Keskustelu > Seuratupa

Vuoden 1701 virsikirjan säkeistöhakemisto

<< < (2/3) > >>

PekkaV:


--- Lainaus käyttäjältä: seppos - 10.03.17 - klo:10:54 --- Täältä löytyy koko virret 1701

http://koraali.net16.net/1701/index.html



--- Lainaus päättyy ---
   :017:


Virsi 391

1. Juur' hartaast' mailmast' tästä / Pois halaan luopua, / Ja kaikest' pahast' päästä, / Ain' iloon joutua; / Mä tahdon tykös tulla, / Ja menoo riemullist' / Tykönäs taivaas' kuulla, / Jo joudu, Jesu Christ'! 2. Sä verelläs pyhäll' ostit / Mun kuollost' kuollesas, / Kanss' kuopast' syväst' nostit, / Sun suurest' armostas; / En pelkää kuollon surmaa, / Enk' julmuutt' saatanan, / Sun tykönäs on turva, / O Jesu, ainian. 3. Tääll' ihan' ompi olla, / Kyll' monen mielestä, / On kuitenk' paramp' kuolla, / Ja päästä synnistä; / Mä elon toisen tiedän / Juur' taivaas' olevan, / Sinn' sielun' viimein viedään, / Saan voiton kuollesan'. 4. Vaikk' ruumis maahan lyödään, / Ja hautaan lasketaan, / Madoilt' kanss' siell' syödään; / Niin kuitenk' kunniaan / Sen Herra jällens' vienee, / Ja taivaas' kirkastaa, / Ei vahinkota liene, / Kosk' kuolen Herrasa. 5. Vaikka mailma minun halun', / Tääll' vielä viipymään, / Ja katoovaiseen kaluun / Kyll' pyytää mieltymään, / En kuitenk' huoli niistä, / Kuin pian katoovat; / Sill' taivais' iloo pistää, / Ja riemuu lakkaamat'. 6. Vaikk' suurell' surull' jätän / Tääll' hyvät ystävän', / Niin taivais' kuitenk' tiedän / Jäll' ilos' löytävän': / Siell' saamme toinen toisem', / Ratk' riemus' rauhaises', / Tykönä Herran pöydän, / Juur' menos' suloises'. 7. Vaikk' täytyy orvoiks' jättää / Mun lapsen' haikiast',/ Ja itkull' päivän' päättää, / Valittain vaikiast'; / En kuitenk' epäil' sitä, / Vaan uskon lujasti, / Heist' Herra murheen pitää, / Heill' tulee turvaksi. 8. Viel', orvot, teitä kerran / Mä kiellän suremast':/ Vaan turvatkaat te Herraan, / Ain' uskoll' kiintiäst'; / Hän ompi orvoin Isä / Ja leskein holhoja, / Teill' lohdutusta lisää / Se armias auttaja. 9. Siis siunaa, Herra, aina / Mun rakkaat omaisen', / Ja älä salli painaa / Heit' syvään murheeseen: / Kyll' pian yhteen tulem', / Juur' suurest' riemuiten, / Ja ynnä kunniaan kuljem', / Sitt' iloon ijäiseen. 10. Nyt viimein itsen' käännän / Sun puolees, Jesu Christ'! / Tul' avuks' koskan näännyn, / Suo loppuu autuaallist'; / Ain' sinuun luotan totta, / Laske rauhaan menemään, / Ann' enkelis sielun' ottaa / Ijäiseen elämään. 11. Äl' ann' mun vilpistellä / Pois sinust', Jesu Christ'! / Vaan vahvist' uskoon vielä, / Kiinnit' sinuus kiintiäst'; / Ett' sotii vahvast' taidan, / Mua kätes tuetkoon; / Sitt' iloll' veisat' mahdan: / Jo nyt kaikk' täytett' on.

https://www.youtube.com/watch?v=3_EkNIhgt_8

Mansipaani:
Tällainen löytyi mitä olen tähän asti kuunnellut vain spotifyssa: https://www.youtube.com/watch?v=ORw8-Oe5HQ8&list=PLmuPyfptRrlTARi8SdXObT2VOmBUx6mMP&index=1

"Herra korkiast kiitett olkoon"
Vanhaa virsikirjaa soittaen ja veisaten (1701-vk)

seppos:
Herra korkiasti kiitetty olkoon
 Linkki digitoituun aineistoon
Musiikkitallenne
Ållon, Gustaf, 1646-1704,, sanoittaja. ; Kilpiö, Markku, 1943-, sovittaja.
Julkaisussa: Vanhoja virsiä B-puoli, raita 1
Esittäjät   
Kilpiö, Markku, 1943-, johtaja. ; Hakavuoren koraalikuoro, esittäjä.
Hakavuoren koraalikuoro, joht. Markku Kilpiö
Kieli   
suomi
Huomautukset   
Vanha virsikirja (1701) nro 42; 6, 7, 8.
Säv. ruotsalaisesta alkuperästä suomalainen koraalitoisinto.
Kesto   
00:02:50

II. Kuningas Davidin Psalmit.
Psalmi 28.

42.Herra! koska surkia huuton' Tykös tuskass'
tunkenee, Älä armottomast' silloin Vai-
vaiselt' mult' vaikene, Etten joutuis' joukkoon sitten,
Kuoppaan kauhiaan kaatuvitten.
2.  Mutta kuule kurja äänen', Koskan tykös huu-
tanen, Koskan kuoriis päin kanss' käten', Herra, ylös
nostanen, Kallist' korvas korkia puoleen', Ettän kuul-
tuks' kummink' tulen.

3.  Älä joukkoon julmain, Jumal', Vedä vaivaist'
sieluan', Jotka pahaa mielell' tuimall' Ahkeroivat ai-
nian, Sydämmensä myrkyn haikian Peittävät all' sa-
nan makian.

4.  Tee heille heidän tekons' Perät' häijyn perästä,
Anna palkka pahan menons', Kosta koiruuns' edestä: Ett'
ei huoli Herran teoist', Käsialoist', käskyist', neuvoist'.

5.  Koska he siis surutt', vaivatt', Synniss' sy-
väs' makaavat; Silloin ilman armott' aivan, Kätes
kautta kaatuvat; Rikot, etkä rakenn' heitä, Ett' muut
välttäis' väärii teitä.

6.  Herra korkiast' kiitett' olkoon, Hän on kuullut
ääneni, Avun kaiken olless' ulkon', Ollut kilpen', vä-
keni; Hänpä hyvyyteen mun saattaa, Pahuuden pois
kaiken kaataa.

7.  Eloss', kuolloss' Herran päälle Tosin toivoo sy-
dämmen', Hän ain' avun antaa täällä, Josta jouten
iloitsen, Kiitoksen kanss' annan hänell', Riemulaulull',
veisun äänell'.

8.  Sä, Herra, olet turva omas, Apu voipa voi-
deltus: Auta, holho, siunaa laumas, Kaitse kaunist'
perintöös; Hyvyydelläs virvot' vielä, Kunniall' korot'
sitten siellä.

Gustaf Ållon, (ruots.) s. 1646 † 1684.


Kuuntele tai Lataa mp3
Lataa Koraalinuotit
Etusivulle

seppos:

--- Lainaus käyttäjältä: PekkaV - 10.02.18 - klo:05:08 ---   :017:


Virsi 391

1. Juur' hartaast' mailmast' tästä / Pois halaan luopua, / Ja kaikest' pahast' päästä, / Ain' iloon joutua; / Mä tahdon tykös tulla, / Ja menoo riemullist' / Tykönäs taivaas' kuulla, / Jo joudu, Jesu Christ'! 2. Sä verelläs pyhäll' ostit / Mun kuollost' kuollesas, / Kanss' kuopast' syväst' nostit, / Sun suurest' armostas; / En pelkää kuollon surmaa, / Enk' julmuutt' saatanan, / Sun tykönäs on turva, / O Jesu, ainian. 3. Tääll' ihan' ompi olla, / Kyll' monen mielestä, / On kuitenk' paramp' kuolla, / Ja päästä synnistä; / Mä elon toisen tiedän / Juur' taivaas' olevan, / Sinn' sielun' viimein viedään, / Saan voiton kuollesan'. 4. Vaikk' ruumis maahan lyödään, / Ja hautaan lasketaan, / Madoilt' kanss' siell' syödään; / Niin kuitenk' kunniaan / Sen Herra jällens' vienee, / Ja taivaas' kirkastaa, / Ei vahinkota liene, / Kosk' kuolen Herrasa. 5. Vaikka mailma minun halun', / Tääll' vielä viipymään, / Ja katoovaiseen kaluun / Kyll' pyytää mieltymään, / En kuitenk' huoli niistä, / Kuin pian katoovat; / Sill' taivais' iloo pistää, / Ja riemuu lakkaamat'. 6. Vaikk' suurell' surull' jätän / Tääll' hyvät ystävän', / Niin taivais' kuitenk' tiedän / Jäll' ilos' löytävän': / Siell' saamme toinen toisem', / Ratk' riemus' rauhaises', / Tykönä Herran pöydän, / Juur' menos' suloises'. 7. Vaikk' täytyy orvoiks' jättää / Mun lapsen' haikiast',/ Ja itkull' päivän' päättää, / Valittain vaikiast'; / En kuitenk' epäil' sitä, / Vaan uskon lujasti, / Heist' Herra murheen pitää, / Heill' tulee turvaksi. 8. Viel', orvot, teitä kerran / Mä kiellän suremast':/ Vaan turvatkaat te Herraan, / Ain' uskoll' kiintiäst'; / Hän ompi orvoin Isä / Ja leskein holhoja, / Teill' lohdutusta lisää / Se armias auttaja. 9. Siis siunaa, Herra, aina / Mun rakkaat omaisen', / Ja älä salli painaa / Heit' syvään murheeseen: / Kyll' pian yhteen tulem', / Juur' suurest' riemuiten, / Ja ynnä kunniaan kuljem', / Sitt' iloon ijäiseen. 10. Nyt viimein itsen' käännän / Sun puolees, Jesu Christ'! / Tul' avuks' koskan näännyn, / Suo loppuu autuaallist'; / Ain' sinuun luotan totta, / Laske rauhaan menemään, / Ann' enkelis sielun' ottaa / Ijäiseen elämään. 11. Äl' ann' mun vilpistellä / Pois sinust', Jesu Christ'! / Vaan vahvist' uskoon vielä, / Kiinnit' sinuus kiintiäst'; / Ett' sotii vahvast' taidan, / Mua kätes tuetkoon; / Sitt' iloll' veisat' mahdan: / Jo nyt kaikk' täytett' on.[/b]

https://www.youtube.com/watch?v=3_EkNIhgt_8

--- Lainaus päättyy ---

Tuo 11.sta säkeistö on loistava iltarukous

seppos:
1701 säkeistöluettelo (olivat vaihtaneet osoitetta)

https://evl.fi/documents/1327140/40400830/vanhan_virsikirjan_sakeistot.pdf/3daee82e-c5fc-66e6-89e5-9d57cfe8685d

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta