Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: steal - 23.01.12 - klo:20:16
-
Melkoinen määrä matkalla ?
Vois melkein arvata alueen, mutta mihinkähän satamaan ?
Öljy on himoittua.
Vai olisko vaan kuljetusharjoitus ? :kahvi:
http://www.youtube.com/watch?v=oDs9HyZtUgE
-
Kyseessä tuskin on vain kuljetusharjoitus. vaan uutta sotamateriaalia tulee tehtaalta. Yhdysvalloissa tavarajunat ovat mailin tai kaksi pitkiä ja yleensä molemmissa päissä on vetureita. Enin mitä olen yhdestä junasta laskenut on seitsemän veturia, viisi edessä vetämässä ja kaksi perässä tuuppaamassa. Nopeus siellä on junilla pienempi kuin Suomessa eikä ratoja ole sähköistetty.
Junan ja sen lastin määränpäästä ei ole aavistustakaan.
-
Tuota ratojen sähköistämättömyyttä Yhdysvalloissahan sivuttiin taannoin Tekniikan Maailman suomen sähköveturien hankintaa käsitelleessä artikkelissa, ja syyksi todettiin se, että pelkästään sähköllä toimivat veturit eivät ole riittävän varmatoimisia mm. kriisitilanteissa. Kriisitilannehan voi toki tulla vastaan muutenkin kuin aseellisen hyökkäyksen myötä, esimerkiksi maanjäristykset ja hirmumyrskyt. Nykyaikaisissa dieselvetureissa käytetystä tekniikasta enemmän kiinnostuneille http://fi.wikipedia.org/wiki/Diesels%C3%A4hk%C3%B6inen_voimansiirto wikipediasta hieman lisää tietoa. Suomessakin käytetään paljon dieselvetureita mm. ratapihojen vaihtotöissä, sekä hiljaisemmilla rataosuuksilla joita ei vielä ole sähköistetty, ja suurta osaa tuskin koskaan tullaan sähköistämäänkään.
-
Ausseissa on pitkiä myös malmijunat.
Ne on melko matoja :kahvi:
-
http://www.steamlocomotive.com/bigboy/
Amerikassa tehtiin aikoinaan suurimmat höyryveturitkin kiskomaan pitkiä tavarajunia.
-
Junista tulikin mieleeni jotta...
http://www.hilavitkutin.com/2012/01/20/indonesian-rautatiet-taistelee-pummilla-matkustamista-vastaan-betonikuulilla/
Aikamoista touhua maailmalla. :kahvi: