Kirjoittaja Aihe: Körttien käsistä karannut komea körttitalo  (Luettu 13576 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575

     Joku voi jo ajatella nillittämiseksi kun taas kaihoilen sitä kun körttien "keskusyhtymä" Herättäjä-Yhdistys menetti komean toimitalonsa ennen koronaa Lapuan parhaimmalta paikalta.

     Tuo Körttien hallussa kauan ollut perinnetalo on toki yhä olemassa ja sitä on ihan viime vuosina raivattu niin sanotusti uuteen uskoon.

      Entiseen ( noin 80 vuotta talo oli körttiläisillä) verrattuna talossa on nyt "sekalaista seurakuntaa". Yllätyksiä on myös: minut ainakin yllätti tyystin kun yhdestä mediajutusta ihan äsken tuoreeltaan luin, että tuon entisen körttitalon talon tiedotus- ja markkinointipäällikkönä on nyt muutaman päivän ajan toiminut herättäjäjuhlapuhuja Heli Karhumäki, perinteikästä körttiasua toistuvasti kantanut ihminen.

     Ei kai tässä muuta voi todeta kuin että vuodet eivät ole veljeksiä/sisaruksia.

     Mitähän kaikkea on vielä luvassa lähivuosina? Enää minua ei oikeastaan yllätä mikään. Siihen/tähän on tultu. :kahvi:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #1 : 27.10.22 - klo:18:07 »
Sen yhyren kerraan maa oon käynny körttien tuosa holissa.

En nyt tiedä puutalo keskustassa, että kait jo aika ajoi ohi.

Itse olin kristillisessä kirjaaupassa työssä jokusen kesän Iisalmessa ja sen talon ne purki ja tais tulla lastentarha siihen sitten.
Ei haitta ei murehduta.

Kunhan tämä hengellinen rakennukseni edes jotenkin kutenkin pysyisi kousissaan, niin hyvä olisi.

Ei näemmä ole suomenkieli unohtunut vielä, vaikka jo ajattelen uudella kielelläni.

Kielistä puheenparren vierestä, niin pomoni pisti mut sellaiselle norjankielenkurssille.
-Sanoin, et enhän mä ole ollut Norjassa vielä kahta kuukauttakaan ja nyt mun pitää mennä opiskelemaan norjankieliseen kurssiin norjalaisten sekaan.
No siellä ainoana kun ei kieltä osaa kuin sen mitä itte opiskellut norjaa.
No sain todistuksen hyväksytystä kurssista, vaikka kuullun ymmärtäminen oli vaikeaa.

Lukeminen käy kyllä, kun skandinaavisissa kielissä vain vähän eroja.
Tik toc.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #2 : 27.10.22 - klo:19:18 »
Talon tiedottajalla on kuitenkin körttipuku jos se lohduttaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #3 : 27.10.22 - klo:19:51 »
Kuka , tai ketkä sitä Kosolan taloa siis nyt omistavat ja käyttävät ? Ja mitä sen toiminta on ?

 :017:

Silloin 1980-luvun lopulla kun ajoimme Lapuan kautta Vaasaan poikkesimme Tuomiokirkon parkkipaikalla syömässä evästä. Sillan korvassa, melko alhaalla tienpintaan nähden se tano seiso. Se oli silloin vaaleanruskea väriltään, muistaakseni. Vai oliko tieltä savivelliä roiskunut, kuten oli kirkon kellotapuliin. Vai mahtoiko ollakin makkarapaperi sinappeineen lyöty tapulin pintaan.

Tällaisena minä sen näin:  https://fi.pinterest.com/pin/352828952031156286/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #4 : 27.10.22 - klo:19:57 »
Kuka , tai ketkä sitä Kosolan taloa siis nyt omistavat ja käyttävät ? Ja mitä sen toiminta on ?

 :017:

Silloin 1980-luvun lopulla kun ajoimme Lapuan kautta Vaasaan poikkesimme Tuomiokirkon parkkipaikalla syömässä evästä. Sillan korvassa, melko alhaalla tienpintaan nähden se tano seiso. Se oli silloin vaaleanruskea väriltään, muistaakseni. Vai oliko tieltä savivelliä roiskunut, kuten oli kirkon kellotapuliin. Vai mahtoiko ollakin makkarapaperi sinappeineen lyöty tapulin pintaan.

Tällaisena minä sen näin:  https://fi.pinterest.com/pin/352828952031156286/

Yleisradion uutisten nettisivustolta asiasta löytynee jotain. Juttua on ollut myös sanomalehti Ilkka-Pohjalaisessa.

Viisveisaajalle muistutukseksi: Kyseessä oli paitsi kirjakauppa, myös toimistotalo: talon yläkerrassa oli hyviä työhuoneita työntekijöille. Alpo Järven kanssa puhuin siellä usein Venäjästä ja Inkeristä.

Komea talo se on. Jo 1960-luvulla siellä usein olin.

Ja niin keskeisellä paikalla: sillankorvassa, vain pesäpallonheiton päässä tuomiokirkosta. :kahvi:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #5 : 27.10.22 - klo:20:27 »
Kuka , tai ketkä sitä Kosolan taloa siis nyt omistavat ja käyttävät ? Ja mitä sen toiminta on ?

 :017:

Silloin 1980-luvun lopulla kun ajoimme Lapuan kautta Vaasaan poikkesimme Tuomiokirkon parkkipaikalla syömässä evästä. Sillan korvassa, melko alhaalla tienpintaan nähden se tano seiso. Se oli silloin vaaleanruskea väriltään, muistaakseni. Vai oliko tieltä savivelliä roiskunut, kuten oli kirkon kellotapuliin. Vai mahtoiko ollakin makkarapaperi sinappeineen lyöty tapulin pintaan.

Tällaisena minä sen näin:  https://fi.pinterest.com/pin/352828952031156286/

Herättäjän hallussa, hallinnassa ja käytössä yli 80 vuotta ollut komea toimitalo oli muistini mukaan mukavan punainen jo 1980-luvun alussa. Minulla on punaisesta talosta kelpo valokuvia viime vuosituhannelta. En vain tiedä, että osaanko liittää niitä tähän. Ellen, niin laitan niitä eri Facebook-sivuille. :kahvi:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #6 : 27.10.22 - klo:20:43 »


  Herättäjän hallussa, hallinnassa ja käytössä yli 80 vuotta olleesta komeasta talosta ( alkujaan ja ehkä nyt nimenomaan tänään tunnettiin/tunnetaan muun muassa nimellä Kosolan talo) on runsaasti valokuvia ja tietoa Facebookin Lapuaa pitkin poikin -sivustolla. Mainitun sivuston yliökuvassa jo ko. talo. Kehotan tutustumaan tuohon sivustoon. Siinä on runsaasti paitsi körttiaineistoa, myös Lapuaa, jonka vuoden 2014 herättäjäjuhlat onnistuivat henkis-hengellisesti, taloudellisesti ja väkimäärän & kökkäväen suhteen mainiosti. Itse sain työskennellä mainittujen Lapuan juhlien tiedotuksessa paitsi juhlien aikana myös laillaan jo ennen sitä, kun sain tehdä juhlalehteen etukäteisjuttuja.

Lapuan vuoden 2014 herättäjäjuhlat olivat/ovat mielestäni parhaat herättäjäjuhlat tällä vuosituhannella. Hyvät juhlat olivat katsannossani myös Järvenpäässä, Lahdessa, Haapajärvellä ja Nivalassa sekä pienin varauksin Espoossa. :kahvi:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #7 : 27.10.22 - klo:21:04 »

  Herättäjän hallussa, hallinnassa ja käytössä noin 80 vuotta olleesta komeasta talosta ( alkujaan ja ehkä nyt nimenomaan tänään tunnettiin/tunnetaan muun muassa nimellä Kosolan talo) on runsaasti valokuvia ja tietoa Facebookin Lapuaa pitkin poikin -sivustolla. Mainitun sivuston yliökuvassa jo ko. talo. Kehotan tutustumaan tuohon sivustoon. Siinä on runsaasti paitsi körttiaineistoa, myös Lapuaa, jonka vuoden 2014 herättäjäjuhlat onnistuivat henkis-hengellisesti, taloudellisesti ja väkimäärän & kökkäväen suhteen mainiosti. Itse sain työskennellä mainittujen Lapuan juhlien tiedotuksessa paitsi juhlien aikana myös laillaan jo ennen sitä, kun sain tehdä juhlalehteen etukäteisjuttuja.

Lapuan vuoden 2014 herättäjäjuhlat olivat/ovat mielestäni parhaat herättäjäjuhlat tällä vuosituhannella. Hyvät juhlat olivat katsannossani myös Järvenpäässä, Lahdessa, Haapajärvellä ja Nivalassa sekä pienin varauksin Espoossa. :kahvi:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #8 : 27.10.22 - klo:21:07 »


  Summa summarum: Noin 80 vuotta körttien hallussa ja hallinnasta olleesta talosta ( tunnetaan myös nimellä Kosolan talo) löytyy runsaasti materiaalia Facebookin Lapuaa pitkin poikin -sivustolla. :kahvi:

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #9 : 27.10.22 - klo:23:55 »
"Tutkimattomat ovat Herran tiet", kun on torettava, että kaiken lapualaisen mahtailun ja äärioikeiston uhon jälkeen talon pelasti vaasalaisen kommunistin poika.
"Olen työläisperheestä, meille tuli kotiin Kansan ääni. Jännä ajatella, että täältä lähdettiin rikkomaan Työn äänen kirjapainoa.
Jari Vesanen"
Talo oli perustuksiltaan ja rungoltaan kovin heikossa kunnossa, että rahamiehet olivat vähissä Lapualla ja koko maakunnassa.
Jari Vesanen on uhrannut rakennuksen entisöintiin ja kunnostukseen satoja tuhansia euroja ja tuhansia työtunteja.
https://yle.fi/uutiset/3-11915916
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #10 : 28.10.22 - klo:08:44 »
Hei!
Olin mukana siinä porukassa, joka myi Kosolan talon pois Herättäjältä. Olen siitä kaupasta vieläkin hyvällä mielellä, vaikka Kosolan talossa on paljon historiaa ja herännäisyyden muistoja.

Talo vaati mittavan remontin. Nyt uusi omistaja on ammattitaitoisesti sen nikkaroinut hyvään kuntoon ja uutta toimintaa varten. Herättäjälle se remontti olisi ollut taloudellisesti liian suuri.

Herättäjän toimisto muutti etelään. Muuttomatka oli noin 600 metriä. Nykyinen, vuokratiloissa oleva toimisto on Lapuan opiston kampuksella sijaitseva Siirilän pappila. Omistamineni kuluttaa kolehtirahaa paljon enemmän kuin vuokratila. Kiinteistönhoito on opiston kanssa kimpassa edullisempi.

Kolehtiraha kohdentuu nyt selkeämmin varsinaiseen seuratoimintaan ja muuhun herännäishenkiseen työhön.

Herännäisyydllä  (ei siis ensidijaisesti Herättäjällä) on joitakin kiinteistöjä ja huoneistoja. Niistäkin monista on luovuttu aikojen takia. Helsingissä körttikodeilla on vahva asema ja perinne, Oulussa ja Kuopiossa opiskelijat ovat asumisen ratkaisseet toisin.

Seuratupia oli aikaisemmin jonkin verran omistuksessa enempi. Nyt toimitaan ensisijaisesti yhteistoiminnassa seurakunnan kanssa ja seurakunnan tiloissa. Seuratupia on ainakin Helsingissä, Varpaisjärvellä, Nivalassa ja Ylistarossa.

Aholansaaressa on rakennuksia. Historian kannalta arvokkaimmat ovat Paavo Ruotsalaisen savupirtti ja rovasti Hyvämäen kesähuvila. Hyvämäen taloon tehtiin suuri peruskorjaus, jossa merkittävänä tukijana oli Olvi-säätiö, jonka tavoitteena on vaalia vanhaa rakennusperinnettä.

Herännäisyyden ja Herättäjä-Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on puurakennusten remonttien sijasta hengellisen elämän elvyttäminen.

Näin pohdiskelee ja kokee Mauno

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #11 : 28.10.22 - klo:10:14 »
Kiitos Mauno ! Vastuunkanto on juuri tätä, hoitaa asioita sydämellä, päällä ja käsillä.

Ajat ovat muuttuneet paljon sitten Kosolan talon aikojen, jolloin Pohjanmaan körtit hoitivat ylpeydellä ja kökkätyöllä ja varmasti myös markoillaan omaa taloaan.

Nyt on toiset ajat, ja seuratuvatkin alkavat olla aivan eri-alueelta. Netti ja Henki-lehti ovat osa sitä. Herättäjäjuhlat ja Aholansaari ovat tämän puun juuret. Ne ovat tervet kun niiden ylläpito saa elää.

Talojen ja tilojen omistaminen lisää huolta, mutta sieluista Herra pitää huolen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #12 : 28.10.22 - klo:10:25 »
Hei!

TARKENNUS Kuopion tilanteeseen:
Kuopiossa on edelleen opiskelijoille tarjolla körttikodin asunto.

Sensijaan Herättäjä luopui Kuopion alueellisesta toimistosta. Herättäjällä on ollut aiksisemmin Lapuan toimiston lisäksi maakunnissa toimistot Kuopiossa ja Ylivieskassa. Molemmista on luovuttu. Työntekijä kiertää seuroissa alueellaan ja hoitaa kotonaan ja koneillaan toimistoasiat.

Mauno

 

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #13 : 28.10.22 - klo:10:45 »


    Mahtavaa, että tässäkin ketjussa syntyy keskustelua, mutta kun miettii Herättäjä-Yhdistyksen murheita ja monia yllätyksiä ( mukavan punaisen ja komean toimitalon menettäminen, H-Y:n palkattujen poistopäivät ja Joensuun herättäjäjuhlien vähäinen kävijämäärä) viimeisimpien vuosien aikana, niin joutuukohan tässä jo toteamaan jo 65-vuotisen  vaelluksen tuomalla vertailulla: Hyvää yötä, H-Y!         :017: :kahvi: :kahvi:
« Viimeksi muokattu: 28.10.22 - klo:10:57 kirjoittanut Kalistaja »

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #14 : 28.10.22 - klo:12:25 »

Toivon, että iltahuuto ei olisi vielä ajankohtainen tälle seuraliikkeelle. Joensuun vähäiselle kävijämäärälle oli ainakin yksi syy: helleaalto. Ensi kesänä olemme taas veisaajien ydinalueella, että katsokaamme sen juhlan kävijämäärää.

On kyllä niin, että Kalistaja on toimittajayhteyksiensä vuoksi enemmän asioista perillä kuin minä. Tahdon ajatella ns positiivisesti asioistamme. Omassa elämässäni jäin yhden hautakummun ääreen liian pitkäksi aikaa. En siitä sitten selvinnyt. Olen puolankalainen monissa oman elämäni asioissa.