Kirjoittaja Aihe: Urheiluhullut, 17. erä  (Luettu 78819 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6416
Vs: Urheiluhullut, 17. erä
« Vastaus #135 : 14.07.24 - klo:21:01 »
^^ Riitta-mummin loistavasta urheilupäivästä unohtui vielä se, että Harri Heliövaara parinsa Henry Pattenin kanssa voitti Wimbledonin nelinpelin finaalin!  :109:

Harmikseni en ole ehtinyt seurata, mutta futiksen katson joko livenä tai tallenteena.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6416
Vs: Urheiluhullut, 17. erä
« Vastaus #136 : 15.07.24 - klo:00:28 »
Jee, paras voitti!  :109:

En piitannut vuosien 2008 - 2012 Espanjasta, mutta tämän nykyisen joukkueen pelityyli miellyttää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21743
Vs: Urheiluhullut, 17. erä
« Vastaus #137 : 15.07.24 - klo:00:31 »
Jep, katsoin aikaisemmin Alcarad ja Djokovic matsin, veteraanit joutuu väistymään pallilta, ainakin ajoittain.
Äsken päättyi futismatsi Espanjan 2-1 voittoon, oli hetkittäin aivan loistavaa peliä.

Hyvää yötä!

Meikämannella mustikkametsä-liikunnat alkaneet, onhan niitä näköjään ihan nokko   :023: :039:

 

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33999
Vs: Urheiluhullut, 17. erä
« Vastaus #138 : 15.07.24 - klo:09:32 »
Ei minulla ollut suurempia toiveita kummankaan maan suhteen, paitsi hiukan ehkä Espanjan . :003:
Tunnen paremmin englantilaisuuden, kirjojen ja tv n kautta. Mutta matsi oli hyvä, jännittävä ja nuorten pelaajien juhlaa. Se heidän pallotaituruutensa häikäisi.
Sen oppii jo pikkupoikana katupeleissä.

Espanjan joukkue koostui useista eri kansallisuuksista. Oli katalaaneja, baskeja, ja ainakin Niko Williams oli ghanalaissyntyinen.

Kyllä enlantilais-vaari Kane oli kankea, ehkä oli vammaa takana. valkku olisi voinut vaihtaa hänet jo aiemmin. Cole Palmer oli liukas liikkuja, ja taas vaihtomies maalasi!

Päivä oli siis Espanjan !

Antoisaa jatkoa urheilujuhliin !    R-m

         
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33999
Vs: Urheiluhullut, 17. erä
« Vastaus #139 : 15.07.24 - klo:18:39 »
Jep, katsoin aikaisemmin Alcarad ja Djokovic matsin, veteraanit joutuu väistymään pallilta, ainakin ajoittain.
Äsken päättyi futismatsi Espanjan 2-1 voittoon, oli hetkittäin aivan loistavaa peliä.

Hyvää yötä!

Meikämannella mustikkametsä-liikunnat alkaneet, onhan niitä näköjään ihan nokko   :023: :039:

Minua jäi vaivaamaan tuo sana nokko joten etsin sen tarkoitusta ja alkuperää.
Olin kuullut version Ei ole noko-nuukaa mutta tarkoittaneeko samaa.

Näin Google vastasi :


nokko

Meänkieli

Ruotsi/Suomi
nokko
Meänkieli
nokko
Suomi
kylliksi, tarpeeksi, pieni heinäkeko

Luulin sanan olevan hämäläismurretta, mutta meänkieltä se siis on !
Arvaan mistä olet sen oppinut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6416
Vs: Urheiluhullut, 17. erä
« Vastaus #140 : 16.07.24 - klo:11:56 »
^ Minulla on tuttava, joka tuota käyttää, ja jonka puheita ymmärtääkseni jouduin sen aikoinaan selvittämään. Kun korvaa ruotsin sanalla nog, saa jokseenkin oikean merkityksen. Hän on kai oppinut sen Sodankylästä, jossa vietti kouluvuotensa, vaikkei sieltä kotoisin olekaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33999
Vs: Urheiluhullut, 17. erä
« Vastaus #141 : 16.07.24 - klo:11:59 »
Voisiko siis kääntää vn:n  'nokko mustikoita' = pienen heinäkeon verran ?   :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22227
Vs: Urheiluhullut, 17. erä
« Vastaus #142 : 16.07.24 - klo:14:12 »
Ruotsin ’nogt’ taitaa olla taustalla.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21743
Vs: Urheiluhullut, 17. erä
« Vastaus #143 : 25.07.24 - klo:21:54 »
Morjensta!

Jaahas, tuo toisinaan käyttämäni "nokko" -sana täällä herätti keskustelua, siis tulen mukaan   :icon_biggrin:

Tietääkseni ei todellakaan mikään hämäläismurresana.
Kuulin sen ekaa kertaa joskus 60/70 lukujen vaihteessa kuusamolaisilta tutuiltani,
mielestäni kuulosti ihan hauskalta sanonnalta, enkä muista että olisin muualta kuullut (kun tuttuja ei hirveästi ole, ainakaan Kuusamossa)
Tarkoittaa kuten Riitta mainitsi...kylliksi, tarpeeksi, riittävästi
Luultavasti Kuusamon/Pohjois-Pohjanmaan murretta, voi olla muuallakin pohjoisessa, Öppis mainitsi Sodankylästä

Jep, nyt olympialaiset aluillaan, marjastuskin vielä vähän jatkuu, vadelmapaikkojen etsintä jäi vaiheeseen.
Pyörälenkitkin tauolla, uimahalli aukeaa kesätauolta 12.8., Ahveniston maauimala toki olisi auki.
Järviuinti taisi jäädä yhteen pulahdukseen Pielisessä, näillä seuduilla järviuinti ei houkuttele, en halua törmätä johonkin hyytelösammaleläimeen...

Käyn vielä kahvilan puolella laittamassa vähän musaa ja laulua, käykää siellä kurkkaamassa... :023: :039:


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6416
Vs: Urheiluhullut, 17. erä
« Vastaus #144 : eilen kello 19:57 »
Järviuinti taisi jäädä yhteen pulahdukseen Pielisessä, näillä seuduilla järviuinti ei houkuttele, en halua törmätä johonkin hyytelösammaleläimeen...

Ai mutta sellaiseenhan olisi jännä törmätä! Mieluummin uimareissulla hyytelösammaleläin kuin nälkäinen hauki, joka luulee minua maukkaaksikin suupalaksi.

Mitä oikeaan urheiluun tulee niin olympialajeista uinti varmaan kiinnostaa vähiten. Ihan liikaa matkoja ja erilaisia uintitapoja. Uskon, että vain siksi, että Yhdysvallat saisi mitalikaapin täytettä. Ikään kuin heille ei sitä muuten tulisi tarpeeksi.

Minulla kisojen kunnollinen seuraaminen alkaa vasta ensi viikolla. Rugbyturnausta olen kyllä katsonut (Eurosport näyttää). Se on niin mahtava laji, ihan suosikkini.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.