Keskustelu > Seuratupa

Uskonnot

<< < (2/6) > >>

Soopeli:

--- Lainaus käyttäjältä: "Yasmin" ---
Ennenkuin kukaan ehtii "valaisemaan" minua siitä, että Raamattu on vain ihmisten kirjoittama eikä sitä pidä ottaa totena tai jos otan niin hoitoon ois minut kiikutettava, niin sanon, että minä uskon todella Raamattuun Jumalan Sanana, joka on ihmisten kirjoittama Pyhän Hengen vaikutuksesta. Jos ei Raamattuun saa enää uskoa niin pohja on uskolta viety.
--- Lainaus päättyy ---


Todella hyvin sanottu. Siinä lienee varmaan yksi syy siihen, miksi kirkon tila on se mikä se on: jos opin perusta ei ole Sanassa, niin missä sitten? Ihmisten mielipiteissä? Ei ihme, jos ihmiset nauravat kirkolle, joka ei opeta enää Raamatun, vaan demokratian pohjalta. Ei julisteta enää Sanaa, vaan julistetaan sitä, mitä ihmiset haluavat kuulla (ja johdetaan samalla harhaan). Ja minutkin saa kiikuttaa hoitoon, mutta Sanasta en luovu.


--- Lainaus käyttäjältä: "Kontrabasisti" ---Joo, miulla on monenlaisia kriisejä. Tuntuu, että kaikki maailman uskonnot on ihan yhtä arvokkaita, ja oikeita, ja ne on vaan kultturisidonnainen kysymys. Kaikissa on kysymys tuosta edellä mainitusta turvallisuudesta ja omasta pienuuden tunteesta. Ovatko kaikki uskonnot yhtä oikeita?

--- Lainaus päättyy ---


Mutta kristinusko eroaa silti merkittävällä tavalla muista uskonnoista. Ehkä tärkein ero lienee siinä todellinen Jumala-keskeisyys ihmiskeskeisyyden sijasta. Kristinuskossa Jumala on tehnyt aloitteen ja ottanut yhteyden ihmiseen, eikä toisinpäin. Jeesus on sovittanut synnit, eikä ihminen voi omilla teoillaan ansaita pelastusta, kuten muissa uskonnoissa. Omavanhurskauden ansaan on helppo langeta, kun liha vetää siihen luonnostaan. Tai että omien tekojen sijasta keskitytään ihmiseen itseensä, kun pitäisi keskittyä Kristukseen.

Eli siis: ihminen haluaa luonnostaan ottaa yhteyden Jumalaan. Mutta Jumala haluaa olla se, joka tekee aloitteen. Kristinuskossa on paljon sellaista, jota ihmisen on vaikea käsittää. Kenties siksi, että kyseessä ei ole ihmisen toimesta tehty mittatilaususkonto, vaan ylhäältä lahjoitettu usko.

Ehkäpä juuri siksi tarvitaankin Jumalan apua tämän asian ymmärtämisessä, koska se ei taida ihmisjärjen alle taipua.

-JuuSo-P-:

--- Lainaus käyttäjältä: "Eliza" ---Olen osaksi samaa mieltä Reetan kanssa, että meidän uskontomme ei välttämättä ole se "ainoa oikea." Itse silti uskon tällä tavalla enkä vaihtaisi muuhun uskontoon.
--- Lainaus päättyy ---


Olen täysin samaa mieltä

Anonymous:
Niin. Ehkä mie sitten olen jotenkin samaa mieltä kun Gandhi. Ei kristinuskoakaan voi noista muista erottaa, tuskin muiden mielestä juuri kristinusko olisi jotenkin erilainen, olkoonkin että kristinuskossa on paljolti kyse armosta, ei omista ansioista. Vaan onko sittenkään? Kumpi tulee ensin, tuomio vai armo...?

Kontrabasisti:
No sitten menin ja kirjotin anonyymina...  :D

minttu:
Aiheeseen liittyy kaikenlaista kummaa, kuten

- mitä tapahtuu niille, jotka ovat eläneet ennen Kristusta
- mitä tapahtuu niille, jotka eivät elämänsä aikana ehdi kuulla Kristuksesta
- miten pitäisi suhtautua niihin muslimeihin, jotka pitävät kristinuskoa oman uskontonsa vajavaisena muotona (tämä ajatus ei ole mitään postmodernia hömppää vaan klassista islamin filosofiaa)
- miten pitäisi suhtautua niihin kristinuskosta "irrottautuneisiin lahkoihin", joissa ei esim. tunnusteta kolmiyhteistä Jumalaa
- miten pitäisi suhtautua siihen, että oikeiksi kristillisiksi kirkoiksi nimitetyt lahkot eivät ole opin ja sen tulkinnan suhteen yhtenäisiä (esim. filioque, sakramentit, naispappeus etc.)
- miten pitäisi suhtautua siihen, että kristillinen teologia on pakanafilosofian jälkeläinen
- miten käy agnostikkojen?

Eli siis miten voidaan perustella se, että luterilainen tekee lähetystyötä? Pitääkö yllä luetellut kysymykset (ynnä miljoona muuta) ratkaista ennen kuin lähdetään käännyttämään pakanoita (jotka muuten nykyään asuvat aivan naapurissa...)?

Koko kysymyksen pohjahan on tietysti siinä, että asioita ei kerrankaan katsota vaaleanpunaisten (uskon) silmälasien läpi vaan yritetään löytää kristillisestä ajattelusta ne argumentit, joilla näihin voidaan puuttua.

p.s. Kysymykset eivät ole itse keksimiäni, vaan olen törmännyt niihin tässä vuosien varrella. Joihinkin olen joskus vastaillut, mutta ajattelin, että palstaa seuraavilla on jotakin asiasta sanottavana, niin että en sitten alkanut sepustaa

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta