Kirjoittaja Aihe: Huomenna 3  (Luettu 3756 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Huomenna 3
« Vastaus #15 : 21.11.20 - klo:07:43 »
Ennen paloasemaa on ihan samannäköinen punatiilirakennus, joka on Esikoislestadiolaisten seurapaikka  :icon_surprised:

Siellä sammutetaan helvetin tulta!

Veljeni sanoi, että aikoinaan Helsingissä käydessään katsoi Paavalin kirkkoa ensin paloasemaksi.

Joensuulaiset ovat puheliaita ja avuliaita joo, mutta usein siinä tuntuu olevan mukana sitä pikkukaupunkien asukkaille ominaista itselle huomaamatta jäävää "kyllähän kaikki nyt sen tietää" -ajatusta. "Kiännyt siitä entisestä Mutasen kulumasta oekkeelle"... Mutta mistä muualta tullut tietää, mikä on entinen Mutasen kulma? (Tai oikeastaan eihän joensuulainen edes lisää sanaa "entinen". Riittää, että kulmassa vielä 15 vuotta sitten oli Mutasen omistama liike. "Voe niin tokkiisa, eehän siinä ole ennee aekoehin lukena Mutanen...")

No, nyt täytyy pistää vaatteet päälle ja tavarat pakaasiin ja viedä vielä komposti, ja sitten junalle.
« Viimeksi muokattu: 21.11.20 - klo:07:48 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Huomenna 3
« Vastaus #16 : 21.11.20 - klo:09:49 »
^

  ;)Just noin, mitä sanot. Täällä ollaan niin syrjässä kaikesta, että varmaan evoluutio muokkaa meistä kohta uuden ihmisen alalajin: Homo sapiens joensuuensis, tuntomerkkejä mm. normaalia puheliaampia, tuijottavat vieraita kiinnostuneina, sairastuvat helposti sydän- ja verisuonitauteihin ym.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Huomenna 3
« Vastaus #17 : 21.11.20 - klo:10:03 »
Osallistun tarnointiinne, olenhan karjalainen.
Mie varmaan olisin viihtynyt Joensuussa ja Lappeenrannassa, mut Lahtikin kelpaa.
Tänne tuli heti sodan jälkeen kymmenentuhatta viipurilaista ja sitten vähitellen muistakin Kannaksen pitäjistä kerääntyivät kun Olavi Kajala oli aulis antaan talojen tontteja ja muutakin maata. Pienviljelystiloja syntyi ympäristöön.

Eilinen teki minut onnelliseksi. Tyttärenpojan ja hänen tyttöystävänsä kyläilyn johdosta eniten.
Minun mittapuulla he ovat mitä sopivin pari. Olleet yhdessä jo neljä vuotta. Koko lukio-ajan ja ylioppilaiksi tultuaan.
He tulivat Nurmeksesta ja toivat miulle  Bomba-talosta saamansa Karjalane kalendari 2020 jossa käytetty kieli on varsinaiskarjalaa. Kuvitus on Toivo Talvi´n  grafiikkaa 1930-luvulta.

1. Kuukausi on Vierrissänkuu kuvassa Jehkin Iivana Shemeikka.

Alkulehdiltä pääsee kieliopintoja aloittamaan.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Huomenna 3
« Vastaus #18 : 21.11.20 - klo:10:55 »
Tulin kerran Tampereelta siskon luota Joensuuhun. Oli talvi ja lunta satoi aivan mahdottomasti. Juna ajoi Orivedellä kinokseen, eikä päässyt irti (siellä eivät vaihteet toimineet, vaan olivat liian lumessa.) Meni aikansa, ennen kuin päästiin liikkeelle ja Jyväskylään tultaessa oltiin jo reilusti myöhässä. Siellä myöhästyttiin lumesta johtuen lisää ja Pieksämäellä myöhästymistä oli jo tosi paljon. Onneksi (jääkylmä) taajamajuna Joensuuhun oli odottanut ja noituvat matkustajat siirtyivät siihen. Junassa oli veturi ja yksi vaunu, koska eihän tänne paljon kukaan tule  :-\ Se veturi särkyi Viinijärvellä. Joensuuhun tultiin joskus yöllä ja mietin, lähtiskö ollenkaan kotiin nukkumaan, vai painuisko johonkin keskustan kapakkaan. Ne olisivat olleet vielä monet auki. Lähdin kuitenkin kotiin, asuin silloin Penttilässä. Sellainen junamatka.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Huomenna 3
« Vastaus #19 : 21.11.20 - klo:11:56 »
Minulla on samantapainen kokemusbmutta toiseen suuntaan, se oli jonkun joulun jälkeen vuosina 2009 - 2014 (varmaan viimeinen kerta kun olin joulua Joensuussa). Junat oli paluuliikennettä ammuttu täyteen, ja tietenkin levisivät useampikin. Pieksämäen asemahallissa oli yöllä aikamoinen ruuhka, kun erinsuuntiin menevät matkustajat parikin tuntia odotimme korvaavia bussiyhteyksiä. Menin bussilla Jyväskylään ja jollain junalla Tampereelle, jossa mikään paikallisliikenne ei enää kulkenut, eli taksilla kotiin. Meitä oli kyllä muutamiavsamaan suuntaan menijöitä, jotka mahduimme samaan autoon. Vuodet muistan siitä kun pistin pomolle yöllä sähköpostia kolmelta yöllä, selitin tapahtuneen (joka oli uutisissakin kai), ja sanoin että lienee parempi että jään aamulla nukkumaan.

(Tulis nyt se konnari tsekkaamaan matkalipun ennen kuin loppuu tabletista virta... näissä taajamajunissa ei ole sellaista ylellisyyttä kuin sähköä matkustajille tarjolla.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Huomenna 3
« Vastaus #20 : 21.11.20 - klo:23:03 »
Äitini mitä Siilaisilla ole, vaan sittenkin keskussairaalassa. Naapurinsa kanssa jutellessani alkoi valjeta että näin taitaa olla, ja onneksi soitin ennen kuin lähdin minnekään. No, huomenna uusi yritys.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Huomenna 3
« Vastaus #21 : 28.11.20 - klo:15:06 »
Huomenna alkaa adventti-aika.

https://evl.fi/kirkossa/pyhapaivat/adventti

Ostin tänään ensimmäiset joulukukat, valkoiset tänä vuonna. Kun pieni hyasintti tuossa vieressä levittää hienoa tuoksua se on samaa minulle kuin joulun alku.



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)