Olenko minä mitannut toisen uskoa? Todista!
En jaksa miettiä, oletko mitannut vaiko et.
Oikeastaan minun mielestäni sillä ei ole juurikaan merkitystä, että mittaako joku toisen uskoa vaiko ei.
Minua jotenkin tympäisee se, että tehdään kaikenlaisia ylimääräisiä lakipykäliä, kuten esim. että "Toisen uskoa ei saa mitata, paitsi kun....".
Miksei tuosta kahleesta voisi luopua ja antaa ihmisten toimia niin, kuin se itse kullekin on luontaisinta tämän asian suhteen?
Jos joku mittaa, niin mitatkoon jos ei mittaa, niin olkoon mittaamatta.
Mikä minä tai joku olen siihen sanomaan, kuka saa mitata ja kuka ei?
Puhumattakaan, että rupeaisin antamaan mittausohjeita siihen, kuinka/ketä saa mitata ja kuinka/ketä ei saa mitata.
Ainakin minun uskoani saa kuka tahansa milloin tahansa mitata.
Mittaustulokset saa halutessaan antaa minulle tällä foorumilla, lähettää minulle sähköpostilla, tekstiviestillä tai soittamalla vastaajaani tai kertomalla minulle silloin, kun vastaan puhelimeen. Ja yölläkin saa soittaa - viesti tosin menee tuolloin vastaajaan.
Ovikelloakin saa tulla soittelemaan - ethän kuitenkaan tee sitä yöllä.
Saa myös vetää hihasta, jos näkee minut ulkona ja saa kertoa, mitä mieltä on minun uskostani.
Tässä asiassa en ole sokerista tehty.
Toinen puoli asiassa on hienotunteisuus. Jos tietää jonkun saavan suurta pahaa oloa siitä, että hänen uskoaan mitataan, tällöin olisi syytä pyrkiä toimimaan tilanteen edellyttämällä tavalla.
Minua vähän tympäisee se varsinkin körttipiireissä oleva ihmisten luokittelu siten, että kuka saa mitata mitäkin ja kuka taasen ei saa mitata ja että ketä saa mitata ja ketä ei saa mitata. Olen kuitenkin tottunut luovimaan kaikenlaisissa kummallisissa sääntöviidakoissa, joten tämänkin lakipykälän kanssa pystyn elämään ja jopa viihtymään körttipiireissäkin. Jokaisessa piirissä on kuitenkin omat erikoiset sääntöviidakkonsa.