Kirjoittaja Aihe: Sairauteni 8  (Luettu 4375 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #45 : 27.09.23 - klo:08:58 »
Me jotka olemme monisairaita näemme ( vaikka näkö vaivaa ) tämän valtavan muutoksen, sanotaa kymmenessä vuodessa, joka on kunnallisissa terverveyspalveluissa heikentynyt.

Kymmenen vuotta sitten diabetikot kutsuttiin kaksikertaa vuodessa labrakokeisiin. Kerran vuodessa otti erikoissairaanhoitaja vastaanotolleen . Myös kerran vuodessa oli diabeteslääkärin vuoro kutsua syyniin.

Nyt on soitettava avosairaanhoitajalle ja pyydettävä lähete labraan. Kun vastaukset näkyy OmaKannassa olen tyytynyt niihin. Viitearvoihin verraten näen oman tilanteeni. Kukaan ei soita, kysy, kerro.
Lääkärissä en ole kunnallisessa käynyt kuinkerran toista vuotta sitten Kiirepäivystyksessä VTIn vuoksi. Odottaminen lääkäriin kesti neljä tuntia.

Olen siirtynyt Mehiläisen palveluihin. Menen taas perjantaina. Se on kolmas kerta 1 kk sisällä.  Odotan sitä hallituksen lupaamaa Kela-osuuden korotusta  kovasti.

En tiedö Öppis ikääsi, mutta ainakin itselläni alkoivat perityt sairaudet vaatia terveyspalveluita lisääntyvässä määrin siinä kuusikymppisenä. Tahti sen kuin kiihtyy. Se on luonnollista, mutta palvelut eivät kiihdy samaan tahtiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 007

• Pistää körttipastillin suuhun
« Vastaus #46 : 21.11.23 - klo:12:44 »
Kaatua kumahdin yhtenä päivänä pihassa liukkaalla kelillä. Lonkkaan sattuu vieläkin, vaikka on tekonivelet lonkissa. Minulla on uusi, isopyöräinen rollaattori, mutta se vetää joskus sivulle. On kyllä parempi kuin entinen, pienipyöräinen sisärollaattori. Sain rokotusajat itsenäisyyspäiväksi. Vähän ihmettelin päivää, mutta hoitaja sanoi, että rokotusjono on niin pitkä, että heidän täytyy rokottaa nyt ylitöinä myös 6.12. Otan sekä koronan, että influenssarokotteen.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 21.11.23 - klo:14:02 »
Meidän rollat ei ole isopyöräisiä. Olen niitä joillakin huomannut. Jos lunta alkaa tulla ei noilla pienipyöräisillä kauppaankaan pääse. Huoneissa ovat näppärät.

Uskallatko jättää rollasi pyörähuoneeseen ?

Matti jättää aina siksi aikaa kun lähtee pyörällä lenkille. Pyörä on sähköavusteinen, ja se on oma. Rollat on kunnalta saatu lainaksi.

Miun rollan yksi pyörä lopetti pyörimisen. Ei lähdetty viemään laitevuokraamoon, vaan Matti avasi keskiön ja rasvasi kuulat, ja taas pelaa.

Olen minäkin rollalla kaatunut rotvallin reunalta ja kotona pudonnut nettituolilta, jossa oli rullat alla.
Se meni kiertoon ja nyt on tukeva tuoli kirppikseltä alla.

..
Näin ne meijän jutut muuttuu. Ennen puhuttiin rock-musiikista ym. Autoilusta kertoiltiin. Nyt  vain ollaan ja odotetaan...

Auton Matti vei äsken kurdien Huoltamoon ja jätti sen huomiseen. Sisäpesu oli tarpeen kun koiraperhe oli sitä puoli vuotta lainannut. Nyt niillä on oma jeeppi ja me pidetään loppuun asti mersumme, vm. 2003. Sillä on käyty herättäjäjuhlilla Seinäjoella, Oulussa, ja Tampereella, sekä Talviveisuissa Kuopiossa, Raumalla, Lappeenrannassa,ainakin
Ehkä en kaikkea muistakaan.

Koronarokotuksen ja samalla influenssa -piikin saimme 2.11.  Seuraava injektio silmään on 30.11.
Toivottavasti ei heti muuta tulekaan. Olen kurkkua myöten täynnä jonottamista !

Nyt kuuntelen kirjaa jossa puhutaan erityisherkkyyksistä. Norjan pinsessa Märta-Louise on myös näitä, kuten minäkin.

Kaikki ei meillä mene yksiin, mutta pääpiirteittäin ominaisuudet ovat samat. Lääketiede ei vieläkään oikein tunnista tätä ominaisuutta joka ei ole sairaus, ei johda masennuksiin tai ahdistuksiin. Se tuntuu tunteissa, kuten iloissa tai peloissa.

Siksi en ole koskaan tykännyt raamatunlauseesta Rakkaudesta ei ole pelkoa !
Ei tämä tarkoitakaan samaa.

Erilaisuus on elämänrikkautta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 007

• Pistää körttipastillin suuhun
« Vastaus #48 : 21.11.23 - klo:19:27 »
^

Ei tarvitse jättää kun eteiseen mahtuu. En ole uskaltamista miettinyt. Onneksi on pieni asunto niin ei tarvitse rollaattoria sisällä. Isopyöräinen on vähän raskaampi ja siinä on suurempi kääntösäde.