Kirjoittaja Aihe: Verokapina vol 3  (Luettu 19667 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Verokapina vol 3
« Vastaus #15 : 01.12.08 - klo:14:09 »
Minä olen kokoajan ymmärtänyt että körttiläisten "jaottelu" on tehty pilke silmäkulmassa. Ei siitä kenenkään pitäisi herneitä nenään vetää. Kaippa minäkin olen sitten joku ikikörtti kun suvussani on iäisyyden körttiläisiä ollut. Naurettavaa takertua tuollaisiin jaotteluihin, joilla ei oikeasti mitään merkitystä ole ja jotka ovat tehty tod. näk. huuli poskella. Mitä parempaa siinä on, jos kertoo oman ammattinsa? Monissa keskusteluissa, missä on käsitelty musiikin ja taiteen asemaa ja niiden olemusta, olen tuonut sen monesti esille, että opiskelen musiikinopettajaksi. Se vaan tuo erilaista perspektiiviä asiaan, kun tietää miltä kantilta ihmiset keskustelevat. Kun sinä olet Yrittäjäkörtti ilmeisesti yrittäjä, voisitko ystävällisesti valaista meitä, minkä alan yrittäjä olet? Sekin voisi tuoda uutta näkökulmaa tähän jumittavaan keskusteluun. En ole missään vaiheessa havainnut minkäänlaista yrittäjien halveksuntaa ja haukkumista ja olen ollut ihan ymmällä, kun sellaisia syytöksiä olet seppos:n niskaan heitellyt. Sen verran mitä seppos:n kirjoituksia olen lukenut tässä jo aika pitkän tovin, voin todeta, että hän ei ilkeile yleensä kenellekään ja sanoo painavan sanan vasta sitten kun siihen todellinen syy on.

Turha tässä nyt on tapella asioista joilla ei oikeasti ole p***n väliä todellisen Aholansaari-huolen rinnalla.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Verokapina vol 3
« Vastaus #16 : 01.12.08 - klo:14:11 »
Yrittäjäkörtti, taas sinä haastat, ja aika ikävästi. Ja jos sanon tekemisistäni totuuden, syytät leuhkaksi! Joten en nyt sinulle mitään. Ne tietävät, joiden tietää kuuluu. Faktat ovat laatikossani. :wink:

 Ehkäpä tähän  keskusteluun mukaan tulleelle Martille sananen ( mt, kuulolla nyt, kiitos! ). Koen vapaana toimittajana olon oudoksi sekoitukseksi yrittämistä ja renkinä oloa. Jos ehdotan juttua aviisille A ja jos/kun juttuaihio ( josta juttu seuraa) hyväksytään, lienen yrittäjä; jos minua lehdestä pyydetään jonkun ihmisen luo tai johonkin tapahtumaan, lienen renki. :shock:

 Ehkä nyt vaikka sitten: aika ajoin tekemiäni isohkoja aikakauslehtijuttuja lukuun ottamatta olen päivittäisiä juttuja tarvittavan pikaisesti palstoille ja sivuille hoitava kestokirjoittaja.  :wink:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Verokapina vol 3
« Vastaus #17 : 01.12.08 - klo:16:04 »
An-nalle ja vähän muillekin.  Eri paikkoihin tekemäni sanakiteytykset ( esimerkkinä nyt vaikkapa kestokörtti) ovat useimmiten puoleksi vakavaa pohdiskelua, puoliksi leikittelyä asioilla ja sanoilla. Siispä käsittelen nyt sanaa kestokörtti: siinä on vakavuutta siksi kun arvostan niitä, joita miellän kestokörteiksi. Leikkisyyttä on se, että mielestäni sanojen pitää sopia ja soida. Tuohon tosioon aika usein pyrin, - kuten An-na huomasi - pilke silmäkulmassa, ainakin osin, tosin.

 Mutta pääasiaan, ja ketjun otsikkoon, palatkaamme: nyt on yksittäisistä tuskanparahduksista päästävä puhaltamaan yhteiseen hiileen. Sanoin, teoin ja voimapaperein voimme olla Aholansaariasiassa mukana. Palaan yhteen vanhaan - aikaisemmassa verokapinaketjussa olleeseen- asiaan: veronpalautukset holahtavat tilille 4. joulukuuta. Aion pienesti vastata huutooni. Minua rikkaammat heitelkööt satasia, mutta jos tuhannet antavat laillani Aholansaariasian edetessä tuolloin tällöin edes vaikkapa pieniä kymppipinoja, niin niistäkin yhteen paikkaan kasattuna jotain koostuu, jotain saari kostuu...

  Mutta: kuten Seppos muistutti ammoin: Kukin kykyjensä mukaan...!  Jatkan: Kykyjensä ja kulloisenkin tilanteensa mukaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Verokapina vol 3
« Vastaus #18 : 01.12.08 - klo:16:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Vapaa toimittajako yrittäjä. Aivan uusi tulkinta.

Aikoinaan ainakin verottajan tulkinta. Lisää tietoa mm. http://www.freet.fi/

Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Olen luullut, että vapaa toimittaja, on joko työtön idealisti, alkoholisoitunut ex-toimittaja tai harrastelija, joka kutsuu itseään vapaaksi toimittajaksi. Mutta kiva, jos vapaasta toimittajasta siltä tuntuu, että yrittäjä ollaan!

Yrittäjiä on monenlaisia, kuten yllä olevasta tekstikatkelmasta voi päätellä.

Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Tervetuloa joukkoon!

Taidan olla paremmin kotonani työttömien idealistien, alkoholisoituneiden ex-toimittajien ja toimittajaksi itseään kutsuvien harrastelijoiden parissa. Yrittäjäjärjestöstäkin tuli taannoin erotuksi.

Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Nyt vain odottelemaan, että sinullekin aletaan kettuilemaan ja samalla tarjoamaan Aholansaaren pitojen turvaamiseksi tilinumeroa.

Kettuilut näkyvät alkaneen, ja sehän minulle sopii. Sen verran on tuota toimittajan hommaa tullut harjoitelluksi, että yritysten ja yhteisöjen tilinumerot ja muut vastaavat tiedot saa selville omin avuin.

Mt

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Verokapina vol 3
« Vastaus #19 : 01.12.08 - klo:19:30 »
:taistelu:  On se vaa ilimoja pirelly..

Muistuu miälehen, kun juttelin Kulosaares talkkarin kaas, joka oli myäs pohojalaanen ja eläkkellä oleva poliisi. Hän kertoi, notta oli ollu Rauhalan ex. painijamestarin kanssa parkis viikonloppuna Seinäjoen rautatiäasemalla. Siinä ihimisvilinää seurates ja rupatelles oli Rauhala kattellu kelloaan tuumien, että  etelän iltajuna tuloo pian, notta eiköhän lähäretä pois..
Vanha poliisi ei kai halunnu jäärä vastahanottamahan etelän rähinäporukkaa.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Verokapina vol 3
« Vastaus #20 : 02.12.08 - klo:07:24 »
Mörtti tuossa vähän yllättäen kävi painijapoliisin kera parkissa rautatieaseman kupeessa yrittäjähenkisellä Seinäjoella, jonka asemalle  pääsee junalla monesta suunnasta, useasta pitäjästä, suoraan tai mutkan kautta.

  Aholansaarta unohtamatta selvitän omaa suhtautumistani yrittäjiin. Pääsääntöisesti se on myönteinen. Kaikki juontuu juurensa jo 1970-luvulta, jolloin olin Kokoomuksen Nuorten Liiton puheenjohtaja paikallistasolla, ja myös piirihallituksen jäsen ja liittovaltuustoedustaja. Kokoomuksessa oli ja on paljon eri sortin yrittäjiä, joiden kanssa muistan käyneeni vilkasta ajatustenvaihtoa. Idearikasta tekemistä kannatin vahvasti jo tuolloin.

 Sukulaisuus-, tuttavuus- ja ystävyyssyistä olen toistaisen elämäni aikana seurannut aika läheltä jokseenkin kymmentä yritystä ( kauppaliikkeitä, maahantuontia, rakennusten suunnittelua, logistiikkaa, yhden asian puljuja, jne. ) Korviini on joskus kysymättäkin kantautunut yrittäjien iloja ja suruja. Haasteellista on usean yrittäjän työ on usein ollut, ei aina helppoa, mutta ajoittain hyvinkin palkitsevaa.

Kuten sanottu: pääsääntöisesti suhtautumiseni yrittäjiin on myönteinen. On ollut upeaa havaita kun vaikkapa perheyrityksissä kaikki tekevät mahtavasti työtä yhteisen asian puolesta, vaikka luonteissa ja kyvykkyydessä on ollut eroavaisuuksia.

Toki yrittäjissä on myös sirkustelijoita, jotka valitsevat kaverinsa kyseenalaisella tavalla, mutta kokonaisuudessaan klovnit lienevät yhä poikkeuksia.

Mutta vaikka maailmanpyörä palaa, ja aika on ankara, niin pää pystyssä kohti Aholansaarta. Päivän asian tiedätte. Ja sitten sen toisen asian, lähes kahdensadan vuoden takaa.
 :P

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Pilkettä silmäkulmassa??
« Vastaus #21 : 02.12.08 - klo:08:25 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Minä olen kokoajan ymmärtänyt että körttiläisten "jaottelu" on tehty pilke silmäkulmassa. Ei siitä kenenkään pitäisi herneitä nenään vetää. Kaippa minäkin olen sitten joku ikikörtti kun suvussani on iäisyyden körttiläisiä ollut. Naurettavaa takertua tuollaisiin jaotteluihin, joilla ei oikeasti mitään merkitystä ole ja jotka ovat tehty tod. näk. huuli poskella. Mitä parempaa siinä on, jos kertoo oman ammattinsa? Monissa keskusteluissa, missä on käsitelty musiikin ja taiteen asemaa ja niiden olemusta, olen tuonut sen monesti esille, että opiskelen musiikinopettajaksi. Se vaan tuo erilaista perspektiiviä asiaan, kun tietää miltä kantilta ihmiset keskustelevat. Kun sinä olet Yrittäjäkörtti ilmeisesti yrittäjä, voisitko ystävällisesti valaista meitä, minkä alan yrittäjä olet? Sekin voisi tuoda uutta näkökulmaa tähän jumittavaan keskusteluun. En ole missään vaiheessa havainnut minkäänlaista yrittäjien halveksuntaa ja haukkumista ja olen ollut ihan ymmällä, kun sellaisia syytöksiä olet seppos:n niskaan heitellyt. Sen verran mitä seppos:n kirjoituksia olen lukenut tässä jo aika pitkän tovin, voin todeta, että hän ei ilkeile yleensä kenellekään ja sanoo painavan sanan vasta sitten kun siihen todellinen syy on.

Turha tässä nyt on tapella asioista joilla ei oikeasti ole p***n väliä todellisen Aholansaari-huolen rinnalla.

Nyt ymmärrän, miksi keskustelu pitää välillä pätkiä uuden otsikon alle tyyliin: Verokapina I, Verokapina II, Verokapina III. Sillä keinolla yritetään häivyttää totuutta. Kalistajakin nyt esiintyy Verokapina III -keskustelussa niin puhtoisena körttikansan edustajana, että! Mutta, miten hän jaottelikaan körttikansaa mm. seuraavassa viestissä:

Kalistaja kirjoitti Verokapina -keskustelussa 12.11.2008 klo 9.03 seuraavasti:

Ei kai tässä ketjussa liikehdi susia lammasten vaatteissa!? Olenko tulkinnut oikein, että jotkut Verokapina-ketjun kirjoittajat ajattelevat lämpimämmin ja läsnäoloisemmin Tahkoa kuin Aholansaarta?  Tahkon katsannossahan Aholansaari lienee lähinnä vain hotkaistava suupala.

Nyt kaikkien meidän, jotka olemme asialla ikään kuin Ukko-Paavon perinnön kautta, on oltava tarkkana. Nyt on tutkittava aika monen ihmisen motiivi. Ikiheränneiden on nyt oltava yhtä, nyt ei ole varaa kaatua mutkamäessä. Tai ylipäätään mennä mäkeen!

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Ammatista
« Vastaus #22 : 02.12.08 - klo:08:31 »
Kyllähän se on niin An-na sun muut, että ammattiin liittyvän jaottelun ja kuittailun täällä aloitti joku muu kuin minä. Yrittäjäksi ilmoittautuvaa on epäilty ahneeksi Tahkon edunajajaksi, bulvaaniksi, konkurssitilanteessa rahaa sivuun laittaneeksi jne. Kun on yrittäjäksi ilmoittautunut, on vain todettu, että laita tilille rahaa, kun sitä on oletettu automaattisesti yrittäjältä löytyvän! Samalla on ruikutettu, että jatkossa ei pysty saaressa käymään, kun siitä pitää maksaa niin kuin muu rahvas.

Olen myös tuonut esille, että vaatimaton tietämykseni veroasioista on kertynyt kantapään kautta omassa yritystoiminnassa ja asioita paremmin tuntevia jututtaessa vuosien mittaan. En ole väittänyt olevani veroasiantuntija, eli siinä mielessä yritysalani ei ole tässä kohdin oleellinen. Sen sijaan esim. Kalistaja esiintyy vapaan toimittajan roolissa kaiken puolisena asiantuntijana. Jos jossain naistenlehdessä on hänen kirjoittamansa juttu, ei se tee hänen sanomisistaan yhtään arvokkaampaa ja painavampaa kuin kenenkään muunkaan täällä foorumissa.

Kun asiaperusteet verokapinan käynnistäjillä ovat ontuneet, ei muuta tietysti ole voinut odottaakaan.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Verokapina vol 3
« Vastaus #23 : 02.12.08 - klo:08:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Arvoisa Yrittäjäkörtti. Lopetit haasteellisesti, että menkääpä Alpo Järven porukoihin, minä vastasin... Ei siinä kai sen kummempaa...

   Olet sinä, Yrittäjäkörtti, vähätellyt tekstejäni. Laitoin vain vähättelysi mittasuhteisiin. Jos se on itsensä ylentämistä, olkoon.

   Minun ei tarvitse toisten toimittajien tekemisistä tai imagosta huolehtia. Useimmat heistä osaavat asiat itse.

   Minä en ole ikikörttien kantaisä. Mutta arvostan munaskuitani myöten kestokörttejä, monessa koeteltuja, mutta nöyrän jämerästi vaeltavia, monitasoisesti oivaltavia ymmärtäjiä, joihin olen saanut tutustua koko elämäni ajan. :lol:


Ole Kalistaja mies! Kun olet Ryssän mailla tottunut ankeisiin oloihin, varmasti Aholansaaren etua ajavana kaverina olet jatkossa valmis siihen, että kaikki Aholansaaren talkoolaiset maksavat verottajan hyväksymän summan ruokailusta tai majoituksesta. Ja siinä yhteydessä mahdollisesti tarkastellaan vielä kriittisesti sitä tasopuolta. Lomailutaso vai ei? Se on syytä tehdä verottajasta riippumattakin. Näin Aholansaaren talous entisestään vakiintuu ja kohenee, kun talkoot ovat sellaisia kuin mitä talkoot -sana todella tarkoittaa. Pohjalaisena jurrikkana luulen sinun kyllä tietävän, mitä talkoilu on. Ja se kyllä tuli selväksi siitä, että olet ollut Järven porukassa itäisessä naapurissa. Siitä syystä otan kyllä hatun pois päästä - ja kiitän vielä toisenkin kerran.

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Verokapina vol 3
« Vastaus #24 : 02.12.08 - klo:08:45 »
Yrittäjäkörtti, keskustelun jaotteleminen 10. sivun jälkeen on siis normaali käytäntö, ei pyrkimystä "häivyttää totuutta". Kaikki aiemmat viestit ovat edelleen luettavissa. Tämä lienee jo muutaman kerran selvitetty.

Ja yleisemmin:
Erilaiset salaliittoteoriat ja toisten motiivien mielikuvitukselliset arvioinnit tulivat ne miltä suunnalta tahansa, eivät tätä keskustelua ole tähän asti ainakaan yhtään parantaneet.

Jos tältä henkilökohtaisuuksiin jatkuvasti kampeavalta linjalta ei jo päästä pois, lienee oikeasti harkittava aiheen sulkemista. Aholansaaren, tai minkään muunkaan asiaa ei vie eteenpäin se että osaa sanoa toisesta tosi pahasti.
Totta on että jossain muilla foorumeilla käydään paljon räväkämmin ja ilkeämmin vastustajaan kiinni, mutta sitä tuskin tältä foorumilta on kukaan tullut hakemaan. Loanheittofoorumeita on netti pullollaan.

Lars Mikael

  • Vieras
Verokapina vol 3
« Vastaus #25 : 02.12.08 - klo:17:34 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Minä olen kokoajan ymmärtänyt että körttiläisten "jaottelu" on tehty pilke silmäkulmassa.

Minäkökökö?
Lainaus
olen hiljakseen,
mitäpä minä
mihinkään
mitään sanomaan

ja nyt huomaan,
että kivien täytyy huutaa.

Syyllinen,
kyllä: minä,
juuri minä,
hiljainen,
uskon yksityisasiana pitävä
suomalainen.

Irja Aro-Heinilä (lainaus tänään saamastani rukousviestistä)

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Verokapina vol 3
« Vastaus #26 : 02.12.08 - klo:20:06 »
On hyvä etten ole moderaattori täällä - minusta tässä on tapahtunut suunniteltu ja erittäin taitavasti manipuloiva ketjun kaappaus, joka ei kunnioita vapaan keskustelun periaatteita. Mutta sopii tietysti körttiläisyyden eetokseen, että jopa näillä rajoilla kulkeva kirjoittelu saa aikaan aitoa (joskin vain toispuolista) dialogia, se on välillä pettävänkin luja vastaus manipulaatioon, mutta oma kiivauteni ei kyllä siihen anna myöten. Jälleen kerran on korostettava sitä, ettei tässä verokapinassa ole mitään perusteetonta ja epärealistista, ja että vaatimukset talkoo-työn puitteiden huonontamiseen ovat tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa täysin pöyristyttäviä. Suokaa nyt anteeksi hyvät laupiaat kanssakirjoittajat, kun en löydä puolta hyvää sanaa kirjoittaa eräistä suht. yhtäaikaisesti ilmaantuneista toisiaan systemaattisesti tukevista, lähinnä yhteen ketjuun ja yhdestä asiasta kirjoittavista nickeistä. Tällä en mitenkään halua tukkia heidän suutaan ja siten tehdä näistä tekomarttyyri-elkeistä aitoja. Eli ei mitään krokotiilinkyyneleitä näistä mielipiteistä, kiitos.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Voi hyvä Sylvi, siis Llwyd
« Vastaus #27 : 03.12.08 - klo:09:29 »
Tekomarttyyri on mielestäni henkilö, joka väittää talkootyön loppuvan, kun hän ei saa ilmaiseksi syödä monta kertaa päivässä ja saa ilmaista majoitusta. Näin todetessaan hän myös tuo esille, kuinka arvokasta ja pyyteetöntä työtä hän on tehnyt. Tekomarttyyri ei voi olla henkilö, joka pyrkii veroasiassa ja Aholansaaren taloustilanteessa realismiin - ja sitä kautta toimintaan ruikuttamisen sijasta.

Melkoinen heitto tuo, että talkoolaisen oloja ei saa huonontaa tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa. Ai, että pöyristyttävää??? Olet siis sitä mieltä, että Aholansaaren talkoilla nimenomaan pidetään huolta niistä vähävaraisista, jotka eivät kykene kustantamaan oleskeluaan Aholansaaressa omin varoin. Silloin asia pitäisi sanoa suoraan, eikä verhoutua pyhimysmäisesti pyyteettömän talkoolaisen kaapuun. Kyllä ne Järven Alpon tositalkoolaiset ovat aivan varmasti valmiit maksamaan verottajan hyväksymän korvauksen ruuasta ja katosta pään päällä. Onhan se tietenkin hienoa, että on näitä sosiaalisen omantunnon näin voimakkaasti tuntevia, mutta täytyy sitten olla rehellinen. Kertoa, että Aholansaari tarvitsee rahaa myös sen takia.

Jos taas viittaat talkootyön puitteiden huonontamisella verottajan toimintaan, saamme siitä varmasti lisätietoa pian SeppoS:ltä, kun tämän viikon neuvottelut verottajan kanssa on käyty. Mitään lakimuutosta tai uutta laintulkintaa ei ole ollut osoitettavissa, joten siinä suhteessa huonontamista ei ole olemassa. Jos verovelvollinen oikaistaan oikealle tielle harhapolulta, ei se ole uutta tulkintaa kuin vain jästipäisimpien mielessä.

Systemaattisesti toisiaan tukevat ja yhtäkkäkiä samaan aikaan ilmaantuneet kirjoittajat? Systemaattisesti toisiaan tukevia taitaa olla kummankin katsantokannan puolella. Ja kuule Llwyd, tänne voi jatkossakin ilmaantua uusia kirjoittajia, kun aika ja aihe on tarpeeksi vakava. Aholansaaren verosotku ja uudisrakennuksen ym. aiheuttama taloudellinen ahdinko on mielestäni sellainen. Sitähän kuvaa jo yli 4000 hengen nimi verokapina-adressissakin. Itselläni ei ole ainakaan tällä hetkellä aikaa osallistua joka keskusteluun. Ainakaan näin aktiivisesti. Sitä paitsi monta keskustelun aihetta on käsittelyssä aika korkealentoisella tasolla. Meikäläinen ei ole sellainen ikikörtti, jolla kaikki teologisista opinnoista kumpuavat kirjaviisaudet olisivat hallussa. Olen vain tällainen tavallinen syntinen, jota tällaiset Llwydit, Kalistajat ja SeppoSudet käyvät aika ajoin potkimassa päähän. Muistuttamassa, että olen väärässä paikassa.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Verottajan uusi tulkinta
« Vastaus #28 : 03.12.08 - klo:09:55 »
Luin eilen illalla verottajan 28.11.2008 antamaan ohjetta henkilöstöruokailun järjestämiseen liittyvästä arvonlisäverosta. Tämä ohje saattaa jatkossa olla ohjenuorana myös talkoolaisten ruokien arvonlisäverokäsittelyyn Aholansaaren taloushallinnossa. Uuden ohjeen mukaan, jos työnantaja tarjoaa työntekijöilleen ilmaisen ruuan, on se tietenkin työntekijälleen osa palkkaa ja häntä verotetaan sen mukaan. Sen sijaan työantaja joutuu maksamaan tällaisesta omasta käytöstä arvonlisäveroa vain Aholansaaren kaltaisessa tapauksessa aterian valmistuksen välittömien ja välillisten kustannusten määrästä. Jos verovelvollinen haluaa, hän voi käyttää välillisten kustannusten määränä veron määritettäessä 22 % välittömistä kustannuksista. Se helpottaa laskentaa, kun välillisiä kustannuksia ei ole pakko lähteä laskemaan ja osoittamaan.

Jos verottaja soveltaa tätä jatkossa Aholansaaren talkoiden kaltaisiin tilanteisiin, ei verorasitus ole kovin suuri. Majoitusasia on tietenkin erikseen.

Jos ruokailusta sitten maksaa jonkin nimellisen korvauksen, arvonlisävero maksetaan lähtökohtaisesti sen mukaan. Alikatteisesta suorituksesta määrätään kuitenkin vero markkinahintaan, jos maksu on huomattavasti markkinahintaa alempi. Tätä ei kuitenkaan sovelleta, jos ruokailijalta perittävä korvaus on vähintään ravintoedun arvo. Ensi vuonna se on 5,50 euroa, jos verollisten välittömien kustannusten arvo on välillä 5,50 - 9,20 euroa. Jos on alle 5,50 euroa, maksu ruuasta on sitten se ja samoin jos on yli 9,20 euroa.

Sen sijaan kaikki varmasti toivovat, että ilmaista ateriaa ei katsota talkoolaisen veronalaiseksi tuloksi, kuten palkansaajalla käy. Kuusi tuntia töitä päivässä ja monta ateriaa on kuitenkin sellainen yhtälö, että verottaja voi hyvinkin katsoa niiden suhteen olevan kohtuuton. En toivo sitä, mutta sekin vaara on, kun vielä huomioidaan ilmainen majoitus, sauna ja mahdolliset muut edut.

Tämä kaikki kirjoitettu on esimerkki siitä, kuinka työantajan ja työntekijän välisessä suhteessa käy. Koska talkootyölle ei olemassa omia säännöksiä, on todennnäköistä, että tämän mukaan eletään jatkossa. Varsinkin kun huomioidaan, että Aholansaari harjoittaa ruoka- ja majoituspalveluillaan arvonlisäverovelvollista elinkeinotoimintaa, joka kilpailee yksityisen tarjonnan kanssa. Sillähän ei ole väliä elinkeinotoiminnan verorasituksen kohdalla, meneekö siitä saatu raha Aholansaaren yleishyödyllisen toiminnan tukemiseksi vai yrittäjän perheen elatukseen tai venäläisen mafiapomon luksusmökin rakentamiseen.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Tunteeko joku sisältöä
« Vastaus #29 : 03.12.08 - klo:11:20 »
Kirkkohallitus viittasi kaiketi alla olevan linkin opaskirjaseen, kun vastasi Jaana Marjasen esittämään kyselyyn Aholansaaren veroasiassa. Tähän taidettiin viitata myös HK:ssa.

Tietääkö kukaan, miten tarkkaa tietoa veroasioista ko. opuksesta löytyy. On toki parisen vuotta vanha.

Tässä linkki kirkkohallituksen sivulle:

http://kirkonkello.ejulkaisu.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00010057