Kirjoittaja Aihe: hyvää pääsiäisen odotusta kaikille  (Luettu 15604 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #15 : 23.03.08 - klo:13:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Minusta on aika käsittämätön tuo kohu ristin kantamisesta Turussa. Vain yksi mies on tähän mennessä kantanut ristiä synnittömänä, ja se oli niin iso juttu, että sitä muistellaan vielä kaksituhatta vuotta myöhemminkin!


Hyvä pointti!

Pääsiäisentoivotukset täältäkin.
Meidän pääsiäiskeskusteluissa tuli (vitsi)heitto, että eikö nämä kristillisistä pyhistä johtuvat vapaapäivät töistä pitäisi kuulua vain ns. uskoville. Siinäpä olisi pelastuskeino kirkon jäsenkatoon, kohta taas lähes kaikki kuuluisivat innolla kirkkoon..


Tuo pitää vielä varmistaa leimalla vihkoon niinkuin rippikoululaisille.

Muuten silloin, kun vielä kävin päivätöissä minulla oli tapana sanoa niin jouluna kuin pääsiäisenä, kun siinä hyviä pyhiä toivoteltiin, että muistakaa käydä kirkossa. Tiedän, että uskonnollisista asioista ei ole hyvä varsinkaan esimiehen puhua työpaikalla, mutta laskin, että tuo vieä mahtuu riman alta. Ei siitä ainakaan kukaan näyttänyt pahastuvan.

Tuon voisi sanoa seurakunnassakin. Näin kirkossa tänään vain kaksi eläkepappia, joista toinen lauloi kuorossa. Meillä on seurakunnassa toistakymmentä pappia. Pari niistä oli seurakunnan muissa kirkoissa virantoimituksessa ja pari tuli toimittamaan ruotsinkielisen jumalanpalveluksen klo 13.00. Eikö pääsiääinen puhuttele pappeja? Yhtään diakonia- tai nuorisotyöntekijää en tänään nähnyt, joten ei siellä sen hurkaampia olla. Kanttorit olivat kaikki virantoimituksessa. Ehtoolisavustajina oli kaksi maalikkoa kahden papin apuna.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #16 : 23.03.08 - klo:17:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Minusta on aika käsittämätön tuo kohu ristin kantamisesta Turussa. Vain yksi mies on tähän mennessä kantanut ristiä synnittömänä, ja se oli niin iso juttu, että sitä muistellaan vielä kaksituhatta vuotta myöhemminkin!



Olet oikeassa. Kaksinaismoraali suorastaan elostelee Suomessa. Halutaan kieltää ihmiseltä ristin kantaminen vaikka juuri katuvalle Kanervalla ristin kantaminen olisi parhaiten sopinut. Sai sentään puhua Tuomasmessussa. Kansalaismoraali toimii kummallisesti: Kanerva tuomitaan siitä, mitä sadat, ehkä tuhannet miehet päivittäin harjoittavat. Vedotaan siihen, että ministerin pitäisi olla parempi, esimerkillinen ihminen. Ja jos ministeri taas toimii moitteettomasti, valitetaan, että onpa harmaa persoonallisuus.
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #17 : 23.03.08 - klo:23:01 »
Meillä oli muistaakseni joskus juttua tuosta vastaavasta, mistä Seppos sanoi, kun seurakunnan luottamusmiehistä vain muutama käy kirkossa aktiivisesti eli vähintään kerran kuussa. Pappien kohdalla taasen olen itse ilahtunut, kun aika monesti näkyy olevan ei-työvuorossa olevat papitkin kirkossa, jos on isompi pyhä. Meillä on kolme pappia, niin käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esim. joulukirkkoon tulee se kolmaskin, jos kaksi toimittaa tms.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #18 : 23.03.08 - klo:23:15 »
Sitten siitä omasta pääsiäisenvietosta. On älyttömän mukavaa olla lomalla kotopuolessa pitempään. Saa vain olla ja lukea Potteria. Torstaina ja perjantaina kävin kirkossa ja sitten eilen olin pääsiäisyön liturgiassa ortodoksisessa kirkossa oman perinteeni mukaisesti ja vailla kolme yöllä palveluksen päätteeksi oli vielä ruokailu siellä kirkon alasalissa.

Kiinnitti muuten ensimmäisen kerran huomiota, että kirkoilla on yllättävän paljon yhteisiä veisuja ja muuta, mistä huomaa, että ovat aikoinaan olleet yhtä. Esim. se pyhä-veisu ehtoollisen yhteydessä, sitten kerubiveisu on virsikirjassa tai ainakin muunnelma siitä, en muista onko se juuri samalla tavalla virsikirjassa. Sitten isompina juhlapyhinä käytetään meilläkin Nikeian-Konstantinopolin uskontunnustusta. Isä meidän -rukous on ollut ennen samanlainen, mutta myöhemmin on luterilaiset muuttaneet sen velkamme kohdan synneiksi. Luterilaiset on ottaneet ortodokseilta virsikirjaan sen Kristus nousi kuolleista -veisun (oliko se nyt nro 90, en jaksa tarkastaa) Mitähän kaikkea muuta niitä oli, yllätyin kun rupesin seuraamaan viime yönä.

Tänä aamuna sitten nukuttikin vastaavasti pitkään, kun olin vasta viiden aikaan nukkumassa, niin nukuinkin sitten 10 asti aamulla ja tyydyin seuraamaan pääsiäisjumalanpalveluksen luterilaisin menoin tv:stä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #19 : 24.03.08 - klo:09:23 »
Herra seppos tuossa vähän ylempänä valitteli siihen suuntaan, että evankelis-luterilaisen kirkkomme työntekijät eivät - vapaa-ajallaan - juuri korvaansa lotkauta pääsiäisajan kirkollisille tapahtumille. Sepposin huomio pani miettimään, että kuka tai ketkä käyvät missäkin. Olen tehnyt 2000-luvulla aika ajoin eräänlaisia pistoja herännäisseuroihin ja herännäistapahtumiin eri puolille pääkaupunkiseutua. Ja mielestäni jokaisessa seuratapahtumassa - ainakin melkein - on ollut kulttuuritoimittaja Pentti Ritolahti. Hänelle kyllä pitäisi ainakin tuosta hyvästä laittaa rintaan Herättäjä-Yhdistyksen hopeinen ansiomerkki ( jos sellaisia on tehty ).

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #20 : 24.03.08 - klo:09:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Herra seppos tuossa vähän ylempänä valitteli siihen suuntaan, että evankelis-luterilaisen kirkkomme työntekijät eivät - vapaa-ajallaan - juuri korvaansa lotkauta pääsiäisajan kirkollisille tapahtumille.


Ymmärrän tämän asian hyvin. Kansalaisille pääsiäinen näyttyy aivan eri tavalla kuin kirkon työntekijöille. Työntekijöille se on jatkuvaa työtä jo ennen pääsiäistä ja työnteko tihenee vielä pääsiäisen aikana. Ei sitä enää innostu käymään itse jumalanpalveluksissa, kun on täysin puhki. Sama ilmiö toistuu jouluna. On tätä hommaa naispapin (ex) vierellä vuosia seurannut.

Papin työ on sellaista, ettei se oikeastaan sovi perheellisille. Silloin, kun aviopuolisolla ja lapsilla on vapaata, on toinen puolisko = pappi vihkimässä, kastamassa, hautaamassa ja jumalanpalveluksia hoitamassa. Satoja ovat ne lauantait ja sunnuntait, jolloin olen toiminut huoltovastaavana: Hoidin lapset, tein ruoat ja ruokapaketit puolisolle, joka pari kertaa päivän aikana vain pistäytyi ruokapaketin hakemassa. Ja kun hommat olivat illalla ohi, ei siinä paljon enää henkeviä keskusteltu.

Papin työ on kuluttavaa, kun käydään sairaalassa antamaan viimeinen ehtoollinen, lohdutetaan läheisen kuolemaa surevia, annetaan voimaa sairaille ja vanhuksille, vihitään pareja ja kastetaan lapsia. Aina pitää löytää jotakin ystävällistä ja rohkaisevaa sanottavaa. Olla myönteinen, kannustava, antaa toivoa, kantaa toisten suruja. Käy siinä sitten vielä jumalanpalveluksessa seurakuntalaisten näytillä.
Acta, non verba.

julle

  • Vieras
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #21 : 24.03.08 - klo:10:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Herra seppos tuossa vähän ylempänä valitteli siihen suuntaan, että evankelis-luterilaisen kirkkomme työntekijät eivät - vapaa-ajallaan - juuri korvaansa lotkauta pääsiäisajan kirkollisille tapahtumille.


Ymmärrän tämän asian hyvin. Kansalaisille pääsiäinen näyttyy aivan eri tavalla kuin kirkon työntekijöille. Työntekijöille se on jatkuvaa työtä jo ennen pääsiäistä ja työnteko tihenee vielä pääsiäisen aikana. Ei sitä enää innostu käymään itse jumalanpalveluksissa, kun on täysin puhki. Sama ilmiö toistuu jouluna. On tätä hommaa naispapin (ex) vierellä vuosia seurannut.

Papin työ on sellaista, ettei se oikeastaan sovi perheellisille. Silloin, kun aviopuolisolla ja lapsilla on vapaata, on toinen puolisko = pappi vihkimässä, kastamassa, hautaamassa ja jumalanpalveluksia hoitamassa. Satoja ovat ne lauantait ja sunnuntait, jolloin olen toiminut huoltovastaavana: Hoidin lapset, tein ruoat ja ruokapaketit puolisolle, joka pari kertaa päivän aikana vain pistäytyi ruokapaketin hakemassa. Ja kun hommat olivat illalla ohi, ei siinä paljon enää henkeviä keskusteltu.

Papin työ on kuluttavaa, kun käydään sairaalassa antamaan viimeinen ehtoollinen, lohdutetaan läheisen kuolemaa surevia, annetaan voimaa sairaille ja vanhuksille, vihitään pareja ja kastetaan lapsia. Aina pitää löytää jotakin ystävällistä ja rohkaisevaa sanottavaa. Olla myönteinen, kannustava, antaa toivoa, kantaa toisten suruja. Käy siinä sitten vielä jumalanpalveluksessa seurakuntalaisten näytillä.


On tuossa totta toinen puoli, mutta kyllä papin työ toisesta näkökulmasta sopii erityisen hyvin perheelliselle. Perhe kun voi olla mukana monessakin papin virkatehtävässä. Messut, seurat, perhekerhot, vanhustenpiirit jne. Pienet lapset pääsevät mukaan seurakunnan elämään eivätkä joudu olemaan erossa vanhemmastaan. No on toki myös sellaisia tehtäviä, joihin ei voi mennä lasten kanssa. Jos, niin kuin toivottavaa olisi, pappi asuu seurakuntansa keskellä on hänellä paljon mahdollisuuksia osallistua myös seurakuntansa elämään perheensä kanssa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #22 : 24.03.08 - klo:11:44 »
Lainaus käyttäjältä: "julle"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Herra seppos tuossa vähän ylempänä valitteli siihen suuntaan, että evankelis-luterilaisen kirkkomme työntekijät eivät - vapaa-ajallaan - juuri korvaansa lotkauta pääsiäisajan kirkollisille tapahtumille.


Ymmärrän tämän asian hyvin. Kansalaisille pääsiäinen näyttyy aivan eri tavalla kuin kirkon työntekijöille. Työntekijöille se on jatkuvaa työtä jo ennen pääsiäistä ja työnteko tihenee vielä pääsiäisen aikana. Ei sitä enää innostu käymään itse jumalanpalveluksissa, kun on täysin puhki. Sama ilmiö toistuu jouluna. On tätä hommaa naispapin (ex) vierellä vuosia seurannut.

Papin työ on sellaista, ettei se oikeastaan sovi perheellisille. Silloin, kun aviopuolisolla ja lapsilla on vapaata, on toinen puolisko = pappi vihkimässä, kastamassa, hautaamassa ja jumalanpalveluksia hoitamassa. Satoja ovat ne lauantait ja sunnuntait, jolloin olen toiminut huoltovastaavana: Hoidin lapset, tein ruoat ja ruokapaketit puolisolle, joka pari kertaa päivän aikana vain pistäytyi ruokapaketin hakemassa. Ja kun hommat olivat illalla ohi, ei siinä paljon enää henkeviä keskusteltu.

Papin työ on kuluttavaa, kun käydään sairaalassa antamaan viimeinen ehtoollinen, lohdutetaan läheisen kuolemaa surevia, annetaan voimaa sairaille ja vanhuksille, vihitään pareja ja kastetaan lapsia. Aina pitää löytää jotakin ystävällistä ja rohkaisevaa sanottavaa. Olla myönteinen, kannustava, antaa toivoa, kantaa toisten suruja. Käy siinä sitten vielä jumalanpalveluksessa seurakuntalaisten näytillä.


On tuossa totta toinen puoli, mutta kyllä papin työ toisesta näkökulmasta sopii erityisen hyvin perheelliselle. Perhe kun voi olla mukana monessakin papin virkatehtävässä. Messut, seurat, perhekerhot, vanhustenpiirit jne. Pienet lapset pääsevät mukaan seurakunnan elämään eivätkä joudu olemaan erossa vanhemmastaan. No on toki myös sellaisia tehtäviä, joihin ei voi mennä lasten kanssa. Jos, niin kuin toivottavaa olisi, pappi asuu seurakuntansa keskellä on hänellä paljon mahdollisuuksia osallistua myös seurakuntansa elämään perheensä kanssa.


En ole herra, mutta valitan edelleen. Kysmys on asenteesta. Olen seurakunnan työntekijän puolisona tottunut kantamaan vastuuni perheestä omalta osaltani. Meillä on neljä lasta eli yhtä montaa kuin vaimo oli iltoja työssä viikossa. Minä niitä lapsia hoidin, ellen ollut matkoila eli siis jatkoin työpäivää kotona, mutta minua sai häiritä. Vaimo ehti päivä- ja iltahommien välissä yleensä käydä laittamassa ruokaa perheelle. Silti ehdimme järjestää seuroja ym. Myöhemmin meni joka vuosi lomasta pari viikoa seurakuntamatkaan jonnekin Eurooppaan ja monta päivää sen valmisteluun. Sitä ei voinut saada edes virkavapaana, kun kolleegat olivat kateellisia. En siis hyväksy näitä selityksiä. Me menimme jumalanpalvelukseen ja seuroihin hakemaan voimaa ja toivon, että niin tehtäisiin nytkin. Autokin taritsee bensaa.

Tiedän hyvin, että tässäkin seurakunnasa on karkeesti sanottuna vastuunkantajat ja vapaamatkustajat.
Anteeksi teille, jotka loukkaannuitte. Tuli sanottua pikkuisen kovasti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #23 : 25.03.08 - klo:10:59 »
Lainaus käyttäjältä: "julle"
On tuossa totta toinen puoli, mutta kyllä papin työ toisesta näkökulmasta sopii erityisen hyvin perheelliselle. Perhe kun voi olla mukana monessakin papin virkatehtävässä. Messut, seurat, perhekerhot, vanhustenpiirit jne. Pienet lapset pääsevät mukaan seurakunnan elämään eivätkä joudu olemaan erossa vanhemmastaan. No on toki myös sellaisia tehtäviä, joihin ei voi mennä lasten kanssa. Jos, niin kuin toivottavaa olisi, pappi asuu seurakuntansa keskellä on hänellä paljon mahdollisuuksia osallistua myös seurakuntansa elämään perheensä kanssa.


Kuljeta nyt sitten alle kouluikäisiä kakaroita mukanasi messuissa, seuroissa, piireissä, kastajaisissa, hautauksissa ja vihkimisissä! Minulla oli oma vaativa työni, johon kului aivan riittävästi aikaa päivittäin. En olisi millään jaksanut kuljettaa lapsia seurakunnan tilaisuuksissa. Ymmärrän, että suurissa seurakunnissa tämä saattaa toimiakin, kun on työntekijöitä ja pappeja joka lähtöön, mutta tilanne on tyystin toinen, kun on pappina pienessä tai keskisuuressa seurakunnassa. Joka tapauksessa meidän kohdallamme kävi niin, että pojat saivat ikuisen vamman seurakunta-aktiivien pompotteluista.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #24 : 25.03.08 - klo:11:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "julle"
On tuossa totta toinen puoli, mutta kyllä papin työ toisesta näkökulmasta sopii erityisen hyvin perheelliselle. Perhe kun voi olla mukana monessakin papin virkatehtävässä. Messut, seurat, perhekerhot, vanhustenpiirit jne. Pienet lapset pääsevät mukaan seurakunnan elämään eivätkä joudu olemaan erossa vanhemmastaan. No on toki myös sellaisia tehtäviä, joihin ei voi mennä lasten kanssa. Jos, niin kuin toivottavaa olisi, pappi asuu seurakuntansa keskellä on hänellä paljon mahdollisuuksia osallistua myös seurakuntansa elämään perheensä kanssa.


Kuljeta nyt sitten alle kouluikäisiä kakaroita mukanasi messuissa, seuroissa, piireissä, kastajaisissa, hautauksissa ja vihkimisissä! Minulla oli oma vaativa työni, johon kului aivan riittävästi aikaa päivittäin. En olisi millään jaksanut kuljettaa lapsia seurakunnan tilaisuuksissa. Ymmärrän, että suurissa seurakunnissa tämä saattaa toimiakin, kun on työntekijöitä ja pappeja joka lähtöön, mutta tilanne on tyystin toinen, kun on pappina pienessä tai keskisuuressa seurakunnassa. Joka tapauksessa meidän kohdallamme kävi niin, että pojat saivat ikuisen vamman seurakunta-aktiivien pompotteluista.


Täytyy tunnustaa, että kuljetimme lapsiamme vain kirkossa ja seuroissa eikä yhdellekkään neljästä tullut traumaa. Päivällä ne olivat tarhassa ja illlalla ja viikonloppuina minä hoidin tarvitaessa ja sitä tarvittiin. Silti pystyin tekemään kotona töitä, kun annoin lasten häiritä itseäni, kun heillä oli siihen tarve. Onneksi seurakunta-aktiivit eivät päässeet pompottamaan lapsiamme.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #25 : 26.03.08 - klo:19:50 »
Kiitos papinpuolison arjen avaamisesta! Valitettavasti papin työni on rytmittänyt omaa perhettäni ja mm. lasten harrastuksiin kuljettamista joskus ihan liian paljon. Toisaalta kristitty on kristitty ja pappi on kristitty istuessaan hiekkalaatikolla tai uimarannalla, lapsensa (tai itsensä) kiukutellessa kauppamatkalla...
Toinen näkökulma on, että missä määrin vika on ollut omassa turhantärkeydessä tai vastaavassa. Jos olen sunnuntaina kotona, laitan usein ruokaa ja kuuntelen radiojumalanpalvelusta - siltä ei välty perhekään.
Tänä vuonna nuorin halusi lähteä palmusunnuntaina kirkkoon kanssani. Vanhemmille tuntui riittävän kouluhartaus.

"Auta, Herra, lapsiani" soi silti usein mielessä, vaikken tiedä, rohkenenko toivoa kodistani säilyvän pyhää muistoa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #26 : 26.03.08 - klo:20:01 »
Lainaus käyttäjältä: "apellikka"
Kiitos papinpuolison arjen avaamisesta! Valitettavasti papin työni on rytmittänyt omaa perhettäni ja mm. lasten harrastuksiin kuljettamista joskus ihan liian paljon. Toisaalta kristitty on kristitty ja pappi on kristitty istuessaan hiekkalaatikolla tai uimarannalla, lapsensa (tai itsensä) kiukutellessa kauppamatkalla...
Toinen näkökulma on, että missä määrin vika on ollut omassa turhantärkeydessä tai vastaavassa. Jos olen sunnuntaina kotona, laitan usein ruokaa ja kuuntelen radiojumalanpalvelusta - siltä ei välty perhekään.
Tänä vuonna nuorin halusi lähteä palmusunnuntaina kirkkoon kanssani. Vanhemmille tuntui riittävän kouluhartaus.

"Auta, Herra, lapsiani" soi silti usein mielessä, vaikken tiedä, rohkenenko toivoa kodistani säilyvän pyhää muistoa.


Tarkoiti ilmeisesti tätä virttä SV200, joka on minusta paras lajissaan. Toiset väittävät että veisautan sen joka seuroissa.

 200

1. Jeesus, auta lapsiani
siunaten ja varjellen.
Pyhä muisto kodistani
piirrä pohjaan sydänten.
Kulje heidän edellään,
ohjaa pahaa välttämään,
armossa suo vahvistua.
Hoida heitä, auta mua.

2. Sinä yksin saatat johtaa
heitä seuraan pyhien,
missä syntisiä kohtaa
armo ylenpalttinen.
Liitä heidät ystäviin,
seurakunnan jäseniin.
Saata rakastamaan sua,
hoida heitä, auta mua.
   

3. Jospa heille lahjoittaisit
herätyksen totisen,
viettelykset kukistaisit
ynnä huolet huomisen.
Ohjaa omaatuntoaan
tähän yhteen ainoaan:
että seuraisivat sua.
Hoida heitä, auta mua.

4. Herra, älä syntejäni
katso heidän synneikseen,
älä vilpillisyyttäni
pane heidän vastuulleen.
Pyyhi ennen nimeni
kirjastasi, Herrani.
Nyt en, Herra, päästä sua:
hoida heitä, auta mua.

Väinö Malmivaara

Minua tuo neljäs säkeistö riipii aina. Siinä on isän vastuu puntarissa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #27 : 27.03.08 - klo:19:43 »
Kiitos korjauksesta! Tajusin illalla nukahtaessani, että muistin taas kerran sanat väärin. Onneksi ajatus oli tunnistettavissa, minkä vastauksesi todisti.
Sitä mukaa kun lapset kasvavat, toivon itse tuota virttä entistä ahkerammin - kumma juttu!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #28 : 27.03.08 - klo:21:07 »
Lainaus käyttäjältä: "apellikka"
Kiitos korjauksesta! Tajusin illalla nukahtaessani, että muistin taas kerran sanat väärin. Onneksi ajatus oli tunnistettavissa, minkä vastauksesi todisti.
Sitä mukaa kun lapset kasvavat, toivon itse tuota virttä entistä ahkerammin - kumma juttu!


Ei minusta niin kumma juttu, kun on käynyt itselle samalla lailla. Aholansaaren konfimaatioista alkaen se on ollut pakollinen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
hyvää pääsiäisen odotusta kaikille
« Vastaus #29 : 27.03.08 - klo:22:03 »
Tähän pappien kirkossa käymiseen vapaa-ajallaan vielä. Itse olen aika lailla Saliksen linjoilla. Kyllä sitä voi pappikin uupua ja ajattelen, ettei pitäisi niin kovin tarkkailla tai ainakaan 'arvostella' kirkkokäyntien tai muun kirkollisen toiminnan määrää vapaa-ajaltaan. Ahdistavaksihan se menisi, kuvittelisin että voisi uupumusta entisestään lisätä ja mielekkyyttä viedä, jos päälle tulee vaatimus ja arvostelu vapaa-ajasta. Toki positiivista, jos pappi jaksaa ja haluaa myös siviileissä kirkkoon lähteä. Mutta vaatimus se ei saisi olla. Ei se välttämättä ole papille sama kuin tavan kirkkokansalle.

(Ja toisaalta, kyllä sitä joskus osaa papin perheenjäsenenä arvostaa sitäkin, kun ei vähiä vapaahetkiä silloin kun sunnuntaille sattuvat, käytä kirkkoon lähtemällä ja siellä sitten kuitenkin joutumalla papin roolissa seurakuntalaisille toimimaan, vaan harrastaa tai tekee muuten asioita esim. lastenlasten eteen, lähtee retkelle, leikkii jne.)