Luterilainen kirkko virallisesti lähtee siitä, että Raamattu on uskonelämän ylin ohje.
Luterilaiset tunnustuskirjat sitten tulkitsevat Raamattua, pyrkien juuri tuohon edellämainitsemaani.
Luterilainen kirkko siis nähdäkseni virallisesti (ainakin vielä) opettaa, että on vain yksi oikea Kristus, sekä Hänen lisäkseen on ollut ja on tuleva useita antikristuksia.
Jatkossa kuvailen luterilaista näkemystä Kristuksesta sekä antikristuksista, enkä jatkossa koko ajan toistele sanaa "nähdäkseni".
Jos siis väitän luterilaisesta opista jotain väärää, niin korjatkoon minua paremmin tietävät.
Tähän tekstiini innoittaa foorumilla olleet kommentit, joissa sanotaan, että ei ole kovin merkittävää se, onko Kristus syntynyt neitsyestä vaiko ei.
Luterilaninen oppi lähtee siitä, että jos joku kristus
ei ole Jumalan ainoa Poika ja/tai
ei
siinnyt Pyhästä Hengestä ja/tai
ei
syntynyt neitsyestä ja/tai
ei ristiinnaulittu ja/tai
ei astunut alas tuonelaan ja/tai
ei noussut kolmantena päivänä kuolleista ja/tai
ei astunut ylös taivaisiin ja/tai
ei tule tuomitsemaan eläviä ja kuolleita
niin kyseessä on antikristus.
Jos taasen uskontunnustuksen
kaikki http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.htmlehdot täyttyvät, kyseessä on kirkon mukaan oikea Kristus.
Toki luterilaisessa teologiassa on muitakin reittejä, jota kautta oikean Kristuksen on täytynyt syntyä neitseestä.
Jesajassa muuten on viittaus Kristuksen syntymään:
7:14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.
(Toki muitakin viittauksia VTssä on)
Luterilainen teologia lähtee siitä, että ihminen syntyy maailmaan perisynnin taakka harteillaan.
Jos perisynnin tahraaman ihmissuvun jäsen väittää itseään Kristukseksi ja väittää kuolleensa syntien edestä, kyseessä on antikristus, koska perisynnin tahraaman ihmisen uhri ei Raamatun mukaan kelpaa Jumalalle syntien lunnaiksi.
Luterilainen teologia lähtee siitä, että ihminen, Jeesus Kristus, jonka Isä on Pyhä Henki ja äiti on neitsyt Maria, on jumalallisesta alkuperästään johtuen perisynnistä vapaa ihminen, jonka antama uhri kelpasi Jumalalle ihmiskunnan syntien lunnaiksi.
Kristuksen neitseestä syntyminen on näinollen eräs kristunuskon peruspilaireista, kun on kyseessä ihmiskunnan syntien sovitus.
Vaan, näinkään syvälle ei tarvitse teologian ihmeellisyyksiin syventyä taikka porautua, riittää, kun hyväksyy antamani linkin takaa löytyvän lyhyen mutta ytimekkään kuvauksen kristinuskon perustotuuksista.
Olen ymmärtänyt, että tuo linkin takaa läytyvä uskontunnustus (kuten muutkin uskontunnustukset) on tehty juuri harhaoppeja vastaan, eli on haluttu selkeästi kuvata, mikä on kristillinen usko.
Kuvaus on ollut tarpeen juuri siksi, koska koko ajan ilmaantuu erilaisia antikristuksia sekä antikristillisiä kristinuskolle vieraita oppeja.
Oppi, joka esim. kieltää Kristuksen neitseestä syntymisen, on luterilaisen teologian mukaan antikristillinen oppi - aivan samalla tavalla, kuin jos kielletään Kristuksen 100% ihmisyys taikkä Hänen 100% jumaluutensa.
Kannattaa uskoa oikeaan Kristukseen.