Kiintoisa liite. No, kuka kuulee mitäkin, minä puolestani muistan debatin sen poistamiseksi, perustelu koski Israelin valtionpoöitiikkaa ja oli siis yleispoliittinen. Olen itse tenttinyt kaikki Suomen evl kirkossa käytettävät käsikirjat, enkä todella tiedä miksi, en pitänyt sitä kovin mielekkäänä yleisen teologian tenttimateriaalina --- siis diakonian, lapsityön, rippikoulun, jumalanpalveluksen joten tuon tiesin kyllä.,
Kirkossa en ole käynyt aikoihin, taisi viimeksi olla Herättäjäjuhlilla -- ja olikin --- paitsi jotain striimattua jonka Lapsi n:o 1 vinkkasi saatuaan ensimmäistä koulutustaan vastaavaa työtä puoleksi vuodeksi Porvoon suomalaisesta seurakunnasta, kesken toisen ammatin opiskelua, hän soitti tavallisesti edellisenä iltana paniikkipuheluja (mitämäteen) joutuessaan messuavustajaksi, en usko minusta olleen apua. Herättäjäjuhlille puolestaan osallistuin viimeksi kun ne pidettiin Vantaalla, enkä siitä messusta muista juuri paljoa, olin talkoolaisena ensiavussa.
Eli uskon että olet ihan oikeassa, olet varmasti käynyt sitä myöhemmin
---------
Keskustelua kirkon antisemitismista kävin taikka kuuntelin körttimatkalla Israeliin, eikä se käsitellyt yleistä esirukousta vaan yleisilmapiiriä ja taisi olla minulle liian vaativa. Joten jätän referoimiset sikseen. Matka muuten oli uskomaton lähinnä loistavien oppaitten (Ram Laor ja Urho Karjalainen) ansiosta. Siinä maassa vain viikko on lyhyt aika, kaksikin vikkkoa olisi. Historia ylettyy niin syvälle että alkaa voida lievästi pahoin yrittäessään sulattaa kaikkea.
--------------
Äidinäitini oli papin tytär ja myös Kiinan lähetin tytär ja syntyikin Pensacolassa matkalla Kiinaan, eikä tainnut olla kiinnostunut koko juutalaisten uskonnosta, Theodor Herzlistä tai Israelin valtion synnystä. Ainakin, jos jostain ulkomaasta puhui niin Kiinasta sitten.
Koulussa juutalaisuus luettiin lukiossa vieraana uskontona kuten muutkin, viidesläisellä riparilla taas kokonainen päivä oli omistettu teemalle "lopun ajan enteet ja tunnusmerkit" ja siellä Israelin valtion syntyä käsiteltiin hyvin myönteisessä hengessä kuten maanjäristyksiä, sotia ja sanomia sodista, meille niinikään kerrottiin hyvin yksityiskohtaisesti kuinka kaikki tulee tapahtumnaan ja kujulemmä Öljymäen alla on todettu laajat makeanbeden altaay joten kun Jeesus palaa takaisin että tlmähtää, se halkeaa ja ne elävät vedet siis on jo seismisesti tunnistettu ja siksi sinne ei uskalleta (
??) rakentaa(
??) Päivä oli niin vertahyytävä että kuului isosten suosikkeihin, sitä käytiin aina kuuntelemassa
kuten past. Rainerman jostakin hommaamaa kuunnelmaa "me on jääty" seurakuntatoiminnan laiminlyöneistä nuorista ja Jeesuksen paluusta ja uskovien ylöstempaamisesta.
Meillä siten Israel oli korkeassa kurssissa. Ei sitä ainakaan sopinut arvostella. Tarkoitin hieman muuta. Kaikkea pyydettyä ei varmasti oteta siihen jumalanpalvelusosioon, epäien, saisinko läpi jos pyytäisin että luetaan "anna iso jytky Vasemmistoliitolle"