Kirjoittaja Aihe: Uskovainen? Eli...  (Luettu 39000 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #45 : 17.10.05 - klo:14:36 »
No voi hyvänen aika, kaikkia sitä näkee ko (ei vielä kovin) vanhaksi elää! Perusesimerkki siitä miks en tykkää termistä "olla uskossa"!!! ](*,)  ](*,)  ](*,)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #46 : 17.10.05 - klo:17:00 »
[ot]Ei mulla mutta, kun että tuo Sarasvuo vois vaikka vetää ****n päähänsä ja paeta vuorille...[/ot]

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #47 : 18.10.05 - klo:00:10 »
Lintujenkin keskuudessa vallitsee näemmä harvainvalta.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #48 : 18.10.05 - klo:00:34 »
Eipä nyt mollata, kun toinen on löytänyt pelastuksen.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #49 : 18.10.05 - klo:14:30 »
Lapset, lapset! Nyt vedetään henkeä eikä aleta sokeina raivosta pamputtaa tai hakata päätä seinään. Kyllä maailmaan toisinkin itseään ilmaisevia pitää  mahtua.

Antaa ihmisen "olla uskossa" tai sanoa olevansa "uskovainen", jos hän tuntee ne termit omikseen. Asiahan (kysymys näiden väitteiden paikkansapitävyydestä) on itse asiassa vain hänen ja hänen Luojansa välinen. Ja me muut voidaan sitten puhua vain omasta puolestamme.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #50 : 18.10.05 - klo:15:55 »
Se vain, että ainakin minun silmissäni Jari Sarasvuon lausuntojen informaatioarvo ja uskottavuus on täysi nolla. Sattuupa vain olemaan jonkinsortin julkkis...

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #51 : 18.10.05 - klo:16:45 »
Mutta entäs jos hän puhuukin totta ja sinun pääsi päätyy pölkylle kommentistasi? Sori... mutta toisen uskon väheksyminen tai jopa nollaaminen on   todella törkeä tapa kohdella toista ihmistä ja toisekseen se on sama kuin ottaisi itselleen Jumalan aseman. Minä tiedän melko hyvin, kuinka palasiksi ja kuinka koville se vähäkin usko Jumalaan voi joutua, kun jatkuvasti arvostellaan ja arvioidaan toisen uskoa. En muista, olenko tänne kertoillut siitä, mitä minusta jäi hengellisen väkivallan jälkeen jäljelle.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #52 : 18.10.05 - klo:20:33 »
alkulauseena haluan pahoitella, jos toistan täällä jo moneen kertaan todettua, en ole seurannut aihetta aivan täysipainoisesti. mutta asiaan.

oikeastaan (jälkikäteen on hyvä korjailla) en tarkoittanut tuolla sitä, mitä olette mieltä siitä, että J.S. on "tullut uskoon", vaan enemmänkin, että mitä olette mieltä IS:n tavasta ilmaista kyseinen asia, oli se totta tai ei. onko tämäkin vain temppu, jolla ihmiset saadaan lehteä ostamaan, vai onko lehti todella jotain mieltä "uskoon tulemisesta" ja uskosta yleensä. onko profaanin (lehden tai minkä tahansa) myyminen sakraalilla mielestänne oikeutettua, jos tarkoituksena on nimen omaan juuri myyminen, ei sen enempi?

kuten joku tuossa jo taisikin sanoa, jos joku "tulee uskoon", siinä ei ole mitään paheksuttavaa - ainakaan meillä ihmisillä. ei usko ole meidän annettavissamme tai vastaanotettavissamme. aivan toinen kysymys onkin sitten, miten heihin, "uskovaisiin", suhtautua. epävarma usko vaikuttaa varman vieressä olemattomalta, ja kun vielä joku selittää, miten se on niin helppoa - päästää vain Jeesus sydämeesi - tulee ehkä pahan olon tunne: jos se kerran on niin helppoa, olenko vain niin huono, ettei edes Hän halua tulla, niin syntisten ystävä kuin onkin? Minä kadehdin uskossaan varmoja. Kunpa voisin joskus itsekin saada varmuuden - oikeutetun, onhan Kristus sovittanut kaiken synnin. Mutta silti, tämän tietäen, häilyn ja epäilen. Toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan.

Sitä paitsi koko IS-juttu pelaa väärällä terminologialla, nimittäin pari päivää aiemmassa seurakunnallisessa lehdessä, olisiko ollut Vantaan Laurissa, en ole nyt ihan varma, Sarasvuo muistaakseni kertoi, kuinka hän on aina uskonut Jumalaan, mutta nimenomaan ei "ollut uskossa". Jos siis nyt muistan oikein. Korjatkaa, olkaa kilttejä, jos puhun soodaa, muuten olen aivan väärillä jäljillä.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #53 : 19.10.05 - klo:14:35 »
Lainaus käyttäjältä: "jude"
oikeastaan (jälkikäteen on hyvä korjailla) en tarkoittanut tuolla sitä, mitä olette mieltä siitä, että J.S. on "tullut uskoon", vaan enemmänkin, että mitä olette mieltä IS:n tavasta ilmaista kyseinen asia, oli se totta tai ei. onko tämäkin vain temppu, jolla ihmiset saadaan lehteä ostamaan, vai onko lehti todella jotain mieltä "uskoon tulemisesta" ja uskosta yleensä.

Just tuota mää meinasin.
Lainaus
jos se kerran on niin helppoa, olenko vain niin huono, ettei edes Hän halua tulla, niin syntisten ystävä kuin onkin? Minä kadehdin uskossaan varmoja. Kunpa voisin joskus itsekin saada varmuuden - oikeutetun, onhan Kristus sovittanut kaiken synnin. Mutta silti, tämän tietäen, häilyn ja epäilen. Toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan.

Presiis. Siksi vastasin tuohon armo ja armottomuus -topikin äänestykseen "En tiedä. Ehkä asia joskus ratkeaa."
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Re: Uskovainen? Eli...
« Vastaus #54 : 05.05.06 - klo:11:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
...mielipiteitä termistä uskovainen? Millainen mielikuva siitä tulee, koetko sen hyväksi vai huonoksi, ketkä luokitellaan uskovaisiksi jne. Sana on vapaa.


Hieno topic, jospa annan omaa maustetta sekaan...

Ensinäkin kuka voi määrittää sanan uskovaisen, mitä se oikeastaan on? Joillekin en ole uskovainen toisille olen uskovainen: Minusta uskovaisen voi määrittää yskin JLA.

Ihmisten tivaillessa: oletko uskovainen: Sanon mielummin että uskon. Uskon siihen että JLA pitää lupauksistaan kiinni, vaikka itse en itse aina jaksa uskoa yritän silti parhaani pitää dialogia JLA:n kanssa yllä.
"Minä uskon, auta epäuskoani."

Vältän myös nk ratkaisukristillisyyttä jossa tivaillaan olenko olenko tehnyt
uskonratkaisun:

Miten ihminen voi tehdä ratkaisuja jotka ovat uskonasioihin kytkössä? Mielestäni ei mitenkään: JLA yksin ratkaisee uskon. Jos uskonratkaisua vaaditaan mielestäni siinä tapauksessahan ihminen ehdollistaa JLA:n, eli nk on off suhde, ja näin vesittää armon.

Perustelen kyllä myöhemmin lisää jos joku tahtoo. Korostan kumminkin että tämä on käsitykseni, ja voit olla toistamieltä.

Lopuksi hieman OT:

Monet sanoo että leastadiolaiset luokittelevat toisia, siitä ovatko he uskossa vai eivät. Tämä on ikävä todellisuus, tosin onneksi Se ei päde kaikkiin: Olen saanut lestadiusliikkeen nuorille puhua ja olen kertonut heille omaa uskon näkemystäni- Vastaukseksi on toivotettu JLA:n siunaustakin jopa JLA:n tervettä sanoo osa.

Poissa Emerentia

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #55 : 06.05.06 - klo:21:00 »
Uskovainen-sanalla on usein vähän ikävä kalske. Minusta sellaiseksi olisi kuitenkin hyvä tunnustautua.

Herätyskristillisyydessä tosiaan puhutaan paljon uskoon tulemista ja "uskossa olemisesta". Ihminen joko on tai ei ole uskossa. Itse vierastan tämmöistä kahtiajakoa. Muiden uskon arvottaminen ei ole meidän tehtävämme, nämä asiat tulee minusta jättää Jumalalle.

Poissa Hheikki

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Olenko "uskovainen"? Kysykää mummoilta.
« Vastaus #56 : 06.05.06 - klo:21:19 »
Uutena ja outona kirjoitan ensimmäistä kontribuutiota körttien kanavalle... En pysty kuvaamaan itseäni "uskovaiseksi". Siinä sanassa on niin paljon alakulttuurin sävyjä ja omia ahdistavia muistoja: on vaadittu selvityksiä ja todisteita uskonratkaisun hetkestä ja henkikasteesta ja raamattunäkemyksen oikeellisuudesta ja syntielämästä luopumisesta ja  täydellisen kuuliaisuuden asteesta ja armolahjaspesialiteetista ja ja ja.

Nykyään jos kysytään uskostani, niin vastaan, että olen... luterilainen kristitty. Jos udellaan enempi, niin kerron, että toinen mummo oli karjalainen ortodoksi ja toinen savolainen körtti. Avomielisellä päällä saatan avautua tilittämään, että haluaisin olla Jeesuksen ystävä.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Re: Olenko "uskovainen"? Kysykää mummoilta.
« Vastaus #57 : 06.05.06 - klo:23:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Hheikki"
Jos udellaan enempi, niin kerron, että toinen mummo oli karjalainen ortodoksi ja toinen savolainen körtti.


Minullakin on justiinsa noin, isän äiti Karjalasta ortodoksi ja äitinäiti Savosta körtti eli käynyt Portaanpään opiston ja sellaista. Äitinisäkin oli ollut herännäisporukkaa, vaikkei opistoa olekaan käynyt, mutta isänisä oli kai ihan tavallinen tapaluterilainen. Ukkeja tosin en koskaan kerennyt nähdä, niin en enempää heistä tiedä. Mummoista on vielä se ortodoksimummo jäljellä.

Itse olen ylpeä kahdenlaisista juurista, luterilaisista ja ortodoksisista ja toivon menestystä kummallekin kirkolle. Samoin katoliset ja helluntailaiset on semmoisia, joista tiedän enemmän ja siten arvostan niitä. Muista en niin tiedä, kun en tiedä oppeja, tapoja ja muuta. On sitten tullut käytyä erilaisissa kirkoissa ja on ollut hienoa huomata, että jokaisella on omat perinteensä ja tapansa, mutta kuitenkin lopulta uskovat samaan Jumalaan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #58 : 07.05.06 - klo:22:21 »
Mää oon tässä huomannu että mää pystyn nimittää itteäni vaan semmoseksi mitä varmasti olen. Että sen takia en vois itteäni uskova(ise)ksi sanoa kerta mielihän muuttuu joka päivä. Ja aina jos on paha mieli se vaan tuntus teeskentelyltä. Jos nyt joku tajus ton mun tarkotuksen.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskovainen? Eli...
« Vastaus #59 : 07.05.06 - klo:23:12 »
Haluan määritellä itseni pikemminkin seurakunnan jäseneksi kuin yksilönä paremmaksi tai huonommaksi uskovaksi. Raamatulliset kuvat ruumiin osasta, viinipuun oksasta, rakennuskivestä tai lauman lampaasta viehättävät. Yhden osasen ominaisuudet katoavat armollisesti kokonaisuuden moninaisuuden sekaan.