Kirjoittaja Aihe: Körttiseurojen kansanvalta  (Luettu 16729 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #15 : 11.07.09 - klo:08:25 »
Pitäiskö itkee tai nauraa kun lukee teitin kirjoituksianne?

Kaikki valta sanasookeille!!

Papeille valta puhua ja opettaa kuin katolilaisessa kirkossa. Aneet käytäntöön ja kumarrus ja kenkien suutelu kun pappi tulee vastaan.

Onkohan Aurinko paahtanut teitiin liikaa, kun tuntuvat niin levottomilta teitin jutut taas.
Miksi ihmeessä körttiseurojen systeemiäkin pitäisi muuttaa? Muuttaa nöyremmäksi tai hierarkisemmaksi?
Ihan hyvinhän ne pyörii ja muualla on muunlaisia tyylejä.

En tajua mitä Kyösti ajaa takaa tuolla piikittelyllään ja en tajua Jampen hermostumista meihin tyhmiin maallikoihin?
Jos pitää kuunnella jotain intellektuaalisia poikkitieteellisiä puheita niin ylppäriin sitten vaan kuuntelemaan luentoja ja jos haluaa nöyristeleviä messuja, niin ortodoksien tai katolilaisten messuihin.
Katolilaisilla on jesuiittoja ja muita, jotka luopuvat kaikesta ja valitsevat köyhyyden ja vaeltavat kepikerjäläisinä.

Jos nyt körtit on körttejä, niin mikä minä olen heille sanomaan, te olette väärässä ja teitin tulisi näin ja näin vetää seuranne.

Tietysti muutos ja pähkäily on tervetulluttakin, mutta jotenkin tuntuu kirjoitukset enempi kiusanteolta??
Mutta voinen ja varmastikkin olen väärässä, kuten tavallista.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #16 : 11.07.09 - klo:09:57 »
Lainaus
Aneet käytäntöön ja kumarrus ja kenkien suutelu kun pappi tulee vastaan.

En näkisi tätä sopivana toteutuksena seurojen kehityksen kannalta.
Tuohan kertaheitolla vesittäisi jo kaiken täällä ehdotettujen parannuskeinojan hyödyn.

Muutenkin tuo soveltuu sangen huonosti herännäisyyden ajattelutapaan, jossa jokainen on tasa-arvoinen.

Mikähän saa Viisveisaajan piikittelemään tänne tuotuja ehdotuksia?
Noh, oli mikä oli, niin kukkikoot vain kaikki kukat: Viisveisaajalla on oikeus uskoa toisin.


 
Lainaus
varmastikkin olen väärässä

Jos on väärässä jossain asiassa, niin eräs varteenotettava vaihtoehto on silloin vaieta niistä asioista ja keskittyä asioihin, joissa uskooo olevansa oikeassa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #17 : 11.07.09 - klo:10:25 »
Minulle sanottiin, että minun ei valvojana pitäisi osallistua keskusteluun, enkä nytkään sitä tee, vaan pyydän, että siirrytään asiaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #18 : 11.07.09 - klo:13:02 »
Tämä ketju menee jo lähes seuraperinteen rienaamiseksi ja inhottavaksi näsäviisasteluksi! Suututtaa lukea tällaista omalta rakkaalta körttifoorumilta. Testataanko tässä taas sääntörajoja ja körttien "suvaitsevaisuutta"? Minua ainakin harmittaa tällainen keskustelu eikä se mielestäni kuulu tänne.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #19 : 11.07.09 - klo:14:50 »
No niin, mennäänpäs asiaan niin kuin Seppos huomautti.

Muistaako kukaan oikeasti, onko tämä seuroissa istualtaan puhuminen tullut käytäntöön joskus myöhemmin vai onko sitä ollut aina?

Minä en koe itseäni yhtään toisten alapuolella olevaksi, vaikka seurapuhuja seisoo. Jotenkin vain tuntuu, että ennen olisivat puhujat seisseet puheen aikana. Onhan tuota tullut oltua aika monenlaisissa paikoissa seuroissa, pienissä ja suurissa, sisällä, ulkona, kotona ja yleisissä tiloissa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #20 : 11.07.09 - klo:15:00 »
No niin, mennäänpäs asiaan niin kuin Seppos huomautti.

Muistaako kukaan oikeasti, onko tämä seuroissa istualtaan puhuminen tullut käytäntöön joskus myöhemmin vai onko sitä ollut aina?

Minä en koe itseäni yhtään toisten alapuolella olevaksi, vaikka seurapuhuja seisoo. Jotenkin vain tuntuu, että ennen olisivat puhujat seisseet puheen aikana. Onhan tuota tullut oltua aika monenlaisissa paikoissa seuroissa, pienissä ja suurissa, sisällä, ulkona, kotona ja yleisissä tiloissa.

Siinä on tietysti ollut aluekohtaista hajontaa, mutta jo Paavon aikaan puhujat istuivat. Monesti seisominen oli pakollista kuuluvuuden vuoksi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #21 : 11.07.09 - klo:16:11 »
Körttiseurojen tietty epämuodollisuus on omalla tavallaan liturgiaa sekin. Sanan ja sävelen lisäksi myös ruumiin kieli on viestintää. Istumisen ja seisomisen viesti suomalaisessa kulttuurissa selkenee, kun alkaa listata niitä tilanteita, joissa noustaan puhuttaessa seisomaan. Entäpä missä tilanteissa puhujan seisomaan nouseminen tuntuu erikoiselta?

Ylitulkinnan riskin uhallakin esitän väitteen: istualtaan puhuva pappi puhuu ilman lipereitä (vai mikä panta se nykyisin lieneekään), siis tavallaan maallikkona, kuulijakunnan tasalta. Kyllä tämän puheestakin kuulee.

Miten lienee, olisiko helpompi puhua vapaasti  - ilman käsikirjoitusta tai sen kahleista irrottautuen - silloin kun istuu? Puheen tietynlainen vapaus on minusta seurapuheen arvostettava ominaisuus. Huolellisesti valmistetun puheen kyllä tunnistaa, ellei sen pitäjä ole tosi kova puhumisen ammattilainen.

Olen omalta kohdaltani havainnut, että seurapuheista pisimmäksi ajaksi ajattelemisen aihetta ovat antaneet selvästi paikan päällä syntyneet, retorisesti viimeistelemättömät puheet, joissa näkyvät niin kirveen jäljet kuin pihtien pitämät. Asiantuntemukseni ei riitä arvioimaan näiden puheiden opillista oikeellisuutta, puhujien uskon oikeellisuudesta puhumattakaan, joihin Jampe viittasi ("...miten uskovat ja aikovat puhua..."). Kyseiset puhujat ovat kuitenkin mitä ilmeisimmin näitä Jampen tarkoittamia: "omien kokemusten jaarittelijoita on liian paljon eivätkä ne rakenna seurakuntaa mitenkään".

Minulle ne ovat olleet ylösrakennusta, myös silloin, kun olen loppujen lopuksi joutunut toteamaan olevani eri kannalla kuin puhuja. Ovatko ne nostaneet vai painaneet seurakuntaa, sitä en pysty sanomaan. Itse olen kuitenkin näistä puheista kiitollinen. Puhujissa on ollut maallikoita, mutta onpa ollut pappejakin. Niin, ja istuen ovat kaikki sanat suustaan kammenneet.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #22 : 11.07.09 - klo:16:20 »
Suokaa anteeksi, että menen täysin asian viereen, mutta mt:n kuva on aivan yliveto.  :eusa_clap:

Pidän myös Johanneksen kuvasta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #23 : 11.07.09 - klo:16:22 »
Minusta Kyöstin pohdinnat siitä, että körtit pääsevät jossain vaiheessa ylpeilemään saavutetulla nöyryystasolla, ovat yksinomaan hauskoja ja tervetulleita piikkejä lihassamme. :)

Aika vähän olen ollut tavallisissa seuroissa (vrt Herättäjäjuhlat) ja itse arvostan hyvin valmistettuja puheita, olipa kyseessä pappi tai maallikko.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #24 : 11.07.09 - klo:19:02 »
Lainaus
Minusta Kyöstin pohdinnat siitä, että körtit pääsevät jossain vaiheessa ylpeilemään saavutetulla nöyryystasolla, ovat yksinomaan hauskoja ja tervetulleita piikkejä lihassamme

Tarkoitukseni ei ole misään tapauksessa loukata ketään.
En vain uskalla kaikkea sanoa suoraan täällä, mitä haluaisin - joskus peittelen sanomani rivien väliin.
Oman näkemykseni mukaan täällä on hirvittävä määtä tabuja, joista ei voi puhua suoraan.
Ei se välttämättä paha asia ole, että kaikesta ei voi puhua.
Olen kyllä oppinut kirjoittamaan kieli keskellä suuta juuri tällä foorumilla - viimeaikoina uskon siinä onnistuneenikin.
Nyt kieltämättä tuli kirjoitetua siellä rajamailla.
Välillä kyllä jännittää, että olenko taasen mennyt liian pitkälle.
Ensimmäisen tekstini tässä ketjussa kopioin itselleni, koska vähän pelkäsin, että mahtaakohan se olla sopiva ja kenties se katoaa.

Oikeasti haluan jokaiselle foorumilaiselle pelkkää hyvää.

Siis hyvää illanjatkoa vain jokaiselle, jatkan kieli keskellä olemista, mutta saatan silti joskus provosoitua rajamaillekin.


Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #25 : 11.07.09 - klo:22:42 »
Hei!

Minun käsityksen mukaan körttiseuroissa on seurapuheet puhuttu aina istualtaan. Nehän eivät ole esitelmiä eikä saarnoja. Puhuja on samalla tasolla muiden ystävien kanssa, yksi heistä, ei nous toisia ylemmäksi.

Samalla tavalla minun käsitykseni mukaan heräännäispapit mielellään majoittuivat samoihin huoneisiin muiden ystävien kanssa, nukkuivat "samoilla oljilla" (kun yhteismajoituksessa ei patjoja riittänyt kaikille ja patjatkin oli täytetty oljilla). Puhujille eikä papeille tarvinnut erikseen valmistaa parempia huoneita. Oiva mahdollisuus kamarikeskusteluille!

Vielä nykyisinkin näkee herättäjäjuhlilla teltta-alueella aamuisin joistakin teltoista nousevan unisen papin pään (ja pian sieltä ilmestyy kokonainen pappi). Herännäispapille kelpaa teltta niinkuin muillekin, yhteismajoitus koulun lattialla ja kotimajoitus.

Moni joutuu terveyden tms. syyn vuoksi hakeutumaan korkeatasoisimpiin majoituspaikkoihin. Minä nukuin eka kertaa herättäjäjuhlilla hotellissa nyt Seinäjoella, mutta enpä olekaan pappi. Monia pappeja oli aamuisin samaan aikaan aamupalalla siinä hotellissa. Tiedän, että seurapuhetta puhuessaan he pitävät persuksensa tiukasti penkin kannessa kiinni, vain housut siinä välissä.

pohdiskelee Mauno
« Viimeksi muokattu: 11.07.09 - klo:22:44 kirjoittanut Mauno »

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #26 : 12.07.09 - klo:19:17 »

En vain uskalla kaikkea sanoa suoraan täällä, mitä haluaisin - joskus peittelen sanomani rivien väliin.
Oman näkemykseni mukaan täällä on hirvittävä määtä tabuja, joista ei voi puhua suoraan.
Ei se välttämättä paha asia ole, että kaikesta ei voi puhua.
Olen kyllä oppinut kirjoittamaan kieli keskellä suuta juuri tällä foorumilla - viimeaikoina uskon siinä onnistuneenikin.





Minusta täällä kyllä "loukkaannutaan" vähän liian herkästi. Mitenkähän lienee pärjää tosielämässä, työelämässä jne. jos tällaiset asiat loukkaannuttavat?  Jos minut potkaistaan täältä esim. ulos sen takia etten mielistele -läisyyttä tai -laisuutta niin ihan sama. Ei tämä foorumi minulle merkitse mitään eikä kai kukaan järkevä ihminen elä elämäänsä jonkun "foorumin" kautta?  Silti tarkoitukseni ei ole loukata liioin ketään. Pyrin sanomaan sen minkä sanoisin kasvotustenkin. Sillä tavalla pysyy itsensä kanssa sinuina parhaiten. Tosin useinkin uskonnollisissa yhteisöissä ryhmäpaine pyrkii jollain tavalla muokkamaan ihmisiä "meidän" -laisiksi eli kriittisyyttä omaa liikettä kohtaan ei esim. kärsitä. Sanotaan nyt vaikka jos seuraperinteen tai muiden perinnäistapojen kriittinen arvostelu koetaan "rienaamiseksi" niin se ei mielestäni ole aivan niinkuin pitäisi. Rienaamisessa kai on kyse aivan erilaisista asioista.

Ja selvennykseksi vielä että minä olen ihan oikeasti sitä mieltä ettei maallikoitten (yleensä) tarvitsisi antaa puhua kirkossa eikä seuroissa. Eri asia mitä keskenään puhuvat kanssakäymisissään. Saarnastuoli on opettajan paikka ja joka sinne nousee, pitää tietää mistä aikoo puhua. sama koskee ehtoollisen jakamista, mielestäni sinnekään ei kuulu maallikot.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #27 : 12.07.09 - klo:19:29 »
Paavo ja Wilhelmi (Niskanen) pitivät aikoinaan monta kertaa parempia puheita kuin heidän pappinsa... :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #28 : 12.07.09 - klo:20:49 »
No siinäs haukutte ja loukkaatte körteille tärkeitä asioita. Syy miksi älähdän, on se, että kun tuoreessa muistissa on hienon hienot herättäjäjuhlat ystäväkansan parissa ja joissa kokee körttiläisyyden syvimmän olemuksen niin upealla tavalla, on kerta kaikkiaan kummallista, että sitten kun tulee ns. virtuaaliseen körttimaailmaan, on se aivan jotain muuta mitä se todellisessa elämässä on. Ei ihme että joku ulkopuolinen voi saada täällä kumman olon, kun esillä olevat kommentit ovat varsin erikoisia. Enkä väitä, että kyse olisi tabusta, mutta jos tekstin sisältö on luokkaa minkäkokoiset tuolit pitää olla että ollaan tasavertaisia, en ymmärrä kenen asiaa sellainen ajaa. Tulkaa seuroihin ja juhlille ja kansan keskuuteen ehdottelemaan noita kummallisuuksianne, jos kehtaatte, mutta minusta vaan tuntuu ikävältä, että täällä liikutaan rajamailla kokoajan, mikä on asiallista ja mikä vähän epäasiallista. Asioita voi ja saakin kyseenalaistaa, mutta eikö se nyt ole selvä, että jos körttifoorumilla ollaan, oletetaan keskustelun olevan edes vähän körttihenkistä. Ja yhä edelleen väitän, että kyseessä ei ole tabu. Kyseessä on asia, joka on monelle tärkeä (seuraperinne), ja sitä kun aletaan tietyllä tapaa mollaamaan, kyllä siitä sellainen henkilö saakin loukkaantua, jolle se on tärkeä. Mitä rienaamiseen tulee, sanan etymologiaa ja syvintä merkitystä voidaan toki lähteä kaivelemaan, mutta mielestäni kyöstin viesti seuratuoleista yms. oli niin käsittämätöntä soopaa, että kyllä se jo näsäviisastelun puolelle menee.

Tämä körttifoorumi ei edusta minulle enää sitä körttiläisyyttä, mitä oikeassa elämässä koen ja tunnen. En uhkaile lähtemisellä, enkä millään muullakaan, mutta totean, että minä en tässä virtuaalimaailmassa enää tunne oloani kotoisaksi niin kuin joskus aiemmin. Kirjoittelen jos kirjoittelen, mutta pahoilla mielin olen siitä, että jokin täällä foorumissa on levähtänyt ihan käsiin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #29 : 12.07.09 - klo:20:54 »
anteeksi...
wilhelmi niskasen jäljillä