Kirjoittaja Aihe: Körttiseurojen kansanvalta  (Luettu 16730 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #30 : 12.07.09 - klo:21:07 »
Ehkäpä se tuolien korkeus ym meni vähän liian pitkälle, vaikka en provosoitunutkaan siitä.

Kun kerran puheeksi tuli tämä loukkaantuminen, niin ei minustakaan kovin mukavalta tuntunut lukea körttifoorumista toisesta aiheesta kirjoitettaessa neuvoja alkoholista pidättäytyvälle,  kuinka sitä oppisi juomaan kun kokeilisi niin ja niin hyvän makuisia liemiä. Vaikka olettekin kohtuukäyttäjiä, niin mieluummin soisin, että pitäisitte siiderinne ja kaljanne omana tietonanne.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #31 : 12.07.09 - klo:21:39 »
Jos se loukkasi, niin anteeksi. Mutta se ei ollut tarkoitushakuista loukkaamista vaan asiallista keskustelua siitä, että alkoholikin voi olla hyvänmakuista ja sen ei tarvitse maksaa yli 40 e. Halusin vaan tuoda esille senkin kannan, mitä yleensä ei jakseta ääneen sanoa, että olutta tms. alkoholia voi nautiskella ihan sen suurempia intohimoja suuntaan tahi toiseen (liikaa vs. ei yhtään) ja mitä kantaa varmaankin suurin osa edustaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #32 : 12.07.09 - klo:21:59 »
No joo, mikseipä sitä voisi viitata johonkin siideriin. Mutta kun alkaa tulla pitkä litania liemistä, niin vähän arveluttaa tällaisella foorumilla.

Mielelläni rohkaisisin nuorta ihmistä suosimaan alkoholitonta, jos kerran on tähänkin asti pärjännyt lähes ilman. Vaikka fiksut osaavatkin käyttää kohtuullisesti, niin paljon on heitäkin, joilla se riistäytyy käsistä.

Olen minäkin joskus harvoin maistanut jotain alkoholia, mutta ihan tietoisesti en halua sitä kotiini ostaa, koska tiedän, että ilmankin pärjää. Huomaa siis, minäkään en kuulu sarjaan: ei yhtään alkoholia.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #33 : 12.07.09 - klo:22:31 »
Ja höh!

Mikä ihmeen tabu tämä viini nyt on  :102:
Herra armahda.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #34 : 12.07.09 - klo:22:38 »
Lainaus
se ei ollut tarkoitushakuista loukkaamista


Onko täällä sitten joku, joka haluaa tarkoitushakuisesti loukata?
Kuka niin paha ihminen olisi?
Itse en usko, että sellaista löytyy.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #35 : 12.07.09 - klo:22:39 »
Ehkä tässä on sukupolvien välinen ero. Minulle alkoholi ei edusta pahuutta tai syntisyyttä ja minusta se on ihan ok, että täällä foorumilla voidaan keskustella myös siitä samalla tavoin kuin esim. eri ruoista. Minä voin keskustella körttiystävien ja myös vanhempieni kanssa alkoholista eikä se ole mikään paheellinen asia. Lisäksi Sanneli kuitenkin on jo täysikäinen, joten mielestäni ei ole mitenkään väärin suositella hänelle jotain hyvänmakuista juomaa, jos hän on kerran kokenut, että mikään alkoholijuoma ei ole hyvää. Eikä minulla mitään pitkää litaniaa liemistä ollut, mainitsin oluen, siiderin ja viinit. Pahoittelut, jos tämä aihe tuntuu sinusta ikävältä.

Juhoma

  • Vieras
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #36 : 13.07.09 - klo:09:12 »
Siinä on tietysti ollut aluekohtaista hajontaa, mutta jo Paavon aikaan puhujat istuivat. Monesti seisominen oli pakollista kuuluvuuden vuoksi

Vielä seuroista:
 1.  On kotiseurat. olohuone on tupaten täynnä ja viereiset kamarit, joihin on ovet auki istu täynnä seuraväkeä.
Aku Räty aloittaa puheen. Kamarien viimeistä nurkkaa myöden kaikki kuulevat tuon voimakkaan puheen.
 2. Seurat jatkuu.  Hyvä puhuja seuraavana puhuu hiukan eteenpäin kumartuneena , Vain olohuoneessa istuvat kuulevat häneen puheensa. Sielläkin takapenkillä istuvat huononlaisesti. Kamarissa istuvat havahtuvat voimakkaasti aloitettuunvirteen.

3.   Seuraava puhuja puhuu sesaaltaan ---------

 Sähköposti: Näin sinut kyllä seuroissa siellä olohuoneen perällä, mutta en kaikessa kiireessä kerinnyt tulla jutellemaan. Siksi lähetän nyt tämän meilin, kun minulla olisi vähän asiaa.  - -- --
Tulen siihen tulokseen, että katse kontakti puolin ja toisin on aika tärkeää.  Mutta:
Seisaalta tai istaalta puhumisesta on turha tehdä tasolle asettumis ongelmaa.    :icon_wink:





Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #37 : 13.07.09 - klo:09:24 »
Myöhäisheränneen kommentti:

Minä pidän seuroista sen takia, että olen kokenut, että siellä asiat menevät omalla painollaan.
Tällaisissakin asioissa mennään maalaisjärjen mukaan. Istutaan, jos siltä tuntuu. Seistään jos ei kuulu kunnolla. Puhutaan kaksi lausetta, jos ei ole sanottavaa. Puhutaan pidempään, jos puhetta siunaantuu. Keskeytetään virrellä, jos puhettä siunaantuu liikaa :). Perinteet ovat syntyneet siitä miten hyvä ja järkevää on. Tältä se vaikuttaa ainakin minulle.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #38 : 13.07.09 - klo:13:41 »
ei minustakaan kovin mukavalta tuntunut lukea körttifoorumista toisesta aiheesta kirjoitettaessa neuvoja alkoholista pidättäytyvälle,  kuinka sitä oppisi juomaan kun kokeilisi niin ja niin hyvän makuisia liemiä.

Ei se nyt ihan noin mennyt. Jos en satu pitämään vaikkapa lakasta, silloin en ole lakasta pidättäytyvä, en vaan syö, koska lakka on pahaa. Mutta jos joku toteaisi, että lakka kyllä maistuu hyvältä jäätelön päällä, oletkos kokeillut, niin kyllä se minusta hyvin ystävällinen neuvo olisi, eikä yritys saattaa mua paheen polulle.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Juhoma

  • Vieras
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #39 : 13.07.09 - klo:14:56 »
Naisväki on kovin innostunut Makujen maailmasta    :icon_biggrin:

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #40 : 13.07.09 - klo:15:38 »
Ei voi yleistää.. kyllä mieskulinaristejakin löytyy. Vaadin tasa-arvoa!  :039:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #41 : 13.07.09 - klo:17:28 »
mielestäni kyöstin viesti seuratuoleista yms. oli niin käsittämätöntä soopaa, että kyllä se jo näsäviisastelun puolelle menee.



Hmm... ymmärsin, (voi olla että ymmärsin väärin) -että nuo Köystin puheet tuoleista yms. oli tarkoitettu piikiksi minulle, ilmeisesti kuitenkin pilke silmäkulmassa. Niin tai näin, eipä se mihinkään päin kaada. :icon_biggrin: Minusta on tyhmää hermostua nettikeskusteluista, jos ei kerran ihan henkilökohtaisuuksiin tai laittomuuksiin mennä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #42 : 13.07.09 - klo:18:29 »




Ja selvennykseksi vielä että minä olen ihan oikeasti sitä mieltä ettei maallikoitten (yleensä) tarvitsisi antaa puhua kirkossa eikä seuroissa. Eri asia mitä keskenään puhuvat kanssakäymisissään. Saarnastuoli on opettajan paikka ja joka sinne nousee, pitää tietää mistä aikoo puhua. sama koskee ehtoollisen jakamista, mielestäni sinnekään ei kuulu maallikot.
Tiedätköhän Sinä Jampe, mistä nyt oikein puhut. Muista, että Paavo Ruotsalainen ja Aku Räty mm. ovat olleet maallikoita ja meillä on nykyäänkin tosi paljon erittäin hyviä maallikoita. Minä ainakin olen ymmärtänyt, että yleensä seuroissa puhuvat maallikot ovat todella hyvin perehtyneet Raamattuun ja osaavat puhua hyvin. Olen kuullut erittäin hyviä puheita niin maallikoilta kuin papeiltakin. Jos maallikko puhuu ihan omiaan, niin sellaisen puheen saakin keskeyttää virrellä.

Myös kamarikeskustelut voivat olla seuroissa todella antoisia. Niissä saamme me tyhmemmätkin sanoa jotain ja viisaammat voivat korjata, jos näkevät sen tarpeelliseksi.

Sekin on hyvä, että seurapuheet eivät ole liian pitkiä. Toki pitkäkin puhe voi olla hyvä ja lyhyt puhe ei aina automaattisesti ole hyvä. Joka tapauksessa minusta on hyvä, että puhujan ei tarvitse katsoa kellosta, että vielä ei ole tuntia kulunut ja jatkaa tyhjänpäiväista jappasuaan niin, että seuraväki nukahtaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #43 : 13.07.09 - klo:18:35 »
Ja höh!

Mikä ihmeen tabu tämä viini nyt on  :102:

Ei se ole mikään tabu, mutta minusta jokainen saa käyttää tai olla käyttämättä alkoholia. Jos joku haluaa ottaa kohtuudella, niin siitä vaan. Jos taas joku ei välitä, niin annetaan hänenkin olla ottamatta ihan rauhassa. Tasapuolisuutta, eikö vain!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #44 : 13.07.09 - klo:18:36 »
Muudan Elenius määritteli seurapuheen pituudeksi yhden ajatuksen, enintään ja vähintään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi