Kirjoittaja Aihe: Jonas Lagus, evankeliumin ääni  (Luettu 12298 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« : 29.11.14 - klo:11:58 »
Viime kesänä, heinäkuussa ostin itselleni kirjan
Jonas Lagus, Evankeliumin ääni.

Lyhyt kuvaus Jonas Laguksesta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jonas_Lagus

Hän on ymmärtääkseni tunnettuja körttivaikuttajia 1800 luvulta. Paavo Ruotsalainen kuului hänen tuttavapiiriinsä.
Kyseinen kirja koostuu yli 150 Jonas Laguksen kirjeestä, joita hän on lähetellyt eri henkilöille.
Kirja tuli minulle todella tarpeeseen. Kirja on yli 200 sivua, mutta olen sen lukenut pian 4 kertaa läpi.
Ensiviikolla alkanee viides läpilukukerta. Mitä enemmän elinpäiviä minulle suodaan, sitä useammin tulen sen läpi lukemaan, näin minusta nyt tuntuu.

Suosittelen sinulle myös tätä kirjaa.
Minusta olisi mukava keskustella vaikkapa tässä ketjussa tuon kirjan sanomasta.
Kuten jo totesin, kirjan sanoma on minulle enemmänkin kuin ajankohtaista.
Ehkä se on sitä sinullekin ...

myyrä

  • Vieras
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #1 : 29.11.14 - klo:12:05 »
Viime kesänä, heinäkuussa ostin itselleni kirjan
Jonas Lagus, Evankeliumin ääni.

Lyhyt kuvaus Jonas Laguksesta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jonas_Lagus

Hän on ymmärtääkseni tunnettuja körttivaikuttajia 1800 luvulta. Paavo Ruotsalainen kuului hänen tuttavapiiriinsä.
Kyseinen kirja koostuu yli 150 Jonas Laguksen kirjeestä, joita hän on lähetellyt eri henkilöille.
Kirja tuli minulle todella tarpeeseen. Kirja on yli 200 sivua, mutta olen sen lukenut pian 4 kertaa läpi.
Ensiviikolla alkanee viides läpilukukerta. Mitä enemmän elinpäiviä minulle suodaan, sitä useammin tulen sen läpi lukemaan, näin minusta nyt tuntuu.

Suosittelen sinulle myös tätä kirjaa.
Minusta olisi mukava keskustella vaikkapa tässä ketjussa tuon kirjan sanomasta.
Kuten jo totesin, kirjan sanoma on minulle enemmänkin kuin ajankohtaista.
Ehkä se on sitä sinullekin ...

Olen lukenut, mutta en muista siitä mitään. Ostin sen kerran isälleni joululahjaksi. Pitäisi kai lukea joskus uudestaan.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #2 : 29.11.14 - klo:12:28 »
Löytyi isän hyllyistä ja olen lukenut muutaman kerran, koska se on niin hyvä. Suosittelen myös. Kokoluokaltaan se oli jotain hunajanpisaran luokkaa, vähän paksumpi.

Huom. Hunajanpisaralla tarkoitin tätä Paavo Ruotsalaisen lempikirjaa: http://www.kirjasilta.net/wilcox/hy/hy.html
arvelin että kaikki arvaa ;)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #3 : 29.11.14 - klo:12:32 »
Löytyi isän hyllyistä ja olen lukenut muutaman kerran, koska se on niin hyvä. Suosittelen myös. Kokoluokaltaan se oli jotain hunajanpisaran luokkaa, vähän paksumpi.

Onkohan kyseessä sama kirja?
Hunajanpisarahan on sellainen ohut vihkonen ja tuo "Evankeliumin ääni" on kunnon kirja, jossa on mielestäni reilusti yli 200 sivua.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #4 : 29.11.14 - klo:12:36 »
Onkohan kyseessä sama kirja?
Hunajanpisarahan on sellainen ohut vihkonen ja tuo "Evankeliumin ääni" on kunnon kirja, jossa on mielestäni reilusti yli 200 sivua.

Kyllä se oli Jonas Laguksen Evankeliumin Ääni, mutta voisiko se olla lyhennetty painos? se nimittäin todellakin oli vain kirjanen, ja siinä oli juuri kuten sanoit, Laguksen sielunhoidollisia kirjeitä muille uskoville. Painos oli arviolta 60-70 -luvulta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #5 : 29.11.14 - klo:12:39 »
Kyseessä on siis vanhempi painos.
Tämä minun lukemani painos on noin vuodelta 2000 ja siinä raamattulainaukset on vuoden 1992 Raamatusta.
Minulla on sellainen kuva mielessäni, että vanhempina aikoina olisi tehty myös tätä uusintakin painosta laajempi painos, jossa olisi tätäkin enemmän Laguksen tekstiä.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #6 : 29.11.14 - klo:12:47 »
Muokkaus... lukemisesta on muutama vuosi joten en muista noita Raamatunlainauksia. :)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #7 : 29.11.14 - klo:12:48 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #8 : 29.11.14 - klo:12:58 »
Kyllä, tuo se on. Tutunnäköinen kansikin.
Muistin painatusvuoden näköjänsä hivenen väärin.

Tarkoitukseni on tilata sitä joululahjoiksi muutamille.
Täytyy vielä pieni varasto kotiinkin hankkia. Sille kun aina silloin tällöin on ollut käyttöä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #9 : 29.11.14 - klo:13:04 »
Jos kirjan tilaa kustantajalta, sen hinta on pikkiriikkisen halvempi, kuin tuo Riitan linkin takana oleva hinta, joskin kirja on niin edullinen, että tuolla ei ole juurikaan merkitystä. Joskin mukaan tulee myös postikulut, joten en sitten tiedä, mikä on edullisin paikka tilata.
Huomasin, että kirjaa myydään netissä jossain paikassa jopa lähes nelinkertaiseen hintaan, eli kirjan alkuperäiseen hintaan.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #10 : 29.11.14 - klo:13:15 »
Kyseinen kirja löytyi yöpöydän laatikon pohjalta. (onneksi tällä lainalla ei ole eräpäivää) Se on v. 1981 Herättäjä-yhdistyksen Lapualla painama teos. Sisältää saatesanan jossa kerrotaan lyhyesti Laguksesta ja aikaisemmista painatuksista. Ensimmäinen painos on ollut ruotsinkielinen ja ilmestynyt 1860, suomenkielinen vuotta myöhemmin. Laajennettu laitos ilmestyi 1907, ja -38 kielellisesti korjattu versio, josta on koottu ja lyhennetty tämä kirjanen mikä minulla on.
« Viimeksi muokattu: 29.11.14 - klo:13:19 kirjoittanut Mansipaani »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #11 : 29.11.14 - klo:14:40 »
Varasin Lahden kirjastosta jossa on 1 kpl. tuota korjattua painosta. Tuon minkä löysin ensin on uudempi Perussanoman ( Suomen Raamattuopisto ) kustanne.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #12 : 29.11.14 - klo:21:05 »
Minulla on WSOY:n 1961 painettu kovakantinen, joka viimeisen sivun numero on 184. Se on kolmas painos ja alkusanat Olavi Kares. Koska kirjoittajan kuolemasta on yli 70 vuotta on kirja vapaata riistaa eikä siitä tarvitse maksaa teostoa. Olen sen lukenut 1960 luvulla ja se on ostettu vuoden 1963 rahanuudistuksen jälkeen, kun hinta on 2,50
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #13 : 29.11.14 - klo:22:01 »
Noita Laguksia on monessa polvessa herännäisyyttä.  Taitaa olla noin 300-vuotta ensimmäisen Laguksen heräämisestä Siperiassa... Haavion Jaakko tuosta romaanin värkkäsi asiakirjojen pohkjalta, vaan ei osunut suoraan käteen, että olisin voinut tarkistaa....
ehkä, joku oikea körtti heittää sukupuut näkyviin.....
Panssarijoukoissakin oli eräs myöhempi kenraali...

myyrä

  • Vieras
Vs: Jonas Lagus, evankeliumin ääni
« Vastaus #14 : 30.11.14 - klo:08:25 »
Noita Laguksia on monessa polvessa herännäisyyttä.  Taitaa olla noin 300-vuotta ensimmäisen Laguksen heräämisestä Siperiassa... Haavion Jaakko tuosta romaanin värkkäsi asiakirjojen pohkjalta, vaan ei osunut suoraan käteen, että olisin voinut tarkistaa....
ehkä, joku oikea körtti heittää sukupuut näkyviin.....
Panssarijoukoissakin oli eräs myöhempi kenraali...

Elias Lagus suomensi Siionin virret. Joo...Laguksia on kuin vilkkilässä kissoja joka paikassa  :eusa_angel: ja varmaan ovat jonkun mutkan kautta sukulaisia.

Siinä isälle ostamassani kirjassa taisi olla siniset kannet tai ainakin sinivoittoiset. En tiijjä, missä se kirja nyt on. Paksu se ei ainakaan ollut, vähän tukevampi kuin Hunajanpisara, josta minulla ainakin on superohut versio.

ps. en ymmärrä, miksi Hunajanpisaroita niin arvostetaan (siis kirjaa)  :icon_eek: Ei se minusta kovin kaksinen opus ole.