Kirjoittaja Aihe: Ehkä "herännyt"  (Luettu 10464 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #15 : 10.07.17 - klo:17:32 »
Kiitos Riitta rohkaisevista sanoistasi!   :eusa_angel:

Poissa Annitanni

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #16 : 10.07.17 - klo:20:53 »
Mielestäni elämän onnen hetket on pieniä asioita arjessa, ja nauraakin pitää osata itselleen ja joskus muillekin, muttei ilkeydellä.
Minulle usko on aina ollut tuki ja turva. On ollut hienoa huomata, että elämä kantaa ja eteen tulee aina mahdollisuuksia vaikka niitä välillä aina epäileekin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33817
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #17 : 10.07.17 - klo:21:07 »
Tuolla tavoin minäkin koen. Kun on pitkä perspektiivi taaksepäin näkee kuinka paljon
onkaan saanut apua ja johdatusta elämäänsä.

Jumala on Pojassaan antanut paljon meille anteeksi, varmasti enemmän kuin tiedämmekään. Niinpä meidänkin tulisi armahtaa lähimmäistä, ja tarvittaessa ' kääntää toinenkin poski'.

Tervetuloa joukkoon Annitanni ! :052:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #18 : 10.07.17 - klo:21:10 »
Samoin!   :039:

Kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on....ainakin täällä foorumilla!

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #19 : 10.07.17 - klo:21:16 »
.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #20 : 10.07.17 - klo:21:43 »
Luin juttua Herättäjä-juhlista ja aloin kiinnostua aiheesta. Olen vannoitunut ev.lut ja
nyt aloin tutkia asiaa ja huomasin, että monet ajatukset ovat samoja kuin itselläni.
Mutta kysymys kuuluukin. Kertokaa omasta mielestänne körttiyden "teesit" :icon_wink:


Ellet ajattele, kuten liberaalikörtit, niin pidä mölyt mahassasi. Vaikka mielestäsi homosuhteet ovat jumalattomuutta, niin älä kritisoi sitä, että Herättäjä-Yhdistyksen johto on etunenässä jopa kirkossamme viemässä sitä kohti sukupuolineutraalin avioliiton kannattamista. Yritä näytellä, että et huomaa, mitä körttiläisyydessä tapahtuu. Laita vain kaikki ylimääräinen rahasi Herättäjän kolehtiin. Älä kyseenalaista mitään, mitä Hengellisessä Kuukauslehdessä kirjoitetaan, vaan tilaa se ja maksa tilauslaskusi. Kirjoita Körttifoorumilla hyvää päivää kirvesvartta -juttuja äläkä kuvittele, että voisit vapaasti kirjoittaa mistään uskoon liittyvästä.

Esimerkki foorumin kirjoituskulttuurista:
”Arkkipiispa Kari Mäkinen pohti kirkolliskokouksen avajaispuheessaan 2.5.2017 kirkon roolia yhteiskunnassa käytävässä keskustelussa. Hän myös muistutti siitä, että Jumalan läsnäolossa on kirkon olemuksen ydin.”
”Kirkko ei ole yhteiskunnan moraalinvartija. Kirkko on olemassa, jotta Jumalan läsnäolo tässä maailmassa tuntuisi vahvemmin kuin Jumalan kauhistuttava poissaolo. Siinä on kirkon tärkein, luovuttamattomin tehtävä.”
”Tarvitaan avointa, rehellistä arviointia, kipeitten ja vaikeitten kohtien esiin tuomista. On suostuttava kritiikin kohteeksi, myös kirkon ja kirkossa. Vain se kasvattaa luottamusta, ei kritiikin torjuminen tai syyttävän sormen osoittaminen.” 

Tässä lainauksia jotka pisti miettimään arkkipiispan ajatuksien suuntausta. Myöskin syy Leif Nummelan keskeyttämiseen kirkolliskokouksessa mietyttää näiden lainausten pohjalta.

Mäkinen puhui Jumalan läsnäolosta kirkon olemuksessa ja siitä ettei kirkko ole yhteiskunnan moraalinvartija. Sitten tarvitaan avointa rehellistä arviointia ja kipeitten ja vaikeitten kohtien esiin tuomista, suostumista kritiikin kohteeksi. Luottamusta ei kuitenkaan kasvata syyttävän sormen osoittaminen.”  Kenen luottamusta keneen? Kritiikki ja syyttävä sormi eivät kai ole sama asia? En ymmärrä mitä piispa tällä tarkoitti.

Kuka on moraalinvartija ellei se ole kirkko? Oikeuslaitos, poliisi, hallitus? Eikö kirkon pitäisi olla?
Ihmisillä on kyllä omatunto, kullakin omansa johon toinen ei saa puuttua. Oikeus ja totuus eivät voi sisälle tulla.Nekin pitää määritellä itselle mieluisiksi. Kullakin oma totuutensa, sanotaan.
Hes.13.luvussa kerrotaan miten kansa rakentaa seinän ja petolliset profeetat valkaisevat sen kalkilla. Ihmiset vaativat siunauksia rakentamalleen  elämäntavalle eivätkä hyväksy moraalinvartijoita.
Lukaisinpa Malakian kirjan 2.lukua Leevin liitosta. Papin  suusta etsitään opetusta, ja Leevi – Jumalan mielen mukainen pappi ja Hänen sanansaattajansa– käänsi monet pois pahoista töistä. Luvussa mainitaan myös että Jumala vihaa ”nuoruuden vaimon” hylkäämistä. Jumalan tuomio kielletään. Miehen makaaminen miehen kanssa ja naisen vastaava teko on kauhistus Jumalan edessä, rangaistuksen alainen.  Siitähän ja sen siunaamisesta kirkossa on kyse avioliittokäsityksen laajentamisessa. 
Kuvittelen tilannetta, jossa siemenluovuttajalla on oma onnellinen perhekuntansa ja ovelle ilmestyy vieraita uusia sisaruksia lapsille katsomaan tuntematonta isäänsä. Kohtaaminen ei aina ole iloinen yllätys. Ihmiset voivat kiusata näillä asioilla toisiaan. Sinisilmäisiä ei todella voida olla.

Jeesus loukkasi puheillaan ihmisiä, suututti aikansa papit ja uskovaisina itseään pitävät. Kuitenkin Hänessä oli koko ajan Isänsä Jumalan läsnäolo. Ihmisenä ollessaan Hän ei ketään tuominnut, mutta ylösnousemuksensa jälkeen Hän tulee tuomitsemaan elävät ja kuolleet. Hän sanoi olevansa tie, (Jumalan luo,läsnäoloon) Hän on totuus ja elämä, ihmisten valkeus.  Arkkipiispa lienee unohtanut.

Ehkä minäkin valotan näkemystäni. Kirkko ei ole vartija, ei moraalin eikä minkään muunkaan. Raamattu ei myöskään ole etiikan oppikirja. Kirkon tulee kannustaa meitä elämään käskyjen mukaan, mutta ei vartioida. Kannattaa luottaa Jumalaan, hän osaa hoitaa asiansa. Tämä on mielipiteeni ja eri mieltä saa olla. Tämä on vapaa maa.

Kas näin tyrmätään oman ajattelun esiin tuominen. Ainuliini on kirjoittanut peräti 10 viestiä. Ei hän ole oppinut, että täytyy myötäillä liberaaleja ja kirjoitella kevyttä small talkia.

Pitäisikö lisätä, että tämä on minun mielipiteeni ja te toiset saatte ajatella minusta mitä lystää.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #21 : 10.07.17 - klo:22:17 »
Luin juttua Herättäjä-juhlista ja aloin kiinnostua aiheesta. Olen vannoitunut ev.lut ja
nyt aloin tutkia asiaa ja huomasin, että monet ajatukset ovat samoja kuin itselläni.
Mutta kysymys kuuluukin. Kertokaa omasta mielestänne körttiyden "teesit" :icon_wink:


Minusta teidän alunperäinen kysymys tarkoitti mikä on herännäisyydessä körttiläisyys.
Nyt koen että keskustelu suuntautuu enemmänkin minä körttiläisenä. Tämän johdosta asiat suuntautuvat alkuperäisestä kysymyksestä. Itse koen että lainaamani:

 
Ehkä koin itse "herätyksen".... Mutta, mutta...
https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/maallikoiden-asiamies-viljelija-jouko-kukkonen-puolustaa-maan-hiljaisia-kirkossa-ja-korttiliikkees/?katselukoodi=0ef4e0110213bbdda235a9120790d9b2c8add7c39bb5897eee2fc3e75d0b9a78


kirjoitus kyseenalaistaa sen, olenko "ehkä herännyt”.

Tämä herättää minussa pohdintaa, että onko sittenkin näin: ”Kaikki olette tervetulleita, mutta me olemme körttejä”.

Eli onko körtit kirkon herra ja muut on koiria?
Tässä muuten kahden herätysliikkeen edustajaa keskustelevat omasta herätysliikkeen vahvoista ja heikoista puolista:

https://www.radiodei.fi/viikon-debatti-paaluttaa-paikan-kirkon-heratysliikkeille/

Heidän keskustelu minusta sopii tähän viestiketjun alkuperäiseen otsikkoon ”ehkä herännyt”.
Nyt myös en halua tuoda esille mikä on oikea oppi ja mikä on väärä oppi herännäisyydessä.
Vaan se, miten herätysliikkeet voivat yhdistyä. Itse en usko että sitä ei tapahdu ainakaan minun maalisessa vaelluksessa.

ps. On myös todettava lopuksi että ”napinaa” tulee niin kauan kun terveys kestää.
Niin ja jos puhutaan vielä ihmisen arvojen muokkauksesta.
Sitä tapahtuu jokaisella ihmisellä elämänkaaren aikana ja jokainen pyrkii ympäristönsä muokkaamaan ihmisenä turvalliseksi jne.

Mutta toivottavasti meillä kaikilla on huomen aamulla ”herätyskello soimassa”.

« Viimeksi muokattu: 10.07.17 - klo:22:24 kirjoittanut Bengt Sandberg »

myyrä

  • Vieras
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #22 : 11.07.17 - klo:09:16 »
Minusta teidän alunperäinen kysymys tarkoitti mikä on herännäisyydessä körttiläisyys.
Nyt koen että keskustelu suuntautuu enemmänkin minä körttiläisenä. Tämän johdosta asiat suuntautuvat alkuperäisestä kysymyksestä. Itse koen että lainaamani:

  …

kirjoitus kyseenalaistaa sen, olenko "ehkä herännyt”.

Tämä herättää minussa pohdintaa, että onko sittenkin näin: ”Kaikki olette tervetulleita, mutta me olemme körttejä”.

Eli onko körtit kirkon herra ja muut on koiria?
Tässä muuten kahden herätysliikkeen edustajaa keskustelevat omasta herätysliikkeen vahvoista ja heikoista puolista:

https://www.radiodei.fi/viikon-debatti-paaluttaa-paikan-kirkon-heratysliikkeille/

Heidän keskustelu minusta sopii tähän viestiketjun alkuperäiseen otsikkoon ”ehkä herännyt”.
Nyt myös en halua tuoda esille mikä on oikea oppi ja mikä on väärä oppi herännäisyydessä.
Vaan se, miten herätysliikkeet voivat yhdistyä. Itse en usko että sitä ei tapahdu ainakaan minun maalisessa vaelluksessa.

ps. On myös todettava lopuksi että ”napinaa” tulee niin kauan kun terveys kestää.
Niin ja jos puhutaan vielä ihmisen arvojen muokkauksesta.
Sitä tapahtuu jokaisella ihmisellä elämänkaaren aikana ja jokainen pyrkii ympäristönsä muokkaamaan ihmisenä turvalliseksi jne.

Mutta toivottavasti meillä kaikilla on huomen aamulla ”herätyskello soimassa”.

Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta hyvää pohdintaa Bengt Sandbergiltä. Puolestani alan olla kurkkua myöten täynnä näitä ns. herätysliikkeitä kirkon sisällä. Körttiläinen en ole enkä halua koskaan ollakaan, mutta en myös muukaan -lainen/-läinen, koska ne kaikki on tehneet kirkosta toisiaan vastaan kyräilevien kuppikuntien pesän. Tuolla toisessa ketjussa on lainaus U.Karjalaiselta, joka "uskoo Paavo Ruotsalaiseen" yms. Eikö hän kuitenkin ole pappi? Mitä kirkkolaki sanoo moisista jutuista? No, ymmärrän sen olevan huumoria - tosin huonoa sellaista. Hyvä esimerkki siitä, missä tilanteessa kirkko on nyt.


Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #23 : 11.07.17 - klo:09:49 »
Herättäjäjuhlien kuunteleminen herätti huomaamaan taas mihin suuntaan herännäisyys on muotoutunut. Toisille se sopii, toisille ei. Liikkeen sisällä olevat ovat tottuneita perinteiden ja nykyaikaisen vapaan ajattelun sekoittumiseen, mutta minulle ulkopuolisena se tuntuu hämmentävältä. Virret ovat hyvin syvällisiä ja omaa uskonelämää tutkailevia, mutta puheissa ei juurikaan käsitellä henkilökohtaista uskonelämää ja kysymyksiä sielujen pelastumisesta. (Mitkä itselleni taas ovat tärkeitä) Siitä ristiriitainen olo.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #24 : 11.07.17 - klo:09:59 »
Monissa herätysliikkeissä ollaan kyllä huolissaan siitä että ihminen usein asettaa itsensä
Jumalan asemaan, Raamatun asemaa Jumalan Sanana ei ymmärretä ja pidetä arvossa.
Tämä johtunee maallistuneesta yhteiskunnasta eikä herätysliikkeistä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33817
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #25 : 11.07.17 - klo:10:01 »
Minä koen herännäisyyden teoista, hurmahenkisyydestä ja tapauskovaisuudesta vapauttavana. Olin 25 vuotta viidesläinen, se ei vastannut siihen kutsuun jota sielussani koin.

Körteille virre ovat rukousta, saarnat kuulla kirkossa, seuroissa puhutaan elämästä kristittynä maailmassa ja joka väissä rukoillaan veisaten.

Tunnen lain alla vaeltamisen taakan pudonneen Jumalan armosta kun löysin tähän joukkoon.
Jumalan ääni sisälläni ohjaa kuulemaan Kristusta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22085
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #26 : 11.07.17 - klo:12:06 »
Körtit puhuvat pelastuksesta ja henkilökohtaisesta uskosta yleensä eri näkökulmasta kuin monet muut. Lähimmäisen hengellisyys tai syntisyys jätetään hienotunteisesti käsittelemättä ja surraan vain omaa tilaa. Kiitollisuus osoitetaan Jumalalle ja Hänen tahtoaan toteuttaville lähimmäisille.

Poissa Annitanni

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #27 : 11.07.17 - klo:12:20 »
Miten körtit jakautuvat esimerkiksi homojen parien vihkimisen suhteen? Kumpia on enempi puolesta vai vastaan?
Vai saako mielipidettä edes sanoa ääneen?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #28 : 11.07.17 - klo:12:45 »
Miten körtit jakautuvat esimerkiksi homojen parien vihkimisen suhteen? Kumpia on enempi puolesta vai vastaan?
Vai saako mielipidettä edes sanoa ääneen?

Eipä sitä enemmistöä varmaan voi mitata, jos ei ole mitään virallista körtin kriteeriä? Näkemystä on useanlaista. (Täällä jos sanoo mielipiteensä niin toista mieltä olevat kyllä älähtävät, ihan sama kumpaa mieltä itse on. Mutta ei se minusta sitä tarkoita, että ei olisi saanut sitä mielipidettään alun perin sanoa.)

Hanna Salomäen taannoisessa tutkimuksessa "Herätysliikkeisiin sitoutuminen ja osallistuminen" (http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=julkaisu&tit=Her%C3%A4tysliikkeisiin-sitoutuminen-ja-osallistuminen) oli mittailtu myös erilaisia moraalikäsityksiä, ja kyllä siellä homotkin mukana oli. Taisi käydä niin, että körttiläisten näkemys ei siitä poikennut mitä suomalaisilla on keskimäärin. Tai näin ainakin muistelen. Tuosta oli lehtijuttuja aikoinaan mutta en nyt onnistu kaivamaan niitä mistään esiin. (Salomäen tutkimusmenetelmää taidettiin kyllä myös hieman arvostella.) Enkä muista, oliko siellä juuri tuota vihkimisasiaa kysytty. Foorumilta löydät hakutoiminnolla monia kiihkeitä väittelyitä aiheesta. -Itse en juuri tuosta vihkimisasiasta osaa arvata miten päin enemmistö ja vähemmistö menee. Muuten veikkaan, että enemmistö hyväksyisi homosuhteet suunnilleen samoilla kriteereillä kuin heterosuhteetkin. Mutta tämä on vain oma veikkaukseni.

Mitään virallisia kannanottoja ei tietenkään ole, toiminnanjohtaja Juntunen on esittänyt hyväksyvää kantaa (ks. esim. https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/75029-homoparit-naimisiin-kirkossa-kysyimme-heratysliikkeilta-3-yrittaa-estaa), mutta hänhän nyt on vain toiminnanjohtaja, ei sen enempää, eikä se kanta ketään sido (eikä kenenkään suuta kiinni sido, tai ei ainakaan pitäisi).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33817
Vs: Ehkä "herännyt"
« Vastaus #29 : 11.07.17 - klo:12:46 »
Kyllä on sanottu, ja sanotaan, sekä puolesta, että vastaan. Virallisesti kai hyväksytään moninainen sukupuolisuus ja
tasa-arvoinen avioliitto.  Sukupuoliasiat pidetään ' omassa kammarissa' vieden ne Herran eteen.

Lukuja en tiedä, arvelisin ' puolet ja puolet'  olevan lähimain oikein.

Vilkkaimmat keskustelu tälläkin foorumilla on käyty ko asiasta.

http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=263.0
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)