Kirjoittaja Aihe: Tupakointia lopettamassa - kohtalotovereita?  (Luettu 7300 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Tupakointia lopettamassa - kohtalotovereita?
« Vastaus #15 : 07.11.08 - klo:08:35 »
Hei!
Minä olen tupakkimiehiä. Tosin tällä hetkellä olen tupakkilakossa.  Lakkoa on kestänyt nyt noin 20 vuotta.

Tiedän, että tupakointi on niin verissä ja minulle luonnollinen tapa, että jos poltan yhden tupakin, niin sillä hetkellä lakko on päättynyt - en pystyisi enää hillitsemään, vaan alkaisin polttaa taas jatkuvasti. Sen vuoksi en sitä eka tupakkaa ole lakon aikana vielä sytyttänyt. Eka tupakki on vaarallisin, niinkuin Seppos sanoi.

Lakon alkupuolella polttelin unessa ja kyllä oli henkisesti huono olo ja pettynyt tunne! Onneksi se  oli vain unta. Käytännössä tämä on niinkuin alkoholistilla - päivä kerrallaan ja on oltava koko ajan valppaana!

Lakossa on minua auttanut hyvä elämänkumppani ja alussa nikotiinipurkka sekä ajan käyttäminen työhön ja harrastuksiin.

Painoni on noussut 50 kg lakon aikana. Taistelen nyt ylipainoa vastaan, mutta laihoin tuloksin!

terveisin Mauno

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Re: Diskrimilatisoitua?
« Vastaus #16 : 08.11.08 - klo:09:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Musta oli hyvin sosiaalinen tapahtuma ja juttu lenti tupakkaympäröissä.

Tämä pitää varmasti paikkansa monessa muussakin krist piirissä, sinne on mennyt porukan "pahikset" jne eli ollut hurttia huumoria vakavien asioiden vastapainoksi.

Ja monessa muussa yhteisössä se on tapa rikkoa ryhmien rajoja. Esim armeijassa kaikki muut ovat yleensä aikalailla oman saapumisryhmänsä porukassa mutta tupakoijat kuulevat hyviä vinkkejä ja juttuja jo pidempään ryytyneiltä jne. Jos nyt menisin inttiin (ja jos siellä vielä olisi polttajia) niin kävisin ilman muuta välillä siellä vaikken itse polttaisikaan.

Mikähän voisi olla polttamista terveellisempi muu sosiaalisoiva tapa? :)

Poissa klaara

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 1
Tupakointia lopettamassa - kohtalotovereita?
« Vastaus #17 : 16.11.08 - klo:15:21 »
Poltin useita kymmeniä vuosia. Aika ajoin toivoin, että pääsisin eroon tupakasta eli oli suunnitelmissa joskus lopettaa.
Jossain vaiheessa aloin hengästyä ja lääkäri totesi, että minulla on alkava keuhkoahtauma. Olin sitten valinnan edessä eli joko lopettaa tai antaa taudin paheta eli keuhkoahtaumatautia sairastava saattaa jossain elämänsä vaiheessa joutua elämään happipullon kanssa. Suurin osa tupakoitsijoista saa jossain elämänsä vaiheessa keuhkoahtaumataudin.
Olin valinnan edessä. Minua auttoi tupruttelun lopettamiseen oma halu, rukous ja Champix (reseptilääke).
Olen ollut vuoden päivät polttamatta.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Tupakointia lopettamassa - kohtalotovereita?
« Vastaus #18 : 16.11.08 - klo:21:26 »
Sain apua tupakonpolton lopettamiseen Ylemmältä Taholta.

Eli sairastuin tasan kolme vuotta sitten keuhkokuumeeseen
ja siinä vaiheessa kun hengittäminen teki joka askeleella tiukkaa niin
l u p a s i n, että jos tästä selviän niin lopetan tupakanpolton.

Ja niinpä selvisin. Alussa kun tuli mielitekoja  polttaa, ei tarvinnut
kun muistella sitä ahdistavaa tukehtumisentunnetta kun ei henki kulje, niin
jo oli tupakanhimot tiessään.

Olen kyllä itelleni antanut luvan, että sitten kun ja jos täytän 80 v
s a a n alottaa uudelleen - jos haluan  :D

Tsemppiä vain kaiille lopettajille!
Herra armahda.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tupakointia lopettamassa - kohtalotovereita?
« Vastaus #19 : 18.11.08 - klo:19:22 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Ihmismieli on heikko. On ihmisiä, joille on helppoa kieltäytyä kaikesta "pahasta", Salis vaikuttaa sellaiselta. Mutta monelle on helpompaa antaa periksi mielihalulleen kuin kiristellä hermojaan.


Luopuminen jostakin vaatii korvikekäyttäytymistä. Yksi hyvä korvikekäyttäytymisen muoto on lenkillä käynti. Sen jälkeen on parempi fiilinki kuin poltella ulkona kylmässä jossain nurkassa tupakkia.

Ihmiset ovat persoja erilaisille asioille. Tyypillisimpiä ovat alkoholi, tupakka, ruoka,  makeiset ja seksi. Kysymyshän on riippuvuudesta. Haluaa jatkuvasti samaa asiaa. Ja riippuvuudesta pääsee irti korvaamalla se toisella, mutta positiivisella riippuvuudella.

Suurimmat kansanterveydelliset ongelmat pohjautuvat kolmeen riippuvuuteen: Alkoholiin, tupakkaan ja ruokaan. Ylilihavuus alkaa olla yleisin sairauden aiheuttaja, johon syynä ovat yleensä liiallinen alkoholin käyttö ja syöminen. Tupakka taas tunnetusti lisää riskiä sairastua syöpään tai sydäntauteihin. On erittäin tärkeitä, että keksitään toimivia keinoja irtautua näistä riippuvuuksista.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Tupakointia lopettamassa - kohtalotovereita?
« Vastaus #20 : 18.11.08 - klo:21:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Ihmismieli on heikko. On ihmisiä, joille on helppoa kieltäytyä kaikesta "pahasta", Salis vaikuttaa sellaiselta. Mutta monelle on helpompaa antaa periksi mielihalulleen kuin kiristellä hermojaan.


Luopuminen jostakin vaatii korvikekäyttäytymistä. Yksi hyvä korvikekäyttäytymisen muoto on lenkillä käynti. Sen jälkeen on parempi fiilinki kuin poltella ulkona kylmässä jossain nurkassa tupakkia.

Ihmiset ovat persoja erilaisille asioille. Tyypillisimpiä ovat alkoholi, tupakka, ruoka,  makeiset ja seksi. Kysymyshän on riippuvuudesta. Haluaa jatkuvasti samaa asiaa. Ja riippuvuudesta pääsee irti korvaamalla se toisella, mutta positiivisella riippuvuudella.

Suurimmat kansanterveydelliset ongelmat pohjautuvat kolmeen riippuvuuteen: Alkoholiin, tupakkaan ja ruokaan. Ylilihavuus alkaa olla yleisin sairauden aiheuttaja, johon syynä ovat yleensä liiallinen alkoholin käyttö ja syöminen. Tupakka taas tunnetusti lisää riskiä sairastua syöpään tai sydäntauteihin. On erittäin tärkeitä, että keksitään toimivia keinoja irtautua näistä riippuvuuksista.



Syömistä suurempi ongelma ylipainon suhteen on liikkumisen ja liikunnan vähyys.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tupakointia lopettamassa - kohtalotovereita?
« Vastaus #21 : 19.11.08 - klo:13:21 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Syömistä suurempi ongelma ylipainon suhteen on liikkumisen ja liikunnan vähyys.


Luulenpa kuitenkin, että ongelma on kuitenkin syöminen yhdistettynä alkoholin juomiseen: Rasvaiset ruoat, makeiset ja alkoholi ovat ylilihavuuden suurimpia aiheuttajia. Sitten tulee autoistumisesta johtuva liikunnan vähyys. Koululapset totutetaan jo pienestä liikkumattomuuteen, kun niitä kuljetetaan kouluun ja koulusta. Peruskouluun tarvittaisiin 7-8 liikuntatuntia viikossa eli 1 1/2 tuntia päivää kohti. Salo on Suomen autoistuneempia kaupunkeja. 400 metriä on liian pitkä matka salolaiselle kävellä eli täytyy ottaa auto persiin alle ja ajaa lähikauppaan.:lol:
Acta, non verba.