Kirjoittaja Aihe: Väriä ja elämää foorumille  (Luettu 34159 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #75 : 18.05.17 - klo:16:42 »
Jos ei halua lukea keskusteluja säästä tai linnuista tai potkupallosta, saati niihin osallistua, ei ole mikään pakko.
Aivan
Keskustelu "oman pään tuotteista"... ?
…kunhan kävelee muiden perässä.

Mutta tässä on kumminkin pieni riisti riita, foorumin nimi on nimittäin Körttifoorumi.
 
Ja jos katsoo kuinka paljon ihmisiä on rekisteröitynyt foorumille. Niin se pistää pohtimaan miksi näin on ja miksi he eivät osallistu keskusteluihin. 
Minun näkemykseni on se että heillä on mielikuva ja odotukset aivan muuta kuin linnut , körttibaari jne.

Mutta sitä peesaamistahan voi jatkaa jos se tuntuu turvalliselta ja onhan siinä se hyvä puoli, että ei tarvitse niin paljon pohtia mitä minä tänään kirjoittaisin.

ps. pesaamisella tarkoitin että nimimerkit kulkevat jonkin nimimerkin jalan jäljessä ja myötäilevät hänen mielipiteitänsä.
« Viimeksi muokattu: 18.05.17 - klo:16:53 kirjoittanut Bengt Sandberg »

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #76 : 18.05.17 - klo:17:02 »
^Samaa se on muillakin foorumeilla: rekisteröityneistä suurin osa on hiljaa. Osa ei ole ikinä pukahtanutkaan, suuri osa on matkan varrella karissut. Foorumit muutenkin alkavat olla aikansa elänyt keskustelualusta. Niin kuin niistä tykkäänkin, niin väki vaihtaa Facebookiin ym. modernimpaan. Moni foorumi on kokonaan lakannut olemasta, täällä sentään henki vielä pihisee jotenkin. (Ennen foorumeita oli sähköpostilistat ja uutisryhmät ja purkkien keskustelut, jotakuinkin kuolleita ja kuopattuja nekin.)

Ja aika yleistä sekin, että yleinen itse foorumin aiheeseen liittymätön pulina on aktiivisempaa kuin keskustelu itse asiasta. (Yhden harrastusfoorumin tiedän jolla käynyt toisin päin, oheiskeskustelu on melkein kokonaan vaiennut.)

Vaikka sanon että samaa se on muuallakin niin en sitä tarkoita ettei tätä foorumia voisi itse kukin käyttäjä koettaa kehittää mieleiseensä suuntaan. Vaikkapa availemalla keskusteluja aiheista, jotka itse kokee olennaisiksi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #77 : 18.05.17 - klo:17:20 »
Mielestäni ' peesaaminen' ei ole liian vakavaa. Täällä foorumilla se ei ole kirjallista varkautta, vaan osoittaa myötäelämistä tai kannatusta samoinajattelevalle.

Halutaanko muka karsia keskusteluista joitakin joille kirjoittaminen ei ole ' henki ja elämä'. Ei tuhannesti, ei !

Ärsyyntyminen ja yltiökriittisyys on hoidettavissa ammatillisin keinoin.

Shalom !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #78 : 18.05.17 - klo:19:04 »
Provosoitumattomuutta voisin kutsua lähes armolahjaksi.  :icon_biggrin:

Ja kukapa sitä aina osaisi kirjoittaa niin, ettei tulisi muille ajatuksia provoamisesta.
No, tuleepahan sitä väriä ja elämää foorumille sitten.
Kunhan ei alkaisi elämöidä. :kahvi:

Kahvi on vaan muuten hyvää ja lintuja on hauskaa tunnistaa.  :051: :051: :051:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #79 : 18.05.17 - klo:19:10 »
Mutta, mielestäni Riitta-mummi tuossa edellä kiteytti tosi hyvin asiaa.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #80 : 18.05.17 - klo:21:56 »
Mielestäni ' peesaaminen' ei ole liian vakavaa. Täällä foorumilla se ei ole kirjallista varkautta, vaan osoittaa myötäelämistä tai kannatusta samoinajattelevalle.
 
Kaikella kunnioituksella mutta ajatteletko joka kerta samoin kuin eräät / eräs nimimerkit. Minä en ainakaan pystyisi siihen. Sillä jos sanoisin että näin on niin valehtelisin itselleni ja myös Teille.
Myötämielisyys on hieman häilyvä käsite, minä käyttäisin ennemminkin tähän asiaan liittyen mielistelyltä.

Halutaanko muka karsia keskusteluista joitakin joille kirjoittaminen ei ole ' henki ja elämä'. Ei tuhannesti, ei

Nythän ei ole mistään karsimisesta kysymys. Vaan kysymys on alun perin siitä miten saada foorumi elävämmäksi hengellisesti ajateltuna.  Minun näkökantani on että tällä hetkellä se ei ole niin. Voisin tähän antaa hyvinkin monta esimerkki, mutta kun poikkeava avaa sanallisen arkkunsa, niin näin siinä sitten tulee käymään.

Ilta teen aika.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #81 : 18.05.17 - klo:23:01 »
Hyvää yötä ja levollisia voimaannuttavia unia kaikille!
Toivottavasti kirjoittelu jatkuu täällä jollain tavalla rakentavassa hengessä.
Ehkä hengelliseen keskusteluunkin löytyisi jotain tapoja, näkökulmia.
Täällä olevien kommenttien pohjalta vaikea nähdä mikä olisi hyvä tapa.   :017:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #82 : 19.05.17 - klo:06:52 »
Bengt;

Kaikella kunnioituksella mutta ajatteletko joka kerta samoin kuin eräät / eräs nimimerkit. Minä en ainakaan pystyisi siihen. Sillä jos sanoisin että näin on niin valehtelisin itselleni ja myös Teille.
...

R-m;

En ajattele. Mutta en kirjoita kaikkia ajatuksiani foorumille, etenkään pahoja, ilkeitä, katkeria tms. vaan puhun ne Kristukselle. Pyydän Häntä puhdistamaan sellaisista ajatuksista.
Olen havainnut saavani Häneltä apua tällä tavoin.

Jos kirjoitan nätimmin kuin ajattelen, se on yritystä kääntää kaikki parhain päin. Se on myös tukemista, kannustamista ja ystävyyttä. Ystävyyttä voi olla erilaisten ihmistenkin kesken. Rukoilla voi, kiittää voi.

En teeskentele.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #83 : 19.05.17 - klo:08:11 »
Nythän ei ole mistään karsimisesta kysymys. Vaan kysymys on alun perin siitä miten saada foorumi elävämmäksi hengellisesti ajateltuna.  Minun näkökantani on että tällä hetkellä se ei ole niin.

Mitä on hengellinen elämä? Usein tähdennetään, että evankeliumin rinnalla on aina oltava laki, armon rinnalla totuus. Käsitykseni mukaan herännäisyydessä tämä on merkinnyt sitä, että hengellisen elämän perustana on aina totuus jokaisesta ihmisestä kelvottomana täyttämään lakia. Armollinen evankeliumi on se, mihin toisaalta vakaasti uskotaan ja toisaalta sitä kaivataan ikävöiden omalle kohdalle. Tästä asetelmasta on paha ruveta saarnaamaan yksittäisille ihmisille yksittäisiä vikoja synniksi. Niinpä jää vain omien syntien sureminen. Pitäisikö se tehdä julkisesti? Sehän vasta olisi tekopyhää teeskentelyä!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #84 : 19.05.17 - klo:10:20 »
Älykkyys ei ole samaa kuin viisaus. Viisas ei julista sitä kaikkea ääneen minkä äly keksisikään huomata. Ymmärrys on rakkauden sävyttämää lahjaa, se on viisautta ja älykkyyttä. Sitä voi pyytää Jumalalta.

Kun käytetään hyvää ymmärrystä viisaasti, siitä seuraa sekä hyötyä, että lohtua.

Katson aneemisen harmauden yhteisön elämän kannalta paremmaksi kuin mustat mielet ja verenkarvaiset haavat.

Omasta päästä   :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #85 : 21.05.17 - klo:19:04 »
Vaan kysymys on alun perin siitä miten saada foorumi elävämmäksi hengellisesti ajateltuna.  Minun näkökantani on että tällä hetkellä se ei ole niin.


Hengellisesti ajattelua ei tarkoiteta minusta saarnaamista yksittäiselle ihmiselle.  Viestini tarkoitus on että keskustelupalstalle saataisi syvällisempää ja syvyyttä keskusteluihin kuin mitä se minusta on tällä hetkellä.

Toiseksi nykyinen keskustelu viesti ketjuissa on enemminkin teeskentelyn ja mielistelyn raja mailla ja siitä keskustellaan julkisesti. Tuntuu aika turhauttavalta avata mitään syvällisempää keskustelua hengellisesti ajattelua.

Voisin tähän antaa hyvinkin monta esimerkki, mutta kun poikkeava avaa sanallisen arkkunsa, niin näin siinä sitten tulee käymään.

Eikä foorumilla ole myöskään henkisyyttäkään minusta.

ps. minusta tämä viesti ketju on tullut jo siihen pisteeseen mikä ei oikein edistä foorumin sisäistä sisältöä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #86 : 21.05.17 - klo:19:19 »
Viestini tarkoitus on että keskustelupalstalle saataisi syvällisempää ja syvyyttä keskusteluihin kuin mitä se minusta on tällä hetkellä.

Mitä tarkoittamasi syvällisyys sitten olisi? Täällä on mielestäni kosketeltu hyvinkin kipeitä elämän ja kuoleman, ilon ja surun, ahdistuksen ja rauhan kysymyksiä. Toisinaan niistä on kirjoitettu pitkäänkin, joskus vain lyhyt lause. Olisiko käytettävä perinteisempää uskonnollista kieltä, puhuttava vanhurskaudesta, pyhityksestä, laupeudesta ja armosta...

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #87 : 21.05.17 - klo:19:34 »
Mitä tarkoittamasi syvällisyys sitten olisi? Täällä on mielestäni kosketeltu hyvinkin kipeitä elämän ja kuoleman, ilon ja surun, ahdistuksen ja rauhan kysymyksiä. Toisinaan niistä on kirjoitettu pitkäänkin, joskus vain lyhyt lause. Olisiko käytettävä perinteisempää uskonnollista kieltä, puhuttava vanhurskaudesta, pyhityksestä, laupeudesta ja armosta...

Pahoittelen että en enää vastaa teidän esittämään kysymykseen. Minun osaltani tämä keskustelu on käyty loppuun.



 

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #88 : 21.05.17 - klo:21:16 »
Pahoittelen että en enää vastaa teidän esittämään kysymykseen.

Minäkin pahoittelen.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Väriä ja elämää foorumille
« Vastaus #89 : 21.05.17 - klo:21:50 »
Erkki Leminen totesi aikoinaan mm:
"Vastaukset loppui ja kysely alkoi"......kyse oli ilmeisesti valmiin kristityn karahtamisesta
kiville.

Aiheeseen liittyen:
Jos kaipaamme "väriä ja elämää" foorumille, meillä kaikilla lienee mahdollisuus
aloittaa sellaista aihetta mikä tuntuu sopivalta ja hyvältä...jos muut ei osallistu...
voimme jatkaa yksinkirjoittamista ko. aiheesta sen mukaan kuin inspistä ja ajatusta piisaa.

Se että sanelemme ja odotamme toisilta että he kirjoittavat oman mielemme mukaan...
sitä joudumme ehkä odottamaan.   :eusa_angel: :023: :039: