit. Mutta kirkko on paljon muutakin. Kaikki seurakunnan jäsenet muodostavat kirkot.

Sen vuoksi onkin epäreilua, että jonkun papin erehtyessä, unohtaessa tai epäonnistuessa koko kirkko leimataan sen erehtyjän mukaan. Kun kuitenkin enin osa papeista tekee hommansa hyvin ja syvällisen kutsumuksensa mukaisesti. Ja suurin osa kirkon näkyvästä ja näkymättömästä työstä diakoniatyöntekijöiden, kasvatuksessa puurtavien ja vapaaehtoisten sekä kotien äitin ja isien toimesta.

Kirkosta lähtijöiden olisi hyvä huomata kaikki se hyvä, mitä kirkko tekee, eikä aina täsmätä kritiikkiään yksittäisiin palvelijoihin.

pohdiskelee Mauno

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Re: Pappia vastassa ensikertaa?
« Vastaus #18 : 22.02.09 - klo:21:29 »
Minä vihin eilen Helsingin tuomiokirkossa hyvät ystäväni avioliittoon ja käytin ensikertaa elämässäni kuorikaapua. Vähäkö näytti Samuli hyvältä niissä retongeissa! \:D/

Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Kaikenlaisia pappeja sitä onkin meitä sivistämässä ja hengellisesti ohjaamassa.
 Sittn kun ei ne löydä yhteistä säveltä ja salaa siunaavat homoja ja muuta. Sinänsä ihan sama mulle, mutta ikävää kun pitää salassa ja yhtenäistä linjaa ei ole.


Voi olla, että en taas ehkä ymmärrä Viisveisaajaa oikein, mutta silti on pakko kysyä, mitä tarkoitat salaamisella. Pitäisikö papin informoida koko seurakuntaa (tai mediaa) jokaisesta kääntestään niin työssään kuin yksityiselämässään?

Ei kirkossa, eikä pappien keskuudessa oikeasti ole mitään salailukulttuuria. Se, että media vaivautuu vain ajoittain tuomaan tiettyjä asioita esille, ei tarkoita sitä, että aina muulloin tietoisesti salaillaan.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Re: Pappia vastassa ensikertaa?
« Vastaus #19 : 22.02.09 - klo:21:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Samuli"
Minä vihin eilen Helsingin tuomiokirkossa hyvät ystäväni avioliittoon ja käytin ensikertaa elämässäni kuorikaapua. Vähäkö näytti Samuli hyvältä niissä retongeissa!


Mikä on kuorikaapu? Joku niistä hienoista vetimistä, joita papit pitää joskus seurakunnan vuosipäivänä tms.?

Samalla kysyn (ohi alkup. aiheen...), että missä vaiheessa papeille tuli ne aamutakit käyttöön. Siis messuava pappi käyttää vielä jotain kasukkaa(?), mutta muilla on sellaiset aamutakilta näyttävät froteekankaiset asut. Ei erityisen tyylikkäät, jos saan sanoa. Jossain vanhoissa kuvissa papit käyttävät saarnatessaankin mustaa pukua (jopa körttipukua) eli sellaista perinteistä papinpukua. Miksi ne on jätetty pois käytöstä? Enää kotiseuroissa, ristiäisissä ym. pappi on sellaisessa. Minusta se olisi paljon tyylikkäämpi kuin tuo aamutakki kirkossa. Sinällään kai siinä on ajatus valkeista vaatteista tms. mutta ei se minua vakuuta.

Toinen juttu, mikä kummastuttaa, on messu-sana. Miksi ei voi olla ehtoollisjumalanpalvelus. Itse en koskaan käytä messu-sanaa, kun en tykkää siitä ollenkaan. Messut on messukeskuksessa tai jossain, mutta ehtoollisjumalanpalveluksesta sentään tietää, mitä on odotettavissa. Ei tuo messu tosin ole seurakuntalaisten keskuudessa kovin yleisessä käytössä ainakaan täällä päin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Jämerästi pappien ulkonäöstä
« Vastaus #20 : 22.02.09 - klo:21:58 »
Vai on ihmisillä hiihtolomat. Mulla ei ole hiihtolomaa. Seuraava loma saattaisi olla kesällä 2010, jos raaskin pitää silloinkaan. Nyt on lomat mennyt töissä aika pitkälle. Jouluna oli joulupäivä ja tapaninpäivä vapaata sekä muutamia yksittäisiä päiviä. Ensi kesänä töissä menee koko kesä. Parhaillaan olen harjoittelua tekemässä. Jos raaskisi, niin voisi pitää harjoittelun lopuksi muutaman päivän lomaa ennen kuin aloitan kesätyöt.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Jämerästi pappien ulkonäöstä
« Vastaus #21 : 22.02.09 - klo:22:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Mauno"
Sen vuoksi onkin epäreilua, että jonkun papin erehtyessä, unohtaessa tai epäonnistuessa koko kirkko leimataan sen erehtyjän mukaan. Kun kuitenkin enin osa papeista tekee hommansa hyvin ja syvällisen kutsumuksensa mukaisesti. Ja suurin osa kirkon näkyvästä ja näkymättömästä työstä diakoniatyöntekijöiden, kasvatuksessa puurtavien ja vapaaehtoisten sekä kotien äitin ja isien toimesta.

Erityisen epäreilua se on siksi, että juuri mitään muuta organisaatiota tai aatesuuntaa ei kohdella julkisuudessa yhtä tiukasti: kun yksi työntekijä rikkoo lakia tai hyviä tapoja, koko organisaation ja ammattikunnan moraali asetetaan myös kyseenalaiseksi. Tässä suhteessa kirkko on maahanmuuttajayhteisöjen ja etnisten vähemmistöjen kanssa samassa asemassa.

Kun professori tai yritysjohtaja rikkoo lakia, puheenaihe on kyseisen yksilön moraali. Yrityksen tai yliopiston moraalia ei aseteta kokonaisuutena kyseenalaiseksi.  

Tiedän tapauksen, jossa laajalti tunnetun yrityksen johtaja sai vankeustuomion yksityiselämään kuuluvasta asiasta. Yrityksellä ei ollut mitään tekemistä itse asian kanssa, ja se erotti johtajan epäeettisen menettelyn takia. Lehdistö raportoi johtajanvaihdoksen lakonisesti, mutta ei kertonut sen syytä, vaikka sen on täytynyt olla tiedossa tai ainakin helposti selvitettävissä. Jos kyseessä olisi ollut esim. tuomiorovasti, salailu ei olisi tullut kysymykseen, vaan asiaa olisi käsitelty hartaasti ja pitkään.

Mt

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Jämerästi pappien ulkonäöstä
« Vastaus #22 : 22.02.09 - klo:22:03 »
Noh, jatketaan vielä hölynpölyllä, niin saadaan keskustelua...

Jännää, miten vaikeaa on yrittää muuttaa vakiintuneita ilmauksia. Tänään mietin jumalanpalveluksen jälkeen naapuseurakunnnan seurakuntauutisia lehdestä lukiessani, että minkähän vuoksi Iisalmessa piti uusi- ja vanhakirkko korvata uusilla nimillä. Toinen on Kustaa Aadolfin kirkko ja toinen Pyhän ristin kirkko. Ovat vissiin "oikeita" alkuperäisiä nimiä, mutta en ole kuullut kenenkään käyttävän niitä muiden kuin pappien, kun ne muutama vuosi sitten otettiin "uudelleen" käyttöön. Kaikki puhuvat edelleen uudesta ja vanhasta kirkosta...

Vähän sama juttu kuin tuon messu-sanan käyttö.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Pappia vastassa ensikertaa?
« Vastaus #23 : 22.02.09 - klo:22:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Mikä on kuorikaapu? Joku niistä hienoista vetimistä, joita papit pitää joskus seurakunnan vuosipäivänä tms.?

Se on terästä lujemmasta aramidikuidusta valmistettu suojakaapu herkkähipiäisille papeille, että ei heidän rokkinsa ryvettyisi.

Mt
Juu, flunssa on ja on ollut ties miten pitkään, älkää vaan odottako mitään asiallista pariin päivään...

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Re: Pappia vastassa ensikertaa?
« Vastaus #24 : 22.02.09 - klo:22:08 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Mikä on kuorikaapu? Joku niistä hienoista vetimistä, joita papit pitää joskus seurakunnan vuosipäivänä tms.?

Se on terästä lujemmasta aramidikuidusta valmistettu suojakaapu herkkähipiäisille papeille, että ei heidän rokkinsa ryvettyisi.
[/size]


 :o
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Re: Pappia vastassa ensikertaa?
« Vastaus #25 : 22.02.09 - klo:22:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Mikä on kuorikaapu? Joku niistä hienoista vetimistä, joita papit pitää joskus seurakunnan vuosipäivänä tms.?


Kuorikaapu on juhlallisissa sanajumalanpalveluksissa ja hartauksissa (esim. jouluna) sekä kirkollisissa toimituksissa käytetty liturginen asu. Se muistuttaa vähän kasukkaa (jota saa käyttää vain messussa), mutta on edestä auki. Kyseessä on siis alban päälle puettava viitta. Aika harvassa kirkossa sellaista edes on. Käsittääkseni kuorikaavun tarkoitus on korostaa tilanteen juhlavuutta - niin kuin muutenkin juhlallisessa pukeutumisessa.

Itse ajattelin eilen, kun suntio sitä minulle tarjosi, että mikäs siinä. Kun kerran morsiamella on hääpuku ja sulhasella ja bestmanilla shaketit, niin kai se pappikin saa pukeutua juhlavasti.

Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Toinen juttu, mikä kummastuttaa, on messu-sana. Miksi ei voi olla ehtoollisjumalanpalvelus. Itse en koskaan käytä messu-sanaa, kun en tykkää siitä ollenkaan. Messut on messukeskuksessa tai jossain, mutta ehtoollisjumalanpalveluksesta sentään tietää, mitä on odotettavissa. Ei tuo messu tosin ole seurakuntalaisten keskuudessa kovin yleisessä käytössä ainakaan täällä päin.


En ole liturgiikan asiantuntija, niin en osaa tähän varmasti vastata, mutta ainakin pari näkökulmaa tulee itselle mieleen messu-sanan puolustukseksi:
1) Ekumeeninen näkökulma: messu on yhteinen nimitys lännen kirkon ehtoollisjumalanpalvelukselle. Siis myös anglikaanit ja katoliset käyttävät nimitystä messu. Se on myös nimitys, jotta Luther käytti.
2) Viestinnän näkökulma: sana messu on lyhyt ja kätevä. Minun lapsuudessani seurakuntien ilmoituksissa luki pahimmillaan: päiväjumalanpalvelus ja Herran Pyhä Ehtoollinen. Useat seurakunnat käyttivät loppuosasta lyhennettä HPE, joka ei kyllä sanonut suurelle osalle seurakunnasta yhtään mitään.

Täällä etelässä muuten puhutaan aivan sujuvasti messusta. Minun korvaan tuo "ehtoollisjumalanpalvelus" kuulostaa tosi pitkältä, hankalalta ja vanhahtavalta sanalta. Ja joku verbaalikkokaverini joskus kyseli, että mikä se on se "ehtoollisjumala" jota siellä palvellaan.  :D

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Jämerästi pappien ulkonäöstä
« Vastaus #26 : 22.02.09 - klo:22:13 »
minä olen harkinnut rintojen laittamista Tallinnassa, pusuhuulien (erittäin isot) asentamista ja pippelin laittamista kaksinkertaiseksi... siinähän sitä on... haloo!!!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Jämerästi pappien ulkonäöstä
« Vastaus #27 : 22.02.09 - klo:22:48 »
Monenlaasia pappispersoonia tarvitahan meitä paimentamahan. http://metallimessu.com/media/metallimessun-esittelyvideo/
Ylihärmän kirkos messu meille häjyyllekkin.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Jämerästi pappien ulkonäöstä
« Vastaus #28 : 22.02.09 - klo:23:13 »
Wikipedia tarjoaa havainnollistukseksi pari hyvää kuvaa kuorikaavusta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuorikaapu.

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Jämerästi pappien ulkonäöstä
« Vastaus #29 : 22.02.09 - klo:23:29 »
Liisan linkissä on kyllä hyvät kuvat, mutta useimpien suomalaisten kirkkojen kuorikaavut ovat kyllä paljon pelkistetympiä - onneksi.