Kirjoittaja Aihe: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti  (Luettu 13608 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #15 : 20.04.18 - klo:17:53 »

Tuli tämmöinen vastaan ja kun on paljon nuoria syrjäytynyt ja syrjäytymässä, niin mitä ajatuksia teissä herättää tälläinen?

En siis itse ole tällainen, mutta sukulaiseni on. Siis 25v nuorimies, ammattikoulun joskus käynyt, ja armeijan jälkeen hetken ollut jossain hanttihommissa, ei koskaan kuitenkaan viikkoa kauempaa pystynyt tällaiseen. Nyt ollut useita vuosia työttömänä. Asuu yksin, ja käyttää alkoholiakin reippaalla kädellä, pelaa pleikkarilla sekä virittelee satunnaisesti autoja ja mopoja toisen samankaltaisen jermun kanssa. Tosin tämä jermu on muutaman vuoden nuorempi, ja ei ole aivan näin hunningolla vielä.

Sukulaiseni päivärytmi on aivan päälaellaan. Nukkumaan tämä menee joskus aamutunteina, ja herää siinä iltapäivällä, klo 14 aikoihin, joskus menee jopa 16:sta ennen kuin mies pääsee sängystä ylös. Kerran menin aamulenkillä käymään tämän kotona, niin aamu 8:lta tämä oli vielä hereillä, kaljapurkkeja talo täynnä ja tupakantumppeja siellä täällä, oli kuulemma menossa kohta nukkumaan. Oli pelaillut pleikkarilla koko yön. Yritin puhua järkeä, mutta ei kiinnostanut.

On missannut monet työhaastattelut ihan sen takia, että haastikset on monesti aamulla tai aamupäivällä, kuitenkin yleensä ennen lounasaikaa. Kun kertakaikkiaan miestä ei saa edes pommia räjäyttämällä hereille ennen klo 14. Eikä isokokoista miestä kanneta autoon ja pakoteta lähtemään. Olen kokeillut kaikenlaista, kovaäänisellä, stereot täysille, vislapillillä, tönimällä, yms. Ei vaikutusta, 100 kg ruho vain makaa ja kuorsaus jatkuu. Korkeintaan vähän örisee.

Miten tällainen voi päästä töihin, kun ei ehdi edes työhaastatteluun. Aikaisemmista töistä on tullut kaikista lopputili, ihan sen takia kun miestä ei ole muutaman päivän työssäolon jälkeen näkynyt enää paikalla, eikä ole vastannut puheluihin, vaan on nukkunut sikeitä kotonaan. 5 päivää taisi olla ennätys, mihin kaveri pystyi, sen jälkeen veteli jälleen hirsiä iltapäivään saakka. Yhtälö on mahdoton, kun Herra menee nukkumaan vasta siihen aikaan, kun pitäisi jo lähteä pikuhiljaa töihin päin.

Joku iltatyö tai yötyö sopisi varmaan, mutta ei niihinkään pääse jos ei ehdi haastatteluun. Toivoton tapaus.
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #16 : 20.04.18 - klo:17:54 »

Itse vastasin näin:

Eihän ton kaverin ongelma ole, että ei tee töitä, vaan sen sukulaisen, kun on siitä murheissaan.

Minusta ongelma on enempi henkinen.

Kaveri tulisi saada motivoitua tekemään töitä, eikä nkatella, että tossakin yks luuseri.
Jos kaveri osaa korjata mopoja, niin ei muuta kuin korjaamolle, jossa annettaisiin tukea ja kehuttaisiin ja välillä keppiä ja porkkanaa ja sitten ruoskaa.

En usko että kaveri itsekkään ihan tyytyväinen on elämäänsä.

Tollaisia ongelma nuoria mulla on ollut töissä ja kun tollainen saa hyvän parin ja kannustusta, niin kummasti voi oppia jopa töissä käymään.
Tik toc.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #17 : 21.04.18 - klo:11:34 »
Mukavahan tässä olisi istuskella ja lueskella. Vapaa viikonloppu, mutta pitää lähteä ruisleivän tekoon ja siivoamaan.  :icon_confused:
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #18 : 26.04.18 - klo:18:20 »
Joopa joo, tekishän sitä, mutta työnantaja...

Eli minähän olen ollut pitkään työtön, mutta nyt saattoi onnistaa, pääsin nimittäin rekrytoivaan koulutusohjelmaan. Tai pääsisin. Ohjelmaa varten pitää olla yhteistyöyritys jossa suorittaa työharjoittelun, no kävin parissakin putiikissa haastateltavana, ja viime viikon perjantaina löytyi sellainen jolle kelpaisin.

Sen jälkeen yrityksesta ts. toimarista joka minua haastatteli ei ole kuulunut yhtikäs mitään. Ei vastausta sähköposteihin eikä puhelinsoittoihin. Myös koulutuksen järjestäjä sanoo samaa, ei saa yhteyttä.  :017:

Tänään tuli kouluttajalta kutsu koulutuksen aloitustilaisuuteen 2.5., enkä tiedä, onko minulla yhteistyöyritystä vai ei  :104:. Pistin sinne kouluttajalle kyllä mailia tilanteesta ja kysyin tietävätkö he.

Äh. Kyllä on niin huutava työvoimapula taas...  :icon_rolleyes:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #19 : 27.04.18 - klo:21:35 »

Öppiksellä on niin ymmärtäväinen sydän ja muutenkin fiksu kaveri, että ihmettelen miksi ei kaveri löydä pestiä.

Itte oisin ottanut tollaisen kaverin myyntimieheksi tai tekniseksi asiantuntijaksi opettanut, koska vaan.

Luulisi tollaselle kaverille olevan kysyntää.

Ehkä öppiäinen ei osaa myydä itseään?

Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #20 : 27.04.18 - klo:21:37 »
Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #21 : 27.04.18 - klo:23:15 »
Ehkä öppiäinen ei osaa myydä itseään?

Juu ei osaa. Ja sellaisen ottaisit myyntimieheksi  :icon_biggrin:

Mutta joo, asia näyttää nyt siltä että keskiviikkoaamuna lähden kurssille, eli harjoittelupaikka on. Aiheena esineiden Internet. Sitä nettiä kun käyttää nykyään muutkin kuin ihmiset.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #22 : 27.04.18 - klo:23:47 »
Hienoa Öppis, pistetään koko jengi handut tanaan et Öppis sais duunii!
En tähän mitään hienoo setti osaa Raamatust heittää, mut eiköhän sieltä jotain ideaa löydy, et jos pollella ei oo kauroja niin ei se jaksa vetääkkää...
Siis en todellakaan vertaa Öppistä polleen, mut joku idea mulla tässä oli, mut mä diggaan sua oikeesti.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #23 : 28.04.18 - klo:08:06 »
Mie myös. Tääl ollaa kiittimet ristis !

 :109: :eusa_pray: :109: :eusa_pray: :109: :eusa_pray:

R-m
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #24 : 28.04.18 - klo:19:37 »
Kiitoksia vain, raportoin tähän sitten keskiviikkona, tai kun tiedän lisää miten kävi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #25 : 28.04.18 - klo:19:46 »
No sinulla työnhakujuttuja piisaa....onnea ja lykkyä tykö...
Kyllä tekemätöntä työtä piisaa...Kirveellekin olisi töitä....
On varmaankin yrittäjistä ja palkanmaksajista puute...maksavista asiakkaista...
Rahan pitäisi kiertää ja poikia jotain muuta kuin jämähtää sijoittajien laariin...

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #26 : 28.04.18 - klo:19:58 »
Tuosta myymisestä vielä niin koulussa joskus luokka päätti johonkin kerätä rahaa leipomalla, minä sitten kiertelin myymässä tuotteita opettajille jotka kai säälistä niitä osteli, ja jotain sämpylöitä kaupittelin biologian opettajille että voi niitä varmaan jonain bakteerien kasvualustoina tms. käyttää. Kotitalousopettaja ojensi minua että niitä pitäisi säilyttää elintarvikemuovissa eikä tavallisessa muovipussissa. Kaiken sain kuitenkin myytyä.

Mutta voisihan se hyvä myyjä olla sellainenkin, joka malttaa kuunnella mitä asiakas on hakemassa. Apteekissa myyjät hyökkää kimppuun, rautakaupassa niitä joutuu etsiskelemään. Samoin joutui etsimään, kun joskus yritin asioida tavaratalon kemikalio-osastolla tuulipuku päällä. Kai luultiin että minä vain odottelen jotain rouvaa joka siellä oikeasti on ostoksia tekemässä. Autokauppiaat ei kuulemma myy naisille jne.

Paras oli kyllä Lundia-liikkeen myyjä; tarttin jotain lisäpaloja, kiinnitysheloja tms. ja olin tarkkaan laskenut mitä tilaan ja käytin niistä oikeita termejä vieläpä, myyjä sanoi että käy varastosta noutamassa ja sanoi että voisin odotellessani tutustua uutuuteen eli 20 senttiä syvään hyllymalliin. Siis mistä se ajatustenlukija tiesi että olen jo pitkään kaivannut sellaista :107:. No kysyin sitten mistä se tiesi, ja se paljasti että ihminen joka tilaa niin täsmällisesti kuin minä, sillä on paljon kirjoja, ja se 20 senttiä syvä on kirjoille parempi kuin normi 30-senttinen. Oikein arvattu oli.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #27 : 30.04.18 - klo:15:43 »
Ei nyt  :076:. Firma johon piti mennä harjoittelemaan, teki sittenkin oharin! Ilmoittivat vain koulutuksen järjestäjälle, ei minulle. "Haluatko työskennellä yrityksessä, jossa korostuu välittäminen, tasa-arvo, avoimuus, rehellisyys ja joustavuus", no joo totta vie...
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #28 : 30.04.18 - klo:15:55 »

 Auts.
No vaikka elämä ei ole aina reilu, niin Jumala on !!!

Eli uutta täkyä koukkuun.
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kävin töissä, tai oon työtön, mut tein silti
« Vastaus #29 : 22.05.18 - klo:18:52 »

Mun faijja vainaa sanoi aina mulle, että Markku poikani ole huolellinen työssäsi.
Mutsi opetti, et ole nöyrä.

No ei oo mennyt opit perille, kun tuli tänään palautetta, että työn jälki ei ole hyvää.
No himpe, kun otti luonnolle.
Piti hakea nollaus jutska kaupasta ja sattui mun ammattiylpeyteen.
Herran Taivaan Jumala katsahda huonon palvelijasi puoleen ja kuule rukoukseni ja tee minusta tunnonllinen työssäni ja ahkera.
Auta, että ottaisin opiksi moitteet en niistä lankeasi synkkyyteen liianki.

Pooh ja huuh kyllä mua raivostuttaa itseni.
Tik toc.