Kirjoittaja Aihe: Sairauteni  (Luettu 43528 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni
« Vastaus #120 : 18.03.15 - klo:21:00 »
Rupean ajattelemaan etten ehken ole aivan terve sillä minua väsyttää koko ajan.
Myötäeloa teille joilla on joku oikea tauti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Sairauteni
« Vastaus #121 : 19.03.15 - klo:09:47 »
Rupean ajattelemaan etten ehken ole aivan terve sillä minua väsyttää koko ajan.
Myötäeloa teille joilla on joku oikea tauti.

Paljonkohan liikut ulkona? Entäpä ruokavalio? Jos nyhjöttää jatkuvasti sisällä kirjan ääressä niin varmasti väsyttää. Se Tahko Pihkalan neuvo " ylös, ulos ja lenkille" on hyvä neuvo.

myyrä

  • Vieras
Vs: Sairauteni
« Vastaus #122 : 19.03.15 - klo:10:05 »
Kävin eilen terkkarissa ja vein oman pitkän haavalapun mukanani. Sair.hoit. laittoi sen ja kehui haavaa muuten siistiksi. Siihen käy kuulemma pienempikin lappu, joita ostinkin apteekista. Kuulemma haavaa pitäisi suihkutella päivittäin ja vaihtaa lappu. Epäilin, pitääkö siistiin haavaan laitettu lappu repiä aina auki ja soitin äsken sairaalan leikkausvalmennushoitajalle ja hän sanoi, että ei tarvitse. No, olen kyllä alkanut tottua ristiriitaisiin tietoihin, joita hoitotoimenpiteistä tulee.  Onneksi tiistaina on läääkärin kontrolli ja sitä ennen verikokeet. Lääkäri on kuulemma taas kerran erikoistuva lääkäri?  >:( Mihin täältä kaikki jo erikoistuneet tyypit on hävinneet? Minulla on huonoja kokemuksia näistä erikoistumisensa alussa olevista lääkäreistä.

Ikävä alkaa olla Remicade-infuusiota. Niveliä jomottaa. On R:n tauosta jotain hyvääkin. Ei huimaa eikä koske päähän. Olen lähes varma, että Remicade ja beetasalpaajat ei sovi yhteen, vaikka kuulemma pitäisi sopia. Heti kun R:n vaikutus alkoi vähentyä, vähentyi myös huimaus ja päänsärky.

No ei tämä vielä mitään verrattuna tädin miehen sairauksiin. Hän täyttää kohta 88 ja vetää aamuisin kymmenkunta tabua kitusiin. Siinä menee sekaisin lääkkeet sydämen vajaatoimintaan, Marevan, lääke diabetekseen, nesteenpoistolääke jne. Hän ei kuule toisella korvalla mitään ja näkö on onneton. Saa nähdä, vieläkö hyppää kesällä auton rattiin? Nyt talvella ei kuulemma ole ajanut.

myyrä

  • Vieras
Vs: Sairauteni
« Vastaus #123 : 19.03.15 - klo:10:07 »
Paljonkohan liikut ulkona? Entäpä ruokavalio? Jos nyhjöttää jatkuvasti sisällä kirjan ääressä niin varmasti väsyttää. Se Tahko Pihkalan neuvo " ylös, ulos ja lenkille" on hyvä neuvo.

Taisi ollakin Niilo Tarvajärven neuvo?  :-\

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni
« Vastaus #124 : 19.03.15 - klo:11:51 »
Taisi ollakin Niilo Tarvajärven neuvo?  :-\

Tarvajärvi päätti jokapyhäisen aamukahvilla lähetyksensä tuohon lauseeseen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Sairauteni
« Vastaus #125 : 19.03.15 - klo:12:32 »
Nukuttaminen ja väsyttäminen eivät ole samaa tarkoittavat sanat.  Sopiva annos raitista ulkoilmaa, ja nukuttaa hyvin.  Jatkuva sisälläolo väsyttää, se on totta.
Huomaan nyt, kun ilmat ovat olleet hyvät ja olen ulkoillut enemmän kuin pimeinä päivinä ja liukkailla keleillä, kuinka hyvin saan unenpäästä kiinni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Sairauteni
« Vastaus #126 : 19.03.15 - klo:16:49 »
Nukuttaminen ja väsyttäminen eivät ole samaa tarkoittavat sanat.  Sopiva annos raitista ulkoilmaa, ja nukuttaa hyvin.  Jatkuva sisälläolo väsyttää, se on totta.
Huomaan nyt, kun ilmat ovat olleet hyvät ja olen ulkoillut enemmän kuin pimeinä päivinä ja liukkailla keleillä, kuinka hyvin saan unenpäästä kiinni.

Minua beetasalpaaja väsyttää, mutta ei nukuta. Niitten tarkoitushan onkin sydämen sykkeen laskeminen ja siinä se onnistuu hyvin. Orloc beetasalpaaja ei niinkään laske verenpainetta (tekee kyllä sitäkin ja joskus liikaa). Paljon ulkoilevat eivät tykkää beetasalpaajista kun meno on kuin kävelisi käsijarru päällä.

Yksi beetasalpaajien paha haittavaikutus on, että ne estää melatoniinin muodostumista. Saan kyllä hyvin illalla unen päästä kiinni, mutta heräilen aamupuoleen yötä ja joskus en nuku enää ollenkaan. Nyt myös valo tekee saman ja kesällä en nuku paljon muutenkaan. En ole pystynyt nukkumaan päikkäreitä vuoteen ja ennen oli mukavaa alkaa päivälevolle.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Sairauteni
« Vastaus #127 : 19.03.15 - klo:18:32 »
Mitä kirjoitit myyrä, on varmasti juuri näin, ja olen huomannut samat oireet. Tuo käsijarru päällä käveleminen on mitä ilmeisintä. Vasta kun olen päässyt vauhtiin ja syke noussut riittävästi alkaa kävely sujua.
Olen pannut sen astman piikkiin.
Olen kerran jo itse aloittanut beetasalpaajan vähentämisen. Sitä ei saa kuulema niin tehdä, että tänään ottaa ja huomena on ottamatta. Annokseni on jo puolet pienimmästä tabletista, joten siitä on huono enää vähentää.
Pyrin pääsemään lääkärin juttusille ja kerron tämän. On muutakin asiaa.

Miksi kukaan lääkäri ei ole puuttunut tähän vaikka verenpaineeni on kotona n. 110/ 75 ja pulssi 65. Sanovat vain; Ai kuinka hyvät.
 :018:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Sairauteni
« Vastaus #128 : 19.03.15 - klo:20:48 »
Minua beetasalpaaja väsyttää, mutta ei nukuta.

Voi myyrää.
Tunnistan, tosin toistaiseksi beetasalpaamattomana, ilmiön: väsy on IHAN eri asia kuin nuku.

Onneksi meillä on aviiseja, jotka kertovat miten unipulma hoidetaan: "Nuku säännöllisesti." (Aika lähellä oli, etten repinyt lehdykkää.) Samassa aviisissa oli myös toinen kätevä ohje: "Muista hengittää."



Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni
« Vastaus #129 : 20.03.15 - klo:01:06 »
Paljonkohan liikut ulkona? Entäpä ruokavalio? Jos nyhjöttää jatkuvasti sisällä kirjan ääressä niin varmasti väsyttää. Se Tahko Pihkalan neuvo " ylös, ulos ja lenkille" on hyvä neuvo.

Kyl. Tämä on ollut mielessä, sillä syksy meni niin kuin meni eli kun työt loppui hyökkäsin kirjan ääreen ja sitä rataa. Samoin taisi mennä aliravitsemuksen puolelle kun elin pelkällä noh, sinänsä terveellisellä valmissalaatilla ja leipäviipaleilla juustoineen. Sitten kyllä väsytti liikaa lähteäkseni mihinkään ja tuli kipuja vatsanpohjaan, mutta nyt rupean kävelemään ja koetan syödä x1 ateria päivässä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Sairauteni
« Vastaus #130 : 20.03.15 - klo:07:25 »
Rutiinit unensaannissa ovat tärkeät. Omat keinoni ;  Otan ensin molemmat tyynyt vatsan päälle. Makaan selälläni ilman tyynyjä niin kauan kun kurkusta alkaa kuulua kuorsauksenomaista korahtelua. Silloin otan tyynyt pään alle, sillä ilman tyynyjä tulee päänsärkyä.
Asettaudun ensin oikealle kyljelleni, yksi tyyny kainalossa. Villasukat ovat tässä vaiheessa paljaissa jaloissa. Pian käännyn vasemmalle kyljelle ja vaihdan tyynyn paikan toiseen kainaloon. Siinä koetan olla ajattelematta mitään. Jos en puoleen tuntiin ole unessa, nousen ylös ja luen kirjaa niin kauan että alan haukotella. Silloin nukahtaminen varmistuu.
Kun yöllä herään ja käyn vessassa, otan villasukat pois ja työnnän varpaat haukkaaman happea. Ja nukun uudelleen. Kunnes koira herättää....
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Sairauteni
« Vastaus #131 : 20.03.15 - klo:14:04 »
Nuo R-mummin nukkumisohjeet ei missään tapauksessa sovellu minulle. Leikatun lonkan puoleisella kyljellä ei saa nukkua, toisella kyljellä voi kun ei nosta leikatun lonkan puoleista jalkaa toisen yli. Sisäkiertoa ei saa tulla kuin vähän. Selällään on turvallisinta ja selälläni en osaa nukkua  >:( Tyyny pitäisi olla jalkojen välissä koko ajan (oikeastaan kaksikin), mutta ei minulla oikein pysy. Istumiseenkin on omat ohjeet - jalka ei saa koukistua yli 90%:n jne.

Aamuyöstä läksin vessaan ja iskin "terveen" jalan varpaat tuolin jalkaan  :077: Käsi oli jäänyt yöllä jotenkin alle ja oli niin kipeä että en saanut kunnon otetta kyynärsauvan kahvasta ja oli lisäksi pimeää. Meinasin lentää turvalleni. Nyt on sitten molemmat jalat kipeinä. Kyllä se koettelee.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Sairauteni
« Vastaus #132 : 20.03.15 - klo:14:36 »
Joo. Laitoin omat rituaalini vain hauskuutukseksi.  Totta toinen puoli, nukkumisohjeissa kehoitetaan rituaaleihin.
En minäkään nuku selälläni. Olen vain keksinyt tuon selälläni kuorsaamisen kun sohvalla se päiväunilla alkoi sujua hyvin. Siinä ei oikein sen kallistuksen takia muuten nukkuakaan.

Etenehän nyt varovaisesti, ettei tarvitse terveempää jalkaa, tai kättä kipsata. Onko keppi tai rollaattori sinulla sisäkäytössä.

Minun selkäni taipuu vieläkin hyvin alaspäin,  kämmenet voin lattialle asetella. Päälle, tai niskalle, se ei kuitenkaan ole hyväksi.
Äsken kuoppasin kukkapenkkiin muutaman sipulin, haravoin 10 min, ja nyt päätä juilii.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Sairauteni
« Vastaus #133 : 21.03.15 - klo:09:44 »
jalka ei saa koukistua yli 90%:n

Kas, virhe. Pitäisi olla yli 90 astetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni
« Vastaus #134 : 21.03.15 - klo:13:40 »
Kyl. Tämä on ollut mielessä, sillä syksy meni niin kuin meni eli kun työt loppui hyökkäsin kirjan ääreen ja sitä rataa. Samoin taisi mennä aliravitsemuksen puolelle kun elin pelkällä noh, sinänsä terveellisellä valmissalaatilla ja leipäviipaleilla juustoineen. Sitten kyllä väsytti liikaa lähteäkseni mihinkään ja tuli kipuja vatsanpohjaan, mutta nyt rupean kävelemään ja koetan syödä x1 ateria päivässä.

Mutta tämä ei nyt ole sittenkään okei. En tarkoita että kertakävely korjaisikaan. Vaan että elämäni on ollut ylipäänsä samaa eikä väsymiseen liity yleensä määrättyjä kipuja.
Minua inhottavat kaikki lääkärit mutta määrätyille kiputiloille tarvitsisi tehdä muuta kuin haukata kipulääkettä. 

Typerää valittaa kun voisi mennä lääkäriin. Eivät ne ole niin inhottavia kuin minusta tuntuu.  :icon_sad: 

Lääkärien systemaattinen inhoaminen kulkee suvussa meillä, sille on varmaan rakennepohja.  Jotta kaikki voivat pakoilla lääkäreitä koulutettiin yksi oma.
« Viimeksi muokattu: 21.03.15 - klo:13:45 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.