Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti XXI  (Luettu 36741 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #30 : 15.03.15 - klo:00:09 »
Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin. Mitään toista evankeliumia ei kuitenkaan ole. Jotkut vain hämmentävät teidän ajatuksianne ja koettavat vääristää Kristuksen evankeliumia.
Gal. 1:6–7

Evankeliumi ei syvimmältään ole sanoma elämän muuttumisesta, vaikka elämä saattaa paljonkin muuttua sen vaikutuksesta. Evankeliumi ei ole sanoma kokemuksesta, vaikka saatamme kokea kaikenlaista löytäessämme Jeesuksen ja hänessä olevan armon. Evankeliumi on iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä. Iloa siitä, että ristin sovitus on tapahtunut meidän puolestamme ja syntimme ovat anteeksiannetut. Moralistinen kristinusko panee toivonsa hyvään elämään. Rationalistinen kristinusko panee toivonsa järjen perusteluihin. Mystinen kristinusko panee toivonsa kokemuksiin tai hiljaisuuteen, jossa pelastus löytyy omasta sydämestä. Kristinuskon evankeliumi ei ole mitään näistä. Evankeliumi on sanoma Jumalan Karitsasta, joka on ottanut pois maailman synnin. Evankeliumi on sanoma Jeesuksen ristinsovituksesta ja ylösnousemuksesta. Se on iloa siitä, että kaikki on jo tehty puolestamme taivaaseen pääsemiseksi.
-Suomen Raamattuopiston Päivän Sana
---------------------------------------------------------------
Sanoma kävi nyt kohti...varsin selkeää tekstiä.
Mielestäni ymmärrän mitä tuossa tarkoitetaan moralistisella, rationalistisella ja mystisellä
kristinuskolla.
Toivon ymmärtäväni myös tekstin loppuosan, ja eläväni juuri sitä Herran armosta.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #31 : 15.03.15 - klo:08:08 »
Mielestäni ymmärrän mitä tuossa tarkoitetaan moralistisella, rationalistisella ja mystisellä
kristinuskolla.

Minäkin arvelen ymmärtäväni, mitä tässä tarkoitetaan. Silti olen sitäkin mieltä, että kristillinen mystiikka on käsitetty väärin tai ainakin vajavaisesti. Se, mitä mystisen kokemuksen ja hiljaisuuden kautta etsitään, ei ole mikään oman sydämen sepite, vaan sydämen kautta kirkastuva evankeliumin sanoma.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #32 : 15.03.15 - klo:13:13 »
Amen.
Jopa hapuillen Hänet voi löytää. Etsivä ja utelias  ja uskova kristitty ottaa irti kaiken mikä lähentää häntä Jumalaan. Mystiikan suuri löytö on kontempaatio, elävä ja vaikuttava yhteys kaiken Luojaan joka lähetyy luotujaan elämän valona ja rakkauden töinä.
 Kristityn on lupa myös käyttää järkeilyä. Ei tarvitse olla minkään suunnan tai ismin alla kun on armon alla. Utelias lukee ja ottaa opikseen jos tuntee sisimmässään kehoituksen. Hän myös panee pois sellaisen jolla on vain pintakuohun verran merkitystä meren syyvyyttä mitatessa.

Eilen Talviveisuiden paneelissa jossa pohdittiin Siionin virsien merkitystä eilen, tänään ja tulevassa, eräs keskustelija nosti ilon ja kiitoksen merkityksen yhteisessä veisuussa. Hernnhutilaiset olivat ilon asialla tuodessaan siionin virret Pohjolaan.
Taisi olla sama puhuja joka korosti vanhojen körttivirsien yhteyttä uskonelämän mystiikkaan.
Herättäjäyhdistyksen viisautta oli että panelistien näkemykset poikkesivat aika paljon toisistaan. Uskallettiin nähdä eri tavoin, eikä suinkaan riitaisesti.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #33 : 15.03.15 - klo:13:52 »
Päivän Sana 15. maaliskuuta 2015
Pyri osoittautumaan Jumalalle semmoiseksi, joka koetukset kestää, työntekijäksi, joka ei työtään häpeä, joka oikein jakelee totuuden sanaa.
2. Tim. 2:15 KR33/38

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #34 : 16.03.15 - klo:17:45 »
Päivän Sana 16. maaliskuuta 2015
Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen. Niinkuin paimen pitää huolen laumastaan, kun hän on lampaittensa keskellä ja ne ovat hajallaan, niin minä pidän huolen lampaistani, ja minä pelastan ne joka paikasta, minne ne ovat hajaantuneet pilvisenä ja pimeänä päivänä.
Hes. 34:11-12 KR33/38

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #35 : 17.03.15 - klo:09:59 »
Päivän Sana 17. maaliskuuta 2015
"Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
Luuk. 18:17 KR33/38

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #36 : 18.03.15 - klo:06:45 »
Minäkin arvelen ymmärtäväni, mitä tässä tarkoitetaan. Silti olen sitäkin mieltä, että kristillinen mystiikka on käsitetty väärin tai ainakin vajavaisesti. Se, mitä mystisen kokemuksen ja hiljaisuuden kautta etsitään, ei ole mikään oman sydämen sepite, vaan sydämen kautta kirkastuva evankeliumin sanoma.
Mystiikka on laaja käsite... huu-haa mystikoita on ollut ja tulee olemaan paljonkin. Mutta aika vähäinen on hyvien mystikkojen summa. Ei oman sydämen sepite vaan Kristus, sanovat "hyvät" mystikot.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #37 : 18.03.15 - klo:09:11 »
Päivän Sana 18. maaliskuuta 2015
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
Room. 3:23-24 KR33/38

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #38 : 19.03.15 - klo:12:26 »
Päivän Sana 19. maaliskuuta 2015
Mutta suuressa talossa ei ole ainoastaan kulta-ja hopea-astioita, vaan myös puu-ja saviastioita, ja toiset ovat jaloa, toiset halpaa käyttöä varten. Jos nyt joku puhdistaa itsensä tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis.
2. Tim. 2:20-21 KR33/38

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #39 : 22.03.15 - klo:22:11 »
Päivän Sana 20. maaliskuuta 2015
Henkeä älkää sammuttako, profetoimista älkää halveksuko, mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on; karttakaa kaikenkaltaista pahaa.
1. Tess. 5:19-22 KR33/38

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #40 : 22.03.15 - klo:22:12 »
Päivän Sana 21. maaliskuuta 2015
Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa.
1. Joh. 3:18 KR33/38

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #41 : 22.03.15 - klo:22:13 »
Päivän Sana 22. maaliskuuta 2015
Herra, pane minun suulleni vartija, vartioitse minun huulteni ovea.
Ps. 141:3 KR33/38

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #42 : 23.03.15 - klo:07:20 »
Amen, Amen, Aaaammeeeen  !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #43 : 23.03.15 - klo:13:05 »
Päivän Sana 23. maaliskuuta 2015
Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
2. Kor. 5:17 KR33/38

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Päivän teksti XXI
« Vastaus #44 : 23.03.15 - klo:13:43 »
Jos jotakin kohtaa Raamatusta on käytetty lyömiseen, niin tätä. Minä ainakin olen saanut sitä kuulla tässä tarkoituksessa.
En ole viitsinyt aina vastata Paavalin sanoin: Sitä hyvää mitä hauan, en tee, vaa sitä pahaa mitä en halua.
Läheiset näkevät usein niin, että haluavat omaa etuaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)