Kirjoittaja Aihe: Rakkaus totuuteen  (Luettu 23044 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #75 : 08.05.11 - klo:11:49 »
Jos ihmisen katseesta, silmistä, ei voisi nähdä yhtikäs mittään, niin esim. laulu "Silmäisi eteen, Jeesus…" pitäisi poistaa laulukirjoista, sillä siinähän puhutaan juuri tästä asiasta.
Silmäisi eteen, Jeesus
tuon sydämeni syyllisen
ja paljastan sen kurjuuden,
silmäisi eteen, Jeesus.

Silmäisi eteen, Jeesus
Synteini taskaan taakan tuon
ja ikävöivän katseen luon
silmiisi helliin, Jeesus.

Silmäisi nähden, Jeesus
tein syntiä, ja rikoin lain
Nyt tuomariini katson vain
Silmiisi helliin, Jeesus.

Silmiisi katson, Jeesus,
jos tuomionkin kuulisin
katsoisin hyljättynäkin
silmiisi helliin, Jeesus.

Tässä sanat. Siinä puhutaan todella silmistä, mutta yhdessäkään säkeistössä ei sanota, että ihminen näkisi toisen ihmisen silmistä sen onko tämä "uudestisyntynyt", tai hänen uskonsa määrän.  Tottakai sinä näet, katsotaanko sinua suuttuneesti vai ystävällisesti. Ilmeen muodostavat kuitenkin kymmenet ns miimiset eli kasvolihakset. Jeesus katsoo ihmistä hellästi, ja ihminen kaipaavasti.   

Tämä alkaa mennä jankuttamiseksi, eli minä en enää jatka. Kohta intetään jo siitä onko ihmisellä silmät ylipäätään.

 Koko lähtökohtakin on outo. Enhän minä suinkaan kykene toisen silmistä näkemään, mitä hän kristinuskosta ajattelee ylipäänsä. Paras psykiatrikaverini ennätti olla paras kaverini niin että luulin häntä ateistiksi 20 vuotta, sitten puhe valahti uskonasioihin ja sanoin kiireesti että anteeksi, ei ole tarkoitus tyrkyttää...   johon tämä vähän pahastuneena, että miten niin. Hän uskoo Jumalaan, rukoilee joka päivä... nyt kun sai minut hoitamaan pois heidän rästissä viruvat kymmenet lopparinsa, sanoi rukoilleensa... hyvät suhteet yläkertaan, totesi, olen rukousvastaus.

Se siitä silmiin katsomisesta ja silmistä lukemisesta.  Paras jättää koko mittailu Jumalalle, lopullisesti ja kertakaikkiaan.  Mitä se minulle kuuluu, toisen ihmisen arviointi?  Jaan kyllä sen, että vuosikymmeniä Herransa kanssa seurustelleen ilme saattaa olla seesteinen --- mutta yhtä hyvin se saattaa olla sitä olematta. Enkä voi poissulkea siutä, että hän olisi saavuttanut mielenrauhansa muuten. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Rakkaus totuuteen
« Vastaus #76 : 08.05.11 - klo:12:55 »
Herran siunauksessa puhutaan Jumalan kasvojen kirkastamisesta ja kääntämisestä puoleemme. Olen liittänyt tämän pienten lasten tapaan tarkkailla vanhempiensa kasvoja turvaa ja hyväksyntää hakien. Sama sävy on tuossa Silmäisi eteen -virressä. Tällainen silmiin katsominen on tärkeää. Sen sijaan silmien tarkkailu, jotta näkisi 'totuuden' lähimmäisensä sielun tilasta on mielestäni toisaalta tungettelevaa ja toisaalta turhaa. Kaikenlaisia kovanaamoja ja teeskentelijöitä on liikkeellä.