Eikös se mene niin, että Savossa on ensimmäisenä otettu sukunimet käyttöön? Ja valtaosa -nen päätteistä on Itä-Suomesta. Itse yllätyin, kun toisen mummoni ortodoksista sukua tutkiessani ei ollutkaan sukunimiä vaan patronyymejä. Se oli aika paljon hankalampaa muutenkin ja sitten vielä se. En olekaan sieltä puolen tutkinut muuta kuin mitä olen valmiina saanut ja sitten suomennetuista kirkonkirjoista olen itse tutkinut. Venäjää en osaa ja kirkonkirjat ovat olleet Venäjäksi 1900 luvulle asti.
Savolaisia sukujuuria taasen on mm. sukunimien vuoksi todella helppo tutkia, jos vain ei tule ns. ongelmatapauksia. Esim. Iisalmesta on 1790-1810 väliltä valtaosa kirkonkirjoista hävinnyt ja kuulemani mukaan Suomen sodan aikaan 1800-luvun alussa ryssä poltti ne silloin käytössä olevat kirjat. Vanhemmat säilyivät, kun ne eivät enää olleet käytössä ja siten säilytettiin eri paikassa. Noh, kuivaa paperiahan se on ollut ja hyvin on varmaan nuotio syttynyt. Samassa rytäkässä on kuulema mennyt kirkon puiset ovetkin, mutta siitä en tiedä, onko totta vai legendaa. Iisalmen vanhakirkkohan sijaitsee aivan Koljonvirran taistelupaikan lähellä (siis se Sven Dufan juttu Vänrikki Stoolin tarinoista), joten ihan loogistahan se olisi.
Saa sitten aina sukututkimuksessa sumplia, että miten pääsee tuosta taitekohdasta yli ja muutaman kerran on pitänyt tyystin lopettaa leikki kesken, kun ei yksinkertaisesti löydy enää jälkeä tuon puuttuvan ajanjakson toiselta puolen, kun asuinpaikat ovat vaihtuneet. Sattumalta aina joku löytyy, kun tekee hakuammuntaa.
Sitten semmoinen nippelitieto asiaan vihkiytyneille, että itse yllätyin aikanaan tutkimuksen alussa, kun ruotsalaisperäiset nimet ei välttämättä olekaan savossa aina pappien ja muun liikkuvan väestön perua, vaan suurin osa tulee sotilasnimistä, kun ruotusotaväkeen mentäessä on annettu uusi nimi. Esim. yhdestä Martikaisesta on tullut aikoinaan Lång ja suku on sillä nimellä näihin päiviin asti, kunnes suomennosaallon aikaan 1920-luvulla osa on vaihtanut sen joksikin muuksi. Voi vain päätellä jotain miehen olemuksesta, jos on sotilasnimenä Lång!
Olen monta kertaa miettinyt, kun täälläkin foorumilla on näkynyt samaa sukunimeä kuin itselläni, että liekö sukua. Ne on aina niin jänniä juttuja, kun historia on ollut itselleni intohimo pienestä pitäen.