Kirjoittaja Aihe: Väriä ja elämää foorumille  (Luettu 34257 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #60 : 17.05.17 - klo:21:31 »
Olen ajatellut, että ihmisen luonne on ja pysyy....vaikka kuinka olisi uskovainen.
Joku joka on "vahva" ja elämänsä voimassa vielä...niin erehtyy joskus luulemaan "voimakasta ja väkevää" julistusta Jumalan puheeksi.
Mutta se voi olla ihan vaan ihminen joka siinä puhuu ja elämöi.

Jumala vei Poikansa ristille ja siellä näkyy Jumalan voima kirkkaimmillaan ja väkevimmillään.

Jumalan täytyy monesti tyhjätä ja riisua ihminen omasta luulo-uskostaan ja luulo-voimastaan.
Vain heikko voi olla jumalisen väkevä.
Jumalan totuudet ovat aina, lähes aina paradoksaaleja totuuksia.

Joka takoo nyrkkiä puhujanpönttöön ei välttämättä  vielä edes tunne Jumalan voimaa.

Antaessaan aina anteeksi...voi jo hiukan olla tullut tuntemaan jumalista tahtoa ja raamatullista uskoa.

Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi, mistä olen puhunut? Kuka tässä on puhunut nyrkin takomisesta puhujapönttöön? Hyvin on mennyt perille körttifoorumin puhujakoulutus.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #61 : 17.05.17 - klo:21:35 »
Raamatun ymmärtäminen auktoriteetiksi on hankala asia. ---

Niin se näyttää olevan monille, hyvin hankala ja kiusallinen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #62 : 18.05.17 - klo:09:02 »
Kuka tässä on puhunut nyrkin takomisesta puhujapönttöön?

Malla on puhunut, juuri lainaamassasi kohdassa. Keskustelussa esitetään näet myös ihan omia ajatuksia kulloisestakin aiheesta tai sen liepeiltä. Kaikki ei ole toisiin keskustelijoijin kohdistuvaa arviointia, kiittävää tai moittivaa. Ymmärsin, että Malla kuvasi aiemmin lainatun Korinttolaiskirjeen herättämiä mietteitään.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #63 : 18.05.17 - klo:09:06 »
Niin se näyttää olevan monille, hyvin hankala ja kiusallinen.

Taisi olla Paavalillekin. 2. Korinttolaiskirjeen 3. luku käsittelee tätäkin. Siinä on tunnettu lause: Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi.

myyrä

  • Vieras
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #64 : 18.05.17 - klo:09:58 »
Koko maailman parantaminen on ylivoimaista. Lähellä - joko maantieteellisesti tai muuten - olevan ihmisen auttaminen on kristityn kutsumus. Uskon omankin sielun tilan kohentuvan, kun käännetään katse siitä lähimmäiseen.

Tästä puoliksi eri mieltä, vaikka yleensä Penan kanssa jokseenkin samaa mieltä olenkin. Koko maailman parantaminen voi tuntua ylivoimaiselta, mutta kun ajattelee esim. Amnestyn työtä, niin on se saanut paljon aikaan. Yksityinen ihminen tietenkin yksinään on mahdottoman tehtävän edessä. Kutsumushommasta samaa mieltä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33807
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #65 : 18.05.17 - klo:10:38 »
Amnesty ja KUA ovat hyviä avunantajia. Liityin kuukausilahjoittajaksi Amnestyyn pienellä summalla. KUA saa enemmän, mutta harvemmin.

Amnesty pitää säännöllisesti yhteyttä ja tiedotta mitä on saatu aikaan. Allekirjoituksia vetoomuksiin kirjoitan lähes joka pyyntöön, harkiten.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #66 : 18.05.17 - klo:10:53 »
Tästä puoliksi eri mieltä, vaikka yleensä Penan kanssa jokseenkin samaa mieltä olenkin. Koko maailman parantaminen voi tuntua ylivoimaiselta, mutta kun ajattelee esim. Amnestyn työtä, niin on se saanut paljon aikaan. Yksityinen ihminen tietenkin yksinään on mahdottoman tehtävän edessä. Kutsumushommasta samaa mieltä.

Ajattelinkin lähinnä yhden ihmisen ahdistusta maailman hädän edessä. Liittyminen yhteen on eri asia. Joukossa on voimaa, jos syntyy luottamus siihen, että sen jäsenet hoitavat kukin oman pienen osuutensa.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #67 : 18.05.17 - klo:12:43 »

Kumpikohan pesaa, Malla Penaa vai Pena Mallaa?

Vai pessaavatko kaikki Penaa?

On vähän vaikeata keskustella foorumilla jos kaikki todella vain pesaavat Penaa.

Ei jää paljon vaihtoehtoja niile jotka haluavat esittää eriäviä näkemyksi oli sitten kysymys asiasta kuin asiasta.

THE END.



Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #68 : 18.05.17 - klo:13:34 »
Penaa ja Mallaa, molempia on ihan hyvä peesata, ovat viisaita ja syvällisiä, ystävällisiä
ihmisiä.   :023: :039:
Tällainenkin kuin meikämanne, rohkenee sitten jotain "oman pään tuotteita" tänne laittaa.
Tosin, Raamatun kohtia on hyvä laittaa välillä ihan ilman saatekommenttejakin, koska ne
saattavat elää eri henkilöillä eri tavoin...ei tule rajoitettua lukijan ajatusta ja ymmärrystä.

Itse kyllä koen että minun rajoitteeni tänne kirjoittamiseen on ihan minusta itsestäni kiinni...
ei toisten ajatukset vie omia vaihtoehtoja pois, vaan täydentävät, lisäävät ymmärrystä.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #69 : 18.05.17 - klo:14:49 »
Penaa ja Mallaa, molempia on ihan hyvä peesata, ovat viisaita ja syvällisiä, ystävällisiä
ihmisiä. --- 


Kenenkään viisauta tai syvällisyyttä en lähde mittaamaan. Oli sitten kysymys tällä foorumilla esintyvistä nimimerkeistä kuka tahansa. Mutta kyllä tällä keskustelualueela on jo pitemmän aikaa ollut tietyn tapainen peesaaminen ja jopa mielistelyn ilmapiiri.

Minusta peesaamisessa on aina vaaransa että kun sitä peesattavaa seuraa pitkän aikaa niin oma näkemys turtuu.

Vertauskuvallisesti voisi tuoda esiin autojonon.  Pitkän matkaa on ajettu jonossa ja tuijotettu edellä olevan auton takavaloja ja luotettu siihen että mitään ei tapahdu. Mutta sitten kun jostain syystä edellä olevan auton jarruvalot syttyvät … tulee rumaa jälkeä.


Tämän viesti ketjun aloitus viestissä viitattiin foorumin aneemissydestä.
Minun on vaan todellakin yhdyttävä tähän.

Totuuden nimissä minä kadun ja kärsin aivan suunnattomasti että liityin foorumille jälleen. Tämä ei ole minun ”koti”, eikä se koskaan ole ollut eikä koskaan tule olemaan, se minun pitäisi jo vähitellen uskoa.


Minun pitäisi varmasti katsoa asioita toiselta kantilta koko körttifoorumia.
Koska tämä foorumi on tavallisten ihmisten keskustelu palsta jos keskustellaan pääasiassa päivän normaalit kuulumiset, missä kävin, mitä söin jne.


Sielun tai hengellisiin asioihin foorumi ei painotu niin paljon. 

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #70 : 18.05.17 - klo:15:00 »
Millä tavalla, minkä pohjalta täällä pitäisi ja pystyisi hengellisistä asioista keskustelemaan?
Raamattupiiriketju ei lähtenyt alkuun...
Usko nähdään paljolti yksityisasiaksi josta ei haluta keskustella...
Pelkät Raamatunkohdat ilman selityksiä koetaan Raamatulla päähän lyömiseksi...
Keskustelu "oman pään tuotteista"... ?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #71 : 18.05.17 - klo:15:16 »
Hehheh :003: "luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi" ettei nyt vai liian totisia älytettäisi?

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #72 : 18.05.17 - klo:15:50 »

Nyt kun minulla on aikaa tänään keskustella kanssasi.

Onneksi en ole sääntöjä lukenut...enkä tule lukemaankaan.
 

Miksi et lue?
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=74.0

Omalla kohdallani oli pakko, vähän niin kuin Seitsemässä veljeksessä.

Keskustelu "oman pään tuotteista"... ?

Sitähän juuri ei ole paljon vn, vaan kaikki menevät virran mukana, ilman ”oman pään tuotteita”.

Millä tavalla, minkä pohjalta täällä pitäisi ja pystyisi hengellisistä asioista keskustelemaan?

En nyt ala tuomaan mitään tiettyä aihetta esiin koska silloin olisin itsekeskeinen ihminen.
Mutta jos katsot esimerkiksi Körttifoorumin alku aikoja seuratuvan puolelta ja muutenkin yleistä kuvaa keskusteluiden sisällöstä. Niin onhan siinä suuri ero, minun mielestä.

2. Kor.

11:29   Kuka on heikko, etten minäkin olisi heikko? Kuka lankeaa, ettei se minua polttaisi?

11:30   Jos minun kerskata täytyy, niin kerskaan heikkoudestani.

12:5   Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni en kerskaa, paitsi heikkoudestani.

12:9   Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.

12:10   Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.

Pelkät Raamatunkohdat ilman selityksiä koetaan Raamatulla päähän lyömiseksi...

Voisi hieman avartaa mikä on edellä olevan nimimerkin tarkoitus tuoda tämä Raamatun teksti esille.
Minusta se on silloin Raamatulla päähän lyömistä, kun lainataan pelkästään, edes jotain voisi perustella.
Mutta näinhän tapahtuu valitettavasti monessa muussakin viestissä. 

Usko nähdään paljolti yksityisasiaksi josta ei haluta keskustella...

Miksi nähdään? Oma kantani on se että se voisi jopa avata joitakin lukkoja hengellisyyden asioista.

Toinen asia on, jos ryhdytään tuputtamaan omaa näkemystä. Niin sitä en ihan heti suvaitse. Sitäkin kyllä on ollut foorumin historian aikana ja taitaa joskus vieläkin esiintyä. Hieman eri muodossa vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #73 : 18.05.17 - klo:15:53 »
Ei jää paljon vaihtoehtoja niile jotka haluavat esittää eriäviä näkemyksiä oli sitten kysymys asiasta kuin asiasta.

Sinulta ei ole suljettu yhtään vaihtoehtoa. Esitä vain omat näkemyksesi. Vaikka kukaan ei olisikaan kanssasi samaa mieltä, se ei tarkoita, että sinä et olisi saanut kantaasi ilmoittaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #74 : 18.05.17 - klo:16:18 »
Nyt on kyllä pakko peesata Penaa.

Se on kunkin foorumilaisen omalla vastuulla aloittaa keskusteluja niistä aiheista joista haluaa keskustelua tulevan.

Tietysti keskustelun aloittamisessa ja jo aloitettiin osallistumisessa on se riski, että että peesausta ei tule ja että joku saattaa olla asioista eri mieltä. Mutta eriävän mielipiteen ilmiaseminen ei ole samaa kuin vaientaminen. Ei edes silloin, jos kaikki muut ovat sitä eri mieltä.

Ylläpito voi jotakin keskustelua tietysti rajoittaa, mutta ilmaisee silloin esiintyvänsä ylläpidon roolissa.

Jos ei halua lukea keskusteluja säästä tai linnuista tai potkupallosta, saati niihin osallistua, ei ole mikään pakko.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.