Kirjoittaja Aihe: Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen  (Luettu 8670 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Lisää ajatuksia
« Vastaus #15 : 02.12.08 - klo:08:21 »
Aholansaaren rannassa on useampi kanootti, jotka eivät ole käytössä juurikaan. Kirkkovenekin lojuu tyhjän panttina ihan muutamaa kesäpäivää lukuunottamatta. Minusta tämä on vahinko.

Olin aikanani Saaressa yhden kesän ihan oikeissa palkkatöissä. Niiden parin kuukauden aikana ehdin kokeilla kaikenlaista. Saatoin olla yksinäni iltamyöhään tai aamuyön varhaisina tunteina flyygelin äääressä ja soittelin Siionin virsiä.  Muistan erittäin hyvin myös ne muutamat kerrat, kun Syväri oli aamulla viiden aikaan peilityyni ja lähdin soutamaan Aholansaaren ympäri. Uskallan väittää, että aika monelle muulllekin soutaminen  (tai vaikka melominen) Saaren ympäri olisi muistelemisen arvoinen kokemus. Vielä ainakin vuonna 1990 Aholansaaren rannat olivat riittävän koskemattomat, jotta saattoi siirtyä ajassa taaksepäin ja pystyi ehkä kokemaan ripauksen siitä millaista Saaressa olisi voinut olla 150 vuotta aiemmin. Tämä oli taas johdanto...

Aholansaaren kirkkovenekin pitäisi saada markkinoinnin kautta parempaan hyötykäyttöön. Erittäin hieno kokemus voisi olla juuri kirkkovenesoutu Saaren ympäri hyvällä ystäväporukalla tai vaikkapa parin perhekunnan voimin. Matkan varrella on muutama luonnollinen taukopaikka, joissa voisi vaikka pysähtyä veisaamaan. Leppoisammalla soututahdilla veisuu voisi onnistua soudun lomassakin.
Ei siitä kirkkkoveneestä mitään massojen juttua voi saada aikaiseksi, mutta sitä olisi helppo käyttää mielikuvien luojana ja joku seurue voisi lähteä Saareen nimenomaan  soutamaan kirkkoveneellä ja veisaamaan. Minun olisi ainakin helppo kuvitella lähteväni parin ystäväperheen kanssa soutamaan jylhiin Syvärin maisemiin.

Se jousiammunta on vähän erilainen juttu. Se taisi olla ex-toiminnanjohtaja Janne Paasosen juttu ja Saaresta ei tällä hetkellä löydy työntekijää, joka osaisi opastaa jousiammunnan saloihin. Aholansaareen on vaikea luoda sellaisia "harrastustoimintoja", jotka vaatisivat käyttöopastusta ja henkilökuntaresursseja. Mutta minusta se ei ole mikään ongelma, koska vastarannalta Tahkon puolelta löytyy valmiit puitteet vaikka mihin harrastustoimintaan. Tämän vuoksi minä en juurikaan käyttäisi ajatustyötä ja rahaa tämäntyyppisen toiminnan luomiseen Aholansaareen vaan "ulkoistaisin" ne surutta Tahkon puolelle ilman mitään taloudellisia riskejä.

Kuten olen jo jossain edellä maininnut niin en enää usko edustavani ajatusteni kanssa vähemmistöä . On totta, että jotkut tyrmäävät nämä ideat mutta vaikuttaa siltä että aika moni näkee niissä paljon hyvää. Eri puolilla körttifoorumia on lyhyesti tuettu näitä ajatuksia ja siksi olen halunnut ylläpitää positiisessa hengessä käytyä ajatustenvaihtoa Saaren toiminnan kehittämisestä. Minä en enää haluaisi tuhlata aikaa riitelelyyn vaan rakentavaan keskusteluun. Minulla on sellainen positiivinen kutina siitä että athv haluaa ihan samaa. Keskustellaan tästä asiasta rakentavassa hengessä "ystäväkansan kesken" kuten Liisa  esitti.

Athv:n kertoi, että näiden keskustelujen yhteydessä Saaren asia on ollut kotonakin enemmän esillä ja euroja voidaan suunnata jatkossa Saareen ketjuhotellien sijaan. Todella hienoa! Uskon, että osa tämän foorumin passiivisista lukijoista kertoo näistä keskusteluista sopivissa ympyröissä ja vähitellen voi syntyä myös jonkinasteista muutosta ylöspäin Aholansaaren kävijämäärissä ja "majoitusvuorokausissa".

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen
« Vastaus #16 : 02.12.08 - klo:15:50 »
Hei!

Aholansaaren kiertäminen on hyvä idea - jos ei kierrä saarta liian kaukaa! Aikanaan, kun saaressa tuli vietettyä aikaa, kiersin sitä sekä veneellä että suksilla - kesät, talvet!

Karjalaisen Urpo kiersi Aholansaaren uimalla.

Myös lenkkipolku oli ahkerassa käytössä aikanaan.

Viime aikoina en ole päässyt saareen.

muistelee Mauno

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Saaressa ja rannoilla ja Saaren ympäri
« Vastaus #17 : 02.12.08 - klo:18:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Mauno"
Hei!

Aholansaaren kiertäminen on hyvä idea - jos ei kierrä saarta liian kaukaa! Aikanaan, kun saaressa tuli vietettyä aikaa, kiersin sitä sekä veneellä että suksilla - kesät, talvet!
Karjalaisen Urpo kiersi Aholansaaren uimalla.
Myös lenkkipolku oli ahkerassa käytössä aikanaan.
Viime aikoina en ole päässyt saareen.
muistelee Mauno


Minä olin joskus Urpon lähellä turvana soutuveneellä siinä ihan lähivesillä kun hän vasta harjoitteli tätä Saaren ympäri uintia varten. Voipi olla että Mauno oli samaan aikaan Saaressa. Joskus me ainakin olimme samalla leirillä.

Ennen tätä Maunon kommenttia minulle tuli jossain vaiheessa päivällä mieleen, että varhaisnuorille olisi varmaan edelleen ihan mieluisaa luettavaa (tai kuunneltavaa) Saaressa kirja nimeltä " Saaressa ja rannoilla". Olisikohan siitä jonkun päiväseikkailun rungoksi jossain koko perheen tapahtumassa??? Olen joskus saattanut lukea sen, mutta minulla ei ole enää hajuakaan sen juonenkulutusta. Pari lasta siinä seikkailee Saaressa ja varmaan jossain Sääskiniemen puolella.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen
« Vastaus #18 : 02.12.08 - klo:22:13 »
Hei!
Painos on ollut "Saaressa ja rannoilla"-kirjasta loppu jo, no pian kaksikymmentä vuotta1 Se kirja kertoi Aholansaaren elämästä 70-80llukujen vaihteen aikoihin. Alunperin juttu julkaistiin poikien ja tyttöjen jännäritarinana jatkokertomuksena Hrngellisessä Kuukauslehdessa, jossa kirjan päähenkilöt seikakilivat parin vuoden ajan.

Hakusanalla olen joskus huomannut kirjaa olevan myynnissä nettikaupassa euron hintaan.

t. Mauno

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen
« Vastaus #19 : 04.12.08 - klo:08:29 »
"Saaressa ja rannoilla" löytyi vanhemman pojan kirjahyllystä eilen, mutta minä taidan pakkoluetuttaa sen nuoremmalla pojalla jossain vaiheessa.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen
« Vastaus #20 : 05.12.08 - klo:00:57 »
Nyt on Aholansaaren ensi vuoden ohjelma sivuilla. Monenlaista uuttakin tapahtumaa on.

Minä löysin aikoinaan joku aika Aholansaaren riparin käymisen jälkeen kotini kirjahyllystä kirjan Mauno Nivala: En yksin. Hämmästyin kovasti, kun huomasin kirjan kertovan Aholansaaresta ja vieläpä nuorisokokouksesta, joissa oli silloin tullut käytyä. Piti sitten anoa siirtoa omaan kirjahyllyyni ja mukana se on seurannut niin, että yhä hyllystä löytyy. Silloin oli kirjoittajan nimi uppo-outo, enää ei ole.

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Aholansaaren ohjelma 2009 ja muuta
« Vastaus #21 : 05.12.08 - klo:09:32 »
Ohjelmasta tuntui löytyvän sellaiset tutut tapahtumat, jotka ovat viime vuosina tuoneet Saareen väkeä. Lisäksi löytyi sellaisia tapahtumia, jotka kuuluvat Aholansaaren perustehtävän vaalimiseen eli mm. herännäishenkisen keskustelun ylläpitoon.

Nämä tapahtumat kattavat ajallisesti vain murto-osan vuodesta. Vieraita pitäisi saada houkuteltua myös tapahtumien ulkoopuolella. Merkittävän osan kesää Saaren täyttävät rippikoululaiset, kuitenkin suomalaisten vilkkaimpaan loma-aikaan heinäkuussa Saaressa on ollut yllättävän hiljaista.

Körttifoorumilla on pohdittu parhaita keinoja, joilla Aholansaaren asiaa saisi vietyä eteenpäin. Joku vannoo kansalaisaktivismin nimeen verokapina-asiassa, monen mielestä parasta olisi lahjoittaa säännöllisesti rahaa Saareen. Verokapina päättyy aikanaan ( toivotaan kaikki että tuloksellisesti). Kuukausittaisten lahjoitustenkaan varaan en laskisi Saaren tulevaisuutta vaikka niiistäkin on apua. Minun on vaikea ajatella, että vuosien aikavälillä Saaren saamien rahalahjoitusten kokonaismäärässä tapahtuisi radikaalia nousua (olen realisti).

Minun mielestäni Aholansaaren tilannetta edistetään parhaiten siten, että ruvetaan käymään enemmän Saaressa. Lisääntyvien ihmismäärien  (tuskin ihmismassojen) myötä Saaressa olisi elämää nykyistä suuremman osan vuotta, Saaressa tapahtuisi enemmän kohtaamisia, veisattaisiin enemmän ja kaiken lisäksi Saari saisi lisää tuloja.

Aholansaareen kävijämäärät tuskin kauheasti lisääntyvät tänne kirjoittelemalla. Täällä aktiivisesti kirjoittavien määrä on kuitenkin varsin pieni. Minä en ole tietotekniikkaihmisiä, mutta minua kiinnostaisi tietää pystyykö joku näkemään (helposti) sen kuinka monelta tietokoneelta näitä sivuja luetaan tietyssä ajassa.

jUHOMA4

  • Vieras
Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen
« Vastaus #22 : 05.12.08 - klo:12:40 »
Oksanen:    Olen hyvin paljon samaa mieltä kanssasi.
Se , että ehdotin suoraa rahaa Aholansaareen, oli tarkoitukseni, kun maksamme saaren kaikki velat pois, joita on syntynyt investointien yhteydessä. Sen jälkeen Aholansaari voi jatkaa rauhallisesti ja tulee toimeen omillaa.
En kannata saaresta kovin huikeaa turistirysää, vaan rauhallista tuttua menoa.
Tämä on viimeinen viestini tästä aiheesta.   :wink:

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen
« Vastaus #23 : 05.12.08 - klo:21:24 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Oksanen:    Olen hyvin paljon samaa mieltä kanssasi.
Se , että ehdotin suoraa rahaa Aholansaareen, oli tarkoitukseni, kun maksamme saaren kaikki velat pois, joita on syntynyt investointien yhteydessä. Sen jälkeen Aholansaari voi jatkaa rauhallisesti ja tulee toimeen omillaa.
En kannata saaresta kovin huikeaa turistirysää, vaan rauhallista tuttua menoa.
Tämä on viimeinen viestini tästä aiheesta.   :wink:


Minäkin ymmärrän sen, että kaikki tarkoittavat Saaren parasta.

Mutta vaikka me maksaisimme kertarysäyksellä kaikki Saaren velat pois, se ei nykyisillä kävijämäärillä tulisi toimeen omillaan vaan olisi heti ensi vuonna kuitenkin riippuvainen jatkuvista lahjoituksista. Minulla on sellainen käsitys, että nollatulokseen päästäkseen Aholansaaren pitää saada vuosittain ihan merkittävä summa lahjoituksia ja kolehteja. Tämän vuoksi minä haluan pitää yllä tulopohjan laajentamiseen tähtääviä keinoja.

Minäkin taidan pitää pian taukoa tämän aiheen ympärillä kirjoittamisesta.  Olen tainnut jo kertoa saman asian niin monta kertaa että ihmisiä alkaa jo haukotuttaa.

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Kesäloma tulee - oletko valmis
« Vastaus #24 : 29.03.09 - klo:18:51 »
Kapinat on kapinoitu ja arki on koittanut. Joko olet varannut omat vuorokautesi Aholansaaren kesästä?
Meidän perhe on taas menossa perinteisesti juhannukseksi Saareen.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Aholansaari mielessäin
« Vastaus #25 : 30.03.09 - klo:06:27 »
Kiitos muistutuksesta!
Asia on nyt vireillä.
Aholansaari on kesäsuunnitelmien ykkönen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024