Kirjoittaja Aihe: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"  (Luettu 40269 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
"Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« : 02.12.09 - klo:16:39 »
Kun nuo ukot käyvät nyt viisauvessaan tuota Talvisotaa verotuksineen, sosialismeineen, yrityksen perustamisineen ja kiellettyine sanoineen, perustetaan myö akat oma tavallisten ymmärtämättömien akkojen pulinapuoli. Eikös kunnon körttiseuroissakin ollut ukkoin-puoli ja akkain-puoli.
Tämä ei ole rasismia, ei fasismia eikä feminismiä.
Kun syämess sannoo että kun sais jollein toiselle kertoo tästä kirjasta, tai tuosta elukasta tai vaikkapa joulunlaitosta niin paappa kirjuuttaen.
Tässä vois myös vaikka kiitoksen sanan tai siunauksenkin toivotuksen sannoo. Ei tavan vuoks, vaa kun oikeen siltä tuntuu. Itestäis puhut jos tahot.

                             :109: :icon_biggrin: :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

santtu-62

  • Vieras
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #1 : 02.12.09 - klo:16:50 »
 :kahvi:
« Viimeksi muokattu: 02.12.09 - klo:16:55 kirjoittanut Benkku »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #2 : 02.12.09 - klo:16:54 »
Kun iltapäivällä aloitin Eeva Kilven kirjaa lapsuusmuistoistaan Talvisodassa, sen ensimmäinen lause on. Sota tulee! Eeva kuuli sen isänsä tai äitinsä sanomana kun Saksa oli vyörynyt Puolaan.
Ajattelin miten sen nykylapsi kokisi.
11-vuotias Eeva meni vanhempien makuuhuoneesen äidin sängyn viereen polvilleen rukoilemaan että Jumala ei antaisi sodan tulla.
Kuinkahan moni lapsi tänäpäivänä rukoilee ensimmäiseksi kun jokin hätä kohtaa nuoren elämää?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #3 : 02.12.09 - klo:16:56 »
Okei, Benkku! Ei rasismia. Kuka uskaltaa akkojen jutturinkiin tulla, niin tervetuloa. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

santtu-62

  • Vieras
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #4 : 02.12.09 - klo:17:01 »
Okei, Benkku! Ei rasismia. Kuka uskaltaa akkojen jutturinkiin tulla, niin tervetuloa. :039:
"Tytöt sanoo aina "rapsalla" mulle lähteekö Benjami illalla "rimsalle" :icon_wink:... ei lähde.  :eusa_angel:
Mutta hyvät neidit ja rouvat minä suo ainakin teille oman viesti ketjun... meinasin vaan olla "hame väen suojassa" noilta ukoilta :icon_wink:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #5 : 02.12.09 - klo:17:04 »
Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi
Kun iltapäivällä aloitin Eeva Kilven kirjaa lapsuusmuistoistaan Talvisodassa, sen ensimmäinen lause on. Sota tulee!

Tuli tuosta mieleeni eräs lapsuusmuisto.
Kun radiossa puhuttiin jostain Euroopan turvallisuuskomiteasta taikka vastaavasta, niin ajattelin kait jotain siihen suuntaista, että turvallisuus on varmaan hiuskarvan varassa, koska sitä pitää käsitellä noin korkealla taholla.
Pelkäsin, että sota syttyy ja Neuvostoliitto hyökkää Suomeen.

Asuimme ehkä noin 30 km rajasta, joskaan en ole varma, lisäsikö se pelkoani.

santtu-62

  • Vieras
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #6 : 02.12.09 - klo:17:10 »
:083:
No mutta... nythän te saitte suojaksenne kaltoin kohdeltun kyösti pojan. Pitäkää se sitten kurissa ettei hän lähde muille viesti ketjuille seikkailemaan. Minä kyllä toimitan kaffetta ja "pulla mössöä" niin hän ei häiritse teitä "selityksilläään :icon_wink:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #7 : 02.12.09 - klo:17:13 »
Tämän ketjun aloitin ajatellen niitä kymmeniä ellei satoja naisia joita tänne foorumille on kirjautunut. Että jospa vaikka olisi mukava tulla mukaan ja tutustella.
Ei mitään hienoa, älykästä, viisasta argumentointia tarvita. Puhutaan niinkuin akat puhhuu. Aiheet rönsyilee, kaks puhhuu yht´aikaa, lapset ja lapsenlapset , kissat ja koirat ovat hyvä aloitus.

Mie oon tässä jännityksessä kun tyttärentytär on ihan viimeisillään. Vauva tullee koska tahansa. (Voip se viivästyäkin. Niin meiän naisilla on ollut tapana) :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #8 : 02.12.09 - klo:17:59 »
Täytyypä tuoda vähän naisellistakin väriä tähän Riitan ketjuun. Minä meinasin lämmittää tuon leivinuunin ja leipoa siinä leipää. Tuleehan siitä mukavasti lämpöäkin, kun vähän jäähtyi tuo ilma ulkona. Loppulämpimillä voisi leipoa pullaa. Siivotakin pitäisi, mutta kun laiskuttaa. Pitäisi kutsua oikein hienoja vieraita, jotta tulisi siivottua vähän paremmin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #9 : 02.12.09 - klo:21:04 »
Kohta kun on joulu, niin silloin muuten aina tulee ikävä leivinuunia, jollainen äidilläni oli. Mikään ei voita leivinuunissa yön yli muhinutta kinkkua, karjalanpaistia tai melkein mitä vaan. :-)

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #10 : 02.12.09 - klo:22:51 »
Minä kirjoitin tänään joulukortteja ja mietin, mitkä ovat joulun ruoanlaitto- ja leipomustöiden minimivaatimukset. Ainakin pipareita, pullaa, taatelikakkua ja KORKEINTAAN yksi satsi lihottavia joulutorttuja. Sitten vissiin jokin kinkun tapainen. Laatikot jäävät syömättä, mutta täytyy kai nekin muodon vuoksi ostaa tai tehdä. Nykyään saa kaupasta valmista lanttusosetta ja porkkanasosetta, mutta porkkanalaatikkoon pitäisi sosepaketissa olevan ohjeen mukaan silti itse keittää hankalaa riisipuuroa. Jos sille tielle lähtee, niin sitä voisi hauduttaa ison määrän ja paistaa myös karjalanpiirakoita. Joko lopetan tämän ääneen ajattelun? Muuten se jatkuu aamuun asti...  :icon_xmascool:
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #11 : 03.12.09 - klo:04:22 »
Minä kirjoitin tänään joulukortteja ja mietin, mitkä ovat joulun ruoanlaitto- ja leipomustöiden minimivaatimukset. Ainakin pipareita, pullaa, taatelikakkua ja KORKEINTAAN yksi satsi lihottavia joulutorttuja. Sitten vissiin jokin kinkun tapainen. Laatikot jäävät syömättä, mutta täytyy kai nekin muodon vuoksi ostaa tai tehdä. Nykyään saa kaupasta valmista lanttusosetta ja porkkanasosetta, mutta porkkanalaatikkoon pitäisi sosepaketissa olevan ohjeen mukaan silti itse keittää hankalaa riisipuuroa. Jos sille tielle lähtee, niin sitä voisi hauduttaa ison määrän ja paistaa myös karjalanpiirakoita. Joko lopetan tämän ääneen ajattelun? Muuten se jatkuu aamuun asti...  :icon_xmascool:
Tuntuu, että tortuista on mennyt hohto sitä mukaa, kun niiden teko on helpottunut. Itsekin olen joskus vääntänyt torttuja voista, jauhoista ja vedestä. Nykyään tulee ostettua vain niitä valmiiksi kaulittuja suorakaiteita, joista on helppo saada tarjottavaa vaikka kahvia odotellessa. Kyllä varmaan kahvipöytään riittävät oikein hyvin mainitsemasi lajit. Kun pullataikinan kaulaa ja tekee siitä muotilla ukkoja, akkoja, possuja tms., niin niistä tulee jouluisia. Piparkakutkaan eivät mitään dieettiruokaa ole, mutta kuuluvat jouluun ehdottomasti. Itse en tee taatelikakkua vaan englantilaista hedelmäkakkua. Huomaan vain, että yksi kakku riittää oikein hyvin.

Meillä laatikot tekevät kauppansa. Lasten ollessa pieniä ostin laatikot, ja silloin tuntui, että lanttulaatikko on välttämätön paha. Nyt kun teen taas itse lanttulaatikon, niin se on muun perheen paitsi itse perheenpään herkku. Riitan ruokajuttuihin laitoin sen reseptin. Se resepti on äidin perintöä ja minusta se on erittäin hyvä sellainen. Lantun lisäksi siinä on perunaa, joka pehmentää makua. Maksalaatikkoa en ole tehnyt vuosikausiin, mutta nyt ajattelin kokeilla sitäkin ja tehdä juuri niin kuin ohjeessa sanotaan.

Onpa tullut tehtyä joskus rosolliakin, mutta jouluksi sen teosta on tullut luovuttua. Itse tehty rosolli ei kestä kovin kauaa ja hirveitä savotoita ei viitsi järjestää ihan aatonaattoon. Silloin olisi mukavaa panostaa siihen, että on siistiä.

Jouluksi vaihdan keittiöön jouluverhon ja tietysti joululiinat on ihanaa kaivaa esiin. Iänikuiset joulutaulutkin on mukavaa laittaa paikoilleen. Saakohan mistään enää uusia joulutauluja? En ole nähnyt kaupassa niitä vuosikymmeniin.

Nuoriso ottaa ylensä aikakauslehdestä jonkun uuden ruokaohjeen jouluksi ja valmistaa sen aattona syötäväksi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #12 : 03.12.09 - klo:07:54 »
Meillä myös laatikot ovat hyvin suosittuja, siksikin että ruokakunnassa on lähes aina ollut joku kasvis-syöjä. Tuuvinki(imelletty perunalaatikko) on kinkun kanssa kunkku. Itse pidän lanttulaatikosta, tyttärenpoika porkkanalaatikosta. Rosollia syövät kaikki.

Ida, tyttärentytär joka odottaa synnytystään on uhannut ensimmäiseksi syödä paljon mätiä, smetanaa, graavilohta ja perunoita. Kielloista on ihana luopua.

Kotikaljaa ja joululimppua myös teen. Ne ovat perinne.

Eilen kävin läpi korttivarastoni. Erottelin joulukortit muista. Kyllä niitä on tullutkin monilta järjestöiltä. Olen myös myyjäisistä ostanut muutaman käsintehdyn. Yleensä kirjoitan kortit itsenäisyyspäivänä. Entisten 40 sijasta lähtee enää n. 20. Vanhat sukulaiset ovat jo menneet"yli virran".

Sukankutomiset jäivät tältä vuodelta vain vauvan sukkiin, vaalean keltaisiin.
...

Leikkasin eilen Basson korvakarvat lyhyemmiksi, kun ne aina on puurokupissa. Pena kysyi että onko körttikoiralla jakaus keskellä päätä. Tavallaan on. Sen kuonon keskeltä alkaa valkoinen piirto joka nousee lähes"mäen harjalle". Ja sen valkoisen piirron keskellä on vielä lyhyempi ruskea viiru. Joten tupla-körttijakaus sillä on.

 :icon_xmascool:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #13 : 03.12.09 - klo:08:55 »
Osaan laittaa ruokaa (yllätys) mutta mitä useampi kokki jne.. Sen sijaa kertoisin arvon keittiöpäälliköille, että piparkakut ovat taikinana parhaimmillaan. Tuskin mitään kaloripitoisempaa löytyy.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #14 : 03.12.09 - klo:09:25 »
Osaan laittaa ruokaa (yllätys) mutta mitä useampi kokki ...
Älä nyt Seppos me sotkemaan "körtti-akkojen puhepulinaa" :icon_wink:

ps. eiks se ollut sovittu että me miehet emme tähän "viesti ketjuun" kirjoitele... ups :eusa_eh:
 :eusa_angel: