Kirjoittaja Aihe: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?  (Luettu 7620 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« : 03.08.09 - klo:21:18 »
Sitä olen pitkään ihmetellyt. Maailmassa on varmaan oikeasti paljonkin ihmisiä jotka uskovat aidosti mutta heitä ei kukaan tiedä uskovaiseksi, tokkopa tietävät aina itsekään sillä oikea uskovainen tuskin tohtii pitää itseään uskovaisena. Amerikkalaisperäisessä kristillisyydessä kaikesta pidetään hirveää metelöimistä, niinkuin esmes tuosta "ei seksiä ennen avioliittoa". Joka kadunkulmassa toitotetaan torvea ja huudetaan suurelle yleisölle miten juuri MINÄ pidättäydyn. Minäminäminä...
Ketäpä se kiinnostaa? -tuskin ketään! Mutta nämä kuvittelevat olevansa mahtavia esimerkkejä syntiselle maailmalle ja että heidän kirkkautensa sädekehää seurataan ja tunnetaan muka "pistoja sydämessä". paskan marjat sanon minä!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« Vastaus #1 : 03.08.09 - klo:21:38 »
Jaaha, Jampekin on palannut lomalta. Tervetuloa! Osaat kirjoittaa todella raikkaasti.
Mikäli tarkoitit minua tuolla äskeisellä, niin voin vastata puolestani.

Minä en todellakaan kannata amerikkalaistyylistä touhua, että kuulutetaan koko maailmalle, että ei seksiä ennen avioliittoa. En olisi tälläkään foorumilla välittänyt ottaa koko asiaa esiin, mutta kun minua niin raivostuttaa, kun täälläkin paasataan naama punaisena, että körttiläiset ovat kaiken lain yläpuolella eikä heitä koske mitkään rajoitukset. Tuntuu, että kuta enemmän ryyppää ja huoraa, sitä nöyrempi ja parempi körttiläinen on. Jos täällä yrittää sievästi sanoa, että täytyy sitä meidänkin lakia noudattaa, niin heti syytetään omavoimaisuudesta ja sen semmoisesta.

Kun olen itsekin synnyttänyt muutaman jälkeläisen, niin haluttaisi saada tukea herätysliikkeestä ja kirkosta heidän kasvattamiselleen. Mutta mitä vielä, täällä vain ilkutaan ja vinoillaan. Vapaista suunnista vauhtia ottaneet tyypit ovat niin allergisia lain mainitsemisellekin, että ajavat körttiläisyyteen kasvaneet nurkkaan häpeämään.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« Vastaus #2 : 03.08.09 - klo:22:49 »
Kyllä sitä joskus silloin nuorena uskoon tulleena halus kaikille toitottaa, että minä olen uskossa ja että kyllä sinunkin pitäisi. Muistan miten mielelläni marssin kirkkoon pyhä aamuisin oma virsikirja kädessäni, että varmasti kaikki, jotka sattuvat näkemään, pystyvät päättelemään määränpään.

Sitten on tullut elettyä ja koettua tätä elon taivalta. On alkanut karista se oikeassa olemisen tarve ja näyttämisen halu. Olen alkanut vierastaa kaikkea sellaista uskon esittelyä, missä voisi tulla se kuva, että luulen olevani muita ihmisiä parempi.
Täällä joku vuosi sitten järjestettiin Vappuna Jeesus-marssi ja kaikki uskovat olettivat minun osallistuvan. Mielestäni marsseja järjestetään jonkin asian puolesta jotain toista asiaa vastaan. En usko että Jeesus kaipaa meidän puolustustamme. Enkä halua marssilla osoittaa mieltä toisia ihmisiä vastaan. Ja kuitenkin olen täällä pienellä paikkakunnalla ns. julkiuskovainen. Siksi juuri yritän vältää kovasti sitä, että millään tappaa korostaisin oman uskoni paremmuutta.
Pyryharakka

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Vs: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« Vastaus #3 : 04.08.09 - klo:00:18 »
mutta kun minua niin raivostuttaa, kun täälläkin paasataan naama punaisena, että körttiläiset ovat kaiken lain yläpuolella eikä heitä koske mitkään rajoitukset. Tuntuu, että kuta enemmän ryyppää ja huoraa, sitä nöyrempi ja parempi körttiläinen on.

Kuka näin on sanonut?

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« Vastaus #4 : 04.08.09 - klo:07:21 »
Ystävällisyys ja mielipiteiden vaihto sovussa tuo väriä arjen harmauteen. (mukaillen Peter Hahne)

Lainaus
Puhukaa aina ystävällisesti, kuitenkin sananne suolalla höystäen. Teidän on tiedettävä, miten kullekin vastaatte. Kol. 4:6 
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« Vastaus #5 : 04.08.09 - klo:08:36 »
Sitä olen pitkään ihmetellyt. Maailmassa on varmaan oikeasti paljonkin ihmisiä jotka uskovat aidosti mutta heitä ei kukaan tiedä uskovaiseksi, tokkopa tietävät aina itsekään sillä oikea uskovainen tuskin tohtii pitää itseään uskovaisena. Amerikkalaisperäisessä kristillisyydessä kaikesta pidetään hirveää metelöimistä, niinkuin esmes tuosta "ei seksiä ennen avioliittoa". Joka kadunkulmassa toitotetaan torvea ja huudetaan suurelle yleisölle miten juuri MINÄ pidättäydyn. Minäminäminä...
Ketäpä se kiinnostaa? -tuskin ketään! Mutta nämä kuvittelevat olevansa mahtavia esimerkkejä syntiselle maailmalle ja että heidän kirkkautensa sädekehää seurataan ja tunnetaan muka "pistoja sydämessä". paskan marjat sanon minä!
Vielä huomasin tästä yhden asian. Meillä televisio, radio, lehdet ja internet toitottavat joka puolelta vapaata seksiä. Siitä eivät saa olla rauhassa pienet lapsetkaan. Sitten kun minä kerran uskallan mainita, että voisi sen seksin säästää sinne avioliittoon, niin "olen turuilla ja toreilla huutamassa, että minäminäminä".

Mitä sanot näille tsiljoonalle muulle, jotka oikein kehottamalla kehottavat ja rohkaisevat elämään niin, että eivät ajattele nenäänsä pidemmälle?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« Vastaus #6 : 04.08.09 - klo:08:37 »
Kuka näin on sanonut?
Kyllä se sieltä rivien välistä paistaa aika selvästi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« Vastaus #7 : 04.08.09 - klo:08:40 »
Pirskalle on kyllä elämä yksinkertaista ja helppoa... :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« Vastaus #8 : 04.08.09 - klo:09:09 »
Sitten kun minä kerran uskallan mainita, että voisi sen seksin säästää sinne avioliittoon, niin "olen turuilla ja toreilla huutamassa, että minäminäminä".

Mitä sanot näille tsiljoonalle muulle, jotka oikein kehottamalla kehottavat ja rohkaisevat elämään niin, että eivät ajattele nenäänsä pidemmälle?

Minä taidan olla tosi vihreä (=vasta-alkaja) tällä foorumilla. Minä kun ymmärsin asian niin, että Jampe aloitti ihan uuden asian pohdinnan. Pirska taas selvästikin on tämän ensimmäisen Jampen viestin ottanut itseensä kohdistuvana kritiikkinä. En tätä nyt oikein ymmärrä  :102:
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« Vastaus #9 : 04.08.09 - klo:09:40 »
Minä taidan olla tosi vihreä (=vasta-alkaja) tällä foorumilla. Minä kun ymmärsin asian niin, että Jampe aloitti ihan uuden asian pohdinnan. Pirska taas selvästikin on tämän ensimmäisen Jampen viestin ottanut itseensä kohdistuvana kritiikkinä. En tätä nyt oikein ymmärrä  :102:
Kyllä näen, että Jampe sai aiheen tähän juuri minun kommenteistani. Ei se haittaa, halusin vastata ja vastasin. Minusta Jampe on yksi parhaita tyyppejä tällä foorumilla. Olen hänen kanssaan aika tavalla eri mieltä monesta asiasta, monesta asiasta toki samaakin mieltä, mutta pidän hänen tyylistään. Ihailen hänen verbaalista lahjakkuuttaan. Näinhän se keskustelu menee, että toisesta aiheesta tulee mieleen jotain ja keskustelu rönsyilee.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« Vastaus #10 : 04.08.09 - klo:09:42 »
Ystävällisyys ja mielipiteiden vaihto sovussa tuo väriä arjen harmauteen. (mukaillen Peter Hahne)

Kun seuraa sivusta eikä pahemmin ota kantaa puolesta eikä vastaan, voi antaa itsestään hyvin ystävällisen kuvan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« Vastaus #11 : 04.08.09 - klo:09:46 »
Kun seuraa sivusta eikä pahemmin ota kantaa puolesta eikä vastaan, voi antaa itsestään hyvin ystävällisen kuvan.

Miksihän jotkut ihmiset on aina kuin myrkyn nielleet. Luulisi olevan itselläänkin paha olla? :-\

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« Vastaus #12 : 04.08.09 - klo:10:03 »
Miksihän jotkut ihmiset on aina kuin myrkyn nielleet. Luulisi olevan itselläänkin paha olla? :-\

Aina?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« Vastaus #13 : 04.08.09 - klo:10:13 »
Melkeinpä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?
« Vastaus #14 : 04.08.09 - klo:12:28 »
Lainaus käyttäjältä: Jampe
Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?

Maailmassa uskotaan lukemattomiin eri asioihin.
Yksittäinen ihminen uskoo moneen monituiseen eri asiaan.
Uskonto on vain yksi monista uskon asioista.

Poliitikko A on eduskunnassa kokkoomuxen edustajana.
Poliitikko B toimii samassa talossa sos.dem. puolueen edustajana.
Jos poliitikko A huomaa, että eduskunnan salissa aletaan hääriä jotain hänen uskomusmaailman vastaisia asioita, pitäisikö hänen olla hiljaa vai saako hän tehdä asiasta numeroa?
Saako poliitikko B aktiivisesti ajaa ideologiansa mukaisia asioita tekemällä niistä suurta numeroa, vai pitäisikö hänen olla hissunkissun?

Kauppias C on yksityisyrittäjä. Hän myy kaupassaan makkaroita ja nilkkasukkia.
Pitäisikö C:n pitää matalaa profiilia vai saako hän tehdä tuotteistaan sen verran suurta numeroa, että ihmiset huomaisivat: saako hän mainostaa?

Entä, kuinka on luontoaktivistin kanssa?
Jos hän uskoo, että hiilivoimaloista pitäisi luopua ja panostaa uusiutuviin energialähteisiin, saako hän tehdä asiasta numeoa kertomalla asiastaan aktiivisesti vai pitäisikö olla hiljaa?

Entä shakkikerho taikka jokin urheiluharrastus?
Saako tehdä numeroa vai pitäisikö vain odottaa, että joku uusi jäsen löytäisi tiensä seuraan ja näin seuran olemassaolo tulee turvatummaxi?

Pitäisikö kasvissyöjän olla hiljaa, vaikka kuinka uskoisi kasvisten terveellisyyteen?


Lainaus käyttäjältä: Jampe
Pitääkö uskosta tehdä niin suuri numero?

Esko uskoo eri tavalla, kuin  Jaska.
Jaska tuo omaa uskoaan esiin tietyllä tapaa, Esko taasen omaansa omalla laillaan.
Pitääkö Eskon tehdä omasta uskostaan  (=eli siitä, kuinka uskoa saa ilmentää) suurta numeroa?
Onko oikein, että Esko yrittää saada uskon ilmentämisen ahtaaseen, omaan uskomusmaailmaansa sopivaan kapeaan muoviputkeen?
Pitääkö Jaskan vastaavasti tehdä suurta numeroa siitä, että Esko uskoo toisin ja tuo omaa uskoaan hänestä poikkeavalla tavalla esiin?

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että on aivan OK tuoda omaa uskomusmaailmaansa esiin itselleen sopivalla tavalla.
On myös OK arvostella toisen tapaa uskoa ja toimia, mikäli itse uskoo toisin ja itse käyttää toisia tapoja.
Ja asia muuttuu mielestäni entistäkin OKmmaxi, mitä paremmin perustelee kantansa.

Lainaus käyttäjältä: Jampe
heitä ei kukaan tiedä uskovaiseksi, tokkopa tietävät aina itsekään sillä oikea uskovainen tuskin tohtii pitää itseään uskovaisena[/b].

Raamatusta tulee ennemminkin sellainen kuva, että yleisempää on luulla itseään uskovaiseksi, vaikkei sitä todellisuudessa Jumalan mielestä olekaan.
En tokikaan sano, että olisi mahdotonta, että joku uskova luulisi, että ei olekaan uskova - väitän, että sellainen on kuitenkin poikkeuxellista.
(Jätän käsitteen "heiko usko" tällä erää käsittelemättä)

Tekeekö kristinusko poikkeuksen muihin uskoihin nähden?
Tietääkö oikea muslimi olevansa muslimi?
Entä tietääkö oikea sos.demari olevansa sos.demari?
Tietääkö oikea kangaskauppias olevansa kangaskauppias?
Entä lääkäri taikka bussinkuljettaja?
Entä vapaa-ajattelija - tietääkö oikea sellainen olevansa vapaa-ajattelija?
Tietääkö oikea luonto-uskova olevansa luonto-uskova?

Jos ihminen uskoo Kristukseen, tietääkö hän uskovansa Kristukseen?


Lainaus
Maailmassa on varmaan oikeasti paljonkin ihmisiä jotka uskovat aidosti mutta heitä ei kukaan tiedä uskovaiseksi

Sellaistakin uskomusta on liikkeellä, että aito usko näkyy.
Jos on aito luonnonsuojelija, se kyllä näkyy.


Lainaus
Amerikkalaisperäisessä kristillisyydessä kaikesta pidetään hirveää metelöimistä.


Kumma, kun eivät ota mallia meidän suomalaisten tavasta uskoa?
Onhan se meidän tapamme nyt ylivoimainen heihin verrattuna.
Ei minullekaan tuo amerikkalainen malli kovin hyvin sovi.


Lainaus
Joka kadunkulmassa toitotetaan torvea ja huudetaan suurelle yleisölle miten juuri MINÄ pidättäydyn. Minäminäminä...

Yhtä hyvin voi suu vaahdossa toitottaa vaikkapa näin:  
"Kuinka typerästi he käyttäytyvätkään, kun noin tekevät ja uskovat. En MINÄ ainakaan noin tekisi. MINÄ toimin toisin, MINÄminäMINÄ..."


Lainaus
Ketäpä se kiinnostaa? -tuskin ketään! Mutta nämä kuvittelevat olevansa mahtavia esimerkkejä syntiselle maailmalle ja että heidän kirkkautensa sädekehää seurataan ja tunnetaan muka "pistoja sydämessä".


Tällaista se elämä on: he ovat mielestään parhaita esimerkkejä noin toimiessaan, Jampe taasen on mielestään hyvä (ehkä paras) esimerkki muille, toitottaessaan omaa jampemaista toimintamalliaan.

Lopuksi varmuuden vuoksi vielä korostan, että on hyvä, että ihmiset pitävät esillä omaa uskoaan esim. tällä tapaa, kuin Jampe nyt sitä esillä piti.
Eli tällaisia Jampen kaltaisia kannanottoja  kaivattaisiin enemmänkin.
Vaikeneminen ei monestikaan vie asioita eteenpäin.

« Viimeksi muokattu: 04.08.09 - klo:12:38 kirjoittanut karjalaisenkyösti »