Kirjoittaja Aihe: Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen  (Luettu 8671 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen
« : 26.10.08 - klo:18:50 »
Tällä hetkellä käy keskustelu kuumana Aholansaaren saaman verokohtelun vuoksi. On esitetty hätähuuto, että kaikki kynnellekykenevät antaisivat myös roponsa tai setelinsä, jotta Saari selviäisi kuunvaihteessa edes jotenkin 43000 euron veroista.
Minun ensikäynnistäni Aholansaaressa on pian 30 vuotta aikaa. Olen ehtinyt käymään Saaressa rippikouluni, olemaan siellä kesätöissä yhden kesän ja olemaan talkoissa vaikka vasara ei kädessäni pysykään. Minulla on ollut 10 vuotiaasta asti harrastuksena matkojen suunnittelu. Olen myös ehtinyt suunnittelun lisäksi matkustaa koti- ja ulkomailla jonkin verran.  Olen myös aina silloin tällöin kehitellyt ideoita, joita teoriassa voisi yrittää kokeilla Aholansaaren markkinoinnissa, jos siihen joskus tulisi mahdollisuus. Minulla on myös varmaan 10 kesän kokemus siitä, millaista on viettää kesälomapäiviä ( ja talvilomaakin) Aholansaaressa lapsiperheen kanssa. Nämä ovat nyt vähän näitä taustatietoja itsestäni. Tutuimmat jo tunnistivatkin minut  ja ehkä joku joskus myöhemmin.

Aholansaaren sijainti Saaressa rajoittaa toimintakautta. 12 kk palkka- ja muut kulut pitäisi käytännössä saada 10 kuukaudessa. Saaressa järjestetään useita tapahtumaviikonloppuja vuodessa, mutta niiden varsinainen kohdeyleisö on varsin rajattu. Aholansaarella ei ole myöskään suuria resursseja pyörittää "ohjelmatoimistoa", joka tarjoaisi kaikille jotakin. Nämä olivat toimintaa rajaavia tekijöitä.

Aholansaaressa on kuitenkin Paavon pirtti ja seuroja ja veisuita. Jokainen körttihenkinen Saaressa käynyt muistaa veisuuhetket pirtissä.  Veisuut ja seurat Paavon pirtissä ovat toiminnan ydin. Ne ovat aarteita, joita tulee vaalia. Näihin aarteisiin moni Saaressa käynyt haluaisi tutustuttaa myös lapsensa, kummilapsensa tai hyvän ystävänsä.

Aholansaaren sijainnissa on myös suuria positiivisiakin puolia. Se sijaitsee jo varsin merkittäviin mittoihin laajentuneen Tahkon loma-alueen kupeessa. Tahko tarjoaa esim kylpylän, jossa on myös mahdollisuudet uinnin lisäksi monien sisäliikuntalajien harrastamiseen. Siellä voi saada myös monia kylpylöiden tarjoamia hemmottelupalveluja. Parin kilometrin päässä on Tahko-Areena, jossa hevosharrastajat voivat päästä lempiharrastuksensa pariin. Tahkolta lähtee erilaisia ulkoilureittejä moneen makuun. Laskettelun talvisena harrastuksena kaikki tietysti osaavat liittää Tahkoon.

Uskon, että Tahkon vapaa-ajanviettomahdollisuuksien parempi tiedostaminen körttihenkisten keskuudessa voisi saada ihmisiä viettämään muutaman päivän tai viikon lomia nykyistä paljon useammin Saaressa. Saari tarvitsee ehdottomasti myös yöpyjiä ja muitakin kuin päiväkävijöitä. Tulopohjaa pitää ehdottomasti pystyä laajentamaan. Kevään, syksyn ja jopa heinäkuun kävijät edustavat yllättävän pientä osaa siitä joukosta, joka suhtautuu myönteisesti Saaren toimintaan. Tahko ei ole se juttu, jonka vuoksi ihmiset lähtevät Saareen. Se juttu on veisuut ja seurat Pirtissä. Tahko kuitenkin avaa paljon mahdollisuuksia. Ne pitäisi pystyä tuomaan esille jo siinä vaiheessa, kun ihmiset suunnittelvat vapaa-aikansa käyttöä kotona netin ääressä tai lehtiä selatessaan. Tahkon tuomien lisämahdollisuuksien myötä ihmiset voisivat lisätä yöpymisvuorokausiaan Saaressa.

Lomailu Saaressa ei ole yhtä halpaa kuin kotona oleminen. Kaikilla ei ole mahdollisuuksia siihen taloudellisista syistä, mutta aika monella on. Aholansaari myi aikanaan osuuskirjoja, niiden aika taitaa olla ohi. Ihmiset antavat toisilleen lahjoja syntymäpäivinä, jouluna , valmistumisen yhteydessä, eläkkeelle siirtymisen yhteydessä jne. jne. Minusta olisi hienoa, jos Saarella olisi myydä lahjakortteja (esim yksi yöpyminen tms), joita voisivat ostaa eläkeikäiset ihmiset lahjaksi lastensa perheille, lapset ehkä vanhemmilleen , kummivanhemmat kummilapsilleen, ystäväjoukko merkkipäiväänsä viettävälle jne. Kyllähän te helposti keksitte lisää.

Aholansaaren hintoja silmäillessä huomaa helposti, että satasella saa arkisena kesäpäivänä ihan hyvän mökin, johon majoittuu isompikin perhe tai ystäväporukka yhdeksi yöksi. Satasen lahjakortilla voisit ilahduttaa lapsiasi, vanhempiasi, ystäviäsi, ratsastushullua lastenlastasi tai ystävääsi, voisit myös ostaa antaa kaveriporukallesi lahjaksi kirkkoveneretken suomalaisessa sielunmaisemassa. Retken jälkeen rantasaunaan ja seuroihin tai veisuihin Pirttiin. Kylpyläpäivä Tahkon kylpylässä ja veisuut illalla Pirtissä ei ole myöskään huono yhdistelmä.
Lahjakortin saaneella olisi pienempi kynnys lunastaa myös ehkä toinenkin yö Saaressa omalla kustannuksellaan.  

Minä olisin valmis ostamaan "pienen pinon" satasen lahjakortteja Aholansaareen esim joululahjoiksi kummilapsilleni ( tai heidän perheilleen), omat vanhempanikin ilahtuisivat varmasti lahjakortista Aholansaareen. Tiedän myös perheitä, joissa hevoshullut lapset olisivat innoissaan parin päivän lomasta Saaressa ( jos se sisältäisi retken Tahko-Areenaan ratsastuksen pariin) . Aika moni lapsiperhe pitää kylpylöistä jne. Heidät pitää vain tuupata Saareen viettämään muutaman päivän lomaa tai jopa talviloma- tai kesälomaviikkoa. Lahjakortti on aika iso askel siihen suuntaan. Satasella pääsee pitkälle.

Seuraavalle perheen yhteiselle Aholansaaren reissulle otamme varmaan mukaan myös mailakassit ja menemme Tahkon kylpylään pelaamaan sulkapalloa sen jälkeen kun on ensiksi ongittu mökin rannassa tarpeeksi. Illalla menemme sitten taas seuroihin Pirttiin...

Minua kiinnostaisi kovin kuulla ihmisten ajatuksia esittämistäni ideoista ja erityisesti lahjakortti-ideasta. Aholansaaren pitää saada tuloja ja tuloja ei tule riittävästi, jos kävijäpohjaa ei saada laajennettua.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen
« Vastaus #1 : 30.10.08 - klo:14:42 »
ja juuri SAS/Blue1 mainosti Tahkoa ja HKI-Kuopio lentojen alehintoja:
    alkaen 45e/suunta (eli junalipun luokkaa?)
    Myyntiaika: 3.11.2008 asti
    Matkustusaika: 1.11.08.-3.5.2009.
    Lapsialennus: 2-11v.  
    Hinnat per suunta Blue1:n suorilla lennoilla Helsingistä, sisältää lentokenttäverot, matkustajamaksut sekä nettimaksun. Lapsialennus aikuisen seurassa matkustavalle 2-11-vuotiaalle 25 %, alle 2-vuotiaille sylissä matkustavalle 90 %
http://www.blue1.com/fi/fi/Palvelut/Matkapalvelut/Tarjoukset/lumikentille/

tarkoitus ei ole suosia mitään firmaa (mutta jos joku kokee niin toki tämän voi deletoida) mutta vain kertoa että Saareen (+ Kuopioon, Tahkolle jne) voi päästä tuollakin tavalla pitkähkön automatkan tai junailun vaihtoehtona. Toki lentäessä pitää vielä jollain tavalla päästä kentältä perille asti.

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Kuopiosta Saareen
« Vastaus #2 : 30.10.08 - klo:20:18 »
Nilsiän alueen taksiyrittäjillä on kiinteät hinnat etukäteen varatuille kuljetuksille Kuopion lentokentältä Tahkolle (eli pääsee Sääskiniemeen asti):
Oman auton varaus kaikilta lentovuoroilta 1-3 hlö 75 €, 4-6 hlö 85 € ja 7-8 hlö 95 €.
Etukäteen varattuna( ?) kimppakyyti 16-20 euroa/henkilö Kuopio-Tahko.

Jäätietä taksit eivät suostu ajamaan.

Junalla pääsee tietysti  Siilinjärvelle ja sieltäkin on tietysti olemassa taksille kimppahinnat. Hinnat löytyvät esim Tahkon sivuilta.

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Nostatus
« Vastaus #3 : 11.11.08 - klo:21:58 »
Yritänpä nostattaa tätä teemaa erillisenä keskusteluna, koska tästä teemasta kirjoitellaan jo paljon Verokapina-keskustelussa. Alkuperäisen avauksen jälkeen HK:ssa oli jo Jaro Julkusen suulla maininta siitä että osuuskirjat on otettu uudelleen ohjelmistoon ja joululahjaksi tarjotaan lahjakortteja Saareen. Mitä Saaren ja ympäristön pitäisi tarjota sinulle, jotta viettäisit muutaman päivän loman siellä ihan omalla rahalla, Katsotaan jääkö tämä ketju yhden henkilön viritelmäksi!

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen
« Vastaus #4 : 12.11.08 - klo:00:37 »
Minun pitäisi joskus käydä Aholansaaressa. En ole sinne asti koskaan päässyt.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen
« Vastaus #5 : 12.11.08 - klo:04:53 »
Minä menen taas Saareen. Olen päässyt sinne aina kun olen halunnut.
Jos en ole päässyt, kun olen halunnut, en ole mennyt.
Joskus kun en ole mennyt, olen tukenut muuten (psst! rahallisesti).
En laita tähän Saaren tilinumeroa, koska en tiedä, missä luvanvaraisen keräyksen ja tukikehoituksen raja kulkee. Anyway, rikos on rikos, vaikka tekijä ei sitä tehdessään tietäisikään. Että ollaanpa kusi sukassa - tai sitten yleissivistyneitä ja yhteisöllisiä.
Kyllä tämä tästä. Privatisoituminen on edennyt siihen pisteeseen, että lainkäyttäjä ja kansalainen eivät kohtaa. Veronalle on nyt kuitenkin tullut hätiin. Hän on tehnyt itsestään meille yhteisen aktiviteettiobjektin, jota joskus on nimitetty viholliseksi. Se yhdistää.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Yksinpuhelua
« Vastaus #6 : 14.11.08 - klo:16:21 »
Verokapinakeskusteluissa on keskusteltu kiivainkin sanankääntein Aholansaaren ja Tahkon välisistä suhteista. Olen itse ollut hyvin vahvasti puhumassa sen puolesta, että Aholansaaren pitäisi markkinoinnissaan osata hyödyntää Tahkon läheisyyttä. On esitetty huoli siitä, että Saari tällä tavalla myydään Tahkon kaupallisuudelle. Joku on myös rohkeasti toivonut, että Saareen saataisiin ehkä joku majoittuja järven vastarannalta.
Me olemme kerran olleet pääsiäisenä Tahkolla laskettelemassa. Yövyimme Saaressa. Jäätie oli pääsiäisenä jo aika surkeassa kunnossa. Sen kerran jälkeen olemme useamman kerran miettineet laskettelureissua pääsiäisen korvilla. Tahko olisi meiltäkin katsottuna järkevän matkan päässä mutta emme ole kertaakaan päätyneet Tahkolle, koska emme voisi periaatteesta viedä yöpymisrahoja Tahkolle vaan niiden pitäisi kyllä jäädä Saareen. Jäätietä emme enää pääsiäsenä autolla käytä.

Me olemme viettäneet perheenä useita juhannuksia Saaressa. Lapset ovat istuneet kanssamme yksissä tai kaksissa seuroissa. Aika on mennyt onkimatoja etsiessä ja takkatulta ihmetellessä. Välillä olemme käyneet ihmettelemässä Aholansaaren entisen emännän pientä ekopalstaa ja vaihtelemassa kuulumisia. Joskus olemme jääneet tuntikausiksi juttelemaan jonkun tutun kanssa.
Minun isäni alkoi puhua minulle Aholansaaren rippikouluun menosta kun minä olin 9-vuotias!!!! Omien lasteni kanssa en ole käyttänyt samanlaista taktiikkaa. Rippikoulusta ei ole kotona edes puhuttu ennen viime kesää. Parin vuoden kuluttua rippikouluun menevä esikoiseni totesi jonkun keskustelun lomassa Saaressa, että hän on ilman muuta olettanut, että hän tulee Aholansaareen rippikouluun. Kaikkea voi tapahtua parissa vuodessa, mutta sillä hetkellä tuo pojan kommentti lämmitti.

Aika voi kuitenkin käydä pitkäksi Aholansaaressa, varsinkin sadepäivinä. Paavon pirtti tulee nopeasti nähtyä päiväkäynninkin aikana. Minusta Tahkon palvelujen esilletuominen voisi saada useamman perheen tai ryhmänkin jäämään yöksi Saareen. Päiväaikaisia aktiviteetteja riittää aivan kaikenikäisille 10 minuutin laivamatkan päässä.  Minusta tuntuu, että minun olisi paljon helpompi "markkinoida" Aholansaarta körttihenkisille ihmisille jos samalla voisin kertoa niistä vapaa-ajanpalveluista joita nuo ihmiset muutenkin käyttävät lomallaan. Ihmiset voisivat ihan oikeasti helpommin käyttää kallisarvoisia lomapäiviänsä Aholansaaren reissuun.

Siihen minä en tällä hetkellä usko, että markkinoinnilla vannoutuneet Tahkon kävijät saataisiin välillä tuomaan euronsa Saaren  majoituskohteisiin. Toivon, että markkinoinnilla saataisiin körttihenkiset Saareen ja että sen myötä tulopohjaa saataisiin laajennettua.

Aholansaaressa myydään nyt joulun alla lahjakortteja ensi vuodeksi.  Antakaa jollekin hyvälle tutulle ystävälle ( tai perheelle) lahjaksi yöpyminen Saaressa ja tuupatkaa hänet sinne. Älkää pelätkö kertoa myös Tahkon mahdollisuuksista, jos se tuntuu hyvältä kyseisen henkilön tai perheen kohdalla ( ei toimi kaikille!!).

Ja voitte olla varmoja, että yhdyn Aholansaaren toiminnanjohtajan edellisessä  Hengellisessä Kuukauslehdessa esittämiin ajatuksiin Tahkon alueen hyödyntämisessä.

Jatkan tätä yksinpuhelua taas joku toinen kerta

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Yksinpuhelua 2.0
« Vastaus #7 : 01.12.08 - klo:16:55 »
Olimme hiljattain kylässä pienen kummipoikamme perheen luona. Illan aikana keskustelimme myös Aholansaaren tilanteesta. Kerroin, että olin kirjoitellut omia ajatuksiani Aholansaaren markkinoinnista tänne Körttifoorumille. Erityisesti puhuimme Tahkon alueen hyödyntämisestä.

Meiltä on n. 600 km Sääskiniemen rantaan (paikkaan, josta venekuljetus kesäisin lähtee Aholansaareen). Meidän perheellä kuluu edestakaisiin matkoihin 2 päivää. Matkaan ei lähdetä yhden yön takia. Perillä pitäisi olla mielekästä tekemistä useammaksi päiväksi. Reissu jää muuten tekemättä. Me saamme aina yhden päivän kulutettua ihan siihen, että kierrämme kaikki tutut paikat  ja keräämme matoja onkimista varten, illalla mennään seuroihin. 3-4 yötä perillä on jo aika pitkä aika ilman mielekästä päiväaikaista tekemistä. Tarvitaan jotain muutakin ja Aholansaaresta kukaan ei halua mitään teemapuistoa. Sattumalta Paavo rakensi pirttinsä lähellä sellaista paikkaa, jossa nykyaikana sijaitsee 2 golf-kenttää, laskettelurinteet, uusi kylpylä, jossa voi pelata sisäpallopelejäkin, keilata,uida, osallistua ohjattuihin liikuntatuokioihin jne jne. Lisäksi alueella on opastettuja ulkoilureittejä aika paljon ja se iso hevostallikin löytyy.

Kummilapsemme perhe ei ole käynyt toistaiseksi lasten kanssa Saaressa. Perheen äiti ja isä suhtautuvat Aholansaaren myönteisesti opiskeluaikaisten kokemustensa perusteella. Aholansaaren toiminnan sisällöstä he ovat hyvin perillä. Kerroin heille myös Tahkon alueen tarjonnasta. Se tuntui olevan hyvin myönteinen lisä tulevia mahdollisia lomasuunnitelmia ajatellen. Tahkolta löytyy mukavaa tekemistä myös sadepäiviä ajatellen.  He eivät olleet tietoisia Tahkon alueen viimeaikaisesta palvelutarjonnan kehittymisestä. Kynnys Saareen lähtemiselle vaikutti pienenevän selvästi.

En ole nyt keskittynyt niihin asioihin, joidenka vuoksi täältä matkaan lähdetään. Aholansaareen lähdetään herännäishenkisen ilmapiirin, seurojen ja veisuiden takia. Tahkon palvelut ovat siis vain lähtemiskynnystä pienentävä juttu, ei se keskeinen sisältö. Tulkoon se taas kaikille selväksi että minulla ei ihan oikeasti ole mitään sitoumuksia Tahkon matkailuyrittäjien suuntaan.

"Virallinen Aholansaari" tuskin pystyy vielä vähään aikaan ottamaan mainonnassaan esille Tahkon tarjontaa siinä laajuudessa kuin se allekirjoittaneen mielestä olisi järkevää. Körttifoorumilllakin asian käsittely on saanut aikaan verbaalista nyrkkeilyä.

Välillä on käynyt mielessä, että pitäisi itse järjestää kesäaikaan Aholansaareen sellainen perheille (isovanhemmatkin olisivat tervetulleita!!) suunnattu "tapahtuma tai teemaviikko", jossa keskeistä olisivat päivittäiset kaikkien perheiden yhteiset veisuut ( tai miksei seuratkin) pirtissä ja toisten samanhenkisten perheiden kohtaaminen. Päiväsaikaan voisi hyödyntää Tahkonkin palveluja. Sieltä löytyy tekemistä pikkulapsiperheille ja  sellaisillekin perheille, joissa lapset ovat jo vähän vanhempia.
Pitäisi vaan varata riittävästi majoitustilaa osallistujia varten ja lähteä markkinoimaan "tapahtumaa tai teemaviikkoa" omassa lähipiirissä. Kuinkahan monta perhettä mahtuisi rantamökkeihin ja Sepäntupaan???Vielä tämä ajatus ei ole millään tavalla toteuttamisasteella mutta katsotaan mitä siitä kehkeytyy.

Niin, ja tilatkaa Saaresta niitä 100 euron lahjakortteja joululahjoiksi. Ne pienentävät myös kynnystä Saareen lähtemiselle aika lailla....

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Yksinpuhelua 2.0
« Vastaus #8 : 01.12.08 - klo:17:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Oksanen"
Välillä on käynyt mielessä, että pitäisi itse järjestää kesäaikaan Aholansaareen sellainen perheille (isovanhemmatkin olisivat tervetulleita!!) suunnattu "tapahtuma tai teemaviikko", jossa keskeistä olisivat päivittäiset kaikkien perheiden yhteiset veisuut ( tai miksei seuratkin) pirtissä ja toisten samanhenkisten perheiden kohtaaminen. Päiväsaikaan voisi hyödyntää Tahkonkin palveluja. Sieltä löytyy tekemistä pikkulapsiperheille ja  sellaisillekin perheille, joissa lapset ovat jo vähän vanhempia.
Pitäisi vaan varata riittävästi majoitustilaa osallistujia varten ja lähteä markkinoimaan "tapahtumaa tai teemaviikkoa" omassa lähipiirissä. Kuinkahan monta perhettä mahtuisi rantamökkeihin ja Sepäntupaan???


Perheleiri? Se on vähintäänkin monivuotinen (jollei siis enemmän) perinne Aholansaaressa, ensi vuonna heinäkuussa. Kesto ensi kesänä 4 päivää (7.-10.7.).

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Re: Yksinpuhelua 2.0
« Vastaus #9 : 01.12.08 - klo:17:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "Oksanen"
Välillä on käynyt mielessä, että pitäisi itse järjestää kesäaikaan Aholansaareen sellainen perheille (isovanhemmatkin olisivat tervetulleita!!) suunnattu "tapahtuma tai teemaviikko", jossa keskeistä olisivat päivittäiset kaikkien perheiden yhteiset veisuut ( tai miksei seuratkin) pirtissä ja toisten samanhenkisten perheiden kohtaaminen. Päiväsaikaan voisi hyödyntää Tahkonkin palveluja. Sieltä löytyy tekemistä pikkulapsiperheille ja  sellaisillekin perheille, joissa lapset ovat jo vähän vanhempia.
Pitäisi vaan varata riittävästi majoitustilaa osallistujia varten ja lähteä markkinoimaan "tapahtumaa tai teemaviikkoa" omassa lähipiirissä. Kuinkahan monta perhettä mahtuisi rantamökkeihin ja Sepäntupaan???


Perheleiri? Se on vähintäänkin monivuotinen (jollei siis enemmän) perinne Aholansaaressa, ensi vuonna heinäkuussa. Kesto ensi kesänä 4 päivää (7.-10.7.).


Perheleirin ajankohta on ollut pitkään muistaakseni jossain lokakuun viikonlopussa. Ensi kesän ohjelmaa ei ole ainakaan vielä Aholansaaren nettisivuilla. Viime kesän ohjelmassa on ollut  lasten ja isovanhempien leiri. Sen toteutumisesta minulla ei ole tietoa. En muista, että perheleiriä olisi yritetty toteuttaa ainakaan monesti kesäaikaan. Kertomasi ajankohta on oikein hyvä ja toivotaan että heinäkuinen perheleiri täyttää ainakin rantamökit ja sen Sepäntuvan.
Toivotaan, että tämä Saaren ympärillä vellova keskustelu saa yhä useammat pohtimaan vierailua Saaressa yksin tai perheiden kanssa.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen
« Vastaus #10 : 01.12.08 - klo:18:42 »
Niinhän se on tainnut syksymmällä olla, niin minäkin muistelin. Ja mahtoikohan jäädä tänä vuonna kokonaan välistä, korvasiko tuo mainitsemasi lasten & isovanhempien leiri. Kesä kuulostaa siis hyvältä ajankohdalta, vaikkakin rokottanee osan väkeä muiden kesälomareissujen ym. myötä - mutta mikäpä ajankohta ei yhtään rokottaisi.
(Ei ole vielä netissä. Pikapuoliin varmastikin on...)

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen
« Vastaus #11 : 01.12.08 - klo:20:22 »
Heinäkuussa Aholansaari luonnollisesti kilpailee ihmisten loma-ajasta muiden kotimaankohteiden kanssa. Minä uskon vahvasti, että oikealla ohjelmarakenteella ja erityisesti markkinoinnilla Saareen saataisiin heinäkuussa ihan kunnolla väkeä.
Aktivoiduin tänään taas kirjoittamaan tähän keskusteluun (tai tätä päivää ennen melkein yksinpuheluun), koska tätä oikein HK:ssa mainostettiin (meille tuli tänään). Samaisessa HK 12/08 reisjärveläinen Satu-Kaarina Romppainen on haastattelussa tuonut esiin Tahkon palvelujen hyödyntämisen mielekkäänä ajatuksena.  Satu-Kaarina edustaa suurin piirtein samaa sukupolvea kuin minä ja minusta on alkanut vahvasti tuntua siltä, että minä en todellakaan edusta vähemmistöä Tahko-ajatusteni kanssa. Omalle sukupolvelleni ajatus koko alueen palvelujen hyödyntämisestä lienee hyvin luonnollinen.
Minä toivoisin keskustelun Aholansaaren toiminnan kehityslinjoista pysyvän elävänä, monipuolisena ja  rakentavana lähivuosina.

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Ei vain lapsiperheiden juttu
« Vastaus #12 : 01.12.08 - klo:21:19 »
Tässä on nyt kirjoiteltu Aholansaaren ja Tahko suhteista lapsiperheen näkövinkkelistä. Tällä hetkellä Saaren vieraista lapsiperheet edustavat vain pientä osaa. Minun ajatuksissani Tahkoa voisi hyödyntää myös nykyisten pääkävijäryhmien keskuudessa. Aktiivisella markkinoinnilla Aholansaareen voitaisiin kenties saada seurakuntaryhmiä kauempaakin vaikka yön yli jos lähiseudun palveluja voitaisiin hyödyntää. Tässä minä ajatettelen Tahkon kylpylää ja luontoarvoihin perustuvaa ohjelmaa kuten patikointi yms. Myös ikäryhmä 55+ voisi hyödyntää Tahkoa ja erityisesti kylpylää.
Tähänkin sopii toistamani fraasi. Seurakuntaryhmät ja ikäryhmä 55+ tulisivat alueelle ilman muuta Aholansaaren vuoksi, mutta kynnys retkelle lähtöön voisi pienentyä muun palvelutarjonnan myötä.

Kattavamman palvelutarjonnan esilletuominen alueella voisi myös saada useamman ihmisen yöpymään Saaressa tai se voisi pidentää yhden yöpymisen reissua 2 ( tai 3) yön reissuiksi. Tämä taas tarkoittaisi lisää tuloja Saareen. Ehkäpä joskus koittaa se aika, jolloin voidaan satsata varoja Aholansaaren oman ydintoiminan ympärillä olevien asioiden kehittämiseen.

Poissa athv

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen
« Vastaus #13 : 02.12.08 - klo:01:14 »
Hyviä ideoita ja hyvin kirjoitettu Oksanen! Verokapina -keskustelussa on tuotu esille myös tätä puolta. Aholansaaren taloutta voidaan vankistaa ja verottajan vaatimuksesta muuttuvien käytäntöjen aiheuttamat talousrasitteet kestetään, kun hyödynnetään Tahkon palveluja viisaasti markkinoimalla juuri niin kuin kerroit. Körttikansalle. Ei Paavon kotisaaresta silloin mitään huvipuistoa ja remuamispaikkaa tehdä. Ihmeellistä, että tällainen ajattelu on totaalisesti tyrmätty verokapina -keskustelun alla useimpien kirjoittajien toimesta. On jopa epäilty tällaisten ehdotusten tekijöiden motiiveja. Hyvä, ettei olla Venäjän mafian asialla, kun tällaisia kirjoitellaan! Jatka vain Oksanen ideointiasi. Toivottavasti näistä tulee totta. Ainakin omaa perhettäni on tämän syksyn aikana käyty keskustelu Ahiksen ja Tahkon välisestä suhteesta herätellyt. Lisäämme varmasti käyntejä Aholansaaressa, yöpymisiä ja ruokailuja. Mukavampi sitä on maksaa oman hengellisen kodin toimintaan liittyvistä kaupallisista palveluista kuin esim. mammuttimaisen S-ryhmän ketjuille.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Lomalle Aholansaareen=tuloja Aholansaareen
« Vastaus #14 : 02.12.08 - klo:02:29 »
Lainaus käyttäjältä: "athv"
Aholansaaren taloutta voidaan vankistaa ja verottajan vaatimuksesta muuttuvien käytäntöjen aiheuttamat talousrasitteet kestetään, kun hyödynnetään Tahkon palveluja viisaasti markkinoimalla juuri niin kuin kerroit. Körttikansalle. Ei Paavon kotisaaresta silloin mitään huvipuistoa ja remuamispaikkaa tehdä. Ihmeellistä, että tällainen ajattelu on totaalisesti tyrmätty verokapina -keskustelun alla useimpien kirjoittajien toimesta.


Tässä nyt taas mielestäni hieman liioitellaan asiaa, ei "useimpien kirjoittajien toimesta". Toisekseen, eikö tämä ollut jo aika loppuun käsitelty aihe. En ole huomannut, että tyrmäystä olisi tapahtunut enää pitkiin aikoihin, vaan on korostettu juurikin tätä Oksasenkin esittämää puolta, että Tahkoa voidaan pitää yhtenä houkuttimena Saareen tulolle. Majoittumaan, syömään, seuroihin Saareen (ja voi sielläkin muutakin harrastaa; kirkkovenesoutua, melontaa, jousiammuntaa, lento- ja jalkapalloa jne.) - mantereelle vaikka golfaamaan tai laskettelemaan, jos mieli tekee.

Lainaus käyttäjältä: "athv"
On jopa epäilty tällaisten ehdotusten tekijöiden motiiveja. Hyvä, ettei olla Venäjän mafian asialla, kun tällaisia kirjoitellaan!


Miten me pääsemme tästä sopuun? Ehdottakaapa?
Ystäväkansaa sentään ollaan. Ei osoiteltaisi toisiamme, toistemme vikoja (tehtyjä syytöksiä), vaan kukin itseämme. Jokaisella on omallakin tontilla korjattavaa.