Kirjoittaja Aihe: Kiitokset foorumista  (Luettu 12019 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Kiitokset foorumista
« : 02.05.06 - klo:10:57 »
En tiedä kuka tai ketkä tämän Körtti-foorumin on ideoinut mutta kiitos hänelle tai heille.  :)

Tänne tulin vieraana ja tänään kauniina toukokuun 2 päivänä rekisteröidyin.  :)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kiitokset foorumista
« Vastaus #1 : 04.05.06 - klo:18:00 »
Täälä on kivvaa :D
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Kiitokset foorumista
« Vastaus #2 : 12.07.09 - klo:09:46 »
En tiedä kuka tai ketkä tämän Körtti-foorumin on ideoinut mutta kiitos hänelle tai heille.  :)

Tänne tulin vieraana ja tänään kauniina toukokuun 2 päivänä rekisteröidyin.  :)
Kiitos myös minun puolestani upeasta foorumista! Hämäläistyneenä (tai ehkä osin jo syntyjään hämäläisluonteisena vaikka geenit muualta tulevatkin) en ole saanut aikaiseksi kiittää aiemmin. Ja Kiitos Liisalle suuresta työstä minkä olet tehnyt foorumin hyväksi ja kiitos Sepolle ja muille moderaattoreille foorumin jatkumisesta.

Itsekin tulin tänne vieraana "joku päivä sitten". Ensin seurasin jonkin aikaa keskustelua ennenkuin lähdin mukaan. Aluksi olin varmaan aika tosikko, pidin rimaa itselle ja samalla muillekin ("mitä se nyt tuollaisia turhia kirjoittaa") ehkä turhankin ylhäällä, toisaalta mietin että onko moinen turhaa tosikkoutta vai ei, joten siitähän se nimimerkki muistaakseni tuli :)

Mielestäni yksi körttifoorumin vahvuus on se, että tänne saa kirjoittaa muutakin kuin selvästi uskoon liittyviä asioita. Onhan elämässä tosiaan paljon muutakin. Toki voisi moisia kirjoittaa muillekin foorumeille ja toki voisi uskonasioitakin kirjoittaa muualle, joskus käväisen suomi24:ssa lähettämässä körttijuhlien linkkejä mutta ei niissä keskusteluissa yleensä kovin "viihdy".



Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kiitokset foorumista
« Vastaus #3 : 12.07.09 - klo:19:37 »
elämä on leikkiä (by JE)
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kiitokset foorumista
« Vastaus #4 : 12.07.09 - klo:22:45 »
Kiitos myös minun puolestani.
Tietyllä tapaa mukava ja hauska foorumi, vaikkei tyyliltään olennaisesti poikkea muista uskonnollisista foorumeista.
Viihdyn täällä ja arvostan niiden ihmisten työtä, jotka ovat tällaisen paikan mahdollistaneet.
Ymmärrän, että tämän kokonaisuuden pystyttäminen ja ylläpito on vaatinut valtavan määrän aikaa sekä tietotaitoa.

Kiitos!

Ps. Vaikka en uskokaan kaikista asioista samalla tavalla, niin en tahallani usko toisin enkä myös halua ketään loukata.
Haluan kuitenkin keskustella eri tavoista hahmottaa tätä maailmankaikkeutta ja erilaisista uskomuksista sekä kyseenalaistaa erilaisia ajatusrakennelmia sekä perustelemaan kantani.
« Viimeksi muokattu: 12.07.09 - klo:22:50 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kiitokset foorumista
« Vastaus #5 : 12.07.09 - klo:22:56 »
Ei täällä ole olennaista uskoa samalla tavalla, vaan kunnioittaa muiden mielipiteitä yhtä paljon kuin omaansa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kiitokset foorumista
« Vastaus #6 : 12.07.09 - klo:23:15 »
Lainaus
vaan kunnioittaa muiden mielipiteitä yhtä paljon kuin omaansa

Voisiko ajatella niin, että pitäisi pyrkiä kunnioittamaan toista ihmistä mahdollisimman paljon, riippumatta tämän näkemyksistä?
Eli irroitetaan ihminen ja näkemykset erilleen.
Tällöin ei ole tarvis välttämättä kunnioittaa toisen ihmisen kaikkia näkemyksiä (eikä pidäkään), mikäli ne sotivat riittävän paljon omia näkemyksiä vastaan.
Kaikkien näkemysten kunnioittaminen kun ei kuitenkaan onnistu ja vaatimus siihen saattaa joskus olla jopa epäinhimillistä, käytännössä mahdotonta, jopa epärehellistä omaa itseään kohtaan.

Eli ihmistä pitää kunnioittaa uskomusmaailmasta riippumatta ja
pitää hyväksyä tosiasiana se, että toinen ihminen nyt vaan uskoo toisin.
Nämä ovat mielestäni ne 2 ehdotonta ihannetta, johon tulee hampaat irvessä pyrkiä.

Toisen ihmisen mielipiteen kunnioitusvaatimusta (kuin omaansa) ei saisi olla moniarvoisessa yhteiskunnassa.

Tuli nyt pilkottua tämä asia pienempiin kokonaisuuksiin ja arvelen, että SeppoS varmaan on pitkälle samoilla linjoilla tässä.
En siis lähde tulkitsemaan kirjaimellisesti (eli lukemaan kuin P Raamattua) sitä, mitä SeppoS kirjoitti.

Otan ääriesimerkin: joku ihminen on kiinnostunut PAholaisen palvelemisesta.
Hän ei ole kellekään toki vaarallinen, mutta en vain voisi kunnioittaa hänen uskoaan, en sitten millään, en lähellekään niin paljon, kuin omaa uskoani kunnioitan.
Voin kyllä kunnioittaa tätä ihmistä ihmisenä, ja minun tulisi pyrkiä kunnioittamaan häntä ihmisenä siinä, kuin itseäni.
Minun tulee myös pystyä hyväksymään se, että tuo ihminen nyt vain uskoo tuolla tapaa, vaikka minun mielestäni hän uskoo väärin.

Jos tuo toinenkin ihminen suhtautuu minuun tuolla samalla tavalla: hän kunnioittaa minua tasavertaisena ihmisenä ihmisenä itseensä nähden ja hyväksyy sen, että tuo Kyösti nyt uskoo noin vaikka en pystykään kunnioittamaan häånen uskoaan samalla tapaa, kuin omaa,
niin rakentava keskustelu meidän välillämme on mahdollista.

« Viimeksi muokattu: 12.07.09 - klo:23:24 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Vs: Kiitokset foorumista
« Vastaus #7 : 13.07.09 - klo:09:12 »
Tällä forumilla ei tietääkseni ole paholaisenpalvelijoita.

Itse en näe vastakkaisten näkemysten kunnioittamisessa ongelmaa. Erimielisyys ja epäkunnioitus ovat eri asia, eikä nitä tule niputtaa.
Kaikkia vastakkaisia näkemyksiä en kunnioita, mutta kaikkia en halveksukaan pelkän erilaisuuden takia. Erilaiset näkemykset voivat olla toisiaan täydentäviäkin.

Tätyy myös muistaa, että ihmisen ja näkemysten erottaminen ei aina ole mahdollista, sillä ihmiselle itselleen näkemykset voivat olla olennainen osa persoonaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kiitokset foorumista
« Vastaus #8 : 13.07.09 - klo:09:51 »
Lainaus
Tällä forumilla ei tietääkseni ole paholaisenpalvelijoita.

En ole minäkään kuullut, että olisi.
Valistunut veikkaukseni on, että ei ole heitä täällä.


Lainaus
Itse en näe vastakkaisten näkemysten kunnioittamisessa ongelmaa.

Kaikkia vastakkaisia näkemyksiä en kunnioita, mutta kaikkia en halveksukaan pelkän erilaisuuden takia.


Kunnioitatko siis kaikkia vastakkaisia näkemyksiäsi, kuten omiasi ja etkö todellakaan halveksu mitään näkemystä, joka poikkeaa omastasi radikaalisti?


Lainaus
Erilaiset näkemykset voivat olla toisiaan täydentäviäkin.

Olet mielestäni asian ytimessä.


Lainaus
Tätyy myös muistaa, että ihmisen ja näkemysten erottaminen ei aina ole mahdollista, sillä ihmiselle itselleen näkemykset voivat olla olennainen osa persoonaa.

Ikävä kyllä, näin on, ja tästä johtuen tuleekin ihmisten välille turhaa toraa ja riitaa.
On olemassa sanonta, että "poikkeus vahvistaa säännön".
Tämä sanonta on ehkä muotoutunut vastustamaan senkaltaista argumentointia, jossa poikkeuksen avulla yritetään kumota sellainen sääntö, joka lähes aina pitää paikkansa.

PenanPoika, minun tulkintani mukaan kommentoit tuota eilistä tekstiäni, jossa toin tuon 3 -osaisen (ihmisen persoona, ihmisen mielipiteet, tosiasioiden hyväksyminen) mötikän ajatuksia herättelemään.
Mielelläni kuulisin sinulta, että oliko siinä jotain yksityiskohtia, jotka eivät sovi sinun omaan näkemykseesi.
Minusta kun jotenkin näytti, että yritit komentoida ikäänkuin eri sanoja kirjoittamassani tekstissä, etkä niiden sanojen muodostamaa kokonaisuutta.
« Viimeksi muokattu: 13.07.09 - klo:09:55 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Vs: Kiitokset foorumista
« Vastaus #9 : 13.07.09 - klo:13:51 »

Kunnioitatko siis kaikkia vastakkaisia näkemyksiäsi, kuten omiasi ja etkö todellakaan halveksu mitään näkemystä, joka poikkeaa omastasi radikaalisti?

Toisten ihmisten näkemyksien ja mielipiteiden 'halveksuminen' oli ehkä liian voimakas ilmaus. Huolimattomasti käytin sitä.

En ikinä haluaisi systemaattisesti halveksua mitään. Minulle halveksunta näyttäytyy primitiivisenä tunnereaktiona, jonka syitä on hyvä pohtia. Tämän pohdinnan seurauksena yleensä pääsee jonkin asteiselle ymmärryksen tasolle.

Esimerkkinä muutama viikko takaperin ventovieras mies löi minua varoittamatta mahaan Helsingin keskustassa. Ensi reaktio oli säikähdys, viha, kummastus ja lopulta halveksuntakin. Muutaman päivän jälkeen jäljelle jäi ehkä ihmetys ja suru, mutta halveksunta on tunne, josta itse ainakin yritän päästä eroon.

Mitä vastakkaitten näkemysten kunnioittamiseen tulee, Kuten jo aiemmin kirjoitin...

Lainaus käyttäjältä: Penanpoika
Kaikkia vastakkaisia näkemyksiä en kunnioita, mutta kaikkia en halveksukaan pelkän erilaisuuden takia.

Tällä siis tarkoitan sitä, että vaikka joitakin näkemyksiä en ymmärrä, tai oman kokemukseni kautta päädyn erilaiseen näkemykseen, se ei tarkoita, ettenkö kunnioittaisi ko. henkilön näkemystä. Erilaisiet elämänkokemukset ja elinympäristöt saavat aikaan erilaisia tulkintoja esim. siitä mitä pidetään oikeana ja vääränä. Kyse on pienessä mittakaavassa kulttuurieroista. Me kaikkihan olemme erilaisine viiteryminemme osallisisa erilaisissa mikrokulttuureissa. Näkemykset työpaikaalla eroavat näkemyksistä kotona. Meidän perheessä ajatellaan eritavalla, kuin naapurissa...

Lainaus käyttäjältä: karjalaisenkyösti
PenanPoika, minun tulkintani mukaan kommentoit tuota eilistä tekstiäni, jossa toin tuon 3 -osaisen (ihmisen persoona, ihmisen mielipiteet, tosiasioiden hyväksyminen) mötikän ajatuksia herättelemään.
Mielelläni kuulisin sinulta, että oliko siinä jotain yksityiskohtia, jotka eivät sovi sinun omaan näkemykseesi.
Minusta kun jotenkin näytti, että yritit komentoida ikäänkuin eri sanoja kirjoittamassani tekstissä, etkä niiden sanojen muodostamaa kokonaisuutta.

En ole kirjoituksiani yleensä kovin tarkoiksi vasta-argumenteiksi tarkoittanut.

Osallistun mielelläni forumilla keskusteluun keskustelijana, en vastaväittäjänä. :) Luontevassa keskustelussa en kasvotustenkaan erittele yleensä systemaattisesti toisen osapuolen sanomisia.. siksi olen laiska lainaamaan. Pyrin siis pikemminkin tuomaan näkemyksiäni esiin yleisemmällä tasolla. Keskustelu on siitä mukavaa, että se virtaa eteenpäin ja johtaa jonnekin tuntemattomaan. Väittelytilanteessa tulee usein kilpailuasetelmia ja illuusio siitä, että on olemassa Totuus, joka voidaan todistaa.

Keskustelemisiin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kiitokset foorumista
« Vastaus #10 : 14.07.09 - klo:09:44 »
Lainaus käyttäjältä: PenanPoika
En ole kirjoituksiani yleensä kovin tarkoiksi vasta-argumenteiksi tarkoittanut.


Luontevassa keskustelussa en kasvotustenkaan erittele yleensä systemaattisesti toisen osapuolen sanomisia.. siksi olen laiska lainaamaan. Pyrin siis pikemminkin tuomaan näkemyksiäni esiin yleisemmällä tasolla. Keskustelu on siitä mukavaa, että se virtaa eteenpäin ja johtaa jonnekin tuntemattomaan.

Small talk tyylin sekä pinnallisen asioiden käsittelyn eräs piirre onkin se, että keskustelu virtaa eteenpäin ennalta suunnittelemattomaan suuntaan.
Ja sehän tällaisen keskustelutyylin tarkoitus onkin.
Tällä tyylillä onkin ehdotomasti oma paikkansa yleisessä keskustelukulttuurissa & keskustelupaikoissa ja vankka kannattajakuntansa.
Suomalainen (ainakin moni meistä) taitaa olla ongelmissa joissain kulttuureissa, joissa tällainen pinnallisempi keskustelutyyli hallitaan meitä paljon paremmin.

Ymmärrän siis tämän keskustelutyylin tärkeyden ja joskus itsekin sitä tietty harrastan.
Silti se ei ole vielä minuun kovin hyvin kolahtanut, enkä näinollen taida kovin paljoa siinä viihtyä.
Minua kiinnostaa asioiden syvällisempi ruotiminen, pinnan alle katsominen ja erilaisten asioiden/ilmiöiden mahdollisimman tarkka ymmärtäminen ja analysoiminen. Suuremmat kokonaisuudet kun eivät avaudu, jos niitä ei saa pilkottua pienempiin osasiin.
Pelkkää metsää tuijottamalla saattaa jäädä näkemättä, mistä todellisuudessa on kyse.
En ole niin kiinnostunut sanoista ja mitä kaikkia merkityksiä niille asiayhteydestä irroitettuna voi antaa.
Ennemminkin olen kiinnostunut sanojen muodostamasta merkityskokonaisuudesta..

Syvälliselle asioiden pohdiskelijalle jää lähinnä luu käteen kohdatessaan nopea pohdiskelija, joka kuvailee vain asian pintaa.
Analyyttisella asioihin pureutujalla täytyykin olla suuri luuvarasto ja hänen pitää oppia elämään kyseisen varaston kanssa.
Näitä luuvaraston luita yhdistelemällä saattaa saada välillä hienojakin uusia oivalluksia elämästä.

Jatkukoon vain keskustelu sillä tyylillä, mikä itsekullekin parhaiten sopii.
« Viimeksi muokattu: 14.07.09 - klo:09:53 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kiitokset foorumista
« Vastaus #11 : 19.07.09 - klo:12:17 »
Kuten eräässä toisessa ketjussa totesimme, täällä on hyvin monenlaisia ihmisiä laidasta laitaan. Verrattuna erääseen toiseen ketjuun täällä suhtaudutaan kaiken kaikkiaan fiksusti toisiin kirjoittajiin.
Kirjoitusvirheisiin en ole huomannut kenenkään tarttuvan. Niitähän tulee helposti varsinkin, jos ei lue läpi tekstiä ennen lähettämistä.

Samoin mielestäni täällä ei keljuilla kenellekään hänen ikänsä vuoksi (nuoret eivät tiedä elämästä mitään, vanhat ovat dementoituneita ja keski-ikäiset muuten vain ihan tyhmiä).

Joskus palautteista huomaa, että me katsomme asioita eri näkövinkkelistä. Ihan hyvänä koen palautteet, jotta saan mahdollisuuden tarkentaa, mitä tarkoitan. Se, mitä joku tarkoittaa kirjoituksellaan, saattaa toiselle avautua ihan erilaisena. Ei voi millään arvata toisen kipupisteitä, kun kirjoittaa jostain asiasta huumorimielellä.

Nyt muistin, että olen ehkä kirjoittanut tätä samaa jo tällä foorumlla, mutta uskallan luottaa siihen, ettei kukaan huomauta minulle siitä ainakaan ilkeämielisesti.

Niin, ja tämä foorumi toimii kuin junan vessa! Kiitos siitä!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kiitokset foorumista
« Vastaus #12 : 19.07.09 - klo:18:35 »
haluaisin rokotella kirjoitusvirehistä, mutta täällä ei näy... harmi... :icon_confused:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kiitokset foorumista
« Vastaus #13 : 19.07.09 - klo:20:14 »
Niin, ja tämä foorumi toimii kuin junan vessa! Kiitos siitä!

Paljon aikanaan junassa matkustaneena ja usein myös junan vessaa käyttäneenä en kuitenkaan tajua tuota kielikuvaa.  :102: Voisitteko hieman avitaa  :-\

Ja Juhanille: Miksi haluaisit rokottaa kirjoitusvirheistä? Ne ei ole aina huolimattomuutta, eikä sitä, etteikö asianomainen lue tekstiään. Meitä lukivikaisia on aika paljon, jotka emme osaa kirjoittaa emmekä lukea virheettömästi. Joskus hyvänä hetkenä kaikki voi mennä ihan oikein, mutta jos on vähänkin väsyneempi, niin omia virheitään ei näe, vaikka kuinka yrittäisi tarkastaa.
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kiitokset foorumista
« Vastaus #14 : 19.07.09 - klo:20:56 »
Ainakin ennen junan vessasta kaikki jätökset menivät suoraan raiteille jokseenkin suoraa putkea, joten eipä siellä pahemmin tukoksia ollut. Toisin sanoen, hyvin se toimi.

Minä ajattelin juhanin kommentin noista kirjoitusvirheistä ihan kohteliaisuuksiksi, koska onhan täällä toki virheitä, mutta olemme niin fiksuja, ettemme ole huomaavinamme niitä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.