Kirjoittaja Aihe: Tietoturva-asiaa  (Luettu 2086 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tietoturva-asiaa
« Vastaus #15 : 29.11.23 - klo:22:43 »
Juutubekin on tarkoitettu katsomiseen, minulla se on pääosin vain kuunteluun tarkoitettu.
Turhahan sitä olisi koko ajan katsella luennoitsijan naamaa.

Podcastit ovat juuri minua varten, koska niitä voi vain kuunnella.

Enpä tiedä, onko se juuri katsomiseen. Minun tulee kuunneltua musiikkia. Kaikessa musiikissa ei ole mitään videota, ja vaikka olisi, usein en katso. Ja joskus kuuntelen ihan vain silkkaa kohinaa, koska se auttaa keskittymään.

Mutta kun katson videota, jolla opetetaan kalan fileointia tai tunnistamaan joku erikoisempi lintu, niin silloin kuva on hyvä olemassa.

Minusta luennoitsijassa on turhaa myös ääni, kun kerran kirjoitustaitokin on jo keksitty. Voisihan sitä tietysti musiikkinsakin nauttia nuottimuodossa, lukea nuotit ja kuulla päässään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Tietoturva-asiaa
« Vastaus #16 : 28.02.24 - klo:13:53 »
Kuinkahan moni jättää tämän Körttifoorumi-sivuston avaamatta, kun tulee varoitustekstit sivuston nettiturvan puutteista ja altistumisesta kaikenlaisille nettiuhkille?

Onko nämä ei suojatut nettiosoitteet oikeasti vaarallisia selata? :eusa_think:
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005216254.html


"Ei täysin suojattu (ei kelvollista varmennetta)
Tämän sivuston varmenne on virheellinen tai sivuston suojassa on vakava virhe. Siihen lähetetyt ja siitä lähetetyt tiedot eivät ole turvassa."


Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Tietoturva-asiaa
« Vastaus #17 : 02.03.24 - klo:11:45 »
Kuinkahan moni jättää tämän Körttifoorumi-sivuston avaamatta, kun tulee varoitustekstit sivuston nettiturvan puutteista ja altistumisesta kaikenlaisille nettiuhkille?

Onko nämä ei suojatut nettiosoitteet oikeasti vaarallisia selata? :eusa_think:
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005216254.html


"Ei täysin suojattu (ei kelvollista varmennetta)
Tämän sivuston varmenne on virheellinen tai sivuston suojassa on vakava virhe. Siihen lähetetyt ja siitä lähetetyt tiedot eivät ole turvassa."
Varmaankin moni jättää Körttifoorumi-sivuston avaamatta tietoturvan puutteiden takia, koska hakkerit voivat muun muassa varastaa rahasi ja avata luottokortteja ja pankkitilejä nimelläsi, tehdä ostoksia nimissäsi, käyttää ja väärinkäyttää henkilötunnustasi, myydä tietosi muille, jotka käyttävät niitä haitallisesti, hankkia arkaluontoisia henkilökohtaisia tietoja ja jakaa niitä julkisesti tai uhata niiden jakamisella julkisesti niin kuin Vastaamon tietomurrossa jne....  :icon_eek:

Vastaamo-uhrien juristi: Ihmisiä on päätynyt itsemurhaan tietomurron ja kiristyksen takia
https://yle.fi/a/74-20077270

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Tietoturva-asiaa
« Vastaus #18 : 09.03.24 - klo:20:37 »
Enpä tiedä, onko se juuri katsomiseen. Minun tulee kuunneltua musiikkia. Kaikessa musiikissa ei ole mitään videota, ja vaikka olisi, usein en katso. Ja joskus kuuntelen ihan vain silkkaa kohinaa, koska se auttaa keskittymään.

Mutta kun katson videota, jolla opetetaan kalan fileointia tai tunnistamaan joku erikoisempi lintu, niin silloin kuva on hyvä olemassa.

Minusta luennoitsijassa on turhaa myös ääni, kun kerran kirjoitustaitokin on jo keksitty. Voisihan sitä tietysti musiikkinsakin nauttia nuottimuodossa, lukea nuotit ja kuulla päässään.

Juuri noin.

Olen kyllä aivan samaa mieltä.

Tuo musiikin kuunteleminen vain nuottia lukemalla on kyllä nerokas huomautus.
Pitäisi jo alakoululla opettaa se taito ihmisille, varmaan useampi voisi myös säveltää musiikkia.

Pitää joskus opetella tuo taito paremmin. Osaan kyllä lukea nuotit ja niiden mukaan soittaa noin jotenkin kutenkin, mutta toi oppia kuuntelemaan vain nuottivihkoa lukemalla on kyllä varteenotettava taito.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Tietoturva-asiaa
« Vastaus #19 : 10.03.24 - klo:10:30 »
Varmaankin moni jättää Körttifoorumi-sivuston avaamatta tietoturvan puutteiden takia, koska hakkerit voivat muun muassa varastaa rahasi ja avata luottokortteja ja pankkitilejä nimelläsi, tehdä ostoksia nimissäsi, käyttää ja väärinkäyttää henkilötunnustasi, myydä tietosi muille, jotka käyttävät niitä haitallisesti, hankkia arkaluontoisia henkilökohtaisia tietoja ja jakaa niitä julkisesti tai uhata niiden jakamisella julkisesti niin kuin Vastaamon tietomurrossa jne....  :icon_eek:
Toivoisin, että Seppos ja Liisa ottaisivat alan tietäjinä kantaa, että millainen tietoturvauhka on kirjautua tai lukea Körttifoorumi-sivustoa? :017:

Itse kyllä mieluimmin käyttäisin facebookia Körttifoorumin alustana, kun siellä kaikki ovat nimellään ja naamallaan eikä nimimerkkien taakse piiloutuneena.
Valokuvien ym. median julkaiseminen on myös facessa helppoa.
Vaikka facessakin on paljon valeprofiileja, niin suljetun ryhmän ylläpitäjät pystyy kyllä esim. automaattisilla jäsenyyskysymyksillä estämään valeprofiilien pääsyn ryhmään.  Minulla on Lapuaa koskettavassa ryhmässä nyt lähes 5000 jäsentä ja kaikkien jäseniksi pyrkivien on vastattava näihin jäsenyyskysymyksiin:
Mikä on yhteytesi Lapuaan?
Mikä on Simpsiön tunnetuin maamerkki?
Lapuan vaakunassa?
« Viimeksi muokattu: 10.03.24 - klo:10:39 kirjoittanut Mörtti-57 »
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Tietoturva-asiaa
« Vastaus #20 : 10.03.24 - klo:11:59 »
Kuinkahan moni jättää tämän Körttifoorumi-sivuston avaamatta, kun tulee varoitustekstit sivuston nettiturvan puutteista ja altistumisesta kaikenlaisille nettiuhkille?

Onko nämä ei suojatut nettiosoitteet oikeasti vaarallisia selata? :eusa_think:
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005216254.html


"Ei täysin suojattu (ei kelvollista varmennetta)
Tämän sivuston varmenne on virheellinen tai sivuston suojassa on vakava virhe. Siihen lähetetyt ja siitä lähetetyt tiedot eivät ole turvassa."
Voisiko kyse olla konfiguraatiovirheestä?  :017:

Mutta mikä on konfiguraatiovirhe?  :017:

Kyberturvallsuuskeskuksen mukaan "Konfiguraatiovirheiksi olemme merkinneet ne ilmoitukset, mitkä eivät ole sisältäneet korjattavaa haavoittuvuutta. Esimerkiksi mobiilisovelluksen ominaisuus tai käyttäjän itse tekemät muutokset on merkitty tähän kategoriaan. Varsinaiset haavoittuvuudet olemme kategorisoineet suunnitteluvirheen alle. Tällainen ilmoitus voi siis näyttäytyä ilmoittajalle haavoittuvuutena, mutta tarkastelun jälkeen kyseessä onkin niin sanotusti konfiguraatiovirhe."

"Salaukseen liittyviä haavoittuvuuksia saamme esimerkiksi IoT-laitteisiin liittyen. Mobiilisovelluksen ja laitteen yhteys voi olla salaamaton tai laitteen konfigurointirajapinta ei tue tai käytä oletuksena salausta. Ilmoituksista nousee tasaisesti esille kuluttajien tai tutkijoiden aiheellinen huoli siitä, että laitteessa on oletuksena käytössä HTTP eikä HTTPS."

Lähde: Kyberturvallisuuskeskus

https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/kyberturvallisuuskeskuksen-haavoittuvuuskoordinaatio-pahkinankuoressa?toggle=Salaus&toggle=Konfiguraatiovirhe

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Tietoturva-asiaa
« Vastaus #21 : 17.03.24 - klo:15:11 »
Toivoisin, että Seppos ja Liisa ottaisivat alan tietäjinä kantaa, että millainen tietoturvauhka on kirjautua tai lukea Körttifoorumi-sivustoa? :017:
Onkohan nettitoimikunnalla vastausta tuohon? Yleensä nettitoimikunnan kanssa on turhaa kiistellä, sillä nettitoimikunta pitää huolta siitä, että saa aina viimeisen sanan, olipa se kuinka järjetön tahansa. Onko ylläpidolla valmiudet vastata uusimpiin tietoturvauhkiin  :017: ? Tietoverkkorikollisuuden kasvu viime vuosina on ollut huimaa ja siitä on tullut yhä tuottoisampaa ja kannattavampaa liiketoimintaa. Nykyisessä yhä verkottuneemmassa maailmassa järjestäytyneet rikollisverkostot tekevät näitä rikoksia ennennäkemättömän laajassa mittakaavassa. Nämä rikollisjoukot toimivat rangaistuksetta, sillä ne voivat piiloutua henkilöllisyytensä peittävän ohjelmiston taakse ja käyttää netin anonymiteettiä tehdäkseen hyökkäyksiä ilman pelkoa kiinnijäämisestä.  :eusa_pray:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Tietoturva-asiaa
« Vastaus #22 : 18.04.24 - klo:19:27 »
Minäkin olen kysellyt asiaa heiltä jotka paremmin tietävät. Olen saanut vastauket jotka ovat oman maalaisjärjen mukaisia:  Jos et laita foorumille henkilötunnustasi, etkä salasanojasi , et pankkitilisi numeroa etkä muuta intiimiä, ei ole vaaraa .


Enemmän minua askaruttaa Tekoäly, jonka pakeille minullakin on nyt yhteystieto kun ATK-ihminen sitä tyrkytti. Ei se ole Googlen veroinenkaan. Sille pitää puhua selkein lausein ja olla kohtelias sanoissaan. Ei se yhden sanan perusteella mitään osaa hakea.
Jos kiinalaiset sitä hallinnoivat, voi maailmanlaajuinen vaara taas tulla Kiinasta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Tietoturva-asiaa
« Vastaus #23 : 22.04.24 - klo:03:25 »
Itse kyllä mieluimmin käyttäisin facebookia Körttifoorumin alustana, kun siellä kaikki ovat nimellään ja naamallaan eikä nimimerkkien taakse piiloutuneena.
Valokuvien ym. median julkaiseminen on myös facessa helppoa.

Ei, ei Facebookiin ikinä!

Eihän siellä voi keskustella.

Ei ole kunnon hakutoimintoa meille vanhojen kaivelijoille. Se käyttöliittymä muuttuu yhtenään (no, aikakin joka toinen vuosi), enkä meinaa oppia uutta.

Mutta ennen muuta siellä ei muodostu selkeää rakennetta, jossa on otsikollisia ketjuja.

Ja parempi vain, ettei tule liikaa kuvia. Ei silti, helppohan valokuvia täälläkin on julkaista, mutta jos se on liian helppoja, niin alusta täyttyy kuvista, eikä muuta sitten enää olekaan.

Ja sitä paitsi se on Jenkkilästä, ja Facebookin omistajafirmalla on oikeus sensuroida sisältöä mielensä mukaan, ja myös ihan mielivaltaisesti poistaa käyttäjätilejä.

Mutta eniten minua riepoo se, että siellä kunnollinen asiapitoinen keskustelu on vaikeaa. Sehän ei ole alun perin edes luotu keskustelualustaksi, vaan kepeään yhteydenpitoon tutun porukan kesken.

Minusta nämä phpBB-foorumit edustavat keskustelufoorumien kehityksen korkeinta astetta!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Tietoturva-asiaa
« Vastaus #24 : eilen kello 12:18 »
Minä olen mieltä samaa kuin seksistä ja sen vaarallisuudesta.

Paras ehkäisy on lasi vettä !
Ei ennen tai jälkeen yhdynnän, vaan sen sijasta.
Kaikki valta tekoälylle!