Kirjoittaja Aihe: Rakkaus totuuteen  (Luettu 23124 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Rakkaus totuuteen
« : 04.05.11 - klo:10:34 »
Tätä aihetta on sivuttu jo aiemmin, mutta asia on niin merkittävä, että aloitan siitä ihan oman keskustelun.

Olen kohdannut elämässäni ehkä poikkeuksellisen paljon eri kristillisten yhteisöjen uskovia ihmisiä. Olen tehnyt myös sen havainnon, että monet heistä eivät rakasta totuutta. Se tulee esille eri tavoin. Joku ilmaisee asian esim. niin, että "minä en lue muita kirjoja kuin Raamattua". Minusta se on aika itsekeskeistä ajattelua, kuvitellaan että voitaisiin yksin löytää ne valtavat rikkaudet, joista sadattuhannet ja miljoonat ihmiset ennen meitä ovat ravintonsa saanet. Totuuden rakkauden puute ilmenee myös siten, ettei haluta tietää, mitä toisessa yhteisössä opetetaan ja ajatellaan.

On tärkeää, että seulomme kaiken kuulemamme ja lukemamme, emmekä sokeasti usko yhteenkään auktoriteettiin, sillä kaikki ovat hairahtuneet jossakin kohden. Suosittelin kerran eräälle uskonystävälle (kuuluimme samaan seurakuntaan) kirjaa, joka itselleni oli merkinnyt paljon. Kun mainitsin kirjoittajan ja kirjan nimen, tämä henkilö tuohtui ja vastasi hyvin kiukkuisesti: "Minähän en semmoisia kirjoja lue!"

En tiedä yhtään kristillistä yhteisöä, missä avoimessa vuorovaikutuksessa ja ystävällisessä ilmapiirissä jatkuvasti pyrittäisiin kaikessa totuuteen.

 

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #1 : 04.05.11 - klo:10:52 »
monet heistä eivät rakasta totuutta. Se tulee esille eri tavoin. Joku ilmaisee asian esim. niin, että "minä en lue muita kirjoja kuin Raamattua".  Totuuden rakkauden puute ilmenee myös siten, ettei haluta tietää, mitä toisessa yhteisössä opetetaan ja ajatellaan.



Olisin kyllä vähän eri mieltä noista ylläolevista "kriteereistä" arvioida kuka rakastaa totuutta ja kuka ei.  Tuo on sinun käsityksesi asiasta mutta kyllä minusta on ihan mahdollista että rakastaa ja etsii totuutta vaikkei a)haluakaan lukea muuta kuin Raamattua b) ei halua olla tekemisissä muiden uskonsuuntien kanssa.

Siinä on semmoinenkin pointti että ihmnen voi haluta rauhaa ja lepoa loputtoman asioiden vatvomisen ja uudelleen ja uudelleen kyseenalaistamisen sijaan.  Kyllä minä sanoisin että esim. evankelisluterilainen oppi sillään on ihan riittävän hyvä likiarvo oikeasta opista että sen varassa voi ja uskaltaa matkaa tehdä. Silloin voi elää omaa rauhallistra elämäänsä ilman että kaiken aikaa pitää olla ottamassa kantaa johonkin uuteen ja ihmeelliseen. Se on oikeastaan ihan terve tapa ajatella kaiken tämän hullunmyllyn keskellä että ottaa luterilaisen opin ja arvioi kaikkea sitä vasten että mikä poikkeaa siitä niin ei kiinnosta minua, pitäkööt muut hyvänänsä jos tahtovat.

uskon pitäisi jossain vaiheessa olla lepoa ja rauhaa eikä jatkuvaa etsimistä ja jatkuvaa käsityksien uyudelleen muodostamista eli olla kui ntuuliajolla koko ikänsä.  Kyllä minä esim. jo nykyään teen niin etten viitsi edes tutkia uusia asioita vaan jos se poikkeaa totutusta luterilaisuudesta niin en ole kiinnostunut, pitäkööt muut hyvänänsä. Olen siinä mielessä löytänyt levon ja rauhan ettei tarvi pyöriä enää kaikkien opintuulien mukana.

Jos joku minulta kysyy että mitä mieltä olet vaikkapa jostain uudesta kotkotuksesta (niitähän tulee koko ajan lisää) niin minä sanon että so what ja jatkan elämääni.  Luterilaiseen oppiin voi luottaa ja tukeutua hyvillä ja turvallisin mielin.

Että rakkaus totuuteen voi olla myös tällaista.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #2 : 04.05.11 - klo:10:59 »
Mielenkiintoinen aihe. Olen eläissäni kuullut yhden saarnan, joka käsitteli vain totuutta ja sen muistan edelleen. Se oli Laihian Herättäjä-juhlilla 1994. Toivoisin, että saarnaajat ja muut puhuvaiset käsittelisivät aihetta enemmän niin julkisesti kuin sisäisesti. Tahtoo puheissa olla liikaa evankelista lisää (helluntailaiselta ystävältä opittu sana) ja legendoja. Karu totuus on useille kauhistus ja monet eivät pidä sen kuulemisesta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #3 : 04.05.11 - klo:11:07 »
Karu totuus on useille kauhistus ja monet eivät pidä sen kuulemisesta.

Tässä olen harvinaisen paljon kanssasi samaa mieltä.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #4 : 04.05.11 - klo:11:10 »
No mikä se "totuus" on minkä kuulemisesta monet eivät pidä?  Kertokaa toki!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #5 : 04.05.11 - klo:11:15 »
No mikä se "totuus" on minkä kuulemisesta monet eivät pidä?  Kertokaa toki!

Esim. totuus itsestä.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #6 : 04.05.11 - klo:11:16 »
Tarkoitat siis lain saarnaa. Rakkaus lakiin?

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #7 : 04.05.11 - klo:11:18 »
Tuolla yleisen keskustelun kasteketjussa Onesimuksen kanssa sivuttiin todellakin tätä totuuden rakastamisen aihetta. Olen samaa mieltä, että tämä on mielenkiintoinen aihe ja merkittävä, sillä kuten siellä sanottiin niin 2 Tess.2 mukaan rakkaus totuuteen on äärimmäisen tärkeää: ne jotka eivät rakastaneet totuutta joutuvat kadotukseen.

Miten olisi ainakin eräs totuuden määritelmä, että totuus on persoona, Jeesus Kristus (Joh.14)?

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #8 : 04.05.11 - klo:11:26 »
Miten olisi ainakin eräs totuuden määritelmä, että totuus on persoona, Jeesus Kristus (Joh.14)?

Näin juuri. Siksi onkin hämmentävää, että Jeesuksesta paljon puhuvat eivät ole kiinnostuneita totuudesta. Herää kysymys siitä, rakastavatko he silloin oikeaa Jeesusta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #9 : 04.05.11 - klo:11:32 »
Ap. t. 17:10. Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan.
11. Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.


Minusta tuossa on oiva malli totuuderakkaudesta. Nyt jos koskaan tämä malli on ajankohtainen. En tietenkään tarkoita sitä, että on tungettava nenänsä joka paikkaan. Voisiko tätä verrata kalasopan syntiin, jolloin ruodot siivotaan pois?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #10 : 04.05.11 - klo:11:48 »
Sekin on totuuden rakastamista, että pitää silmät ja korvat auki keskellä maailmaa ja sen menoa. Totuus on niin kamaluuksien kuin ihanuuksienkin näkemistä ja kuulemista. Se on myös harmaan arjen läpi kahlaamista ilman, että turtuu siihen.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #11 : 04.05.11 - klo:12:59 »
En todellakaan tarkoittanut lain saarnaa, vaan enemmänkin totuutta rehellisyys merkityksessä. Enkä tarkoittanut toisia ihmisiä, vaan omaa itseämme. Sitä, että puheemme ovat totta ja rehellisiä, samoin ajatuksemme.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #12 : 04.05.11 - klo:14:23 »
Mielenkiintoinen aihe. Olen eläissäni kuullut yhden saarnan, joka käsitteli vain totuutta ja sen muistan edelleen. Se oli Laihian Herättäjä-juhlilla 1994. Toivoisin, että saarnaajat ja muut puhuvaiset käsittelisivät aihetta enemmän niin julkisesti kuin sisäisesti. Tahtoo puheissa olla liikaa evankelista lisää (helluntailaiselta ystävältä opittu sana) ja legendoja. Karu totuus on useille kauhistus ja monet eivät pidä sen kuulemisesta.

No ei asia kyllä noin yksinkertainen ole. Jokuhan voi, omista lähtökohdistaan sanoa, ja sanookin, että koko uskonto on legendaa. Tämä koko hommahan perustuu uskoon, ei siis tietoon, joten kovin syvällä rintaäänellä en lähtisi totuudesta/totuuksista puhumaan/kirjoittamaan.

Harrastuksessani kohtaan paljon luonnontieteilijöitä ja ei tulisi mieleenkään alkaa puhumaan heidän kanssaan uskonasioista. Satusetänä pidettäisiin ja lintuhavaintojani epäiltäisiin sen jälkeen aivan varmasti. Ainakin jotkut epäilisivät. No, tosin harrastuksissa ei paljon muusta puhutakaan kuin harrastuksesta.

Mutta itse aiheen otsikkoon. Eikö Raamatun mukaan ihminen ole syntinen ja vajavainen eikä ihminen omasta mielestäni voi päästä totuuteen kuin hetkittäin. Lopullinen totuus kirkastuu vasta kuoleman jälkeen.

En nyt oikein osaa kirjoittaa sitä selvästi, mitä mielessä pyörii, joten olkoon.

t. tarinoita, satuja ja legendoja mieluusti lukeva, kuunteleva ja itsekin niitä kirjoittava myyrä

ps. nämä ovat mielipiteitäni, eivät totuus



Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #13 : 04.05.11 - klo:14:46 »
Raamatussa totuus on hyvin korostettuna: Jeesus on tie, totuus ja elämä, Pyhä Henki on totuuden Henki ja johdattaa kaikkeen totuuteen. Totuus tekee vapaaksi. Totuus on siitäkin ihmeellinen asia, ettei se muutu miksikään, se on ja pysyy riippumatta siitä, mitä mieltä asioista ollaan.

Kun ajatellaan kristikuntaa ja sen jakautumista n. 25.000-30.000 yhteisöön, niin on itsestään selvää, ettei kaikki se, mitä julistetaan, ole totta. Itse asiassa meillä itsekullakin on ainoastaan totuuden sirpaleita, sama koskee kirkkokuntia ja herätysliikkeitä. Kuitenkin on niin, että tästä vajavaisuudesta huolimatta ihminen voi pelastua, vaikka hän ja hänen seurakuntansa olisi joissakin asioissa pahastikin metsässä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #14 : 04.05.11 - klo:14:47 »
No ei asia kyllä noin yksinkertainen ole. Jokuhan voi, omista lähtökohdistaan sanoa, ja sanookin, että koko uskonto on legendaa. Tämä koko hommahan perustuu uskoon, ei siis tietoon, joten kovin syvällä rintaäänellä en lähtisi totuudesta/totuuksista puhumaan/kirjoittamaan.

Harrastuksessani kohtaan paljon luonnontieteilijöitä ja ei tulisi mieleenkään alkaa puhumaan heidän kanssaan uskonasioista. Satusetänä pidettäisiin ja lintuhavaintojani epäiltäisiin sen jälkeen aivan varmasti. Ainakin jotkut epäilisivät. No, tosin harrastuksissa ei paljon muusta puhutakaan kuin harrastuksesta.

Mutta itse aiheen otsikkoon. Eikö Raamatun mukaan ihminen ole syntinen ja vajavainen eikä ihminen omasta mielestäni voi päästä totuuteen kuin hetkittäin. Lopullinen totuus kirkastuu vasta kuoleman jälkeen.

En nyt oikein osaa kirjoittaa sitä selvästi, mitä mielessä pyörii, joten olkoon.

t. tarinoita, satuja ja legendoja mieluusti lukeva, kuunteleva ja itsekin niitä kirjoittava myyrä

ps. nämä ovat mielipiteitäni, eivät totuus

Saarna käsitteli juuri näitä legendoja ja muita perättömyyksiä, joita uskonnon nimissä ja avuksi meille kaupitellaan puhujapöntöstä. Samoin ihmeparanemisia ja muita vastaavia todistamattomia asioita, jotka ovat tapahtuneet mieluummin ulkomailla ja joista ei tunnistamis yksityiskohtia kerrota.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi