Minusta konserttimainoksen naishahmon asu viestii varsin paljon. Ilman körttipukua punaiset kengät ja punaiset huulet jäisivät irrallisiksi. Herännäisyyden historiaa tunteville perinteinen suhtautuminen punaiseen ("helvetin peräseinä paistaa") on tuttu. Jollekin saattaa tulla mieleen myös tuttu varoitustarina tyttöä tanssittavista kengistä.
Vaikeammin tulkittavia minulle ovat kuvan mieshahmon attribuutit. En tunne miesten kansanpukuja, mutta epäilen, että miehen asussa on yhdistelty elementtejä varsin vapaasti. Juhla-asu on ilman muuta kyseessä: koristeellinen puukko, liivit, helavyö ja koristellut pieksut. Viulu kertoo, että mies on pelimanni, kuuluu siis samaan luokkaan kuin naisen asun punaiset elementit. Punaista on miehenkin asussa runsain mitoin.
Kyseessä on pariskunta, mutta ehkä vasta in spe, koska he ovat selin toisiinsa, vaikkakin lähekkäin. Käsi kädessä ei vielä oikein uskalla olla, mutta jos sentään rohkenisi yhdessä pitää hatunlieristä kiinni...
Kuva on ilmeisen harkittu kokonaisuus, jossa on otettu huomioon konteksti eli esityspaikka ja ajankohta. Edellä hahmoteltu tarinanpoikanen tukee otsikkoa ja kuvaa varmaan konsertin teosten kysymyksenasettelua. Se selviäisi paikan päällä.
Mitä tulee körttipuvun käyttöön ns. elävässä elämässä, olen samaa mieltä niiden kirjoittajien kanssa, jotka kannattavat tyylinmukaisuutta. En vetäisi jalkaan lenkkareita, jos käyttäisin körttipukua. Toisaalta herättäjäjuhlilla voi tutkia, millainen on 2010-luvun körttipuku, siis tämän hetken kansanpuku.
Mt