Kirjoittaja Aihe: Sotkamon Herättäjäjuhlat  (Luettu 61160 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sotkamon Herättäjäjuhlat
« Vastaus #180 : 09.07.15 - klo:14:50 »
Palelin niin etten muista puheista nyt mitään. Sen takia on hyvä saada ne tutkia kaikessa rauhassa. Eniten minua kyllä jälkikäteen huvitti kun oltiin siinä Sepposien kanssa ja kysyin onkohan tämä nyt ehtoollisjono vai ruokajono. Parempi puolisko totesi ettei ole aivan varma mutta katsotaan.

No ainakin siitä pääsi ehtoollisjonoon mutta minä olin sen verran hyydyksissä ja tokkurassakin palelusta että jatkoin jonottamista ja ruokapöydässä seistessäni vasta alkoi tuntua vähän,  että jokin meni nyt toisin kuin tavallisesti. 

En minö yleensä painele lounaalle kesken messun, voi hyvä tavaton, se lämmin ateria sai sen verran hereille   :003:  että tajusin mikä meni toisin kuin tavallisesti.



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sotkamon Herättäjäjuhlat
« Vastaus #181 : 09.07.15 - klo:15:17 »
Jos tätä lukee se entinen työkaveri jonka tapasin ensiavussa hän  ottakoon yhteyden niin menemme vaikka juomaan kahvia  :kahvi: :kahvi:   :109:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Sotkamon Herättäjäjuhlat
« Vastaus #182 : 10.07.15 - klo:06:55 »


 Toisinaan väitetään, ettei heränneiden seurapuheissa lainata Raamattua. Tulin Sotkamon juhlilla kiinnittäneeksi asiaan huomiota. Lainattiin useinkin. Raamatunkohdat valitaan ehkä eri paikoista kuin toisissa liikkeissä. Mahtaako esimerkiksi Jobin kirja olla kovinkaan paljon esillä ratkaisukristillisten suuntien juhlilla? Toinen körtiläinen piirre näyttää olevan, ettei puhetta yleensä aloiteta raamatunjakeella, vaan siihen päädytään puheen lopussa, näin kiteytetään se, mitä tahdotaan seuraväelle sanoa.



   Asiaa voidaan lähestyä myös historiallisesta perspektiivistä. Siioninvirsiseuroissa Raamattu ei vain usein loista poissaolollaan, vaan on siinä nyt-hetkessä täysin unohdettu.
Mitä historiallista tässä sitten on? Sitä, että herännäisyydellä on pitkät juuret kuten tiedetään.

Kokonsa vuoksi se on silmätikku. Ulkopuolinen kriitikko haluaa nähdä sen hammastikkuna. Kauneus on katsojan silmissä.

Ulkoisten paineiden puristaessa siioninvirsiseuroissa veisaajat pyrkivät lämmittämään toisiaan. Siksi lähimmäinen on heille Kristus. Raamattua ei laiteta väliin. Historiallisuutta tässä on monien kokemuskerrostumien läsnäolo. Sipuli on ehtinyt kasvaa. Sielunvihollinen lymyää jokaisessa kerroksessa.

Job on ymmärrettävästi suosittu. Virheistä on opittu, koska elämä on jatkunut.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Sotkamon Herättäjäjuhlat
« Vastaus #183 : 10.07.15 - klo:09:49 »
Sotkamon juhlat pysyvät mielessäni todennäköisesti sen vuoksi, että oli kovin märkää. Ei minulla ollut kumisaappaita mukanakaan, vaan sellaisilla nilkkaan ulottuvilla nauhakengillä pärjäsin.
Siionin virret "ylentävät" aina mielen ja monet seurapuheet kuljettivat myös mukanansa. Tietysti oli niinkin, että olosuhdevaikauden kasvaessa mielenkiinto lopahti. Ei juhlilta voi poiskaan jäädä kuin pakon edessä.

Poissa babushka

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Vs: Sotkamon Herättäjäjuhlat
« Vastaus #184 : 14.07.15 - klo:00:13 »
olinhan siellä minäkin. Vähän oli orpo olo joitakin puheita kuunnellessa. "Pihtiputaan mummon"korviin kuulosti jotkut puheet todella korkealentoiselta. Onneksi oli myös matalalentoakin. Kaipaan kovasti "kunnollisia" puheita, joissa ei tarvitse miettiä kauniita lauserakenteita ja yhteiskunnallisia katsauksia. Olenkohan liian vanhollinen tai toistupalainen. Ehkä jätän pääkaupunkiseudun ensi vuonna väliin. Tosin haikeudella ja aikojen kultaamalla muistilla muistelen juuri Seuratuvan ja pääkaupunkiseudun körttiseuroja.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sotkamon Herättäjäjuhlat
« Vastaus #185 : 14.07.15 - klo:06:46 »
olinhan siellä minäkin. Vähän oli orpo olo joitakin puheita kuunnellessa. "Pihtiputaan mummon"korviin kuulosti jotkut puheet todella korkealentoiselta. Onneksi oli myös matalalentoakin. Kaipaan kovasti "kunnollisia" puheita, joissa ei tarvitse miettiä kauniita lauserakenteita ja yhteiskunnallisia katsauksia. Olenkohan liian vanhollinen tai toistupalainen. Ehkä jätän pääkaupunkiseudun ensi vuonna väliin. Tosin haikeudella ja aikojen kultaamalla muistilla muistelen juuri Seuratuvan ja pääkaupunkiseudun körttiseuroja.
Herättäjä-juhlilla on jokaiselle jotakin ei kaikki kaikkille. Tärkeintä on, että saa evästä talveksi. Tähän pyritään puhujavalinnoilla. Puhujissa on edustettuna monta ammatti- ja kotikuntaa, toki juhlapaikan kunnaat on  paremmin kuin muut edustettuna. Puhujista tekee esityksen juhlien järjestelytoimikunta Herättäjän hallitukselle, joka päättää asian. Puheita ei ennakko tai muullakaan tavoin tarkasteta, ja ne edustavat puhujaa ei yhdistystä.  Siis aina kannattaa tulla hakemaan osansa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Sotkamon Herättäjäjuhlat
« Vastaus #186 : 14.07.15 - klo:07:04 »
Sanoihan Paavali;  Muuttukaa mielenne uudistuksen kautta. Tosin körteissä on kirjavuutta, ja se on rakkauden rikkautta.   :icon_biggrin:

Minä koin kaikki puheet oikein hyvinä, erilaisina toki. Erilaisuus on oikeus.
Vaikkapa Taisto Reimaluodon puhetta oletan monen kummastelleen. Minulle se puhui enemmän kuin muuan jumalisempi. Se oli taiteilijan rehellinen  '  todistus'  .

Nettiradiosta kuuntelin. Häiriötekijöitä, esim. sääilmöt, ei ollut.

Ensi vuonna Vantaalle !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sotkamon Herättäjäjuhlat
« Vastaus #187 : 14.07.15 - klo:09:46 »
olinhan siellä minäkin. Vähän oli orpo olo joitakin puheita kuunnellessa. "Pihtiputaan mummon"korviin kuulosti jotkut puheet todella korkealentoiselta. Onneksi oli myös matalalentoakin. Kaipaan kovasti "kunnollisia" puheita, joissa ei tarvitse miettiä kauniita lauserakenteita ja yhteiskunnallisia katsauksia. Olenkohan liian vanhollinen tai toistupalainen. Ehkä jätän pääkaupunkiseudun ensi vuonna väliin. Tosin haikeudella ja aikojen kultaamalla muistilla muistelen juuri Seuratuvan ja pääkaupunkiseudun körttiseuroja.

Älä ihmeessä ne on meillä!
Muistan himmeästi Sotkamon puheita se on tosi, koska päähuomio oli siinä että paleleleleeee ja olen märkämärkämärkä. 

Sitten lähdinkin talkoisiin jotka edustavat tällä kertaa parasta antia.

Ei kun foorumitapaaminen siis oli paras mutta tuo myös. Olen ennen ollut vaan en körttien juhlissa. Oli mukavaa tehdä tuollaista terveelläjärjelläensiapua ja puuttua kaikkeen missä huomasi tehtävää, kanniskella lisää tuoleja ja pedata puhtaaksi kun edellisen jäljiltä kuitenkin lakana kastui märkien vaatteiden takia.

Jokin puhe oli pitkä sen muistan, ja päättöseurat parhaiten kaikista. Totta minustakin ettei yhteen puheeseen tarvitse liittää aivan kaikkea tietämäänsä viisautta. Pastillin mitasta joku luisui pastillipussin mittaan.
« Viimeksi muokattu: 14.07.15 - klo:09:49 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa babushka

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Vs: Sotkamon Herättäjäjuhlat
« Vastaus #188 : 14.07.15 - klo:20:48 »
joo.Taisto Reimaluodon puheesta minäkin tykkäsin. Niin, eihän kaikesta tarvitsekaan pitää, olette siinä oikeassa.Kaipa, jos jokin puhe menee yli hilseen, vastuu on kuulijalla. Ehkäpä olen mieleltäni tylsistynyt tuolla itäisessä naapurissa babushkojen kanssa.Tuon palelemisen muistan, onneksi oli saappaat ja sadeviitta..ja körttiradio

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Sotkamon Herättäjäjuhlat
« Vastaus #189 : 14.07.15 - klo:22:05 »
Olin juhlilla ja puku päällä, vaikkei minua f.tapaamisessa näkynytkään. Hukkasin ajan ja paikan. Puku oli sitkesti päällä koko juhlien ajan, alle vaan lisäsin vaatetta, etten ihan jäätynyt. Nyt polviin asti kuraantunut puku odottaa perusteelista puhdistusta. Juhlilta oli meillä muistona märkien ja kuraantuneiden vaatteiden lisäksi märkä laavu ja muut retkeily varusteet. La-su yöksi onneksi päästiin tuttujen vuokramökkiin yöksi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sotkamon Herättäjäjuhlat
« Vastaus #190 : 15.07.15 - klo:02:58 »
Olin juhlilla ja puku päällä, vaikkei minua f.tapaamisessa näkynytkään. Hukkasin ajan ja paikan. Puku oli sitkesti päällä koko juhlien ajan, alle vaan lisäsin vaatetta, etten ihan jäätynyt. Nyt polviin asti kuraantunut puku odottaa perusteelista puhdistusta. Juhlilta oli meillä muistona märkien ja kuraantuneiden vaatteiden lisäksi märkä laavu ja muut retkeily varusteet. La-su yöksi onneksi päästiin tuttujen vuokramökkiin yöksi.

Kuvittele unohtui huolellisesti pakattu pukuni kotiin. Sen kanssa olisi luullakseni tarjennutkin ja kuraisen helman olisin jo pesaissut. Vähänhän tuo harmitti mutta sattuu kaikkea. Osittain tuo ajoi kysymään oisko duunia ja siten se tällä kerralla soveltui.

Sähläsin itse aamulla arpoessani pukisiko jo matkalle sen, ja siinä sotkin itse. Toivon saavani säästöön ompelutusta siihen harmaaseen arkipukuun, hanke kun kaatui Lasten tarpeisiin ja lopullisesti kylmäkalusteiden tilttaamiseen. Kerään nyt rahoja  :icon_biggrin: siinä on vaateparsi koko vuodeksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Sotkamon Herättäjäjuhlat
« Vastaus #191 : 16.08.15 - klo:05:52 »

   Sotkamon herättäjäjuhlat 2015 - Iltaseurat
Puhujat:
Maatalous- ja metsätieteiden kandidaatti, luokanopettajaopiskelija Kaisa Manninen, Oulu, tanssija, maatilan emäntä Pauliina Nuutinen, Kiuruvesi, taiteen tohtori, elokuvaohjaaja Timo Korhonen, Helsinki, näyttelijä Taisto Reimaluoto, Helsinki, ja lääninrovasti Risto Kormilainen, Suomussalmi.

http://www2.h-y.fi/kauppa/product_info.php?products_id=453

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024