Kirjoittaja Aihe: Riitan ruokajuttuja  (Luettu 38397 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Riitan ruokajuttuja
« : 07.01.09 - klo:16:57 »
Lahdessa on markkinat joka kuukauden 1.arkikeskiviikko.Olimme siellä etupäässä tuttuja tapaamassa kovasta pakkasesta huolimatta.Suurin osa
myytävästä tavarasta on krääsää,mutta on myös hyviä kotimaisia elintarvikkeita.Tänään ostimme savonlinnalaista täysjyvälimmpua.Siinä on
se ainoa OIKEA maku.Koska joululeivonnaisia on vielä jäljellä,ei lappeenrantalaista Viipurinrinkeliä nyt hankittu.Muutoin aina.Uusi suosikkimme on Imatran mummi,tai paremmin hänen maukas hapankaalinsa.Siinä on se sama maku mikä on tuttu lapsuudestani.Eskolan täti oli hapankaalimestari ja naapuritkin saivat ostaa hänen tiinustaan.
Siis Itä-Suomalaista suosimme.
Kalamiehet toivat hyvät kuhat ,hauet,1 mateen ja 1 ison ahvenen verkoistaan. Kohti kevennettyä kevättalvea !
Siis leipää ja kalaa.Sillähän sitä kansaa ravittiin jo kauan sitten.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

hm

  • Vieras
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #1 : 07.01.09 - klo:17:27 »
Kuha on kyllä hyvä kala. Harvoin sitä vaan kaupasta saa. On tuo kalastaminen viime vuosina jäänyt. :oops:

Tässä yhtenä päivänä tuli mietittyä niitä yksiä kalastajia. Siellä se Jeesus varmaan istuskeli porukoineen tummassa, lämpimässä ja tähtikirkkaassa yössä rantahiekalla nuotion ääressä kaloja paistamassa ja ehkäpä vähäsen viiniäkin siemaillen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #2 : 07.01.09 - klo:19:12 »
Olikohan niillä silloin punaviiniä vai valkoviiniä.Jotenkin aina ajattelen että
siellä juotiin vain punaista(tämä on minun vereni ).Kuohuviiniä ei varmaan ollut kun se on kai se pullotusjuttu.Joku foorumilla on viiniasiantuntija,oliko
se salis ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #3 : 08.01.09 - klo:12:34 »
Tänään kun leivinuuni oli pakkasen vuoksi lämmitetty oikein kuumaksi,laitoin siitä eilenostetusta hapankaalista,munamaidosta ja pekoniviipaleista laatikkoruoan .40 min.ja helppo ruoka oli valmis.Siihen
kaveriksi muutama bratwurst ja maitoa.A vot sanovat itänaapurit.Tämän
ruoan kanssa käy hyvin olut kuka siitä tykkää.Minä en.
Onneksi pakkanen on lauhtumassa,kalamiehille on kovaa olla paljaskäsin
verkoilla.
Olen alkanut systemaattisen  Siioninvirsien lukemisen.Minulle sopiva on
270.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #4 : 08.01.09 - klo:21:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Riitta-mummi"
Olikohan niillä silloin punaviiniä vai valkoviiniä.Jotenkin aina ajattelen että
siellä juotiin vain punaista(tämä on minun vereni ).Kuohuviiniä ei varmaan ollut kun se on kai se pullotusjuttu.Joku foorumilla on viiniasiantuntija,oliko
se salis ?


Punaviiniä siellä juotiin ja viini oli Capitel San Rocco - valpolicella superiore (DOC). :lol:
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #5 : 08.01.09 - klo:22:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Riitta-mummi"
Tänään kun leivinuuni oli pakkasen vuoksi lämmitetty oikein kuumaksi,laitoin siitä eilenostetusta hapankaalista,munamaidosta ja pekoniviipaleista laatikkoruoan .40 min.ja helppo ruoka oli valmis.Siihen
kaveriksi muutama bratwurst ja maitoa.A vot sanovat itänaapurit.Tämän
ruoan kanssa käy hyvin olut kuka siitä tykkää.Minä en.
Onneksi pakkanen on lauhtumassa,kalamiehille on kovaa olla paljaskäsin
verkoilla.
Olen alkanut systemaattisen  Siioninvirsien lukemisen.Minulle sopiva on
270.



Löytyykö täältä joku toinen paistetun hapankaalin ystävä. Ah se on ihanaa, monet eivät vaan tohdi maistaa.

Meillä tämä tehdään vielä yksinkertaisemmin. Laitetaan uunivuoan pohjalle pätkittyjä nakkeja, niiden päälle hapankaali ja päällimmäiseksi pekonisiivuja ja sitten uuniin. Ah on ihanaa. Kuiitenkin sellainen varoituksen sana, jos ette koskaan ennen ole herkutelleet hapankaalilla, niin älkää varatko oopperalippuja sille illalle kun ensi kerran syötte hapankaalia. Siina on vahva ja monille vieras bakteerikanta, joka voi saada vatsan toimaan turbo moodissa. Toisella kerralla vatsakin osaa jo sitten käyttäytymissäänöt.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Lars Mikael

  • Vieras
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #6 : 09.01.09 - klo:07:14 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Siina on vahva ja monille vieras bakteerikanta, joka voi saada vatsan toimaan turbo moodissa.

Syntyisi back wind, niin kuin sen englantilainen sukulaispoikani ilmaisisi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #7 : 09.01.09 - klo:08:36 »
Hyvä Seppos !

Hapankaali jakaa kansan samalla lailla kuin lipeäkala.Myös monet
maakuntaruoat ovat toispaikkakuntalaiselle syömättömiä.Vaikka olen
Virolahtelainen syntymäjuuriltani,ei minulle(melkein kaikkiruokaiselle)
maistu paikkakunnan herkku Hapanvelli.En tiedä syödäänkö sitä Kotkassa
asti .Virolahtelaiset pitävät oikein kansallisen Hapanvellijuhlan.Se on suurinpiirtein hernesoppaan keitettyä ruisleipätaikinaa.Siitä sitä saa
takapotua !
Tänään on tarkoitus laittaa haukipullia.Isäntä työnsi potkukelkan istuimella 6,5 kg eilen iltahämärissä.Olivat saaneet 3 haukea yhden  2,5 kg kuhan ja 3 isoa ahventa.
Tykkäsin ennen paljon Abban kalapullista,mutta niitä ei ole enää kaupoissa näkynyt.Olen yrittänyt sitä makua omatekoisiin ja fenkoli on vissiin se juju.
Olen päässyt jo melko lähelle.Nyt lähden lihamyllyllä haukifileitä jauhamaan
siitä se alkaa.

Hyvää lauhaa perjantaiaamua kaikille kotiruoan ystäville   t. Riitta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Lars Mikael

  • Vieras
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #8 : 09.01.09 - klo:10:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Punaviiniä siellä juotiin ja viini oli Capitel San Rocco - valpolicella superiore (DOC). :lol:

En nyt haluaisi olla asiantuntijan kanssa poikkiteloin, mutta rohkenen kuitenkin esittää valkoviiniä, senaikainen valmistustapa huomioiden. Punaviinin värihän tulee rypäleen kuorista, eikä valmistustapa viittaa siihen. Viini oli VT:n aikaan jajin ja UT:n aikaan oinos. Tarkempaa erittelyä en valitettavasti tiedä. :oops:

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #9 : 10.01.09 - klo:19:13 »
Hyviltä ystäviltä sain hauen, n.2kg, lähes samanpainoisen mätimatikan ja kuhan. Mäti on pakkasessa, odottaa blinien paistamista ja muut kalat ovat eri tavoin valmistettuina lasten perheiden kanssa syöty. Tämä ruotohomma vain on vaikea, miten sen voisi ratkaista. Olen ostanut joskus sähkökäytteisen myllyn, kertaakaan ei käytössä. Olen ajatellut sen niin isotöiseksi putsattavaksi, etten ole "viitsinyt" käyttää sitä. Miten sen kanssa lienee? Kalat ovat tulleet valmistettua perinteisillä tavoilla. Nyt rannalla asuvana ja "roskakalojen" valtaaman vesistön äärellä, täytyy kalastus ja mahdollisten saaliiden ruuaksi valmistus olla suunniteltua. Olen tehnyt katiskakaloista "sardiinia" uunissa, onnistuen. Jauhaminen kiinnostaa. On niin helppoa ostaa "Moisanderin matalikolta" taikka kaupasta valmista filettä. Ei ruotoja.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #10 : 10.01.09 - klo:20:16 »
Lainaus
Mäti on pakkasessa, odottaa blinien paistamista

Herra armahda.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #11 : 10.01.09 - klo:20:22 »
Ostin jo vuosia sitten vanhanaikaisen valurautaisen pinnoitetun käsinveivattavan lihamyllyn.Se on todella hintansa hankkinut.Vaikka se on
suht pieni (suurempaa en jaksaisi veivatakaan )sillä on jauhettu kymmenet kilot hirvenlihaa ja samoin haukea.Se on mielestäni helppo puhdistaa sillä kaikki osat saa erilleen.En pane sitä astianpesukoneeseen.
Pilkon jauhettavat palat n. 3 x 3 cm.palasiksi ja jauhan kalat kahteen kertaan.
Kalapullat:0,5 ltr,jauhettua haukea,2 dl kermaa ,1 dl sulatettua voita,2 kananmunaa, 1 rkl vehnäjauhoja,1 rkl.perunajauhoja,2 tl suolaa ,vähän hienoa valkopippuria ja fenkolia jos tykkäät(älä laita paljon ).Vatkataan
massa kauhalla kiinteäksi ja paistetaan voissa(ei paljossa )kahden puolen n. 10 min (ei liian kuumassa )niin että ruskistuvat kauniisti.Pidän kannen alla
pannussa vielä n.10 -15 min.hautumassa.
Perunamuusi ja joku punajuurijuttu ja ruisleipä sopivat mielestäni.Ja mistä
nyt kukakin tykkää kalan kanssa.Kastike maun mukaan tarvittaessa.
Olen käyttänyt "sardiiniksi " myös särkiä,joita keväällä tarttuu verkkoihin.
Kuha on kyllä paras ja muikku.Ahven on mainio keittokala niinkuin kaikki
kalan ystävät tietävät.
Vähän flunssaisin terveisin   Riitta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #12 : 10.01.09 - klo:20:26 »
Ai niin,blinit ja mäti ! Herkkujen herkkua.Mateen tai siian,eikö vain?
Myös paahdetun ruisleivän tai hapankorpun päällä ne on hyviä,jos on
kiire panna jotain hyvää suihin .
Mätimateita ei ole vielä tullut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #13 : 10.01.09 - klo:20:48 »
Kalan jauhamisesta vielä; otetaanko selkäruodot pois esim. hauelta? Löydän varmaankin varastoistani käsikäyttöisen lihamyllynkin, jos se on helpompi tähän hommaan. Reseptistä olen kiitollinen Riitta-mummille. Nyt taidan aloittaa sen talvikalastuksen, jota olen pari talvea jo suunnitellut. Vävyni on luvannut tulla mukaan. Joka talvi olen ostanut verkkoja sitä varten, että aloitan. Savolaisittain; aloittamista vaille valmis. Tai vanhaa virttä lainaten; kell` esteenä on emäntänsä, ken koettelee härkiään. Esteitä on tosin ollut joka talvi säännölliseen verkkojen kokemiseen. Omat tai läheisten sairastumiset. Nyt niitä esteitä ei ole, puuttuu vain päätös aloittamisesta.

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Riitan ruokajuttuja
« Vastaus #14 : 10.01.09 - klo:20:50 »
Mäti on madetta. Olen keliaakikko, omat leivät ja paistokset. Vastaus Riitta-mummille.